Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Blyfri 95 kontra 98

Gammelt emne!
Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!

Dette emnet har blitt arkivert. Det betyr at du ikke lenger kan poste innlegg i dette emnet.
10 innlegg i dette emnet

#1 eiv880

eiv880

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 828 Innlegg:

Skrevet 11 september 2007 - 20:52

Hei!

Jeg har fylt blyfri 98 nå de to siste gangene bare på gøy, men det virker som mopeden drikker mindre bensin når jeg kjører på det. :blink:
En gang jeg fylte på full tank 95, så nullstilte jeg triptelleren, og kjørte til jeg måtte skifte til reserve. Og er jeg sikker på at triptelleren var på rundt 170 km.
For jeg fikk ett forbruk på rundt 0,5-0,6 l på mila. (Delte på 10l, siden tanken er 13l og 3l reserve)

Men nå som jeg bruker 98, så står triptelleren for øyeblikket på 250 km, og jeg har enda ikke skifta til reserve.

Har heller ikke gjort noen som helst slags endringer i motor.

Og jeg kjører ikke noe mer økonomisk, heller tvert i mot.

Er det i det hele tatt mulig? :P

#2 eirik845

eirik845

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 528 Innlegg:

Skrevet 11 september 2007 - 21:15

ja den kan være mulig fordi blyfri 98 har et høyere oktan tall... skal vertfall gå bedre..
O: '98 Toyota Avensis 1,8 åpent luft filter.
X: '97 Toyota celica 1,8
X: '06 PGO G-max, uplombert.
X: '04 Yamaha dtx, mhr, arrow.
X: '93 Yamaha dtr, polini.

#3 eiv880

eiv880

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 828 Innlegg:

Skrevet 11 september 2007 - 21:22

Om det er tilfelle, så blir jo blyfri 98 billigere enn 95 da. :P

#4 TSM

TSM

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 2 457 Innlegg:

Skrevet 11 september 2007 - 21:26

95 blyfri er bedre enn blyfri 98 pga slitermindre på motoren

finnes jo ikke bedre en skruf orginal portion, tørke leppa helt tørr, sette seg i badekaret med radioen, skru av alt lys så det blir helt mørkt, og ta seg en god vellfortjent runk etter en lang dag på skolebenkenog nei: jeg kødder ikke!

beklager 4life måtte ha denne med :p

Veldig in touch med min feminine side skjønner du ;)

#5 Kjær

Kjær

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 699 Innlegg:

Skrevet 11 september 2007 - 21:36

høøø? det er feil... (mener jeg ca 99%sikkert) jo høyere tall det blir jo reinere er bensinen og motoren lever lengere og det er bedre kvalitet og sliter MINDRE på motoren... så jo høyere tall altså 98 er jo det høyeste du får i norge er det beste derfor også dyrere... du får også 92 som er noe jalladrit som er nesten ubruklig, men er billig da... :P

Dette innlegget er endret av hmmm: 11 september 2007 - 21:38

Suzuki SMX
(X) Yamaha DT50-R
(X) Yamaha "Powerdrift" QT <33

Audi Coupe Quattro

#6 TSM

TSM

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 2 457 Innlegg:

Skrevet 11 september 2007 - 23:18

høøø? det er feil... (mener jeg ca 99%sikkert) jo høyere tall det blir jo reinere er bensinen og motoren lever lengere og det er bedre kvalitet og sliter MINDRE på motoren... så jo høyere tall altså 98 er jo det høyeste du får i norge er det beste derfor også dyrere... du får også 92 som er noe jalladrit som er nesten ubruklig, men er billig da... :P

han eg kjøpte mopeden av sa at de er nesten likt berre at 95 sliter mindre på motoren og er billigare eller noe sånt

finnes jo ikke bedre en skruf orginal portion, tørke leppa helt tørr, sette seg i badekaret med radioen, skru av alt lys så det blir helt mørkt, og ta seg en god vellfortjent runk etter en lang dag på skolebenkenog nei: jeg kødder ikke!

beklager 4life måtte ha denne med :p

Veldig in touch med min feminine side skjønner du ;)

#7 jeditimi

jeditimi

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 128 Innlegg:

Skrevet 11 september 2007 - 23:30

98 er ikke det høyeste man får kjøpt i Norge, men er nok nesten det høyeste man får tak i på pumpe da. Shell selger jo V-power 99 oktan, men V-power er jo ikke bra for 2-taktere generellt siden meningen med denne "superbensinen" er at den smører ventilene. 2-taktere har jo ikke ventiler! Uansett så har jeg kjørt RS125 min på 109 oktan, kjøpt i Norge. Vp Fuel da, koster rundt 36 kr literen. Så 98 er ikke det høyeste man får i Norge.

han eg kjøpte mopeden av sa at de er nesten likt berre at 95 sliter mindre på motoren og er billigare eller noe sånt

Det er feil! 98 oktan er bedre enn 95 oktan. Det eneste er at om du har en sykkel som bør gå på 95 oktan så burde du egentlig kjøre på 95 oktan, men kun for lommeboken din sin skyld. Forskjellen på 98 og 95 oktan er det at 95 har lettere for å selvantenne (det vil man ikke i forbrenningsmotorer) pga for høy kompresjons, om dere f.eks har trimmet moppen, satte på større sylinder, planet topp, planet stempel, høykompresjons topp etc. Så lenge dere har ØKT kompresjonen BØR dere øke oktan nivået i bensinen deres. Konklusjon er da at man kjører på 95 der det er anbefalt, men 98 skader ikke, heller tvert imot, er bare ikke vits i å "sløse" pengene på noe som ikke gjør det noe bedre. Takk!

Dette innlegget er endret av jeditimi: 11 september 2007 - 23:31

#8 speed300

speed300

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1 195 Innlegg:

Skrevet 12 september 2007 - 06:25

må bare gjøre en ting klart her... oktan er en måleenhet akkurat som bar, liter, kg osv. oktan måler hvor høy temperatur bensinen må ha for å selvantene. har du en motor med lav komp så funker det like funt å kjøre på 92 oktan, men på de fleste standar motorer blir det litt lavt ( lett å få tenings bank). Hvis man øker kompen i en motor så må man gå opp på oktan tallet for at ikke motoren skal antenne bensina for tidlig (tengs bank)
Man vet ikke hvor grensen går før man har krysset den :p

Herjer på suzuki tsX og KTM sx 125.

#9 Sin^

Sin^

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 2 966 Innlegg:

Skrevet 12 september 2007 - 08:17

Jeg har også hørt at motoren går ikke så fort varm hvis du kjører på 98 blyfri. Mindre sjangs for å varmeskjære.

ØvrebøSkrenseForening
MB 190E 2.0 1990
Suzuki Tsx 2001
X: Vespa Bravo - Suzuki TsX 1997 - Suzuki TsX 1985 - Suzuki TsX 1992 - Suzuki RmX 2001 - Suzuki TsX 1993 - Honda MT5

#10 Kjær

Kjær

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 699 Innlegg:

Skrevet 12 september 2007 - 09:07

ja jeg mente sefølgelig hva man får på pumpene ;) man kan jo få mye høyere når man snakker om sånn "flybensin" eller hva det heter... har aldri hørt om 99 fra shell.. men da lærte jeg noe i dag også ;)
Suzuki SMX
(X) Yamaha DT50-R
(X) Yamaha "Powerdrift" QT <33

Audi Coupe Quattro

#11 MT Mekkis

MT Mekkis

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 381 Innlegg:

Skrevet 13 september 2007 - 01:57

selger den mest på østlandet ;)

am6 motor er helt vanlig på alle 125sykler, de vil bare ikke si d!

Honda MT-80/115: 28mm gasser, malossi 115cc, 17\37, malossi 6 blads reed, JimLomas Underbody THX TO eJay... more to come

Gammelt emne!
Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!