Som eier av en moped vil du fort oppleve at de er humørsyke, hvertfall hvis du har trim. Tenkte jeg skulle skrive en sjekkliste for ting man kan prøve dersom moppa ikke vil starte. Som oftest er det filleri og lite som skal til, men sjekk lista - hvis det ikke funker så spør du om råd på MP. Hvis du er usikker om noe så ikke nøl med å sende PM. Er ikke ekspert på alt dette, men har lært mye etter å ha lært av andre og prøvd meg frem selv.
NB: Guiden er skrevet spesielt for nybegynnere - dette kan virke basic for mange av dere skrumaniacs, men ikke ta det for gitt at alle vet dette. Guiden er skrevet for å unngå en del "Hjeeelp, mopeden starter ikke" tråder. Føl fritt for å kopiere tråden til diverse forum, men husk hvor den kom fra og hvem som skrev den.
Allerførst bør du prøve å trillstarte mopeden, det hender ofte at etellerannet har surra seg opp inni der og da holder det ikke å kicke. Sett mopeden i fri, finn deg en rett strekning eller nedoverbakke, kom opp i fart - ikke for mye, avhengig av fart setter du den i 1. eller 2. gir - slipper clutch og gir halvveis gass. NB: Vær varsom under glatte forhold ettersom hjulet først låser seg før det evt. tar tak i motoren.
Før du ser på lista under, sjekk følgende: Bensinkranen er på ON, plugghetta sitter ordentlig på, det er bensin, tenningen er på, (Jeg har dumma meg ut på samtlige).
Hvis dette feiler, prøv følgende:
1: Komp - Sjekk at det er motstand i kicken. Får du vondt av å kicke med armen? Hvis ja er det god komp. Hvis nei bør du skru opp syla og sjekke etter skjærings.
2: Pluggen - Sjekk plugghetta - den skal være tørr, hvis det er vannperler eller generell fukt i hetta så gir den ikke ordentlig gnist. Sjekk så selve pluggen, skru av pluggen, sett plugghetta på og sjekk om det er gnist - dette gjøres enkelt ved å kicke. Man skal kunne se gnisten, hvis ikke så bare sett fingern på og se om du får gnist. NB: Husk å bytte plugg for årstid og avhengig av om du har trim. Dersom du ikke får gnist, hopp rett på punkt nummer 6.
3: Kondens/Soting - For høy oljeblanding, eller at bensinen har stått over lengre tid, kan ofte være grunnen til at det dannes kondens i bensinen. Dette er ofte grunnen til at mopeden ikke vil ta imot den bensinen den skal ha, og dermed ikke starte. Kjøp deg en flaske kondensfjerner på bensinstasjonen, hell i et par dråper and let the magic do its thing. Rist litt på tanken, nå skal kondensen være fjernet. Soting oppstår når du har altfår høy oljeblanding i tanken, dette skjer gjerne når du har veldig lite bensin igjen på tanken og all oljen har samlet seg opp. Dette fikser du ved å enten rense tanken eller bare fylle tanken med mer bensin og så riste litt/trillstarte.
4: Forgasseren - Rusk og vann i forgasseren kan ofte medføre at mopeden ikke får nok bensin, eller at den ikke får bensin i det hele tatt. På de fleste forgasseren sitter det to utløpsventiler høyt oppe på gasseren, her renner overflødig bensin ut hvis flotøren henger seg opp. Men det kan fortsatt være dritt i gasseren selv om det ikke kommer noe ut av ventilene. Se oppi bunnkarret, ligger det "bobler" som har sand eller vann i seg? da har antagelig det kommet noe vann eller sand inn i forgasseren. Anyways, hvis mopeden ikke starter bør du rense gasseren - dette er en enkel jobb og gasseren har godt av det uansett. For å rense forgasseren bør du koble den helt av og rense den i bensin. Sjekk spoiler for grundig forklaring
5: Luftfilter/Powerfilter - Vann eller dritt i luftfilteret kan også gi dårlig eller sur luft. For å forhindre dette bør du tørke luftfilteret, evt. vaske det hvis det er skittent. Hvis det ligger sand eller drit i org. luftfilter er du nødt til å fjerne det, hvis dette er saken må du alltid rense forgasseren ettersom det gjerne har kommet derifra (sjekk punktet over). Hvis du har skaffet deg et powerfilter, kan stoffet i filteret ofte bli fuktig og vått ved nedbør. Da trenger du bare å la det tørke litt, hårføner er en fin ting å bruke.
6: Tenningslås/Coil - Sjekk at tenningslåsen fungerer ordentlig, hvis den ikke gjør det er det mulighet for at coilen er ødelagt. Dette sjekker du ved å prøve å starte mopeden gjennom tjuvkobling, sjekk spoiler. Bruk ikke tjuvkobling til noe annet enn det du skal, jeg tar ikke ansvar for hva folk gjør etter å ha lest denne guiden.
Hvis du har fulgt disse punktene nøye, skal mopeden nå starte, ellers vet jeg ikke mine arme råd :-) Isåfall lager du en tråd på MP hvor du forklarer situasjonen og sier hva du har prøvd og ikke prøvd.
Lykke til!
Guiden er skrevet av Max CT - CT@WUB.NO, medlem på www.mopedportalen.com.
Takk til Gonzo for hjelp til punkt 6 samt generell hjelp gjennom hele mopedtida..
Dette innlegget er endret av Jåomææn: 28 juni 2010 - 17:05
Ordnet spoiler

Emne stengt!