Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Sotet topp og halv svart stempel

Gammelt emne!
Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!

Dette emnet har blitt arkivert. Det betyr at du ikke lenger kan poste innlegg i dette emnet.
16 innlegg i dette emnet

#1 jomar

jomar

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 16:30

Tja, da jeg skulle ta av sylinderen på en Suzuki FZ i dag, så jeg først att toppen var helt sotet innvendig og at pluggen var i en brungul farge.
Så tok jeg av hele sylinderen og så at stemplet var kullsvart på toppen og langs sidene og gikk over i brun farge i midten.
Sylinderen så heilt grei ut, uten en eneste ripe.

Hva er det som gjør at toppen er brungul, og hva er det som gjør at stemplet og toppen er sotet og hallveis "brent" ?

Skal se om jeg får slengt inn et bilde av stemplet her.
Honda Cr 80

#2 Hallis

Hallis

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 754 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 16:32

er vanlig med sot på stempel..
men hva du mener med brungul plugg veit jeg ikke
sjokolde brun er riktig innstilling...
Slapp Rmx-03
volvo 945.
gjør som ford, kjøp volvo!
rmx motor selges!

#3 sjafsen91

sjafsen91

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 216 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 16:34

varmskjert ?

#4 jomar

jomar

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 16:47

Stempel
Postet bilde

Også litt grimsgrams inni stemplet.
Postet bilde

Tror kanskje det kan ha vert i nærheten av varmskjering, pga den er ofte sykt varm, og du hører vannet koker på eksospotten når jeg stopper.
Men sylinderen og stempel har ikke kjørt mer enn 700km

Dette innlegget er endret av jomar: 31 oktober 2008 - 16:50

Honda Cr 80

#5 morpheus

morpheus

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 693 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 17:09

det er nok nesten en varmskjæring, en kompis av meg sit stempel så helt likt ut. hørte på crash hva som kunne ha skjedd, han sa den nesten var varmskjært

Moped: Rieju SMX Pro 2004<333 Solgt :'(
Trim: MHR HC|Hebo Performance@C4|Yasuni R2|MHR VL15|Variabelt Innsug|Dellorto 24mm@Unknown|Malossi E5|TopPerformance Coil|TopPerformance Kevlar Clutch
X-ped: Rieju SMX '03 og Rieju SMX Pro '04

WD-40<3

#6 jomar

jomar

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 17:13

Ok, det er vell greit, siden sylinderen er heilt fin.

Men hva skal jeg gjøre med den brungule pluggen, og siden det var fullt av sot på stempel / topp ?
For mye olje ?
Honda Cr 80

#7 kristian1909

kristian1909

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 2 998 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 17:21

skal være sot der, er jo 2t :D så nesten ut som for lite stempel, ettersom det har brent ned på sidene, eller en mild varmskjæring, brungul plugg vill jeg tro at du har litt liten dyse, men a bilde av pluggen så får du nokk ssvar :)
Audi A4 1.8t quattro, 99mod vacn tråd
Sachs xtc 125<3, 170ccm Athena, Dellorto 37mm vhsb, Arrow eksos og greenfilter. SELGES :(
Tempo taifun 175, 62 mod reg som lett mc.
tempo corvette 380, 78 mod
I`d rather push a Lada than drive a BMW.

www.OEMparts.no

#8 jomar

jomar

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 17:27

Blir nok ikke noe bilde av pluggen siden jeg bare en en mobil nå men kan tegne i paint av beste evne om det blir bedre :)

Postet bilde
Honda Cr 80

#9 kristian1909

kristian1909

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 2 998 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 17:30

kanke si noe på det da, men om du mener ca dne brunfargen der, er det helt greit, litt lys, men ok, eneste som er feil med moppa de er at den brant stempelet, og det vill jeg tro er pga lite stempel.
Sachs xtc 125<3, 170ccm Athena, Dellorto 37mm vhsb, Arrow eksos og greenfilter. SELGES :(

www.OEMparts.no

#10 jomar

jomar

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 17:34

Har ingen anelse om hva som er for lite stempel men her er det kanskje 4/10 mm og gå på...
Altså 4 tideler av en millimeter...

Stempelringer var også et rent helvete og få på, så tviler på at det var for god plass.

Dette innlegget er endret av jomar: 31 oktober 2008 - 17:35

Honda Cr 80

#11 Evje

Evje

Prixmyo's helt

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 11 313 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 17:37

Sot og dritt på sidene av stempelet, under ringene er ikke normalt, stempelet skal ha minimalt med sot på seg. Mye sot er pga for mye bensin/olje. På sidene, under ringene tyder det på at det er dårlig tetting mellom stempel og sylinder, og da brenner olje seg fast på sidene. Dette er med andre ord slitte stempelringer. En annen grunn til at olje brenner seg fast kan være dårlig oljekvalitet i kombinasjon med høy varme, f.eks. varmeskjæring, eller bare veldig varm motorgange.

Ved riktig blandingsforhold er det antakligvis for mye olje/for dårlig olje som er skylden. At vannet koker på potta er jo ikke akkurat veldig uvanlig. Og særlig for plomberte motorer blir eksosanlegget ganske varmt.

Før vi sier noe mer kan du jo fortelle litt om motorens tilstand, og hva som er gjort med den.

Har ingen anelse om hva som er for lite stempel men her er det kanskje 4/10 mm og gå på...
Altså 4 tideler av en millimeter...

Stempelringer var også et rent helvete og få på, så tviler på at det var for god plass.

Dette er finmekanikk. Toleransen ligger langt unna tidelene, her går det i hundredeler og tusendeler. Til mopeder pleier avstanden mellom stempel og sylinder å ligge på 5-6 hundre/mm, altså 0.05-0.06mm.

Dette innlegget er endret av Evje: 31 oktober 2008 - 17:41

MP's retningslinjer
Nå: Ford Sierra 1991
Før: Mazda 929 1987 | Volvo 240 1988 | Ford Sierra 2L CL 1987 | KTM EXC 525 2004 | Derbi Xrace 2005 | MH Furia 2001

#12 kristian1909

kristian1909

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 2 998 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 17:39

bra forklart evje :D ekke god til å forklare sjø :lol:

www.OEMparts.no

#13 jomar

jomar

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 17:40

Hmm, er fare for at det er for mye olje ja, og høy temperatur er også noe som er stålsikkert...
Olja jeg kjører på er Shell Advance 2t eller noe slikt.

Hva som er gjort på motoren er følgende.

Større sylinder, større forgasser, nytt eksosanlegg, reed ventil, veiv lagre, div lagre inni motoren og omdysing.
Honda Cr 80

#14 Evje

Evje

Prixmyo's helt

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 11 313 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 17:44

Fortell litt om sylinderen og forgasser-justeringene.

Nytt kitt?
Stempel fra annen sylinder?
Har stempelet gått mye lengre enn sylinderen?
Byttet om på ringer?

Hva slags dyse bruker du?
Luftfilter?
Tatt ut plomberingene?
Justering av nål og lufteskrue?
MP's retningslinjer
Før: Mazda 929 1987 | Volvo 240 1988 | Ford Sierra 2L CL 1987 | KTM EXC 525 2004 | Derbi Xrace 2005 | MH Furia 2001

#15 jomar

jomar

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 17:51

Det er et nytt "kit" ja.
Kjøpte sylinder, stempel og hele regla i samme pakke. ( kjøpte det fra mc deler så bare kjik på det eneste trimmen de har der til FZ )

Dysa har jeg ingen anelse om, ringte mc deler og da sa de at det var 68 synes jeg og huske. Sto ingenting på dysa når jeg skulle sjekke...
Luftfilter har jeg "renset" i bensin noen ganger på de 700km jeg har hatt moppa.
Plomberinger ? tror de ble levert "Full power" får jeg håpe :P

Justering av lufteskrue er helt borti fan og få rett, har stillt både inn og ut som en gal, men den går uansett. Litt bedre noen ganger og andre ganger går den ikke i det hele tatt.
Men akkurat nå står den nesten helt inne, stiller jeg den lengre ut dør den bare etter litt kjøring.

OG, så har jeg fjernet den jevla vakum krana, pga trodde den var skyldig at moppa ikke startet uten sjenkings.

Dette innlegget er endret av jomar: 31 oktober 2008 - 17:53

Honda Cr 80

#16 Evje

Evje

Prixmyo's helt

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 11 313 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 18:00

Sjekk om du faktisk har tatt ut plomberingene. Og 68 dyse synes jeg virker litt lite.

Er mye som kan være galt her, og kombinasjoner av det og:
Mulige plomberinger?
For liten dyse
Originalt luftfilter leverer kanskje ikke nok luft til at du kan dyse opp

Både originalt luftfilter, og evt plomberinger gjør at motoren får for mye varmegang siden du ikke kan dyse opp uten å drukne motoren. For mye varmegang er også skadelig for motoren, særlig sylinder og stempel. Lagrene vil også merke det etterhvert.

Ville hørt med MC-Deler ang dette, evt Ferdinand fra SpeedOptions om du spør veldig pent og kort.
MP's retningslinjer

#17 jomar

jomar

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Skrevet 31 oktober 2008 - 18:06

Dette er finmekanikk. Toleransen ligger langt unna tidelene, her går det i hundredeler og tusendeler. Til mopeder pleier avstanden mellom stempel og sylinder å ligge på 5-6 hundre/mm, altså 0.05-0.06mm.

Har ingen anelse hvor langt det er, øyemål er ikke et av fagene. Men jeg ser ikke forskjellen om jeg tar og dytter stemplet frem og tilbake.
ikke noe mellomrom mellom stempel og sylinder. (ihvertfall kan ikke mitt øye se det )

Sjekk om du faktisk har tatt ut plomberingene. Og 68 dyse synes jeg virker litt lite.

Er mye som kan være galt her, og kombinasjoner av det og:
Mulige plomberinger?
For liten dyse
Originalt luftfilter leverer kanskje ikke nok luft til at du kan dyse opp

Både originalt luftfilter, og evt plomberinger gjør at motoren får for mye varmegang siden du ikke kan dyse opp uten å drukne motoren. For mye varmegang er også skadelig for motoren, særlig sylinder og stempel. Lagrene vil også merke det etterhvert.

Ville hørt med MC-Deler ang dette, evt Ferdinand fra SpeedOptions om du spør veldig pent og kort.

Plomberinger vet jeg ikke noe om, får de erfarne FZ mekkerne stå for.
Det originale luftfiltret leverer mer enn nok luft. Den går dårligere om jeg ikke taper rundt luftfilterboksen.

Det er faktisk mulig og kjøre uten luftfilter og luftfilter boksen, så det er rett heim i forgasseren, men da dør den av når jeg gir nesten full gass og får ikke mer enn 30.
Tar jeg på luftfilter og taper rundt går den betraktelig mye bedre.
Honda Cr 80

Gammelt emne!
Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!