Gå til innhold


Bilde
* * * * * 2 Stemmer

Aprilia SR 50 Street (2011) prosjekt.

scooter aprilia aprilia sr trim

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
3 innlegg i dette emnet

#1 SuperEttan

SuperEttan

    Mp`s løs-tøs!

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 578 Innlegg:
  • Registrert: 05-desember 06
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vestfold, Tønsberg
  • Kjøretøy:Aerox evo2.edt, RS simo90, micra=solgt!!!

Skrevet 19 september 2020 - 06:17

                                                                                               Heisann godtfolk og takk for sist!


For de som ikke vet eller kjenner meg (med god grunn) var jeg en svært aktiv bruker da jeg var i typisk "mopedalder" (16-19). Registrerte meg i 2006 så har vært medlem her en stund, men sist jeg posta noe har småbarn blitt gamle nok til å kjøre moped og bil, noe jeg synes er fantastisk kult å tenke på!

 

Men nok om meg om min bakgrunnshistorie, jeg er her for å lage et prosjekt for pokker! Jeg er nå 30 år og fikk plutselig lyst å ta opp 2-takt som en hobby igjen nå som jeg har litt tid og ekstra ressurser til overs.

Dog jeg vil prøve å holde prosjektet så billig som mulig, da jeg er en notorisk gjerrigknark, og sånn er det bare.

 

Så jeg gjorde ett skikkelig røverkjøp nå forrige uke med å kjøpe en Aprilia SR 2011 Street fra en pappagutt som skulle ha ny og "bedre" tohjuling, og visste ikke hva ting var verdt så da jeg begynte å prute med faren hans ropte han til oss etter 15-20min at han skulle bare akseptere tilbudet så de kom seg videre. Score!

Jeg betalte 4000kr + omreg. for den lekre, problemfrie scooteren jeg legger ved bilder til denne posten. På nåværende tidspunkt er den rød og akkurat som på bildene, men bare i løpet av dagen vil det forhåpentligvis ha skjedd noen forandringer. MP har grense på 2mb per bilde, det er veldig lite og burde fikses på. Bare nevner det.

 

SÅ... hva er planen spør du? Vel, hvis det er noe jeg lærte gjennom min tid som 2-takt entusiast er at alt ser og høres lettere ut på papiret enn hva det viser seg å være i virkeligheten. Jeg vil med andre ord ikke kjøpe inn masse hard trim, fancy elektronikk og styling uten å ha årelang erfaring med akkurat den scooteren/mopeden jeg skal utføre det på. Så denne gangen tar jeg det rolig i starten. Men jeg vil også alltid være åpen for forslag eller innspill, ris og ros og alt som kommer i kjølvannet av å legge ut prosjektet offentlig.
 

 

For nå er setupen som følger:

Alt originalt. xD

 

Men har fjerna ringen i variatoren, så det er jo en start, Så mottok jeg ett Technigas Silent Pro eksosanlegg i posten i går kveld som jeg sitter å røsker ut plomberingen av nå. Grunnen til at jeg valgte akkurat dette er fordi det ligner en original eksospotte + jeg prioriterer at den skal være stillegående. I første omgang er det ikke ytelse jeg går etter, men heller en kosmetisk pen (i mine øyne i hvert fall) scooter, før jeg evnt begynner å tenke på hardere trim. Jeg kjøpte en annen moped i samme tidsrom jeg antageligvis også kommer til å lage en egen prosjektråd om, og der er det nesten kun trim og hastighet som teller.
 

 

Så her er hva som står på agendaen i første runde? :
 

Den skal omlakkeres. Fargekombinasjonen jeg går for er glossy lilla på mesteparten, og hvitt på resten. Poster bilder av underveis og når jeg er ferdig. Ønsk meg lykke til! Og kjære moderatorer, si i fra i forveien hvis jeg gjør/har gjort noe feil etter retningslinjene deres, så jeg kan korrigere det om før dere evnt. sletter noe jeg må skrive på nytt.

Jeg hadde en gang en scooter som var nominert til årets prosjekt, men var bare nominert. Håper på at dette blir bedre! Her en video av min gamle Derbi GPR med 80ccm sylle og det meste av hissig trim man fikk tak i på den tiden (2007)  https://youtu.be/cDDmvT1vrmY?t=100

Vedlagte filer

  • Vedlagt fil  m2.jpg   326,72K   3 Antall nedlastinger
  • Vedlagt fil  m3.jpg   278,13K   3 Antall nedlastinger
  • Vedlagt fil  m1.jpg   552,15K   3 Antall nedlastinger

Dette innlegget er endret av SuperEttan: 19 september 2020 - 06:18

  • samuels1 og Aeon03 liker dette

Og btw, jeg er awesome


Bare så dere vet det!

#2 Matmag

Matmag

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 922 Innlegg:
  • Registrert: 19-september 18
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Troms, S�rreisa
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 20 september 2020 - 13:37

4000kr for scooteren der er jo ran! Kommer til å følge med videre her :)



#3 SuperEttan

SuperEttan

    Mp`s løs-tøs!

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 578 Innlegg:
  • Registrert: 05-desember 06
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vestfold, Tønsberg
  • Kjøretøy:Aerox evo2.edt, RS simo90, micra=solgt!!!

Skrevet 22 september 2020 - 05:19

1. Oppdatering etter introduksjoninnlegg. 22.09.2020.

 

Har lært litt mer om lakkering siden sist å kjøpte inn følgende utstyr:

Maleboks i farge hvit og en i glossy-lilla. Jeg kjøpte også sparkel på boks, det var ganske kjekt. Legger ved noen bilder av litt diverse produkter jeg ikke visste som er veldig kjekke og fåes billig på biltema.Vaskemiddelet i sort sprayflaske + den posen med hvit tekstil er fantastiske til å rengjøre med. Og sprayen skaper også en skinnende polert look, det håper jeg å få på sluttresultatet også!

Det mest tidskrevende var nok å pusse ned delene for å få den gamle malingen bort. Jeg kjøpte i grunn bare en av alt for se hvor lenge 1 av en ting kan brukes. Så langt har jeg brukt ca 10 grove sandpapir 10x15cm ca, og finere kornet etterhvert. Jeg bruker definitivt mer enn 1 boks når det kommer til å farger. Det jeg bruker mest er grunningssprayen. Antar at jeg må bruke 3-4 (inkl. den jeg har brukt) på hele scooteren, men får se. Tipper to sprayflasker av hvit og glossy-lilla til burde holde. De koster 59kr boksen + sandpapir, og vaskemiddel klarer jeg helt realitistisk å holde innenfor et totalbeløp på 1000kr for lakkeringsprossessen. Kommer jo selvfølgelig timer i tillegg da, men whatevs.

 

 

Her er noen bilder av  kåpedelene etter en grundig vask med vaskemiddelen jeg nevnte overfor: https://imgur.com/a/8QFfQte

 

 

Legger også ved bilder via mp sin bildefunksjon under:

 

 

 

 

Original deksel vasket grundig med sterke vaskemidler.

 

Vedlagt fil  hey.jpg   125,43K   3 Antall nedlastinger
 

Annen vinkel inkl. vaskemiddelet og tekstilen jeg anbefalte til venstre i bildet.
 

Vedlagt fil  hey2.jpg   162,05K   2 Antall nedlastinger
 

Problemet når man skal fikse scooter og lakkering når man bor i blokk er ganske tricky. Jeg brukte kjellerboden min for denne gangen, men måtte ordentlig pakke meg inn var dårlig gjennomlufting der. Neste gang prøver jeg ganske enkelt utendørs!

 

Vedlagt fil  hey3.jpg   58,99K   2 Antall nedlastinger
 

 

Først dekseldel pusset ned og første lag med sparkelspray.

Vedlagt fil  hey4.jpg   217,9K   2 Antall nedlastinger
 

Her er mer inne i kjellerboden min. Jeg brukte dette plastforhenget som tildekning og var veldig nøye med å isoloere fargene i kun min bod.

Vedlagt fil  hey5.jpg   121,62K   2 Antall nedlastinger
 

Første av flere lag med lilla spraylakk!
 

Vedlagt fil  hey6.jpg   92,42K   3 Antall nedlastinger


 

Ble etterhvert helt svimmel der inne av alle gassene så tok med en vifte fra leiligheten min, åpnet et vindu og det hjalp veldig fort.
 

Vedlagt fil  hey7.jpg   75,16K   3 Antall nedlastinger
 

Air Duster: Hvis du ikke har det, kjøp det! Det er komprimert luft på boks og kan brukes til å rengjøre så å si alt. Ikke bare kjøretøy, men pc, tastaturer, inngangsporter etc. Koster rundt 60kr på biltema

 

Vedlagt fil  hey8.jpg   159,6K   3 Antall nedlastinger


 

Dekseldelen på bildene ovenfor etter ett strøk sparkelspray og ett lag hvitfarge. Skal komme flere lag med hvitt.
 

Vedlagt fil  hey9.jpg   63,06K   4 Antall nedlastinger
 

 

 

Så kjekt da at det så jeg først nå... kunne hjulpet å vite litt tidligere x)
 

Vedlagt fil  hey10.jpg   80,13K   4 Antall nedlastinger

 

 

Skal bli hvit! Vet ikke om det er dumt å gå fra svart til hvit da kontrasten er så stor.

 

Vedlagt fil  hey11.jpg   81,03K   4 Antall nedlastinger
 

 

Første del etter 2 strøk maling, så gikk jeg tom for lilla. Er vel teknisk sett også tom for hvitt. Kjøper noen fler av hver neste gang.

 

Vedlagt fil  hey12.jpg   61,96K   4 Antall nedlastinger

 

 

Fårforhåpentligvis jobbet mer med prosjektet i dag og i hvert fall i løpet av uka! Jeg skal gjøre mitt mitt beste i å holde posten oppdatert. Bonus: Jeg ble lei og sliten så improviserte med den jeg hadde for å slippe å gjøre selv. Resultatet får dere selv bedømme x)


Dette innlegget er endret av SuperEttan: 22 september 2020 - 05:24

  • Aeon03 liker dette

Og btw, jeg er awesome


Bare så dere vet det!

#4 smaaeid

smaaeid

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 367 Innlegg:
  • Registrert: 24-november 07
  • Kjønn:Hemmelig

Skrevet 06 november 2020 - 15:02

Følger dette prosjektet.

Gleder meg til å se oppdatering på framgangen!


MP OG




Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!





Andre emner som også har følgende stikkord: scooter, aprilia, aprilia sr, trim

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere