Den store tråden for gamle mopeder
Startet av
adivass
, des 07 2008 20:40
946 innlegg i dette emnet
Skrevet 17 mars 2012 - 14:05
Pantern min 
Mopeder nå:
-Honda mt5 ''Orginal'' Edition :)
-Tempo Panter ''Orginal'' (Oppussingsobjekt)
X-moped: Trimma FettZkvett
-Honda mt5 ''Orginal'' Edition :)
-Tempo Panter ''Orginal'' (Oppussingsobjekt)
X-moped: Trimma FettZkvett
Skrevet 09 april 2012 - 11:12
noen her som veit om en pen zr til salgs???både sk og sl???send på pm hvis veit om en i pen orginal stand!orker ikke pappeske prosjekt...
Skrevet 11 mai 2012 - 20:23
blei en ny zr på meg her om dagen
Skrevet 11 mai 2012 - 20:44
1984 Suzuki Fz - strøken edition:
Sykkelmotor prosjekt!
Digert FZ50 delesalg!
Honda MB50 Prosjekt!
Samletråd for ting jeg gjør/selger.
Digert FZ50 delesalg!
Honda MB50 Prosjekt!
Samletråd for ting jeg gjør/selger.
Skrevet 17 mai 2012 - 05:39
adivass, den 13 januar 2009 - 10:30 , skrev:
Da mine damer(?) og herrer, for de som måtte ønske det: Ta en titt på verdens herligeste moped-modell (
)
Har samlet de fleste bildene jeg har av Gilera 50 TS, og lastet de opp.
http://i729.photobuc.....n/Gilera 50TS
Ellers noe nytt å melde?
Har samlet de fleste bildene jeg har av Gilera 50 TS, og lastet de opp.
http://i729.photobuc.....n/Gilera 50TS
Ellers noe nytt å melde?
manifold, den 02 mars 2012 - 11:09 , skrev:
En stund siden jeg har vært her inne nå merker jeg 
onT: Åssen fikk dere syklene til å gå i 100 km/t egentlig? Vurderer sterkt å mekke litt med motoren for å få AC'n til å gå litt bedre enn den gjør i dag. Har go' sylinderen (tror det var no porter som var forskjellig på de ulike modellene) som jeg mener å huske er borra til 42,5mm.
Ellers sitter det på:
-Mikuni 16mm gasser (original)
-Kappa dreieventil
-Kappa lyddemper (inni potta)
-Nye tenningsdeler
-14-39 dreving
Med dette oppsettet er moppa god for en 80-85 km/t, med en marsjfart på rundt 60 km/t.
Vil jeg få en gevinst ved å f. eks borre opp sylinderen til 45-46mm (tåler den dette), evt. hvor mye tyngre dreving kan jeg hive på da, uten at den blir seig i motbakke?
Eller må jeg gå mer drastisk til verks med porting og plansliping osv?
Er ute etter en merk: holdbar motor, med en toppfart på 90+km/t, slik at jeg kan kjøre over lengre tid i 70-80 km/t. Er fornøyd med det turtallsregistret motoren har i dag, siden den er sterk (til å være moped
) i den nedre delen av registret, og trekker jevnt til den mister noe trøkk oppmot ca. 8000 rpm, og vil derfor beholde dette om mulig.
Er det noen som har greie på hvilket potensiale det ligger i disse motorene, er det bare å komme med innspill
Et siste spm. Vil jeg få no utbytte av å ta ut lyddemperen (annet enn en utrolig grom lyd
)?
Manifold
onT: Åssen fikk dere syklene til å gå i 100 km/t egentlig? Vurderer sterkt å mekke litt med motoren for å få AC'n til å gå litt bedre enn den gjør i dag. Har go' sylinderen (tror det var no porter som var forskjellig på de ulike modellene) som jeg mener å huske er borra til 42,5mm.
Ellers sitter det på:
-Mikuni 16mm gasser (original)
-Kappa dreieventil
-Kappa lyddemper (inni potta)
-Nye tenningsdeler
-14-39 dreving
Med dette oppsettet er moppa god for en 80-85 km/t, med en marsjfart på rundt 60 km/t.
Vil jeg få en gevinst ved å f. eks borre opp sylinderen til 45-46mm (tåler den dette), evt. hvor mye tyngre dreving kan jeg hive på da, uten at den blir seig i motbakke?
Eller må jeg gå mer drastisk til verks med porting og plansliping osv?
Er ute etter en merk: holdbar motor, med en toppfart på 90+km/t, slik at jeg kan kjøre over lengre tid i 70-80 km/t. Er fornøyd med det turtallsregistret motoren har i dag, siden den er sterk (til å være moped
Er det noen som har greie på hvilket potensiale det ligger i disse motorene, er det bare å komme med innspill
Et siste spm. Vil jeg få no utbytte av å ta ut lyddemperen (annet enn en utrolig grom lyd
Manifold
Jeg har forresten fått tak i mange kjekke deler til AC50, og til og med fått produsert noen spesielle deler. Har dekaler, eksosanlegg, saler, skjermer, bakgaffel (A100), fothvilerstag, sidestøtter, brytere, tankmerker SUZUKI som skrues på tanken (disse passer også til en haug med andre Suzuki 50 og 100cc), felgringer, spiler, dekk, slanger, pakningssett til motoren og sikkert noe mer jeg ikke kommer på i skrivende stund.
Skrevet I dag, 14:23
jhb, den 11 mars 2012 - 19:48 , skrev:
noen her som vet hvor mange porter det er i en orginal sylinder til en suzuki 1978 ac 50???
Du får poste et bilde av AC'n din
Kjetta67, den 17 mai 2012 - 05:39 , skrev:
Min AC50 fra 1977 som jeg kjørte som 16-åring gikk i 105 km/t i lettere nedoverbakke, og holdt uten problemer marsjfart på rundt 90. Den hadde såvidt jeg vet ikke trimsylinder, kun klippet dreieventil. Jeg veide kun 77 kg i den tiden, nå må man plusse på noen titalls ekstra. AC 50 er oppgitt i land uten plomberingskrav til å ha en toppfart på ca. 100 km/t originalt, så det bør den kunne holde om den er i topp stand. A100 motor er selvsagt best (jeg kan muligens skaffe slike). Å ta ut innmaten i potta er rett og slett dumt mht effekten. En totakts-motor må ha noe motstand i eksosen for å fungere optimalt, og det er ingen plombering i AC50 pottene så vidt jeg vet. Gilera Trail, Honda MTX med flere hadde veldige plomberinger i eksosen, men altså ikke AC. Jeg har prøvd å ta ut innmaten fra både mopeder og 100-kubikkere, og det blir ingen effektøkning av det i seg selv. Jeg kappet av innmaten slik at jeg satt igjen med kun 1/3 av rørets lengde, og da fungerte de greit, men ville ikke ha gjort det i dag dersom du ikke har tilgang til en ny innmat.
Da må du ha hatt en temmelig tung dreving på AC'n du hadde
Oppsett: Strikkmotor
2 bruker(e) leser dette emnet
1 brukere, 1 gjester, 0 anonyme brukere
-
manston71