Har vært lite aktiv her de siste årene, men jeg tenkte å slenge i en prosjekttråd om balja mi!
Tidlig sommer08 satt jeg å kikka på mange båter jeg hadde lyst på.
Kom over denne båten på Finn.no og bestemte meg for å ta en kikk, bare sånn for morro skyld.
Var egentlig ikke noe jeg hadde lyst på i første omgang, men tenkte at en prøvetur skader jo ikke!
Tok en tlf til eieren og vi møttes i båthavna hvor den lå.
Veldig fin var den, litt gammeldags og litt slitt treverk her og der, men det var da bagateller.
Et par dager senere ble båten min etter litt pruting.
Jeg så virkelig frem til sommeren nå!

Fredagen kom, jeg og dama og en kompis skulle ha jomfruturen med den fra Kr.sand til Høvåg (Lillesand) der vi har hytte.
Været var upåklagelig og alt stemte!
Slenger ut noen bilder fra første turen.

Kompis som koser seg bak roret

Må ha "middag" når man har stressa hele dagen

Været var rett og slett helt nydelig!

Neste dag kom og ferien var for godt i gang!

Godt med noe kaldt

En kompis til stakk innom i sin nyinnkjøpte båt som han forøvrig har fått masse problemer med i ettertid

Øl må til

MEN!
Så begynte helvete. Jeg hadde nesten ikke strøm på batteriene, iogmed at det bare var dynastart. (Start/Dynamo i ett)
Klarte sånn halveis å holde kapasiteten oppe med å slå av kjøleskap i ny og ne og sånn. Men det var et helvetes irritasjonsmoment!
Motoren begynte å svikte, eksosventil som brant seg osv.
Hadde oppe toppen og slipte ventilseter og herja som bare det, og det holdt i noen dager.
Vi hadde kommet oss til Grimstad, og da var det bare stopp.
Måtte taues litt med broder sin 50 fots skøyte, som vi forøvrig også delte litt av ferien sammen med.

Stor jævel!

Her måtte det taues.

La fra meg båten i Grimstad og reiste hjem.
Det som møtte meg da var en stk Audi A3 2.0 TDI med gåen turbo, 18000,- ut der

Fikk henta båten og satt den i hagen hjemme.
Bestemte meg for å begynne på høsten med demontering, men knakk beinet på jobb og ble sykemeldt i 2 mnd. Plutselig var vinteren her og jeg gadd ikke.

Men nå har det skjedd litt! Røska ut pantry, ut med motor og skal inn med ny.
Updates skjer i denne posten etterhvert.
Planen er å ha den ferdig til sommeren igjen. Så det går et par mnd. Men jevnt og trutt satser jeg på updates:)
Motoren som stod i er en VP MD2 16hk, 2 syl.
Ny motor er BMW D50 45hk, 3syl. På hele 2100ccm!

Skal kanskje ettermontere turbo, vi får se.
23.03.09
Slenger inn en update på det som har blitt gjort til nå.
Ut med pantry, sitteposisjoner, styrekonsoll og røkka bort mye elektrisk tull. Rart at båten ikke har satt fyr når jeg ser på det elektriske

Også begynt på motoren som skal inn. Er noe kluss med ventilstyring. Trodde først ene støtstanga var knekt fordi vippearmen kunne vippe 5-6cm.
Men den var hel. Så det skal sjekkes opp i. Toppen kom av på 10min og skal overhales fullstendig.
Stempelringer skal byttes, sylinder skal hones og mest sannsynlig bytte råde- og kryssboltlager.

Nye maskinen!