Gå til innhold


Bilde

Dieselpumper dyrere enn bensinpumper?


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
10 innlegg i dette emnet

#1 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 20 mai 2019 - 00:10

Heyhey, har ikke allverden kunnskap om bil men alltid lurt på en ting: det virker som om dieselpumper er mye dyrere(flere tusen?) å bytte enn bensinpumper når dem svikter?? Er jeg helt ute på bærtur eller er det noen gode grunner til det?

Takk for svar:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#2 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 20 mai 2019 - 20:09

Jepp, det stemmer. Dieselpumper, gamle som nye er kompliserte og dyre å maskinere. Nyere Commonrail-pumper er svært dyre. En bensinbil bruker for det meste en enkel elektrisk pumpe som er enkel og billig å produsere.



#3 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 25 mai 2019 - 22:10

 visste ikke helt hva jeg skulle google så jeg spurte her :)  :) Flott å få svar på det, tusen takk Bromm :) er vel ulike grunner til den er dyrere, voks og slikt sikker.


I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#4 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 26 mai 2019 - 08:21

 visste ikke helt hva jeg skulle google så jeg spurte her :)  :) Flott å få svar på det, tusen takk Bromm :) er vel ulike grunner til den er dyrere, voks og slikt sikker.

 

Selve jobben med å bytte en dieselpumpe er i de fleste tilfeller en større jobb som gjør at antall mekanikertimer blir langt større enn å bytte en elektrisk pumpe. Så når man har dyre deler som er dyrt å bytte, ja så blir det dyrt da  :shy Kjør 2-takt moped, billigste som finns  :p



#5 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 30 mai 2019 - 01:47

 

Selve jobben med å bytte en dieselpumpe er i de fleste tilfeller en større jobb som gjør at antall mekanikertimer blir langt større enn å bytte en elektrisk pumpe. Så når man har dyre deler som er dyrt å bytte, ja så blir det dyrt da  :shy Kjør 2-takt moped, billigste som finns  :p

Googla litt nå og ser at bensinpumpene ser enklere ut å holde på med  ja. 

 

kjøre 2takt ja. sant det! Gøy er det også!pluss slipper bomdrittet. Men til vintertider går bilen forran hehe, godt å varmere,   :)

 

Ser ut som dieselpumpa fungerer siden bilen går når den er varm, men når den er kald derimot, lugger den og må gasse for å holde den igang, har jeg flaks, er det bare en glødeplugg eller dyse som er dårlig:) får be om det beste.


Dette innlegget er endret av Sjokoladepålegg: 30 mai 2019 - 20:29

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#6 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 30 mai 2019 - 08:04

Ser det står VAG som vinterbil, er det en 1,9 diesel eller?



#7 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 30 mai 2019 - 20:51

Ser det står VAG som vinterbil, er det en 1,9 diesel eller?

 

Nei jeg har en Audi a4 b5 1998 1.6 bensiner som vinterbil, og akkurat min er en rusthaug på 4hjul, ser at den har manglet vedlikehold gjennom årene med knasende 2 gir, kappa fjærer osv. men solid motor  :p  skulle ønske det var en tdi, men det får bli neste vinter, denne blir nok skrap om et år så  :p  :p  men hjelper lillebrodern med sin Mercedes W210 E220 Cdi om611. 2001 modell:) Den er kjørt 320.000, men har et sterkt håp om at den vil gå mange flere tusen km  :shy skulle trudd den var full av rust(som alle andre mercer fra den tiden) men denne var overraskende så og si rustfri så vet ikke om det blir å ta litt vare på den, har til og med alt av ekstrautstyr inni. så får se med tectylering evt. sauefett. må lese meg litt opp på det der og hehe :shy er ikke altfordyrt  har jeg hørt så :)  :)

 

har du Vag tdi kanskje? :wub


I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#8 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 01 juni 2019 - 08:19

Enkelt å finne dler til de gamle CDIène og ganske greie å skru på. Dieselpumpa kan være et problem på de motorene. Bare pass på å få en med rett nummer. Finnes en del bra MB-forum for å kunne lese seg opp.

Har god kjennskap til de A4ene der ja. Har blitt noen timer skruing på slike. Seige de 1,6ene, problemet er at de bruker så mye olje om man ikke passer på at stempelringene ikke setter seg.

1,9 TDI motoren er noe av det bedre VAG har levert. Selve motoren er seig, det er motorstyringen som er crap.



#9 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 02 juni 2019 - 03:47

Du har kjennskap til det meste jeg har her i gården ja, då vet jeg hvem jeg kan spørre om det trengs hjelp/tips en gang :p  :)  :) Har erfart den bruker litt ja den 1.6n, ikke bare olje, men også kjølevæske og servoolje :p  fyller fylt med olje i begynnelsen av ca. hver måned, så holder det som regel en måned til neste gang det trengs, bruker litt i underkant av en 4 liter dunk i året (bil blir brukt litt på kraftige regnværsdager, rånekvelder og sverigeturer også). Men tror den blir å kjøres til den står, finnes jo mange billige biler egentlig.

har forresten en kompis med en VW passat som har denne 1,9 tdi motoren, men den er ekstremt dau, max 60 opp bratte bakker, på max tyning i 3 gir, selv om en har fart, for å f.eks kjøre forbi tante Olga som kjører 60 i 80 sone må jeg ha en ekstremt lang strekke, helst med nedoverbakke, har hørt disse motorene egentlig er litt spreke, har du noen tips til hva det kan være? ca 2000 modellen. Det er også 4hjulstrekk på den da, Vet du om 4wd'en vil ha mye innvirkning på akselerasjonen? Ingen varsellys eller feilkoder, og luftfilteret er nytt(eneste vi har hatt tid til). Den er forresten kjørt 280 000 da. så kan hende det er generelt mye sotet motor som er synderen?


I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#10 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 02 juni 2019 - 10:58

Må alltid sjekke olje på de 1,6ene ja, samma om det er 8v eller 16v.

 

Sjekk turboen/wategaten om det er i orden. Om ikke turboen lader som den skal er det i prinsipp en sugemotor. Men start med å sjekke feilkoder. Så kan vi ta det derfra.



#11 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 04 juni 2019 - 14:39

Det kan me gjera  :)  når du sier det så virker det som om den ikke lader opp ja   :)  vi får sjekke litt rundt turboen og plugge i diagnose


  • Bromm liker dette

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  




Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere