Gå til innhold

- - - - -

Tenker du på å kjøpe pitbike?

70 innlegg i dette emnet

#1 2StrokeViolence

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 315 Innlegg
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Div sykler

Skrevet 18 juni 2008 - 19:38

Ser at endel interesserer seg for pitbikes her, stilig:) ser også at en del klager over kvaliteten på disse kina-syklene så jeg tenkte å lage en liten guide til hva man bør tenke på angående pitbikes, jeg har undersøkt mye og lest mye om pitbikes, jeg har hatt min i over 1 og et halvt år nå uten de store problemene og jeg har kjørt min HARDT! det er en 110cc loncin, lett modifisert med høy-kompresjons stempel, 26mm gasser, litt porting gjort av meg selv og andre små-ting, her er et bildet.
Postet bilde

KVALITETEN: først og fremst så får du hva du betaler for, en ny sykkel til 6-7 lapper vil aldri ha samme kvalitet som en japansk sykkel til 45 - 50 lapper, sånn er det bare, ikke sammenlign disse syklene med fullvoksne crossere, de er kina-vare tross alt, kvaliteten kan variere voldsomt fra merke til merke også, noen sykler er av tvilsom kvalitet mens andre er mye bedre igjen, pitpro, pitster pro, SSR, GPX er eksempler på pitbike merker som faktisk er av litt bedre kvalitet, desverre er kun pitpro å få tak i norge, og disse er GROVT overpriset...
og man har også minicrosserne til de japanske merkene som Honda CRF50\80, Suzuki DRZ110, Kawasaki KLX110, Yamaha TT-R110 også videre, disse er i utgangspunktet altfor små og puslete til å brukes som pitbikes, men kan enkelt bygges om til sykler som passer Større "barn", koster noen kroner da....

VEDLIKEHOLD: Disse syklene KREVER vedlikehold, bytt olje etter hver fjerde time med kjøring, de tar ikke mer enn 1 liter cirka så oljen blir fort dårlig, pluss at de vanligste motorene har heller ikke olje-filter som renser oljen, mange sier at man KUN skal fylle mineral-olje på disse motorene, dette for å unngå clutch-sluring, jeg har kun brukt olje jeg har kjøpt på biltema, vanlig 10w-30w eller 10w-40w mineral olje, billig og funker fett for meg, siden disse motorene er 4-taktere må også ventilene justeres innimellom ellers vil sykkelen gå dårligere etter en stund.
det vil bli slark både her og der etterhvert, i styrehodet blir det lett slark, hjullagerene tåler ikke en dritt heller, bytt ut disse med kvalitets-lager og sett de inn med bra vannfast fett, motoren er kun festet med 2 bolter til rammen, STRAM DISSE OFTE!! motoren min har løsnet flere ganger, alt av skruer rister løs til å begynne med, bruk loc-tite.
Luftfilteret sitter også veldig utsatt til så ta av dette og rens det ofte.

her er link til en bra video som viser hvordan man justerer ventilene på disse motorene :Ventiljustering

MOTOR: når du skal kjøpe en slik sykkel bør du se hva slags merke motoren er, motoren er hva du betaler for, det skal stå på et av motordekslene, de mest kjente og vanlige merkene er : Lifan, Jiailing, Ducar og Loncin, og så har du værstingmotorene som Daytona og YX, disse er grisedyre da. ALDRI kjøp sykkel med en "no-name" motor, Dvs en motor uten navn da disse er extremt variable hva kvaliteten angår, styr også unna motorer med elstart da disse nesten ALLTID havarerer, elstarten er også helt unødvendig da de faktisk er enkle å kicke igang.

Alle disse motorene er kopier av en gammel Honda 50cc Minibike motor, honda hadde patent på denne motoren inntil noen år siden, da gikk patenten ut og alle kan kopiere motoren uten å bli saksøkt av Honda, det finnes mange varianter av disse motorene både i kubikk og girkasse, noen girkasser er hel-automatiske, andre er semi-automatiske (automatclutch), mens de fleste har 4-girs manuell kasse med forskjellige konfigurasjoner, finnes vanlig 1N234, N1234 og 4321N.

Kjente problemer:
orginal kjedet er CRAP! bytt ut dette så fort som mulig, hvis kjedet ryker under kjøring vil det nesten alltid slå i filler svinghjuls-dekselet og tennings-pickupen noe som gjør at sykkelen ikke går lenger, jeg byttet ut både kjedet og drevene fra 420 dim til 428, dette kjedet er mange ganger sterkere og jeg har enda ikke røket et eneste kjede av denne typen, 420 kjeder har jeg røket 7-8stk av minst, de fleste syklene blir også levert uten kjedeguide bak, har den ikke kjedeguide så bør du kjøpe el lage så fort som mulig da kjedet har en tendens til å hoppe av i hytt og pine, jeg lagde min egen.

De fleste blir levert med harde plastikk-holker, disse er håpløse å kjøre med da de blir glatte og jævlige, jeg byttet ut mine med et sett Renthal full diamond medium, dritbra holker til en hundrings.

De fleste blir også levert med et standard powerfilter av nettingtypen, disse er totalt verdiløse da de slipper igjennom både sand og vann, kjøp et filter av skumgummi, UNI lager verdens beste powerfilter, også en god ide å montere på et extra bensinfilter mellom tanken og gasseren.
Fothviler-stangen har en tendens til å bøye seg hvis du hopper høyt\langt, denne vil da presse bremsepedalen litt ned noe som gjør at du ikke får pumpet opp trykk til bakbremsen og bremsen forsvinner, ta av pedalen og slip et spor til fothviler-stangen. mange av kaliperene er dessuten dårlig tilpasset skivene slik at litt av klossene faktisk ikke treffer på skiva i det hele tatt.

Det størst problemet er derimot girkassene på disse motorene, en standard feil er at de hopper ut av gir ved belastning i andre gir eller går i fri når man girer fra tredje og ned til andre, de litt større motorene (140cc+) er også kjent for å strippe første og andre girene hvis man er litt for brutal. første giret er nesten alltid ubrukelig på grunn av altfor lav utveksling, jeg bruker alltid å starte rett i andre.

DEMPERE: på de billige syklene er demperne bare en stor vits, bakdemperen blir som en trampoline etterhvert og gaffelen blir seig og trå, de fleste demperene på markedet er søppel og har ingen justeringsmuligheter, Fast-ace lager ganske bra dempere i forskjellige prisklasser, DNM lager enda bedre dempere, Marzocchi og Øhlins lager visstnok de beste demperene men er grisedyre, Demperene til DNM er mye billigere og tilbyr best demping for penga, de er også fullt justerbare.

DELER: å få tak i reservedeler til kinavarer kan være vanskelig her i norge, de beste delene er å få tak i utlandet,
legger ved en liste over nettbuttiker som sender over hele verden.
Tbolt USA amerikansk side med mye fett.
24moto.com svensk nettsjappe som med en del bra.
Izioptmotor.no norsk side som selger både sykkel og deler, ikke den beste siden akkurat.
ooracing.com britisk side med en god del bra saker å tilby.
Ebay.com her kan du finne det meste til en billig penge hvis du leter litt.
X-Ride fransk side for de som skjønner det språket...
TDRmotor.com nettbutikk plassert i kina.
exxo.se
fiddys.se
workz.se
suberbilligt.se

POWER!: de fleste vil ha mer power, det finnes mye trimdeler på Ebay, og du kan kjøpe motorer i forskjellige størrelser, vanligste er 110cc og 125cc (lifan, loncin, ducar, jiailing) lifan har også motorer på 140cc og 150cc, YX har 150cc og 160cc, Daytona har en illsint 115cc og 119cc og også en 150cc, du får også trimsylinder til disse, største jeg har hørt om er vel 186cc i en motor av denne typen (hengende sylinder),

Forgasser : Mikuni VM26 og OKO 26/28mm går for å være de beste forgasserene på litt større motorer (125cc+) 4-taktere er veldig følsomme for størrelsen på forgasseren og fungerer dårlig med store gassere, 26mm holder i massevis på alt fra 125cc til 160cc.

Stempel : Høykompresjons-stempel er billig og enkel trim, økt kompresjon gir økt drag over hele turtalls-registeret.

Eksos : FMF og Pro-circuit lager rå effektanlegg til pitbikes, men disse koster altfor mye, vanligvis er det orginale anlegget godt nok i massevis, men er du hypp på nytt anlegg så sjekk ut ooracing.com, kvalitets anlegg til uslåelig pris.

Kam-aksling : det finnes et mangfold av verksteder rundtomkring i verden som lager kam-aksler til pitbike-motorer, en kvassere kam gjør at ventilene åpner lenger\mer og slipper inn mer bensin\luft, kan være vanskelig å få tak i riktig kam da de forskjellige motormerkene gjerne bruker forskjellige kammer, bør kombineres med sterkere ventilfjærer.

Tenning : Innerrotor tenning (IRK) er veldig populær trim, finnes mange forskjellige typer IRKer på markedet, alt fra billig kinavare til Kitaco og Takegawa som er kremen, en IRK krever som regel at du har en motor som er bra satt opp fra før av for å kunne gjøre nytte av IRKens fordeler, en IRK må også stilles inn riktig, noe som kan være tidkrevende og frustrerende.
ellers så finnes det kraftigere coiler og CDIer uten turtalls-sperrer og skarpere tenningskurve overalt på Ebay, disse gjør ikke så mye med mindre du har en bra satt opp motor.

Topper : Big-Valve-Heads (BVH) er veldig effektiv trim, dette er komplette topper med store ventiler og kvass kam, kostbart men effektivt.

Sylinderkit : Big-bore kits finnes i mange forskjellige størrelser til forskjellige motorer i forskjellige prisklasser, en Lifan 125cc kan enkelt bli 146cc med ny sylinder. mange av kittene blir også levert med Høy-komp stempel og kvassere kam, et slikt kit vil utgjøre en enorm forskjell i både max power og bånndrag.

MEN det finns ting du kan gjør for å få litt mer power gratis, første er å ta av eksosanlegget, se inn i røret der det går ut ifra motoren, mange har en tjukk sveis på innsiden av røret nesten som en plombe, denne kan slipes vekk, også se inn i lyd-demperen, mange har en "plugg" som sitter inni enden av potta, borr ut denne, sykkelen vil bråke litt mer da, bytt tennplugg til en CR7HSA, og ta av gasseren og røret den er festet til motoren med, mellom gasseren og røret sittet det en plastikk pakning, pass på et denne matcher størrelsen på både gasseren og røret, er pakningen mindre så sliper du den til den matcher, kjenn også inni røret med fingeren, er det mye ujevnheter kan du slipe røret glatt med fint sandpapir. du vil ikke få mye hester extra men du vil få litt power ved å gjøre dette, neste steg er å porte toppen, noe jeg har gjort på min med voldsomt resultat, men jeg forklarer ikke det her da det må bli en helt egen tråd.

ellers så er pitbike jævla morro, jeg angrer ikke på at jeg kjøpte min, skal ha den til den total-havarerer, noe skruing blir det, men til den prisen er det helt greit, skal prøve å oppdatere etterhvert som jeg finner ut mer om disse fantastiske små syklene.

send meg gjerne PM med spørsmål hvis det er noe du lurer på, jeg har en viss peiling på pitbikes og prøver å holder meg oppdatert på hva som er nytt.

Dette innlegget er endret av 2StrokeViolence: 04 oktober 2008 - 18:42

-Suzuki TSX50 uten motor... (prosjekt)
-Pitbike, Lifan 150, Mikuni VM26, DNM hornet gafler, DNM MT-RC demper
-05 Lifan Monkeyking
-2000 mod Honda XR650R, Stage 1 Hotcams, Wiseco Høy-komp stempel, Komplett FMF anlegg.
-92 mod Honda CR500R, FMF Powercore og ProCircuit pipe, Boyeson Reeds.

#2 Freedo

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1.536 Innlegg
  • Kjøretøy:Honda NSR 125

Skrevet 18 juni 2008 - 19:49

Kjempe fin guide ;) Kanskje en av moderatorene kan prioritere denne?
Honda NSR 125, 2000 mod.

Idrett lukter svette, Sport lukter eksos.

#3 Evergood

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 150 Innlegg
  • Kjøretøy:Suzuki Tsx

Skrevet 18 juni 2008 - 20:03

Fin guide dette her ja B)
Suzuki Vitara <33

#4 Prebs1

Syklende skribent*

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1.591 Innlegg
  • Kjøretøy:Aerox <3

Skrevet 19 juni 2008 - 00:16

meget bra guide! fikk lyst på pitbike nå! :wub:
Kjøretøy for øyeblikket: Yamaha Aerox <3 Scooter er tingen <3
Kjøretøy: X-Mopeder Derbi Limited Edition<3 CPI SM 2007 black edition
Båter: Arimar 430, og Arctic Blue 27 <3

#5 SJ Racing!

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • 1.271 Innlegg

Skrevet 19 juni 2008 - 01:27

bra topic :P

#6 bluzer

Årets Motorsportkjøretøy 2007 og 2008

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5.733 Innlegg
  • Kjøretøy:your mom

Skrevet 19 juni 2008 - 08:24

Stemmer for at denne skal bli prioritert!!!

Jeg lurer på og kjøpe med pitbike til høstern, og føler jeg lærte endel her!

Greit og vite hva merker som er noe og ha på :)
BMW E46 323CI 99
Honda CRF250R 08
Honda CRF450R 06 supermotard
If motocross was easy, it would be called football

#7 Prixmyo

Mp`s Gudfar*

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 13.567 Innlegg
  • Kjønn:Jente
  • Kjøretøy:Bmw 318i Touring 90 - Motorhispania Furia

Skrevet 19 juni 2008 - 09:13

Glimrende guide dette her ja!

Ang ventil stilling på kina motorene, kan ikke lage en liten guide hvordan det gjøres?
Evt hvilke klaringer de skal ha.

Prioritert.

#8 2StrokeViolence

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 315 Innlegg

Skrevet 19 juni 2008 - 19:46

Jeg skal prøve å lage diverse guider etterhvert, hold øye med første post, oppdaterer også når jeg får tid\kommer over info.
-05 Lifan Monkeyking
-2000 mod Honda XR650R, Stage 1 Hotcams, Wiseco Høy-komp stempel, Komplett FMF anlegg.

#9 mik4oj

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1.704 Innlegg
  • Kjøretøy:Yamaha TZR

Skrevet 23 juni 2008 - 03:52

Veldig bra guide, bra at denne ble prioritert! :)
1996 Volvo 940LT
1983 VW Golf GTI MK1

X:Yamaha TZR
Hebo Performance Veiv - Airsal Maxima - Yasuni R3 - 24 DellOrto - Hebo Teflon - Hebo Flex - MK Clutch - 15-47

#10 landen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 50 Innlegg
  • Kjøretøy:Honda Shadow og Honda mb-5

Skrevet 14 juli 2008 - 19:09

http://www.engrosservice.no/index.php?main...9866f22aeb1588f
noen som kan fortelle meg om dette her er en bra pitbike. mht kvalitet osv?

#11 Clipictrial

LoneRider*

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 4.735 Innlegg
  • Kjøretøy:Puledokke.

Skrevet 14 juli 2008 - 19:29

Endelig noen som har skjønt det!
Jeg har gjort mestparten av det du har på lista di med min sykkel ;)
Og jeg er storfornøyd!

Tror nesten du fikk med deg alt som er å si om du vil ha en ''holdbar'' pitbike!
Det med olja er jævlig viktig :)

En annen ting er at på mange lyddempere bruker pop-naglene å løsne, bytt ut disse med skikkelig stålpop-nagler! :)

- 1997 BMW 523i
- 1998 Hyundai Accent 1,3

OO=[][]=OO

#12 2StrokeViolence

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 315 Innlegg

Skrevet 14 juli 2008 - 19:58

Vis innleggClipictrial, den 14.07.2008 - 20:29, skrev:

Endelig noen som har skjønt det!
Jeg har gjort mestparten av det du har på lista di med min sykkel ;)
Og jeg er storfornøyd!

Tror nesten du fikk med deg alt som er å si om du vil ha en ''holdbar'' pitbike!
Det med olja er jævlig viktig :)

En annen ting er at på mange lyddempere bruker pop-naglene å løsne, bytt ut disse med skikkelig stålpop-nagler! :)

clipictrail treffer spikern på hodet, olje er motorens blod og SKAL byttes ofte, gjør du ikke det vil motorens levetid reduseres drastisk, ting som nagler og skruer vil også riste løs rett som det er, men IKKE stram skruer for hardt!! gjenger har en tendens til å bli ødelagt på disse kina-varene, bruk heller loc-tite istedenfor muskelkraft på løse bolter.
-05 Lifan Monkeyking

#13 Clipictrial

LoneRider*

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 4.735 Innlegg
  • Kjøretøy:Puledokke.

Skrevet 14 juli 2008 - 20:32

Vis innlegg2StrokeViolence, den 14.07.2008 - 19:58, skrev:

clipictrail treffer spikern på hodet, olje er motorens blod og SKAL byttes ofte, gjør du ikke det vil motorens levetid reduseres drastisk, ting som nagler og skruer vil også riste løs rett som det er, men IKKE stram skruer for hardt!! gjenger har en tendens til å bli ødelagt på disse kina-varene, bruk heller loc-tite istedenfor muskelkraft på løse bolter.

Ja, det er jo selvfølgelig riktig!
Og husk på å regelmessig stramme skruene til drevet, bruk gjerne Loc-tite. Disse skruene har en lei tendens til å løsne!
Brukte loc-tite på mine, og de sitter som juling :)

- 1997 BMW 523i
- 1998 Hyundai Accent 1,3

OO=[][]=OO

#14 Dofty

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 205 Innlegg
  • Kjøretøy:Suzuki TSX

Skrevet 25 juli 2008 - 20:39

Glad jeg kjøpte pitbike med skikkelig motor da. Skal skjekke om jeg har "plombering" på min. Takk for tips! Flott guide.

Skal forresten selge pitbiken. Se i signatur.

#15 RudiOwn

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg
  • Kjøretøy:AGB29 125ccm

Skrevet 24 september 2008 - 15:57

Jau Jau :lol: no vet no jeg ka jeg skal gjøre med pitbike'en min når den kommer :wub:

#16 Lars

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 230 Innlegg
  • Kjøretøy:BMW E30 M3 / JC Monkey 110ccm

Skrevet 24 september 2008 - 16:16

Bedre å bruke wire locking istedenfor Loctite, spesielt der du skal ha opp og igjen skruene regelmessig.
Fordelen her er jo at du slipper å ta i med all kraft for å få de opp igjen (For de som har brukt Loctite som Ultra Strong låsevæske, så vet dere at den SITTER!), og man slipper å grise til gjengene og gjerne dra igjennom med en gjengetapp for å rense de før ny bolt skal inn.

Wire locking er tingen på disse 4-takterne ja! Spesielt for de som kjører aktivt og gjerne har fra hverandre sykkelen i ny og ne...
Rart at kineserne ikke greier å gjenge skikkelig... man bør gjerne dra igjennom en gjengetapp eller gjengesnitt om det er første gang boltene skrues ut...

Dette innlegget er endret av Lars: 24 september 2008 - 16:17

Monkey og Pitbike spesialist
'05 JC Monkey 140ccm Streetfighter
'86 BMW E30 M3
'92 Ford Sierra Cosworth 4x4

#17 mats446

MP-Ukjent

• Bruker
  • 6 Innlegg
  • Kjøretøy:blir snart

Skrevet 24 september 2008 - 16:37

Tenker på og kjøpe meg Pitbike, så lurer jeg på om noen har bestilt fra denne siden før?
Link

#18 2StrokeViolence

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 315 Innlegg

Skrevet 02 oktober 2008 - 19:48

Har oppdatert først post med blant annet lenker til div sjapper og annen info. oppdaterer mer etterhvert.
-05 Lifan Monkeyking

#19 RudiOwn

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg
  • Kjøretøy:AGB29 125ccm

Skrevet 04 oktober 2008 - 13:49

Bra guide, takk for at du kom med den filmen om ventil justering. :D

Litt digg at AGB 29 blir levert med kjedeguide -> En agb 29 kommer på døra på onsdag til meg. :wub:

Det meste du har skreve på denne guiden vil nok bli et lite prosjekt eg kan jobbe litt med. :)

Dette innlegget er endret av RudiOwn: 04 oktober 2008 - 14:43

#20 2StrokeViolence

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 315 Innlegg

Skrevet 04 oktober 2008 - 18:35

Vis innleggRudiOwn, den 04.10.2008 - 14:49, skrev:

Bra guide, takk for at du kom med den filmen om ventil justering. :D

Litt digg at AGB 29 blir levert med kjedeguide -> En agb 29 kommer på døra på onsdag til meg. :wub:

Det meste du har skreve på denne guiden vil nok bli et lite prosjekt eg kan jobbe litt med. :)

det viktigste er å gå over sykkelen tidlig og fikse svakheter og skavanker, det aller viktigste i mine øyne er kjedet, skaff deg drev og kjede i 428 dim så slipper du å stramme det hvert 5 minutt og risken for at det skal ryke finnes nesten ikke.
og hvis det er en helt ny sykkel du får deg bør du putre litt pent med den noen timer først, varme den skikkelig opp før kjøring, kjøre litt pent med den og bruk alle girene flittig, bytt deretter olje etter disse timene.
-05 Lifan Monkeyking

1 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 1 gjester, 0 anonyme brukere