Etter flere måneders leting, fant jeg en BMW 325i E30 facelift til en fornuftig pris.
Jeg vil holde denne tråden oppdatert med alt jeg gjør med bilen.
Som elektrolærling har jeg begrenset med midler til å bruke på bilen, så det kan ta en stund mellom oppdateringene.
Ting som garantert skal gjøres:
Senking
Fjerne 325i emblemet
Felger med kant (9x16)
Hvite blinklys framme og på sidene
Sorte nyrer
Ting som skal bli gjort en gang i fremtiden:
Skinninteriør
M-tech2 styling
Simons bakpotte
Her er noen bilder av den.
I bakgrunnen kan dere se bilens fremtidige hus.
Bilen ble solgt ny i Norge i 1989 til en eldre mann som har eid den i 15 år før han solgte den til ei dame som hadde den de sisteto årene.
Dermed ble jeg ikke overraska når selger sa at clutchen måtte byttes.
Jeg kjøpte bilen usett fordi jeg var på jobb når jeg kom over den. Mamma måtte hente bilen for meg og jeg så den første gang når jeg ble henta i den på flyplassen.
Etter mye stressing med å låse opp dørene, buss-sjåfører som lo av meg og biler bak som tuta, fant jeg ut at det faktisk gikk an å vri nøkkelen til venstre.
Alle dørene låste seg opp, L skiltet ble planta i bakruta og jeg satt meg ned i førersetet.
Jeg starta opp bilen og ble møtt av masse advarselslys:
Oljeskift
Inspection
Bremselys (den advarselen forsvinner med en gang man har vært borti bremsa.)
Jeg begynte å kjøre og når jeg passerte 3000 rpm, begynte den å slure. Det endte opp med at en VW Polo kjørte forbi meg.
Demperene gav meg følelsen av å kjøre båt.
Når jeg fikk hjem bilen begynte jeg å jobbe litt med den.
Det hadde irret inni grøftelysbryteren, så jeg måtte plukke den fra hverandre og pusse bort irr for å få grøftelysene til å fungere.
Mens jeg jobba med tåkelysene oppdaga jeg også at det lakk olje fra den ene framdemperen.
Så fant jeg en ledningstump som jeg satte mellom pinne 7 og 19 på motorkontakten, skrudde på tenningen i ca 10 sekund, så var oljeskift og inspectionlysene borte.
Dagen etter ble bilen levert inn på verksted for å bytte clutch.
Samtidig bestilte jeg justerbare Koni dempere og 35mm senkefjærer.
Når bilen var levert, kjørte jeg til Biltema og kjøpte Haynes bok til bilen.
Igår ringte verkstedet og fortalte at det var mer enn clutchen som var galt. Det lakk motorolje inn til clutchen, så de måtte bytte:
Simmring på veiva (hvis jeg husker rett)
Bunnpakning.
En sylinder til clutchen.
Får sansynligvis tilbake bilen på tirsdag, og hvis alt går etter planen, skal bilen senkes neste helg.
Nå er jeg klar for å bytte demperene, må bare få bilen tilbake først.
Oppdatering:
Idag har jeg hentet bilen på verkstedet, den går som ei klokke (som ikke tikker).
Fikk også dempere og fjærer idag.
Framdemperene var ikke kommet, de får jeg neste uke.
Har også fjernet 325 emblemet.
Oppdatering:
Nå har jeg fått på plass dempere og senkefjærer bak.
Først ble den høyere enn før, det var fordi det lå en ring som hadde knekt av den gamle fjæra på bunnen. Fjerna den og kjørte en tur, så fikk den perfekt høyde bak.
Demperene forran kommer neste uke, da skal jeg huske å ta bilder av monteringen også.
Biltema suben som fulgte med bilen. :thumb
Her samler det seg vann. Hvor kan det komme fra? (Dette viste seg å være pakningen til antenna)
Idag begynte jeg å lure på om jeg hadde huska å snu nummeret på fjærene ut, så jeg skrudde av hjulet for å sjekke.
På høyresiden vendte nummeret ut, men på venstresiden vendte det inn.
Det måtte snus:
Demper skrudd løs og fjær snudd
Demper skrudd fast igjen.
Og til slutt klistremerket som kom i posten en dag.
Tror dere ikke at jeg greide å lime merket skjevt på begge sider?
Idag kjøpte jeg hvite sideblinklys på Biltema, høyttalere på bilxtra og bmw lommelykt på bavaria.
Blinklysene var for små, høyttalerene var for små og lommelykten passa ikke i sokkelen i hanskerommet.
Oppdatering:
Kom hjem fra jobb i går. Pappa hadde hatt bilen inne på verksted for å få montert dempere og fjærer forran + firehjulskontroll.
Mekanikeren hadde skrytt av bilens tilstand.
Dette har skjedd siden sist:
Nytt emblem forran.
Nytt emblem bak.
Hvite blinklys forran.
Hvite blinklys på siden.
Senking.
.
Neste punkt på lista er å gi den en grundig vask.
Ellers fikk jeg gladmeldingen om at eksosen var ihjelrusta, så da har jeg ett godt påskudd til å kjøpe effektanlegg.
Jeg har bestemt meg for å utsette kjøp av felger til våren, siden jeg snart skal ha på vinterdekk alikevel.
Oppdatering:
Mens jeg satt å spise frokost idag, satt jeg å lurte på hva jeg skulle finne på idag.
Så kom jeg til å tenke på at sportsfilter er tøft. (så får man jo 350 hk ekstra av det.
Siden det ikke er så kult med ett filter som suger varmluft, bestemte jeg meg for å kjøpe k&n innsatsfilter. Ringte litt rundt og ingen hadde på lager.
Så kom jeg på at kanskje det lokale verkstedet kunne få tak i til en rimelig pris. Det viste seg at de hadde filter på lager.
Jeg fikk pruta filteret ned til 700 kr som er det samme som det koster på kollevold med frakt.
Filteret
Luftfilterboks etter at jeg har fått ut det originale filteret:
Det gamle filteret.
Man får ikke mer hk av powerfilter hvis man ikke har dekaltrim.
Hele motorrommet:
Ett bilde av meg som er opptatt med å dra signalkabler og høyttalerkabler.
Oppdatering:
Før helga rotet jeg meg inn i en bilrekvesitabutikk hvor jeg kjøpte bilshampo. Selvfølgelig greide jeg ikke å gå forbi denne boksen.
Dagens prosjekt gikk ut på å lakkere bremsecaliperene.
Caliper forran
Etter litt pussing og vasking
Maskert.
Første strøk.
Mens jeg venta på at det skulle tørke, knipsa jeg ett bilde av arbeidsplassen min.
Ferdig lakkert.
Med hjulet på.
Slik ble det bak.
Kjeda meg litt, så jeg fant fram pussepapir og autosol.
Nye felger.
Borbet A 9x16 og 7,5x16.
Da var felgene montert. Etter at jeg senka ned bilen igjen, greide jeg å kjøre helt til der bilen står på bildet, så hadde den seget så mye at bakdekkene traff skjermen.
Oppdatering 06/11:
Jeg begynte å demontere baklyktene før jeg skulle hente kamera. Jeg ble så oppslukt i arbeidet at jeg glemte å ta bilder under prosessen.
Slik ble det ivertfall med røde blinklys.
Det er litt mer fargeforskjell enn på bildene, blinklysene er litt lysere enn resten av lykta.
Her er 318 leppa, den trenger lakkering og festeklips.
Jeg har begynt på toppen som jeg fikk. Planen er å lakkere den sort og så høyglanspolere stripene og "BMW" bokstavene.
Toppen etter 3 runder med avfetting.
Etter en halvtime med pussing.
En stund senere.
Sånn ser toppen ut nå. Er ikke fornøyd med verken lakk eller polering, men dere får ivertfall ett inntrykk av hvordan det skal se ut.
Da var simonsanlegget på plass. Fikk låne grava til naboen når jeg monterte det, så monteringen gikk rimelig greit. Jeg greide å miste den midterste lyddemperen på tommelen, så jeg fikk ei mogohånd med på kjøpet.
Lyden er veldig lik originalpotta, bare litt mer brumming når man står bak bilen. Det passer meg veldig bra nå i begynnelsen, siden eksoslekasjen gav avsmak på effektanlegg. Regner med at lydnivået øker litt når jeg får brukt det litt mer.
Når effektanlegget var montert, skulle jeg kjøre inn i garsjen "BAM" ett eller annet smalt i kanten, så nå må jeg rygge inn i garasjen. Studer det neste bildet, så ser dere at den ene klemma har tatt med seg litt natur også.
Det gamle anlegget
Jeg har kanskje tatt nedi ett par ganger med originalanlegget også. Påtide å støype ny rampe opp til garasjen.
Bilder av bakpotta kommer når jeg har fått vaska bilen.
Bakpotta.
Har rydda og vaska inni bilen.
Og fått unna litt kabler i bagasjerommet.
Oppdatert:
Syntes så synd på bilen når den fikk vinterfelger, så jeg gjorde det godt igjen ved å kjøpe sorte nyrer og nytt ratt.
Nyrene var litt flassa, så jeg pussa dem ned og lakkerte dem på ny.
Oppdatering 23/12
For et par dager siden byttet jeg gummien i toppen av dempertårnene bak. Den gamle var rimelig medtatt.
I går gikk jeg til innkjøp av ett par basselementer.
2 stk. Cerwin Vega V-max 10". Fikk en forsterker av en kamerat for å kjøre litt taxi for han.
Idag gikk jeg igang med å bygge kasse. Resultatet ble slik.
Lyden overgikk alle forventninger. Når jeg står bak bilen med koffertlokket åpent, er det lite lyd. Men inni bilen derimot, der er det ordentlig trøkk.
Da har jeg somlet meg til å lakkere frontleppa. Monterte den i kveld.
Den er lakkert med sprayboks, så det er ikke verdens beste finish, men blå ble den.
På hjørnet kan dere se resultatet av idioter som ikke kan parkere.
Nå har jeg satt på sommerfelgene igjen.
Tok en liten photosession idag.
Bytta til 215/40 R16 bak for å redusere subbingen og få litt mer stuk.
Kjøpt m-tech2 front som skal limes og sparkles.
Senket den 60/30
Ny girkule (den gamle knakk pga shortshift)
Fikk opp øynene for meguiars, så nå blir bilen så blank atte.
Sminkehylla
Prøvde med sota blinklys. Har ikke bestemt meg enda for om jeg skal beholde dem
Jeg kjøpte et OMP tårnstag for å teste. Og det hadde faktisk mer å si enn bare utsende. Bilen styrte lettere inn i svingene etterpå.
Montert sorte ringer rundt lyktene.
Før:
Etter:
15mm senkeskåler montert. Nåværende senk 75/30
Satte på m-tech spoiler og refleksplate.
Refleksplaten er nå tatt av og knust i småbiter.
Kjøpte et par slitte sportstoler til den. Bildet er tatt i bilen stolene kommer fra.
M-tech2 front og hekk er kjøpt inn.
Og alle lyspærene er nå gule.
Sorte chrystal blinklys montert.
Det er gule parklys pærer i dem som lyser hele tiden.
Har byttet til powerflexforinger på bærearmene forran. Den ble litt roligere i forstillingen nå.
Henta noen dørpanel på skroten.
Har fått instrumentholder som etter hvert skal monteres og utstyres med oljetemp, oljetrykk og vanntemp. (For å kontrollere at temperatur og trykk er normalt, og for å være sikker på at motoren er ordentlig varm før jeg passerer 3000 rpm)
Sorte lykter er bestilt.
Verktøysettet er endelig komplett.
Og så har jeg laget fester til m-tech fronten. Slik ble det.
Sånn ble bakkeklaringen oppover bakken hjemme. Der røyk drømmen om coilovers.
Lakkert front og sorte lykter.
Med gul xenon i
Nytt interiør.
Lakkert vinge.
Med hekken montert:
Så ble kjørecomputer handlet inn.
Under montering:
Ferdig resultat.
Byttet til m-tech2 ratt i skinn.
Så ble ny motor handlet inn.
En 525e blokk med topp, ledningsnett, hjerne og grenrør fra en Hartge H27 motor.
Denne skal gi rundt 205hk.
Gammel motor klar til å løftes ut.
På vei ut:
Og ny motor på plass.
Ny instrumentholder.
Så fikk jeg for meg at jeg skulle montere servo.
Når jeg var igang, bestemte jeg meg for å prøve å sette den på bukker bak også.
Det endte med at jeg tok ned bakstillingen i samme slengen.
Stabstagfestene skulle vise seg å være en svakhet på e30.
Traværsen var nesten rustet av ved innfestingene, så jeg kjøpte en ny, som jeg sandblåste og lakkerte.
Caliperene bak ble sandblåst, lakkert og overhalt.
Litt av delene som skulle monteres.
Etter at bilen hadde sått lenge på bukker å ventet på deler.
Så omsider, kom de nye stabstagbeslangene.
Forskjell på gamle og nye.
Disse ble festet med originalt skruehull i ramma, og to nye hull i bagasjerommet.
Bakstillingen klar til montering.
Slik så det ut etter montering.
Traværsen ble tatt ned, stabstaget ble snudd over på rett side av drivakslene, før bakstillingen ble montert på nytt.
Og så var bilen på veien igjen.
Liste over hva som ble byttet:
Bremserør hele veien bak, bremserør til venstre forhjul.
Traværsforinger i polyurethane.
Svingarmsforinger i polyurethane.
Stabstagforinger forran og bak i polyurethane.
M3 differensialforing.
Mellomaksellager.
Traværs og bærearmer.
Hjullager bak.
Håndbrekkmekanisme og wirer.
En drivaksel.
Stålomspunnede bremseslanger framme og bak.
Borrede og slissede skiver forran.
Servotannstang med tilhørende servopumpe, slanger og tank.
Komplette endeledd forran.
Jomfruturen etter disse oppgraderingene gikk til tyskland.
Her fikk bilen 12 runder rundt Nürburgring.
Etter en tur til Statens Vegvesen, så vognkortet mitt slik ut:
Til tross for konidemperene, var bilen fremdeles myk bak. Det løste jeg med polyurethane dempertopper bak.
Disse skivene ble montert dagen før jeg reiste til Nürburg.
Sideskjørt er handlet inn, og blir montert når jeg en gang lakkerer bilen.
For å få kortere vandring og hardere pedal, monterte jeg en hovedbremsesylinder fra BMW750i. Denne gjorde underverker for bremsefølelsen.
Nye baklykter og Bilstein sprint dempere ble kjøpt inn.
Pga diverse hakk og skader i felgkantene etter dekkomlegging, endte jeg opp med å strippe lakken av felgkantene.
*Pusse litt*
Og polere litt.
Ferdig resultat:
Nye senterkopper ble kjøpt inn:
Og fjernstyrt sentrallås montert.
Dette innlegget er endret av Yngve: 13 februar 2009 - 18:46