Gå til innhold

* * * * * 4 Stemmer

Den store porte tråden

• Logg inn for å legge til innlegg
1563 innlegg i dette emnet

#1501 AnDeRs95

AnDeRs95

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Honda MT5 og Motorhispania Furia

Skrevet 09 januar 2012 - 11:07

Har valgt Maskinering på skolen (PTF), og hvis jeg blir ferdig med det jeg skal kan vi velge hva vil :) Tenkte å porte sylindern min på Mt5en. Er en Athena sylinder, kjøpt på Crash.no. Har aldri portet før :P

Vil ha en blanding av mellomdrag og toppdrag. Vil helst ikke gjøre noe med skylleportene. Noen som har portet en slik sylinder før?? :) Er vel bare eksosporten som må portes?? Noen tips, antall millimeter, kanske bilder??

Mvh Anders ;)
Honda MT5 ( Athena, 25 Mikuni, Malossi powerfiler, Luhao svane, 15-45 )

Motorhispania Furia ( Polini corsa, 24 Dellorto, MK1 effektanlegg)

#1502 jonasmt5

jonasmt5

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip

Skrevet 09 januar 2012 - 19:48

Om det er godt drag i mellomregisteret og toppdrag du er ute etter, bør ikke athenaen portes så mye. Athenasylindern har hakket høyere durasjonstider på både spyleporter og eksosport, enn på andre trimsylindere til mt5.
Det du kan gjøre er å gjøre eksosporten breiere. Da får du ekstra areal på eksosporten, uten at det har stor innvirkning på effekt-peaket, men da får du litt ekstra ''punch'' i mellomregisteret ditt. Tar du en smule høyere eksosport og, vil effektregisteret ditt bli litt lengre, og da smeller den til nærmere mot slutten.

Om du aldri har portet før, ville jeg anbefalt deg å trent litt på en gammal sylinder du ikke har bruk for, slik at du får litt bedre innblikk i selve arbeidet.
Porting er ikke alltid så lett, men med rett utstyr, god tålmodighet og god innsikt i motorens virkemåte, er ikke porting i seg selv en uoverkommelig oppgave :)
- Honda mt5
- Tempo Panter
- MT5 trimsett til salgs: http://www.mopedport...og-topp-selges/

#1503 AnDeRs95

AnDeRs95

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 09 januar 2012 - 23:27

Vis innleggjonasmt5, den 09 januar 2012 - 19:48 , skrev:

Om det er godt drag i mellomregisteret og toppdrag du er ute etter, bør ikke athenaen portes så mye. Athenasylindern har hakket høyere durasjonstider på både spyleporter og eksosport, enn på andre trimsylindere til mt5.
Det du kan gjøre er å gjøre eksosporten breiere. Da får du ekstra areal på eksosporten, uten at det har stor innvirkning på effekt-peaket, men da får du litt ekstra ''punch'' i mellomregisteret ditt. Tar du en smule høyere eksosport og, vil effektregisteret ditt bli litt lengre, og da smeller den til nærmere mot slutten.

Om du aldri har portet før, ville jeg anbefalt deg å trent litt på en gammal sylinder du ikke har bruk for, slik at du får litt bedre innblikk i selve arbeidet.
Porting er ikke alltid så lett, men med rett utstyr, god tålmodighet og god innsikt i motorens virkemåte, er ikke porting i seg selv en uoverkommelig oppgave Postet bilde

Ja hadde ikke tenkt å hive meg rett på Athena`en :) Har en del skjærte sylindere liggende som jeg kunne øvt meg på. Men du skriver en smule, vil det si en mm, kanskje 2 eller? :)

#1504 jonasmt5

jonasmt5

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip

Skrevet 10 januar 2012 - 14:23

Noe i den duren ja, mere som en liten finpuss. Husk at på eksosporter så er grensa meget smal mellom puchy mellomregister og lekent topp drag, og et jevla langt effektregister!

Noe rundt 1mm til 1,5mm blir nok helt ålreit :) Konsentrer deg heller om bredding, så langt det går. Etter det jeg husker, så går vel gløppa mellom begge stempelringene på hver sin side av boostportene, så det skulle gå greit å bredde eksosporten.
- Honda mt5
- Tempo Panter

#1505 Shaggy

Shaggy

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • Kjøretøy:yamaha dt mx2

Skrevet 10 januar 2012 - 14:46

ta og mål hvor breie skjørtene er på stemplet, så trekker du fra 4mm, det er det største jeg ville bredda eksosen, for da dekker fortsatt sylinderskjørtene eksosen mens stemplet er i toppen , og hvis de ikke gjør det kan du tape veldig mye effekt, da kan du sitte igjen med en sylinder som er mer ræva enn den du starta med  ;)

yamaha dt 80 prosjekt
yamaha dt50 mx2 herjesykkel,

furia brukssykkel/oppussingsprosjekt, rx streetfighterprosjekt, tsx ideler edition,

volvo 240 stv jordebil, atv kinadritt, honda cr 125

#1506 AnDeRs95

AnDeRs95

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 10 januar 2012 - 16:00

Takker for svar jonasmt5 og Shaggy Postet bilde men når du skal ta f.eks 1mm av, det er vel greit å lage merker slik at du tar akkurat en mm. Ikke at du lager hakk i sylinderen men f.eks med en tynn sprit-tusj eller noe sånt. Eller bare ta det etter øyemål ?? Postet bilde

Dette innlegget er endret av AnDeRs95: 10 januar 2012 - 16:02

#1507 jonasmt5

jonasmt5

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip

Skrevet 10 januar 2012 - 16:26

Det kommer an på hvor nøye du er mtp durasjonsgradene. Om du vil treffe nøyaktig på en spesifik durasjonsgrad på eksosen, bruker du et program til pc som heter ''RisePort 2T'' og legger inn durasjoner før og ønskede durasjoner osv, og så gir det deg hvor mye du skal gå opp i mm for å få den øsnkede durasjonen.

1mm er jo ikke stort til arbeid å få portet opp, så det er nesten enklest å bare ta den på øyemål. I dette tilfellet er det jo ikke total katastrofe om du havner et par tiendels millimetere over, det er heller nå du porter mer ''på kanten'' som disse avvikene kan ha littgrann å si!
- Honda mt5
- Tempo Panter

#1508 AnDeRs95

AnDeRs95

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 10 januar 2012 - 16:40

Vis innleggjonasmt5, den 10 januar 2012 - 16:26 , skrev:

Det kommer an på hvor nøye du er mtp durasjonsgradene. Om du vil treffe nøyaktig på en spesifik durasjonsgrad på eksosen, bruker du et program til pc som heter ''RisePort 2T'' og legger inn durasjoner før og ønskede durasjoner osv, og så gir det deg hvor mye du skal gå opp i mm for å få den øsnkede durasjonen.

1mm er jo ikke stort til arbeid å få portet opp, så det er nesten enklest å bare ta den på øyemål. I dette tilfellet er det jo ikke total katastrofe om du havner et par tiendels millimetere over, det er heller nå du porter mer ''på kanten'' som disse avvikene kan ha littgrann å si!

Okey, takker for svar igjen ;) unnskyld at jeg maser, men har ingen erfaringer med dette ;) altså hvis jeg tar vekk 1 til 1,5 mm på hver side og kanskje en 1mm opp så skal dette gi blanding av mellomdrag og toppdrag?? :)

#1509 jonasmt5

jonasmt5

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip

Skrevet 10 januar 2012 - 19:00

Du vil nok merke at den kanskje blir litt mer ''våken'' , men sånn utrolig merkbart blir det nok ikke. Ca. 1,5 mm høyere eksosport og kanskje et par mm i bredden, blir nok ålreit! Men hvor bra den kommer til å gå etter dette, har jo resten av oppsettet ditt en stor rolle i! Om du kjører med orginal topp og gasser for eksempel, så er den ikke like effektiv som den kunne ha vært!

Edit: Har du noen formeninger om hva slags form på eksosporten du skal ha?

Dette innlegget er endret av jonasmt5: 10 januar 2012 - 19:01

- Honda mt5
- Tempo Panter

#1510 AnDeRs95

AnDeRs95

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 10 januar 2012 - 22:20

Vis innleggjonasmt5, den 10 januar 2012 - 19:00 , skrev:

Du vil nok merke at den kanskje blir litt mer ''våken'' , men sånn utrolig merkbart blir det nok ikke. Ca. 1,5 mm høyere eksosport og kanskje et par mm i bredden, blir nok ålreit! Men hvor bra den kommer til å gå etter dette, har jo resten av oppsettet ditt en stor rolle i! Om du kjører med orginal topp og gasser for eksempel, så er den ikke like effektiv som den kunne ha vært!

Edit: Har du noen formeninger om hva slags form på eksosporten du skal ha?

Kjører med Athena,21 Dellorto, 108 dyse(ja vet det virker stort, prøvde me 100 dyse da hakket den bare, fikk ikke turtall , Luaho svane, trimreed og Malossi powerfilter. Så er ikke helt blåst når det gjelder trimming :) Snakka med en kompis idag, han har portet en sylinder før, så vi skal prøve imorgen :) Prøve på en skjært sylinder først.

Avrunda hjørner, breiere enn den er høy.Slik som på bilde
Postet bilde

#1511 jonasmt5

jonasmt5

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip

Skrevet 10 januar 2012 - 22:33

Da blir det sikkert bra Postet bilde Ellers kan jeg anbefale deg å få tak i en topp som er dreid opp til 45mm, om du ikke har det fra før! Det som påvirker bunndrag og mellomregisteret i en to-taktsmotor er kompresjon, og riktig utformet resonanskammer.. Så klart spiller det andre faktorer inn i bildet, men disse to har mest å si, sånn grovt sett! Resonanskammeret har forsåvidt en finger med i spillet om man er ute etter skikkelig snert i toppdraget og, men da taper man igjen litt bunndrag osv..

Dette innlegget er endret av jonasmt5: 10 januar 2012 - 22:35

- Honda mt5
- Tempo Panter

#1512 AnDeRs95

AnDeRs95

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 10 januar 2012 - 22:53

Vis innleggjonasmt5, den 10 januar 2012 - 22:33 , skrev:

Da blir det sikkert bra [img][url="http://www.mopedportalen.com/forum//public/style_emoticons/default/wink.png"]http://www.mopedport...efault/wink.png[/url][/img] Ellers kan jeg anbefale deg å få tak i en topp som er dreid opp til 45mm, om du ikke har det fra før! Det som påvirker bunndrag og mellomregisteret i en to-taktsmotor er kompresjon, og riktig utformet resonanskammer.. Så klart spiller det andre faktorer inn i bildet, men disse to har mest å si, sånn grovt sett! Resonanskammeret har forsåvidt en finger med i spillet om man er ute etter skikkelig snert i toppdraget og, men da taper man igjen litt bunndrag osv..

Ja håper det :) Er ikke sikker på om det står på trimtopp eller ikke :P Sto på sammen med en skjært trimsylinder da jeg kjøpte den:P Overhalte motoren med veiv, lagre, nye clutch lameller og simmeringer for et halvt år siden sammen med en onkel :) Har fått mye juling denne motoren ,helt gåen veiv, det var også veivlagra, fikk med 3 skjærte sylindere tror jeg :P

#1513 hondamt5racing

hondamt5racing

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip

Skrevet 10 januar 2012 - 23:08

Vis innleggAnDeRs95, den 10 januar 2012 - 22:20 , skrev:

Kjører med Athena,21 Dellorto, 108 dyse(ja vet det virker stort, prøvde me 100 dyse da hakket den bare, fikk ikke turtall , Luaho svane, trimreed og Malossi powerfilter. Så er ikke helt blåst når det gjelder trimming Postet bilde Snakka med en kompis idag, han har portet en sylinder før, så vi skal prøve imorgen Postet bilde Prøve på en skjært sylinder først.

Avrunda hjørner, breiere enn den er høy.Slik som på bilde
[img][url="http://i196.photobucket.com/albums/aa94/mopedportalen-dtmx/HeadPortingAtHome2.jpg"]http://i196.photobuc...tingAtHome2.jpg[/url][/img]

Du vet det du la ut bilde av er en 4-takt topp? :P

#1514 AnDeRs95

AnDeRs95

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 10 januar 2012 - 23:22

Vis innlegghondamt5racing, den 10 januar 2012 - 23:08 , skrev:

Du vet det du la ut bilde av er en 4-takt topp? Postet bilde

Jepp, var bare for å vise eksosporten :)

#1515 hondamt5racing

hondamt5racing

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip

Skrevet 10 januar 2012 - 23:56

hehe, er jo en liten annen type port på en 4-takts topp enn en 2-takts sylinder! men en grei tommelfinger regel er å ha formen på porten V forma, breiere oppe en nede, men pass også på å få fine lange bøyer og ikke krappe hjørner, da varer stempelringene dine lenger :) en annen ting er å ta seg tid til å ta "hele" porten, ikke bare ta en kjapp en og port vekk en mm helt inne ved sylinderveggen men få en fin overgang ifra sylinder veggen til eksos utgangen om du skjønner? :)

#1516 HåpløsRacing

HåpløsRacing

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • Kjøretøy:Yamaha DT50Mx2, Honda MT5, DT50 Sprinter Osv

Skrevet 13 januar 2012 - 10:01

Vis innleggAnDeRs95, den 10 januar 2012 - 16:00 , skrev:

Takker for svar jonasmt5 og Shaggy [img][url="http://www.mopedportalen.com/forum//public/style_emoticons/default/smile.png"]http://www.mopedport...fault/smile.png[/url][/img] men når du skal ta f.eks 1mm av, det er vel greit å lage merker slik at du tar akkurat en mm. Ikke at du lager hakk i sylinderen men f.eks med en tynn sprit-tusj eller noe sånt. Eller bare ta det etter øyemål ?? [img][url="http://www.mopedportalen.com/forum//public/style_emoticons/default/smile.png"]http://www.mopedport...fault/smile.png[/url][/img]
Husk at rundt 71% av boringa er det mest safe og kjøre med med tanke på eksosbredde.  Altså 71% av 45mm i ditt tilfelle. Nå skal det også legges til at jeg har kjørt med opptil 75% av boringa uten noen problemer, men dog litt høyere stempelring forbruk.
''Endel folk frågar om jag er ute efter sex. men faan jag er vel ute hur lenge jag vil''
# Yamaha DT50MX2 Brukssykkel // Honda MT5 // Yamaha DT50 Sprinter // KTM 125 MX #

Tar på meg div portejobber! http://www.mopedport...iv-portejobber/

#1517 Gel87

Gel87

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • Kjøretøy:Suzuki Tsx 98, Toyota xD

Skrevet 18 januar 2012 - 00:32

Vis innleggHåpløsRacing, den 13 januar 2012 - 10:01 , skrev:

Husk at rundt 71% av boringa er det mest safe og kjøre med med tanke på eksosbredde.  Altså 71% av 45mm i ditt tilfelle. Nå skal det også legges til at jeg har kjørt med opptil 75% av boringa uten noen problemer, men dog litt høyere stempelring forbruk.

Ja går ann å gå over :) Har kjørt til nå med 78% av borringa på charmoen min :)
TSX igjen - Toppfart = 135+km/t til nå(speedofart) :D  
- Porta + løftet charmo 47 + nedplanet 3,4mm, 47mm nedplana topp 3,5mm, PWK stage 6 r/t 26mm gasser, 3mm spacer, BR10ES plugg, trimreed, Yasuni R3 Short Stock. HPI Digital Innerotor tenning.Nytt tsx Hyper prosjekt
Gamle prosjektet:  Prosjektet Mitt
Gamle Porteveilederen min(har mer erfaring nå :P): Gammel Porteveileder

#1518 HåpløsRacing

HåpløsRacing

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • Kjøretøy:Yamaha DT50Mx2, Honda MT5, DT50 Sprinter Osv

Skrevet 18 januar 2012 - 08:38

Vis innleggGel87, den 18 januar 2012 - 00:32 , skrev:

Ja går ann å gå over :) Har kjørt til nå med 78% av borringa på charmoen min :)
Hehe, ja går vel greit det, men etter egne erfaringer så blir sykkelen ganske fort slapp når jeg har såpass bredde på eksosen, pga stor slitasje på stempelringene. Men er jo moro så lenge det går!
''Endel folk frågar om jag er ute efter sex. men faan jag er vel ute hur lenge jag vil''
# Yamaha DT50MX2 Brukssykkel // Honda MT5 // Yamaha DT50 Sprinter // KTM 125 MX #

Tar på meg div portejobber! http://www.mopedport...iv-portejobber/

#1519 Gel87

Gel87

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • Kjøretøy:Suzuki Tsx 98, Toyota xD

Skrevet 25 januar 2012 - 14:34

Liten veileder på fremgangsmåte når en skal porte!
Når man skal porte en sylinder er det viktig å planelegge det skikkelig før man starter.
Ting du må tenke over da:
- Skal sylinderen borres til større dimensjon?
- Er det full åpning til portene i BDC?
- Vilket annet oppsett skal du ha? Tenning, potte, forgasser, reed.
- Hvor mye kan du ta? Står det pinbolter, vitale deler(eks. stempelringer) i veien/mangler gods?
- Vilket stempel skal du bruke?
- Hvor vil du ha max effekt på turtallet?

* Planlegging:
Bruk god tid å planlegge hvordan du skal gjør jobben. Da får du et bedre slutt resultat.

* Dimensjon av sylinder:
Visst den skal borres opp, så er det lurt å porte etter at den er borra pga. da ser du hvor mye gods du kan ta, om du kan lage til nye porter etc.

* Stempelhøyde:
Sjekk at stempelet åpner fullt opp for portene i BDC, visst ikke må man ofte til med spacer.

* Annet oppsett:
Vilken durasjon er potta di avstemt for? Hvor stor forgasser skal du ha?(forgasser formel) Hvor fungerer tenninga di best? Reedventil? Eksos/innsug dimentsjon/uteforming?

* Hvor mye/hvordan kan du porte:
Med tanke på hvor stempelringene møtes, hvor pinboltene står, hvor mye gods det er i blokka/sylinder etc.

* Vilket turtall vil du ha max effekt på?:
Alt må jo henge i sammen på en måte(jobbe i samme turtallsområde). Tåler resten av oppsetter og sylinderen din dette turtallet? Vil du ha toppdrag/bunndrag? Bruk grade skive eller formelen i 2-taktsbibelen på første side i portetopicen.
TSX igjen - Toppfart = 135+km/t til nå(speedofart) :D  
- Porta + løftet charmo 47 + nedplanet 3,4mm, 47mm nedplana topp 3,5mm, PWK stage 6 r/t 26mm gasser, 3mm spacer, BR10ES plugg, trimreed, Yasuni R3 Short Stock. HPI Digital Innerotor tenning.Nytt tsx Hyper prosjekt
Gamle prosjektet:  Prosjektet Mitt
Gamle Porteveilederen min(har mer erfaring nå :P): Gammel Porteveileder

#1520 jonasmt5

jonasmt5

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip

Skrevet 20 februar 2012 - 23:11

Slik kan en sylinder av god fabrikat se ut etter 2 timer i Jonas sine hender!

''Work in progress''
Spoiler

Ferdig resultat:
Spoiler

- Honda mt5
- Tempo Panter

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere