stramma mutrene til toppen for hardt
Startet av
snikende dopapir
, aug. 22 2007 20:32
9 innlegg i dette emnet
#1 •
Skrevet 22 august 2007 - 20:32
Har nettopp bytta stempel, og hadde ikke momentnøkkel, så jeg fant bare fram en fastnøkkel å stramma sånn ca like hardt som det var når jeg tok av toppen.
Men så fant jeg ut at 2-3 av de mutrene sikkert som faen nå Har vel muligens stramma litt for hardt.
Men funker det å sveise på ett eller anner på mutteren, å skru opp sånn, eller er gjengene ødelagt liksom?
gjengene er ødelagt på bunnskruen min, så når jeg bytter olje må jeg av med clutchdekselet Tips til å få opp det eller?
Men så fant jeg ut at 2-3 av de mutrene sikkert som faen nå Har vel muligens stramma litt for hardt.
Men funker det å sveise på ett eller anner på mutteren, å skru opp sånn, eller er gjengene ødelagt liksom?
gjengene er ødelagt på bunnskruen min, så når jeg bytter olje må jeg av med clutchdekselet Tips til å få opp det eller?
Volvo 240
X - KTM EXC 125 - prosjekt , Sachs xtc, Suzuki tsx.
X - KTM EXC 125 - prosjekt , Sachs xtc, Suzuki tsx.
Trodde aldri jeg skulle si det, men KTM EIER Husqvarna
#2 •
Skrevet 22 august 2007 - 20:43
du må nok bare vri til di kommer.
bunn skruen må du nok få noen til å gjenge opp å sette i ny bolt
bunn skruen må du nok få noen til å gjenge opp å sette i ny bolt
SUZUKI TSX med RMX motor er tingen
kjøretøy: TSX med rmx motor, charmo veiv, charmo 49mm, DO 21 mm, modda arrow effanlegg og 80cc endestuss, 14-49 dreving
[size=3]har diverse suzuki tegninger, både moped, scooter å cross bare send PM for tegninger
[/size]
[size=3] ''old volvos never die, they only go faster''[/size]
kjøretøy: TSX med rmx motor, charmo veiv, charmo 49mm, DO 21 mm, modda arrow effanlegg og 80cc endestuss, 14-49 dreving
[size=3]har diverse suzuki tegninger, både moped, scooter å cross bare send PM for tegninger
[/size]
[size=3] ''old volvos never die, they only go faster''[/size]
#3 •
Skrevet 22 august 2007 - 21:05
bunnskruen må du nok borre og gjenge opp. med muttrene på toppen kan du vel bare ta i til de kommer også for å være sikker så sjekker du gjengene på både muttere og boltene i blokka.
#4 •
Skrevet 22 august 2007 - 21:39
Spray på C5-56 og vent 30 min.. så sprayer du igjen.. vent så 30 min, og så prøver du å skru opp skruen.
Det kan være lurt å bruke en moment nøkkel for å se hvor har du har skrudd de.
Still de inn på "hvor hard de skal strammes", min Yamaha Neos skulle ha 14Nm tror jeg. (hmm.... eller husker jeg feil)
Moment nøkkel koster penger - men er HELT klart vært pengene, for den gangen du strammer til for hardt og du runner skrua, eller den brekker.
Da kan du _banne på_ at du virkelig angrer på de 549,- sparte pengene!!!
http://www.biltema.n...p?iItemId=79456
/ Stig Henning
Det kan være lurt å bruke en moment nøkkel for å se hvor har du har skrudd de.
Still de inn på "hvor hard de skal strammes", min Yamaha Neos skulle ha 14Nm tror jeg. (hmm.... eller husker jeg feil)
Moment nøkkel koster penger - men er HELT klart vært pengene, for den gangen du strammer til for hardt og du runner skrua, eller den brekker.
Da kan du _banne på_ at du virkelig angrer på de 549,- sparte pengene!!!
http://www.biltema.n...p?iItemId=79456
/ Stig Henning
#5 •
Skrevet 23 august 2007 - 20:58
Ja, momentnøkkel SKAL kjøpes!
Men når jeg prøver å skru opp mutrene, glipper jeg bare taket, å runder skruen! Men den sveise metoden funker vel? (sveise fast en umbraco f.eks, så skru på den)
Og det med bunnskruen, hvordan skal jeg få ut skruen? Den vil jo ikke ut liksom
Men lurer på om det kanskje er 2 bunnskruer, enn på hver side, så da kan jeg vel kanskje bruke den andre om det stemmer
Men når jeg prøver å skru opp mutrene, glipper jeg bare taket, å runder skruen! Men den sveise metoden funker vel? (sveise fast en umbraco f.eks, så skru på den)
Og det med bunnskruen, hvordan skal jeg få ut skruen? Den vil jo ikke ut liksom
Men lurer på om det kanskje er 2 bunnskruer, enn på hver side, så da kan jeg vel kanskje bruke den andre om det stemmer
Volvo 240
X - KTM EXC 125 - prosjekt , Sachs xtc, Suzuki tsx.
X - KTM EXC 125 - prosjekt , Sachs xtc, Suzuki tsx.
Trodde aldri jeg skulle si det, men KTM EIER Husqvarna
#6 •
Skrevet 23 august 2007 - 21:01
har du fiksa deg noe nytt å bruke penger på no?
[size=1]"Stol aldri på en mann med åpningshjelm"[/size]
Sikler etter en Aprilia SXV 550 Replica
Sikler etter en Aprilia SXV 550 Replica
#8 •
Skrevet 23 august 2007 - 21:29
hehe
men du kan jeg få prøve ktm'n når den er i tip top stand?
da får du prøve rmx'n (tror jeg skal ha fått tak i bk7 da)
men du kan jeg få prøve ktm'n når den er i tip top stand?
da får du prøve rmx'n (tror jeg skal ha fått tak i bk7 da)
[size=1]"Stol aldri på en mann med åpningshjelm"[/size]
Sikler etter en Aprilia SXV 550 Replica
Sikler etter en Aprilia SXV 550 Replica
#9 •
Skrevet 23 august 2007 - 21:46
Lag eit hakk i skrua med ein vinkelsliper eller noko.. og so setter du eit skruhjern inni hakket og slår skrua løs.. det funka for meg..
#10 •
Skrevet 23 august 2007 - 22:45
Jeg kjøpte det her:
http://www.biltema.n...p?iItemId=98847
Virker som det er bra kvalitet på greiene også
Boret lite hull i skruen, banket inn den "pinnen"... tredde på og skrudde rolig ut.
Den fungerer mye bedre enn en vanlig skruuttrekker; http://www.biltema.n...p?iItemId=81086
/ Stig Henning
http://www.biltema.n...p?iItemId=98847
Virker som det er bra kvalitet på greiene også
Boret lite hull i skruen, banket inn den "pinnen"... tredde på og skrudde rolig ut.
Den fungerer mye bedre enn en vanlig skruuttrekker; http://www.biltema.n...p?iItemId=81086
/ Stig Henning
0 bruker(e) leser dette emnet
0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere