Gå til innhold


Bilde
- - - - -

Spenningsregulator mottar 6v på tomgang

moped stator elektrisk spenningsregulator lavspenning 50cc aprilia mx50 2004

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
7 innlegg i dette emnet

#1 ChristianL03

ChristianL03

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:
  • Registrert: 13-oktober 19
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Rieju MRT pro 2013 Suzuki TSX 1994 Aprilia MX50

Skrevet 14 februar 2020 - 21:39

Hei. Har en Aprilia MX50 2004 mod som kun blinklysa funker på, da disse går på batterispenning. Spenningsregulator mottar maks 16-18volt på full rus, noe jeg ville tro er feil. Kommer omtrentlig 6 volt ut igjen til systemet på full rus, men ingen lamper fungerer. Har gått over el-nettet, uten å finne noe brudd eller kortslutning. Doningen starter å går som ei klokke ellers. Mistenker defekt stator. Takker for alle svar



#2 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 15 februar 2020 - 09:04

Skjønner ikke helt hva du mener med at stator kan være defekt om den gir 16-18V AC til spenningsregulator/likeretter? Om jeg forstår deg rett så tenker jeg at spenningsregulator/likeretter er defekt siden den kun gir 6V DC ut? Hva er DC-spenningen på batteriet ved motorstopp, tomgang og ved ca 3000rpm frirus? Noe annet som er rart er en 12V pære skal lyse på 6V. Om det ikke er regulatoren/likeretteren din så tipper jeg på en jordfeil som generer en motstand.


Dette innlegget er endret av Bromm: 15 februar 2020 - 09:12


#3 ChristianL03

ChristianL03

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:
  • Registrert: 13-oktober 19
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Rieju MRT pro 2013 Suzuki TSX 1994 Aprilia MX50

Skrevet 15 februar 2020 - 12:58

Skjønner ikke helt hva du mener med at stator kan være defekt om den gir 16-18V AC til spenningsregulator/likeretter? Om jeg forstår deg rett så tenker jeg at spenningsregulator/likeretter er defekt siden den kun gir 6V DC ut? Hva er DC-spenningen på batteriet ved motorstopp, tomgang og ved ca 3000rpm frirus? Noe annet som er rart er en 12V pære skal lyse på 6V. Om det ikke er regulatoren/likeretteren din så tipper jeg på en jordfeil som generer en motstand.

Spenningsregulator er nylig byttet, da jeg mistenkte den i utgangspunktet. Batteriet lader ikke, da spenningen ikke forandrer seg om jeg gir full gass eller om den står på tomgang eller ved stopp. Rart dette skjedde da det funket før. Har fått informasjon om at stator skal produsere opptil 60-80V på frirus. Noe av dette går selvsagt til tenningen. Må bare ha det bekreftet at det er/ikke er stator som er gåen. For spenningsregulator er også byttet, og da må det som du sier være feil i ledningsnettet så lenge statoren gir rett spenning.


Dette innlegget er endret av ChristianL03: 15 februar 2020 - 12:59


#4 ChristianL03

ChristianL03

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:
  • Registrert: 13-oktober 19
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Rieju MRT pro 2013 Suzuki TSX 1994 Aprilia MX50

Skrevet 15 februar 2020 - 16:05

Måler nok jordfeil ja... Ledninga ut ifra spenningsregulatoren har 0,7ohm til jord. Spørsmålet er hvor feilen ligger, fikk også over 12v ut ifra regulatoren etter å ha fikset på noen dårlige ledninger bak svinghjulet.


  • Sjokoladepålegg og Bromm liker dette

#5 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 15 februar 2020 - 16:09

husker da jeg feilsøkte på min suzuki tsx og fekk rundt 40 volt vekselspenning AC (bølga på instrumentet for de som ikke er så kjente på elektro) men det er en stund siden og tror den gjekk opp mot 60 v når jeg ruste den. Måler du de verdiene du sa først så vil jeg også tro du har en dårlig stator/ladespole med mindre du har overslag noen plass... 

ladespolen kan du forresten Ohm'e(måle motstand), men da må moppa være av. ellers kan du ødelegge multimeteret.. (aldri ohm noe spenningsatt....for de som ikke viste det.)>

var det en ny regulator forresten? 

edit:

 

du er inne på noe nå ja  :D  :D


Dette innlegget er endret av Sjokoladepålegg: 15 februar 2020 - 16:12

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  


#6 ghaven

ghaven

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Registrert: 26-mars 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 15 februar 2020 - 17:50

Om regulator er hel vil du få lading så lenge du får over 12,7 volt inn på regulator, hvor mye den får inn og hvor mye watt stator kan gi betyr hvor lang tid batteriet bruker på å bli fullt og hvor mye annet som skal mates av det stator gir. Ganske sikker på at du har overslag av mer eller mindre type enten i stator eller på en fase ut eller jordinga er dårlig overslag-gåen ledning,dårlig kontakt noe sted  såfremt likeretter virker. Disse tingene kan måles ganske greit. En trenger ohm og volt data på rette mopeden og da sier det seg selv når en begynner å måle hvor feilen ligger



#7 ChristianL03

ChristianL03

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:
  • Registrert: 13-oktober 19
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Rieju MRT pro 2013 Suzuki TSX 1994 Aprilia MX50

Skrevet 15 februar 2020 - 20:17

husker da jeg feilsøkte på min suzuki tsx og fekk rundt 40 volt vekselspenning AC (bølga på instrumentet for de som ikke er så kjente på elektro) men det er en stund siden og tror den gjekk opp mot 60 v når jeg ruste den. Måler du de verdiene du sa først så vil jeg også tro du har en dårlig stator/ladespole med mindre du har overslag noen plass... 

ladespolen kan du forresten Ohm'e(måle motstand), men da må moppa være av. ellers kan du ødelegge multimeteret.. (aldri ohm noe spenningsatt....for de som ikke viste det.)>

var det en ny regulator forresten? 

edit:

 

du er inne på noe nå ja  :D  :D

Yessss, er faktisk usikker på hva som forårsaket jordfeilen. Men motstanden til jord ut ifra regulator ble mye høyere, og alt av lys fungerer igjen. Tror likevel det er dårlig stator, da feks lys er veldig svake før man ruser den bittelitt opp i turtall. Men det ordna seg iallefall. Regulatoren er helt ny, kjøpte fra msp. Sålenge je har lys så gjør det ikke noe om dem er litt dårlige på tomgang :D Nå gjenstår det bare å få x'en tel å starte på kicken og vente på sommer :D :D Takker for svar


  • Bromm liker dette

#8 Sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 642 Innlegg:
  • Registrert: 14-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvam
  • Yrke:litt ta kvert :)
  • Kjøretøy:et par Tsx'er, TM85 ,Volvo 242 + VAG vinterbil
Garage Garasje

Skrevet 27 februar 2020 - 03:42

Yessss, er faktisk usikker på hva som forårsaket jordfeilen. Men motstanden til jord ut ifra regulator ble mye høyere, og alt av lys fungerer igjen. Tror likevel det er dårlig stator, da feks lys er veldig svake før man ruser den bittelitt opp i turtall. Men det ordna seg iallefall. Regulatoren er helt ny, kjøpte fra msp. Sålenge je har lys så gjør det ikke noe om dem er litt dårlige på tomgang :D Nå gjenstår det bare å få x'en tel å starte på kicken og vente på sommer :D :D Takker for svar


Høres bra ut! Husk å ha koblet opp batteri forresten(om du ikke har det fra før)! Ellers kan du brenne regulatoren


Sent from my iPhone using Tapatalk

I stallen at the moment :cool :

2 x    komplette Suzuki tsx'er
2 x    Volvo 242 og en VAG Vinterbil

1 x    Tm 85 crosser

 - Ingen tsx ingen s*x   :p  :wub  :drunk  




Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!





Andre emner som også har følgende stikkord: moped, stator, elektrisk, spenningsregulator, lavspenning, 50cc, aprilia, mx50, 2004

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere