Gå til innhold

* * * * * 1 Stemmer

Aprilia SR50 Ditech chip-trimming med video

• Logg inn for å legge til innlegg
74 innlegg i dette emnet

#1 Team Tonning

Team Tonning

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 26 april 2007 - 20:05

CHIP-PROGRAMMET FÅR MAN KJØPT PÅ INTERNETT. VET AT SCOOTER BUTIKKER I DANMARK OG TYSKLAND SOLGTE DETTE. KOSTER RUNDT 2000 - 3000 kroner. GAMEBOY FINNER MAN BILLIG PÅ EBAY!
Programmet tillater deg til å fjerne elektronisk sperre i ecuen og mopedens hastighet stiger fra 45km/t til 85km/t ++ (hvis variator-ringen også blir fjernet såklart).

Med programmet kan du fjerne ecu-sperra (trimming), og du kan sette på ecu-sperre igjen (original stand).

Programmet tillater følgende:
MENY 1 Engine parameters: Engine speed, Battery volts, Engine temperatur.
MENY 2 Injection parameters: Engine speed, Trottle %, Ignition advance, Engine state
MENY 3 Engine history: Engine hours
MENY 4 Diagnostics: Faluts display, Fault Help, Reset Faults
MENY 5 Dealer test mode: Standard (original 45km/t), Development (trimming)
MENY 6 Information

Kort fortalt kan man sjekke scooteren gjennom et display på en gameboy. Er det feil (dashbord-lyset på scooteren lyser) og man ikke finner ut av det så forteller gameboy-displayet det. Etter fikset feil tilbakestiller man error'ene med gameboyen og lyspæra i dash'en på scooteren slukkes.
Du kan se hvor mange timer scooteren har gått, temperatur hvis man har mistanke om kjølesystemet er feil, tennings-grader, batterivolt ++ og man kan altså trimme scooteren helt selv.

Aprilia Ditech leveres fra fabrikken uten plomber, dvs, chiptrimmer man ditechen så risikerer man ikke at den skjærer seg fortere enn om man ikke trimma den.
Det sliter mere på motoren når variator-ringen i variatoren er tilstede og ikke tillater scooteren til å gå i hørere gir og blir kjørt i 50km/t på høyt turtall. Med ecu-sperren og variator-ringen fjernet får mopeden mere bensin, luft, tenning og "nytt gir" --> dermed øker RPM og scooteren går som et uvær.

Resultat: Aksen blir helt rå til 50cc å være, bensinforbruk: cirka 0,26L pr. mil, og man får mulighet til å holde følge med bilene b](HUSK! Trimmet moped er ikke tillatt på offentlig vei, og bør brukes kun på bane)Tiden det tar å trimme:[/b]
4minutter med chiptrimming (gameboy) og 10-20min for å fjerne variator-ring. (PS! Å koble til gameboyen til scooteren er barnslig lett. Skruv av to skruvene i "dash-bordet", ta av dekslet og koble til den enslige kabelen fra speedometeret som bare henger der til gameboyen. Start gameboyen og velg på menyen hva du vil gjøre. Det er umulig å gjøre noe feil). Gameboyen fungerer på alle aprilia ditech, gammel som ny. På de nye med digital dash må man ha en kode å taste inn for å få tilgang gjennom dispalyet på scooteren.

Vedlagte filer

• Vedlagt fil  IMG_4755.JPG   141,89K   1316 Antall nedlastinger
  • Vedlagt fil  ditech.JPG   14,28K   1636 Antall nedlastinger

Dette innlegget er endret av Team Tonning: 04 juli 2008 - 21:37

#2 XobiN

XobiN

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:PGO G-MAX

Skrevet 27 april 2007 - 08:04

Prioritere? Mange som har denne scooteren..

PGO G-max 50cc 2006mod
Trim: MK Handmade 68cc, dellOrto 21mm, MK Handmade, Hebo Powerfilter, Hebo Streetclutch, Racing Variator, Vakumboks
Styling: Nye grips, modda skiltoppheng, lakkert litt, Hebo stickersett, Lilla neon her og der

#3 kezoom

kezoom

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:En kjapp en..

Skrevet 30 april 2007 - 16:35

Ha! Så genialt! Hva blir toppfarten?
Yamahe Yamaha :)

#4 Markn

Markn

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • Kjøretøy:Husqvarna WRE 125 2005 mod.

Skrevet 30 april 2007 - 16:46

Vis innleggkezoom, den 30.04.2007 - 17:35, skrev:

Ha! Så genialt! Hva blir toppfarten?

Den blir 95km/t! En kompis av meg har fått gjort dette!
Men 200 for hele tia man låner den?
Er det noe form for tidsfrist?
Vet du om noen som selger dette produktet? :rolleyes:
Husqvarna WRE 125 < 3 || Prosjekt
X bikes; Honda NSR SuperSprint 125 ( 2003 ) < 3 | Aerox R 50 ( 2007 ) < 3

#5 Team Tonning

Team Tonning

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 30 april 2007 - 20:12

Vis innleggAerox`=), den 30.04.2007 - 17:46, skrev:

Den blir 95km/t! En kompis av meg har fått gjort dette!
Men 200 for hele tia man låner den?
Er det noe form for tidsfrist?
Vet du om noen som selger dette produktet? :rolleyes:

Stemmer det at speedo'n viser 95km/t, eller overkant av 100km/t hos noen. Men dette skal man ta med en knipe salt da de fleste scooter/moped speedo'er er missvisende. Ekte fart er cirka 85km/t. Men med trim-clutch, lettere vekter, trim-variator, osv yter den såklart mer.

Min gjorde 115km/t i fjor på speedo. Jeg har alt av tenkelig trim (malossi parts) til ditech'en utenom 70cc sylinder. Er mest opptatt av aks'en, noe som blir mye bedre med chip-trimminga og lettere vekter/ruller.

Programmet (ditech interface kit) selges av http://www.sgnc.dk/ for rundt 2500 eller noe tror jeg.
Jeg anbefaler ingen til å handle med de gutta der. Har gjort det en del ganger selv. Hver gang har de "glemt" å trekt fra dansk moms som de er pålagt å gjøre når de sender til Norge (ifølge loven). Dvs at prisen på varene er pluss dansk moms og norsk moms. Varene blir så mye dyrere enn de skal være.

Dette innlegget er endret av Team Tonning: 04 juli 2008 - 21:39

#6 kezoom

kezoom

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:En kjapp en..

Skrevet 03 mai 2007 - 17:21

Finns dette til Aerox/Jog-R?
Yamahe Yamaha :)

#7 Freddalur

Freddalur

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • Kjøretøy:ja

Skrevet 03 mai 2007 - 17:36

Nei, fordi det ikke er innsprøytning.

1968 Tempo Panter    |   1986 Opel Rekord 2.0 GLS   |     1998 Yamaha YZ 250   |   2001 Honda MT5   |   2002 Stunt Roxx Prosjekt      |   2007 Cagiva Mito | 2001 Honda CBR 600 F4i

WWW.KELLOX.NO

WWW.OLAEGGAN.COM

#8 Ryzti

Ryzti

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Motorhispania RYZ 2005

Skrevet 03 mai 2007 - 17:48

En kompis av meg har Di-tech som er gameboy trimma og den blåser alle scootere med effektanlegg til nå. Går vel ca 80km/t
MH Ryz 05:
Trim: Gianelli eksos, DR 49mm sylinder, 21mm gasser, Hebo Performance Veiv, MK Pro race cdi, Hebo powerfilter, Malossi clutchfjærer, tomaselli gassgrep.
Styling: KTM Hekk, Acerbis SM Framskjerm, Lakkert svart, Gullstyre, rød kick :P, gullgitter i diverse hull osv..

#9 Team Tonning

Team Tonning

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 06 mai 2007 - 13:32

Vis innleggRyzti, den 03.05.2007 - 18:48, skrev:

En kompis av meg har Di-tech som er gameboy trimma og den blåser alle scootere med effektanlegg til nå. Går vel ca 80km/t

Stemmer det. Akser veldig bra og drar meget godt oppover i bakker osv. Absolutt verdt chipping på den scooteren.

http://www.mopedport...p...3&hl=ditech  

Der er en guide til hvordan man fjerner variator-ringen, clutch, variator, drivreim osv...

Dette innlegget er endret av Team Tonning: 04 juli 2008 - 21:39

#10 fheenrs2

fheenrs2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Aprilia SR50 R

Skrevet 06 mai 2007 - 22:21

Wow, ble mildt sagt overrasket over at det skal så lite til.. Jeg har delvis bestemt meg for å kjøpe en SR50 Ditech, men det kryr av politi der jeg bor, så blodtrimming er ikke et alternativ. Tror jeg fjerner plomberingen i variatoren, eller variator ringen som noen kaller den. Har noen spørsmål angående denne prosessen:
- Er dette noe forhandler kan gjøre? (Fjerning av "variator ringen" altså) og hvor mye vil dette evt koste?
- Er politiet veldig oppmerksom på en sånn type trim?
- Forslag til andre ting man kan gjøre for å få en Ditech til å gå fortere enn 50-55 km/t?
Kunne kjøpt trimpotte eller noe lignende, men jeg HELT grønn på slikt(aldri vært noe glad i å skru). Er dette noe forhandler kan hjelpe meg med?

På forhånd takk.

Dette innlegget er endret av fheenrs2: 06 mai 2007 - 22:31

Woho

#11 Team Tonning

Team Tonning

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 07 mai 2007 - 21:30

Vis innleggfheenrs2, den 06.05.2007 - 23:21, skrev:

Wow, ble mildt sagt overrasket over at det skal så lite til.. Jeg har delvis bestemt meg for å kjøpe en SR50 Ditech, men det kryr av politi der jeg bor, så blodtrimming er ikke et alternativ. Tror jeg fjerner plomberingen i variatoren, eller variator ringen som noen kaller den. Har noen spørsmål angående denne prosessen:
- Er dette noe forhandler kan gjøre? (Fjerning av "variator ringen" altså) og hvor mye vil dette evt koste?
- Er politiet veldig oppmerksom på en sånn type trim?
- Forslag til andre ting man kan gjøre for å få en Ditech til å gå fortere enn 50-55 km/t?
Kunne kjøpt trimpotte eller noe lignende, men jeg HELT grønn på slikt(aldri vært noe glad i å skru). Er dette noe forhandler kan hjelpe meg med?

På forhånd takk.

For å si det sånn. Politiet bryr seg lite om scooteren går enten 65km/t eller 150km/t. Så lenge mopeden/scooteren er tuklet/fikset for å kunne yte bedre får man den samme boten/straffen. Derfor skal man ikke kjøre trimmet moped på offentlig vei, kun på godkjent bane.

Beste trimmingen på en ditech er å fjerne variator plombe og ecu-sperre. Dette gir mest effekt for minst penger. Utover det kan man skifte variator-ruller til noe lettere for å få økt akselrasjon. Effektanlegg har så og si ingen effekt på aprilia sr50 ditech. Det er kun lyden vel og merke. Original eksos er å foretrekke da det er mere behageligere å stille å kjøre i lengden. Det kan hende trim-eksos hjelper noen få hundre deler på aksen, men dette er vanskelig å bevise. Jeg har testet flere ganger og fant ut at original eksosen er mer stabil å kjøre med når man kjører oppover i bakker. Man mister mindre fart altså. Trimeksosen bruker lengre tid på å komme seg før den skyter fart oppover. Har også vært i kontakt med flere ditech-eiere og vi alle er enig i at trim-eksos er kun for lyden på innsprøytings-scootere. Ingen merkbar effekt. Noen hevder + 2-4km/t på toppfarten i nedover bakke. Ikke noe å skryte av med tanke på prisen man må betale for en sånn eksos.

chipping, malossi variator med lettere ruller og malossi clutch er en bra kombinasjon for å få øket akselrasjonen.
Se min video her og se resultatet. Akser fra de fleste scootere med dette oppsettet.

Postet bilde  

http://s72.photobuck...=TeamNorway.flv

Dette innlegget er endret av Team Tonning: 04 juli 2008 - 21:41

#12 gibson91

gibson91

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • Kjøretøy:'92 325i coupe, '88 535i

Skrevet 10 mai 2007 - 23:25

Fy faen den ditechen din aksa sykt!
Nåværende: BMW E39 520 2001
x:BMW 325i E36 coupe ESS kompressor 1992, lekebil
x:BMW 520i E34 1993 modell ELSK edition! x:BMW 535i E34 1988 modell svartstripe edition
x: Aprilia rs 2002 modell svartblank <3
x: Mh furia 2001 hebo KJAPP edition, Aprilia rsf50cc 2002 Rieju mrx 2002<'3

#13 Team Tonning

Team Tonning

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 13 mai 2007 - 21:40

Vis innlegggibson91, den 11.05.2007 - 00:25, skrev:

Fy faen den ditechen din aksa sykt!

Jepp. Den er herlig å kjøre med. Hentet den ut fra garasjen i dag etter vinterlagring. Deilig å få kjøre igjen.

Dette innlegget er endret av Team Tonning: 04 juli 2008 - 21:42

#14 fheenrs2

fheenrs2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Aprilia SR50 R

Skrevet 14 mai 2007 - 01:09

gud velsigne typer som deg
Woho

#15 Gjest_brasj_*

Gjest_brasj_*
  • Gjest

Skrevet 14 mai 2007 - 17:05

jeg kjøper kansje en ditech til helga..... 2003 mod..... er trønder, så det kan hende jeg låner det litt :)

#16 Peugeot XR6

Peugeot XR6

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • Kjøretøy:Peugeot XR6

Skrevet 14 mai 2007 - 17:17

Vis innleggTeam Tonning, den 07.05.2007 - 22:30, skrev:

Se min video her og se resultatet. Akser fra de fleste scootere med dette oppsettet.
nedoverbakke? hvis ikke vil jeg si det var bra aks ;)
Peugeot XR6 - 05 mod.

#17 matsby

matsby

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • Kjøretøy:sjekk signaturen

Skrevet 14 mai 2007 - 17:30

bør prioriterest av admin:P

men er det noe bra med insprøyting da?
men du som låner vekk dette her er det ikkje mulighet å kopiere programet som er på gamboyen da?

Dette innlegget er endret av matsby: 14 mai 2007 - 17:35

yamaha aerox: trimmk handmade,hebo tian, hebo oversize styling lexsus baklykt, sølv rim-tape, hevet bake, cross styre
honda cr 125 2003 model selgest pm me!
selgest peugeot xps simoni 90 edition
x: suziki zr50sk
motorhispania

#18 XobiN

XobiN

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:PGO G-MAX

Skrevet 14 mai 2007 - 17:44

må ha en sånn kabelgreie å stappe oppi gameboyen da, så er vel umulig å kopiere noe som helst :P

PGO G-max 50cc 2006mod
Trim: MK Handmade 68cc, dellOrto 21mm, MK Handmade, Hebo Powerfilter, Hebo Streetclutch, Racing Variator, Vakumboks
Styling: Nye grips, modda skiltoppheng, lakkert litt, Hebo stickersett, Lilla neon her og der

#19 matsby

matsby

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • Kjøretøy:sjekk signaturen

Skrevet 14 mai 2007 - 17:55

det eg og tenkte meg:P så vist noen kopiere dette på sin gameboy å kansje selger det så tjener han jo groft på det!
yamaha aerox: trimmk handmade,hebo tian, hebo oversize styling lexsus baklykt, sølv rim-tape, hevet bake, cross styre
honda cr 125 2003 model selgest pm me!
selgest peugeot xps simoni 90 edition
x: suziki zr50sk
motorhispania

#20 Dammed

Dammed

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • Kjøretøy:Toyota Celica GT T23

Skrevet 14 mai 2007 - 18:00

kan sikkert kjøpe sånn kabel greie hos en yamaha forhandler. Men hvis han lager noe slik at det er ikke mulig å kopiere programmet så hadde det vært mye bedre.
Var en stolt eier av en sølv/grå honda sfx 2001 mod
Nå: Toyota Celica T23 2000 mod

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere