Fylte 18 tidligere i vår, men jeg er ennå stuck på moped da vegvesenet er og har vert stengt for både oppkjøring og teori. Har da sittet og følgt med litt på finn etter en bil jeg kan dille litt med nå i sommer og til vinteren ettersom interessen for effekt ikke har dabba av med alderen. Jeg har da endt opp med en 1998 modell Audi A4 1.8T med Quattro som utgangspunkt. Når jeg kjøpte bilen var det allerede gjort mye med bilen for å hente ut effekt da motoren som stod i før var en fullsmidd motor. Der er derfor montert en Garret GT2860RS turbo, samt frontmount intercooler og 440cc dyser. Målet til neste måned er igrunn å få den EU godkjent for å så fikse opp det som er gjort mtp på tuning da det blant annet virker som om bilen kjører på en helt orginal hjerne uten chip. Dvs at med en gang turboen lader noe over 3 bar får jeg sykt mager blanding, og i visse tilfeller fuel cut.
Etter EU kommer jeg til å montere Maxxecu plug'n play datasprut tilpassa det orginale ledningsnettet, turboen skal overhales (bilen bruker olje) og girkassa skal byttes pga dårlig syncro mellom 3-4. De som vet noe om disse bilene er fullt klar over at de orginale rådene ikke tåler de 350 hestene denne turboen klarer å levere, så planen er da å mappe bilen for lavt ladetrykk på motoren jeg har nå.
Videre kjøper jeg en AEB (1.8) motor til for å bygge den på siden. Jeg monterer da smidde råder, stempler, andre kamakslinger og forsterka ventiler samt fjører. Veiva blir sendt inn til balansering for løfta turtallssperre og alle slitedeler innvendig blir bytta i motoren. Smeller og på en clutch som er god for 600 ish hester da jeg har planer om større turbo til neste sommer. Tiden vil vise om denne blir brukt ilag med gt28 turboen eller om jeg monterer den samtidig som større turbo. Kjører jeg denne motoren på gt28rs må jeg ha en pumpe som leverer mer trykk samt en annen bensintrykksregulator for å få mer utav 440cc dysene jeg har nå. De skal i teorien levere nesten 600cc på 5.5 bar bensintrykk, som er noe jeg burde klare med en bosch 044 pumpe.
Bilde av bilen:
Vedlagte filer
Dette innlegget er endret av Matmag: 10 mai 2020 - 21:10