De fleste Pitbike og Monkey rammer er billigvare fra Kina, uansett om sykkelen kanskje er satt sammen i et annet land.
Jeg har dårlig erfaring med kinesisike sveisere som blir brukt til disse billig-rammene. Sansynligvis er det noen 8-årig barnearbeidere som sitter og klatter sammen disse rammene for luselønn.
Om jeg skulle kjøpt en Pitbike som skulle herjes SKIKKELIG med ville jeg aldri stolt på disse rammene. Jeg så for eksempel da jeg byttet ramme på Monkey'n min nå, så hadde begge de øvre festeørene til motoren sprukket opp i sveisesømmene. Det kan jo fort bli stygt. De tålte rett og slett ikke belastningen fra den nye 140ccm'en. Og jeg har jo aldri hoppet eller noe med denne, de har rett og slett sprukket av vibrasjoner og påkjenningene fra den større og kraftigere motoren.
Tenk om Pitbike ramma di knekker ved styrerøret ved et langt hopp, det er heller ikke særlig hyggelig. Og det er jo et spesielt utsatt område også, så her ville jeg kanskje gått over ramma og titta på forhånd.
Men når det gjelder de mer forseggjorte Pitbike / Monkey rammene så er de helt rå kvalitet selvom de kommer fra Kina. Spesielt alu-rammene jeg har vært borti har vært av fin-fin kvalitet med GODE sveisesømmer. Tommelen opp!
Går med tanker om å bygge en Pitbike nå fra bunn av, en Supermotard. Da har jeg sikla litt på den ene ramma som selges hos OORacing.
Dette innlegget er endret av Lars: 01 januar 2009 - 13:48