Gå til innhold


Bilde

Gjøre klar Rieju MRT for Visning


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
83 innlegg i dette emnet

#1 MathiasT

MathiasT

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 325 Innlegg:
  • Registrert: 26-mai 19
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Stavanger
  • Kjøretøy:Derbi senda 2016. Airsal 88
Garage Garasje

Skrevet 21 september 2019 - 14:14

Da har jeg bestemt meg for lage ett eget prosjekt rundt Rieju'n min.(bilde av sykkel kommer straks)
Har ett par små-tråder jeg har laget med problemer og løsninger rundt Riejuen, men tenker det er bedre å få alt oversiktlig på en plass.

 

- Hadde problemer med at moppa ikke svev på tomgang, det viste seg å være en sten i reeden.

http://www.mopedport...ke-paa-tomgang/

 

- Har også noe problemer med blinklys og horn som ikke fungerer. Har dessverre ikke funnet løsningen på dette problemet, så er åpen for tips :D

http://www.mopedport...u-mrt-pro-2010/

 

Det som gjenstår av prosjektet:

- Få fiksa blinklys og lyd horn

- Bunnskruen har ødelagt gjenger så får den ikke ut og fri-indikatoren er ødelagt. 
  Noen skikkelig løsning på dette eller blir det beste kjøpe seg en ny motorblokk?

 



#2 ghaven

ghaven

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Registrert: 26-mars 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 21 september 2019 - 21:24

Pleier være motsatt på bunn plugg som har ødelagte gjenger, den vil ikke inn eller tette. Å få den ut burde være en smal sak, og sette nye eller helicoil gjenger med passende skrue så blir det tett. Hadde nok aldri kjøpt ny blokk hvis det var gjenger til bunn plugg som var årsaken nei flere typer fix mulig her


Dette innlegget er endret av ghaven: 21 september 2019 - 21:25


#3 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 23 september 2019 - 08:04

Alt kommer an på hvordan tilgangen til en hendig sveiser er. Kjenner du en som driver med alusveis, så hadde jeg klevet blokka, banka ut bunnskruen, sveisa inn ei gjenga hylse f.eks. eller bare bygd opp med gods og borra/gjenga. Bør plane området som man da ev. skal borre i, for å få ei grei tetteflate. I samme smellen så ordner man friindikatoren. Mange muligheter som ghaven sier, men jeg hadde gått den veien. 


Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#4 MathiasT

MathiasT

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 325 Innlegg:
  • Registrert: 26-mai 19
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Stavanger
  • Kjøretøy:Derbi senda 2016. Airsal 88
Garage Garasje

Skrevet 23 september 2019 - 15:14

Vil egentlig ha moped i topp stand da den skal selges så fort jeg får skilter på den. Om jeg skal begynne fikse blokka må jeg ha ny fri-indikator (100kr), ny bunnplugg (100kr) og noe til å lage nye gjenger med. 
Har snakket med en som bor i nærheten av meg som vil selge meg en blokk til 400kr, så vet ikke helt hvor masse jeg eventuelt sparer på å fikse det selv?



#5 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 24 september 2019 - 02:42

kan vel evt. borre ut den som står i, og gjenge opp en størrelse større om det er gods til det, gjorde dette nettopp på en sliten merce.  

 

ellers burde bunnskruen være lett å få ut om gjenga er tapt, prøve å vippe den ned samtidig som en skrur ut, så burde den sige ut, hvis ikke ser jeg ikke for meg hvordan den henger igjen om alle gjenga er borte

 

varme kan også hjelpe å få ut  skruen.


I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#6 MathiasT

MathiasT

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 325 Innlegg:
  • Registrert: 26-mai 19
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Stavanger
  • Kjøretøy:Derbi senda 2016. Airsal 88
Garage Garasje

Skrevet 27 september 2019 - 22:39

kan vel evt. borre ut den som står i, og gjenge opp en størrelse større om det er gods til det, gjorde dette nettopp på en sliten merce.

ellers burde bunnskruen være lett å få ut om gjenga er tapt, prøve å vippe den ned samtidig som en skrur ut, så burde den sige ut, hvis ikke ser jeg ikke for meg hvordan den henger igjen om alle gjenga er borte

varme kan også hjelpe å få ut skruen.

Har hatt travle dager, men tenker prøve få den ut imorgen takk for gode tips!
  • Sjokoladepålegg liker dette

#7 MathiasT

MathiasT

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 325 Innlegg:
  • Registrert: 26-mai 19
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Stavanger
  • Kjøretøy:Derbi senda 2016. Airsal 88
Garage Garasje

Skrevet 09 november 2019 - 15:14

Her er noen bilder av Riejuen slik den står nå idag.
ecb73a0b0b476937d2d9175d58e797cb.jpgf33de1fe1a1050c7f7beacef5d4ff249.jpg
Har som sagt problemer med at verken blinklys eller horn fungerer.
Har hatt en mistanke om at dette problemet skyldes regulatoren, men ser nå at svinghjulet kun leverer 1,8V til regulatoren.
36959c9d04e1a0b11eb86dd8dd3705dd.jpg
Ut ifra det aom står i verkstedhåndboken mistenker jeg nå at feilen ligger i avinghjulet... Noen tanker eller noen som har hatt samme problem?
  • Sjokoladepålegg liker dette

#8 ghaven

ghaven

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Registrert: 26-mars 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 10 november 2019 - 18:27

Kan selvfølgelig være noe med magnetiseringen av sving hjulet, men i 99 av hundre er det ikke svinghjul feil, men noe annet, sansynlig feilkilde er spoler eller ledninger eller noe annet uten for svinghjul. Begynn å måle rett fra spoler og gå utover i el nett og du vil finne feilen. Enten volt eller ohm målinger vil gi deg svaret



#9 MathiasT

MathiasT

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 325 Innlegg:
  • Registrert: 26-mai 19
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Stavanger
  • Kjøretøy:Derbi senda 2016. Airsal 88
Garage Garasje

Skrevet 10 november 2019 - 18:32

Kan selvfølgelig være noe med magnetiseringen av sving hjulet, men i 99 av hundre er det ikke svinghjul feil, men noe annet, sansynlig feilkilde er spoler eller ledninger eller noe annet uten for svinghjul. Begynn å måle rett fra spoler og gå utover i el nett og du vil finne feilen. Enten volt eller ohm målinger vil gi deg svaret

Målte volten ifra A.C kabelen, den gule kabelen som går direkte ifra svinghjulet til regulatoren. Gjor som verkstedhåndboka viste, og fikk bare 1,8V
Svinghjulet har aldri vært akrudd på før så føler ikke det skal være svinhjulet som er feilen?

#10 ghaven

ghaven

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Registrert: 26-mars 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 10 november 2019 - 23:42

Nei jeg er sikker på at det ikke er svinghjulet, men forsto ut av de ordene du brukte at du mente svinghjulet var feil. Men jeg antyder jo at spolen er gåen. Om du ohm måler finner du ut om spolen er hel. . Og det pleier altid å være mer en en ledning fra strømspole på nyere motorer. Om du er sikker på at ledning til spole er hel skal du få et ohm tall og det skal ikke avike mye før spole er gåen. Får du mindre enn boka sier er det kortslutning og spole gir lite volt og er det veldig høy eller uendelig er spole brent av og du får ingen volt, tipper på kortslutning i spolen og denne bør da vikles om elleer byttes .Mål så ser du og detta kan vel ikkevære noe problem så lenge du har boka, planke kjøring i mine øyne å finne feilen. En ting du må huske på er at mellom spole og regulator må du bruke ac skala å måle med og fra regulator og til andre ting må du bruke dc skala ellers blir alle tall feil


Dette innlegget er endret av ghaven: 10 november 2019 - 23:44

  • Sjokoladepålegg og MathiasT liker dette

#11 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 11 november 2019 - 03:58

Nei jeg er sikker på at det ikke er svinghjulet, men forsto ut av de ordene du brukte at du mente svinghjulet var feil. Men jeg antyder jo at spolen er gåen. Om du ohm måler finner du ut om spolen er hel. . Og det pleier altid å være mer en en ledning fra strømspole på nyere motorer. Om du er sikker på at ledning til spole er hel skal du få et ohm tall og det skal ikke avike mye før spole er gåen. Får du mindre enn boka sier er det kortslutning og spole gir lite volt og er det veldig høy eller uendelig er spole brent av og du får ingen volt, tipper på kortslutning i spolen og denne bør da vikles om elleer byttes .Mål så ser du og detta kan vel ikkevære noe problem så lenge du har boka, planke kjøring i mine øyne å finne feilen. En ting du må huske på er at mellom spole og regulator må du bruke ac skala å måle med og fra regulator og til andre ting må du bruke dc skala ellers blir alle tall feil


Kunne ikke svart bedre selv. 1,4 v AC rett fra lysspolene er ikke bra nok regner med du tok ene pinenn på gul og andre på jord/ramme/ rein stål uten lakk..

For sikkerhetsskyld kan du og måle ohm mellom gul og den andre fargen som stod i den geniale boka(hva heter den forresten?) , og du må ikke kicke når du måler, da ødelegger du multimeteret, aldri ohm noe med strøm/spenning.. ville bare skrive det i tilfelle du ikke visste.

Egentlig en grei/rett frem jobb å bytte lysspolene


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • MathiasT liker dette

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#12 MathiasT

MathiasT

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 325 Innlegg:
  • Registrert: 26-mai 19
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Stavanger
  • Kjøretøy:Derbi senda 2016. Airsal 88
Garage Garasje

Skrevet 11 november 2019 - 10:30

Først og fremst må jeg vare si takk fore gode utfyldene svar!!
Tok den røde pinnen på gul kabel og svarte til jording... Målte Volt mens mopeden sveiv på ca. 6000 omdreininger.
Jeg mente forsovet at dynoen var feil og ikke svinghjulet.
Men når jeg skal teste dynoen, kobler jeg ut alle ledningen og sjekker motstanden/ohm?
I følge verkstedhåndboka skal det være mellom 0.35-1 ohm gjennlm den gule kabelen...
«den geniale boka» er en verkstedhåndbok til rieju MRT. Ganske genial ja! Sparer meg for masse hodegnag...

Her er link: https://onedrive.liv...&open=1&serve=1


Dette innlegget er endret av MathiasT: 11 november 2019 - 10:32

  • Sjokoladepålegg liker dette

#13 MathiasT

MathiasT

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 325 Innlegg:
  • Registrert: 26-mai 19
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Stavanger
  • Kjøretøy:Derbi senda 2016. Airsal 88
Garage Garasje

Skrevet 11 november 2019 - 16:27

Målte 1,3 ohm, Ut ifra verkstedhåndboka skal det være mellom 0,35-1 ohm... Gjerne det er dynoen som er brent da?

#14 ghaven

ghaven

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Registrert: 26-mars 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 12 november 2019 - 21:33

San synlig feil i spole, men det var litt rart tall. Da en hel spole skal ha fra 0,35 til 1 og du får 1,35. En ledning på en meter har eksempel vis en ohm og kutter du av en bit vil du få mindre ohm. Din spole er sansynlig blitt kortere på grunn av kortslutning eller overslag, den kan jo ikke fått flere viklinger og den får da høyere ohm i følge dine tall, virker veldig rart. Pleier å være store forskjeller når noe blir feil med ohm og det pleier bli for lite på de jeg har målt, men ville ha gått for en ny da noe er rart med spolen din



#15 MathiasT

MathiasT

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 325 Innlegg:
  • Registrert: 26-mai 19
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Stavanger
  • Kjøretøy:Derbi senda 2016. Airsal 88
Garage Garasje

Skrevet 12 november 2019 - 21:43

San synlig feil i spole, men det var litt rart tall. Da en hel spole skal ha fra 0,35 til 1 og du får 1,35. En ledning på en meter har eksempel vis en ohm og kutter du av en bit vil du få mindre ohm. Din spole er sansynlig blitt kortere på grunn av kortslutning eller overslag, den kan jo ikke fått flere viklinger og den får da høyere ohm i følge dine tall, virker veldig rart. Pleier å være store forskjeller når noe blir feil med ohm og det pleier bli for lite på de jeg har målt, men ville ha gått for en ny da noe er rart med spolen din

Gjerne jeg har målt feil da? Jaja jeg fikk vertffal kjupt en som skal funke idag for bare 100kr så då tester jeg med den og;)5d6c9d5fd7d77fc439fece984ac1a6f1.jpg

#16 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 13 november 2019 - 04:04

multimeteret kan være dårlig innstilt også, om det er et billig ett. skal måle 0 ohm hvis en tar pinne på pinne. og har det brent seg litt inne i spolen eller på noen kontakter kan det også oppstå litt høyere ohm måling.

 

men det ohm greiene er ikke alltid 100%, da det sender så veldig lav spenning igjennom, det går mye mer spenning gjennom når du for eksempel har den igang og da kan det være nok spenning til at en indre kortslutning skjer, det har jeg opplevd flere ganger på tennspoler. at man måler riktige verdier med ohm, men så fort det går høye spenninger igjennom så er det nok til at det kortslutter en plass inne i spolen der det har brent seg litt. Det fant du jo ut med volt målinga, ville bare høre hva du fikk i ohm:) (lakken rundt kobberen har sikkert brent seg slik at det kortslutter og ikke får gått hele veien rundt) (er spenningen høy nok, kan den "hoppe", litt sånn som lyn, som har så utrolig høy spenning at den hopper ned til jorda). 

men satser på den nye der duger  :) er forsåvidt ganske sjeldent disse gir opp. :) ^_^


I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#17 ghaven

ghaven

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Registrert: 26-mars 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 13 november 2019 - 06:04

Godt du fikk tak i ny. Den blir sikkert bra ,og var jo ikke store kostnaden, så slipper du å lure på hva som er galt. Hoved poenget er jo høy nok vlot. Går fint å vikle ny spole om en gidder det. Har viklet spoler mer enn en gang til folk som av en eller annen grunn måtte ha spole der og da .Ingen heksekunst bare vikle av og telle runder, skrive hvordan den er koblet ,og finne rett tråd og vips har du ny spole


Dette innlegget er endret av ghaven: 13 november 2019 - 06:09


#18 MathiasT

MathiasT

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 325 Innlegg:
  • Registrert: 26-mai 19
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Stavanger
  • Kjøretøy:Derbi senda 2016. Airsal 88
Garage Garasje

Skrevet 16 november 2019 - 08:40

Testa med den nye statoren igår... funker enda ikke.
Jeg målte volten ved den gule A.C ledningen som går ifra stator tio regulator. Dette gjorde jeg mens kabelen var koblet til regulatoren, og mopeden sveiv på 6000rpm. Da fikk jeg bare 2V?

#19 ghaven

ghaven

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Registrert: 26-mars 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 18 november 2019 - 12:49

Stator må måles rett på ledninger så nærme spole som mulig, og kan ha forskjellige farger ,både rød gul og vit kan være fase og har en to eller tre alt ettersom. Mål når moppen sviver og ikke noe annet er koblet på strøm ledninger og bruk ac skala på måler. Da skal du få høy volt og stator burde være i orden. Burde måle ohm også på ny stator for å sammenlikne med gammel. Begynner å lure på om du gjør noe feil med måling da jeg stusset litt på tallene fra gammel regulator. Skulle ikke forundre meg om gammel regulator virker bare du som har målt feil og det er regulatoren som er gåen. Prøv deg litt fram ,dette burde være en smal sak og du har jo manualen også


  • MathiasT liker dette

#20 MathiasT

MathiasT

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 325 Innlegg:
  • Registrert: 26-mai 19
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Stavanger
  • Kjøretøy:Derbi senda 2016. Airsal 88
Garage Garasje

Skrevet 18 november 2019 - 20:59

begynner selv å tro det er jeg som har gjort feil ved måling :unsure skal se over det imorgen, gjerne det er regulatoren og ikke statoren som er gåen... Jaja 100kr var ikke all verdens uansett så tenker ikke på det :D 


  • Sjokoladepålegg liker dette



Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere