
Har fra før / motatt / innkjøpt / gjort
Bestillt
Ikke bestillt / ikke gjort (kan oppstå endringer)
KANSJE
Delene er nye og ubrukte om ikke annet er oppgitt i parantes bak

Planer for motor:
Atena 80 syllinder (noe brukt men skal ha nytt stempel)
Athena langslagsveiv (noe brukt)
TopPerformance C4 lager
Stage 6 PWK 28mm forgasser
Stage 6 Doubble layer XL Powerfilet
Polini super speed variator (9ruller)
R-setup Racing Tenning
Yasuni Carrera 16 effektanlegg
Stage 6 Subframe
Dreibart innsug
MK pro race clutch
Doppler SR3 torque
Polini Evolution Clutch Klokke
Malossi carbon reed (brukt)
Malossi omdreving skal vær montert i blokken (brukt)
Styling:
STP Carbon kåpesett (tilsynelatende ubrukt)
Lexus baklykt
2 heveklosser bak (brukt)
TNT styrehever (nesten helt ny)
Temperaturmåler (nesten helt ny)
Michelin Pilot Sport 130/60-13 dekk framme
Michelin Pilot Sport 140/60-13 dekk bake
TNT carbon styre
Stage 6 bremseveske lokk (rød)
Stage 6 carbon speil
Moto-master flame bremseskive
Stage 6 stickers
Rødt gitter
Andre planer:
Lakke ramme (eventuelt bare gå over det værste)
Lakke felger
Lakke motor
Montere alle nye deler samt nye pakninger etc.
Nye bremseklosse
Scooteren når jeg fikk den:
Sykkelen trenger litt arbeid da det er en 1999 modell. Scooteren har følgende oppsett nå:
- Malossi Sport 70cc sylinder (nesten ny)
- Dellortho 21mm forgasser (ny)
- Powerfilter
- Metrakit hanmade carbon effektanlegg
Scooteren skal kunne startes når jeg får montert på ny gasswire å gasshus.
Med på kjøpet fikk jeg:
- Småskjært 80cc
- Technigass effektanlegg med shorty lyddemper
- Org. eksosanlegg
- Org. sylinder
- Ny sporkile
- Ny coil
- Ny CDI
- Ny baklykt (lexus)
Scooteren har 2 heveklosser på bakdemperen og styrehever.
Det er cross-styre. Eneste instrumenter på Aeroxen er Temperaturmåler.
Scooteren har så og si ingen kåper bortsett fra undertray og knekt framkåpe.
Forige eier har hatt problemer med tenningssystemet og scooteren startet ikke altid.
Andreganger gikk den ikke framover og bare feiltente. Dette skal fungere nå å jeg håper jeg ikke opplever samme problemene.
Jeg har nå scooteren stående ca. 25 km hjemmende ifra så får ikke mulighet til og arbeide på den hele tiden, men skal prøve og få tid i tillegg til jobb og skole;)
Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjør med den enda. Håper derfor på gode råd og tips fra dere:)
Planer sålangt:
- Få kjøpt et kåpesett og eventuelt lakke
- Få motoren til og gå
- Vaske hele scooteren
- Kjøpe speedometer
- Montere baklys
- Lage skiltoppheng av noeslag
- Lakke effektanleggene
- Kansje kjøpe et Stage6 double layer XL powerfilter (blir kansje litt stor på en 21mm:P)
- Ha på speil
- KANSJE blinklys?
Har også lurt på og kjøpe nytt variatorkit og clutch. Er dette en unødvendig oppgradering for mitt oppsett??
Lurer også på omdrevningskit.
Måle me prosjektet er og få en hverdags Aerox som går greit og ser ok ut
Tilbakemeldinger og tips er alltid kjekt?
Å så det er sakt så har jeg ikke så stor mekanisk erfaring så blir sikkert og spøre litt om hjelp o.l. etterhvert.
Bilder av Aeroxen




Beklager dårlig kvalitet. Skal ordne med flere og bedre bilder etterhvert:)
UPDATE 1 (ny motor)
Kan begynne med og legge inn litt mer bilder av Scooteren/delene:
Mk potta:

Malossi sport sylindere:

temp måler:

Baken (hevet):

Div. deler:

Gasswire:

Bake med tanken kåpeting:P :

Lexus baklykt


Malossi reed:

Håndtak (m/gass):

Knukket framkåpe/forskjerm:

Jeg har valgt og ikke kjøpe ny variator, clutch ++ som jeg snakket om.
I stede har jeg idag kjøpt en helt ny motor
Motoren er gått 10 000km i følge forige eier.
Men trimmen er innkjøpt for 2 mnd siden og brukt maks en mnd og noe er så vidt brukt
Motoren har følgende oppsett:
- Athena 80cc sylinder med veiv
- Mallossi reed
- Variator
- MRD carbon Clutch
- Polini speedbell
- Malossi kevlar reim
- Hebo titan potte (knukket og sveiset)
- Mallossi girkasse
Følgte også med:
- Koplett el-nett
- Dekk (slitt) og bakfelg
- Hebo reed og org reed
- Radiator / kjølesystem
Mangler elstart og cdi, men det har jeg på andre motoren:)
Bilder :







Kommentarer er fint
Håper på og få begynt litt på scooterne til uken
Liten skriftlig update
Scooteren begynner og se veldig naken ut
Daigzen gidde meg et tips om og matchporte blokka og porte innsuget.
Tenkt litt på tanken men vet ikke om jeg skal tørre og hive meg ut på det. Har ikke store erfaringa og er redd utfordringen kan bli for stor.
I portetråden ble jeg frarådet og porte opp innsuget men heller porte overgangene fra innsuge opp mot skyllekanalene i blokka.
Vet ikke om det blir noe av enda. Har aldri vært i nærheten av og porte noe før
Daigzen mente også at jeg skulle kjøpe innerotor tenning eller slipe til orginal tenningsplata jeg kan stille fortenning til den og dreie av svinghjulet.
Innerotor tenning blir det i allefall ikke da jeg gjerne vil beholde lys på scooteren Det siste hørtes utrolig avansert ut så blir vell ikke med det første
Kan hende jeg etterhvert går til innkjøp av en 24mm gasser og hiver 21mm'en over på mopeden
Men nå med begge motorene ute blir det først og framst vasking. Både av motor og scooter. Så er det store spørsmålet om jeg skal hive meg ut på porting?
Videre har jeg planer om og polere variatordekselet og sikkert svinghjulsdekselet.
Kommer med fler updates etterhvert
Kåper innkjøpt

De var skulle ikke vær brukt eller en gang påmontert. Var strøkene bortsett fra to feil jeg fant når jeg kom hjem.
Var knukket av en bit ved et skrufeste. Ikke store biten, den sto nærmest løst på. Regner med en god plastiklim skal kunne fikse dette. Noen som har erfaring med en god en? Skjermen som skal vær over forhjulet var også noen riper i som ikke så så fint ut... litt kjipt når jeg trodde sette skulle være strøkent. Betalte betraktlig mindre en hva SO skal ha for de.
Plasten virker litt porøs, så tror ikke det skal store velten til før de blir ødlagt så jeg får kjøre fint
Var usikker på forhånd på om jeg skulle gå for orginale kåper eller disse. Men er glad i carbonlooken så gikk for de, var også noen små lapper billigere.
Kåpene så ellers fine ut å jeg tror resultatet kommer til og bli bra. Har tenkt å kombinere karbon og rød.
Blir rødt powerfilter, rød rimtape, rødt gitter i alle hull og kåpedelen under framskjermen som er hvit vurderer jeg også å lakke rød:)
Kansje andre røde detaljer etterhvert som kickpedal, hendler++ Lurer også på om jeg kansje har på en dødmansknapp. Syns det ser litt stilig ut så blir styling å sikkerhet:P
Bare å komme med andre ideer:D Skal prøve å få tatt bilder i morgen;)
Update 02.11.09

Begynte på motoren i dag.
Har tatt av variator, cutch syllinder, bakbremse i dag
Neste steg blir å ta av tenningen og veiva så begynner vasking, pussing og lakking

Sjølve rammen står urørt men kunne kansje trengt lakk den å, får se hva tiden bringer

Kansje jeg bestiller fra speedline snart også
Om noen utifra bildene kunne fortalt meg hvilken variator og clutch som står i hadde jeg vært takknemleig
Bilder av dagens økt i spoiler
Arbeidsbenken min:

Athenan




Variatoren, type??:


Clutchen, type?:



Update 18.11.09
Som dere ser går ting treeegt framover.
Har i dag fått så å si ribba ramma
Eneste som står i gjen er el-nette hvor det meste er løsna. Bare tenningslåsen å horne som må av.
Hatt av styre, framdemper, framhjul, innerkåpe o.l.
Bilder får jeg ikke ordnet me da jeg ikke finner kabelen til kameraet å mobilen min er alt for gammel
Planen videre er enten å¨pusse/sandblåse hele rammen å lakke oppigjen eller å gå over værste rusten å pusse å spraye over så det ser fint ut:P
Har ikke bestemt meg for hva jeg orker enda

Sliter med å få av svinghjule. Noen som har en fin teknik som funker? Har IKKE svinghjulsavdrager

Må snart få heve meg rundt å bestille noen fine deler også

Update med bestilling 07.12.09

Ser ut som om jeg må invistere i en muttertrekker så ting går litt lettere

Rammen er i allefall ribbet å elnette tatt av. Den skal da få seg en grundig vask å rust skal fjernes

Har nettopp lagt inn en bestilling hos speedline nå så da er det enda flere deler på vei

Disse er da blandt annet:
- Stage 6 carbon speil (begge sider)
- Litt småverktøy
- TNT Carbonstyre
- Stage 6 bremseveskelokk
- Kickpedal (carbon)
- Rimtape
- Hebo kjølere
- Stage 6 subframe

- Innsug
- C4 veivlager
- Dysesett
- 2 x Moto Master Flame bremseskive
- 2 sett med stage 6 bremseklosser
Så da her jeg nok en pakke å gle meg til

Har bilder liggende av pakken som ankom tidlig forige uke også:



Hadde bilde av clutchklokken og mn klarte å slette det

Har også fått mulighet til og låne dremel av Dal-z på forumet noe jeg er evig takknemelig for

Skal da altså prøve meg på og matchporte blokken

Blir også diverse lakking etterhvert om alt går som planlagt

Comments?


Bestilling fra speedline ankomet 16.12.2009

Da har jeg fått hentet pakken fra speedline fra postkontoret

Måtte bare betale litt penger til den Norske Stat


I pakken lå følgende:
1 x Motip varmefast klarlakk
1 x Eksospakning
1 x Bensinslange - 1 meter
3 x PWK dysesett
1 x Motoforce racing innsug
2 x Motor Master flame bremseskive
2 x Stage 6 racing bremseskive sett
1 x Top Performance C4 veivlager m/simringer
1 x TNT Carbonstyre
2 x Stage 6 Bremseveske lokk
1 x STR8 kickpedal (carbon)
2 x Stage 6 Carbon speil
1 x låsesett med nøkler
1 x stempelstopper
1 x Svinghjulsavdrager
1 x Variatortool
1 x Stage 6 stickersark
1 x Pakke med rød rimtape (ODF)
1 x Stage 6 Subframe
1 x Stage 6 nøkkelring
2 x Hebo cooler (rød)
1 x skruesett til variatordeksel
1 x Pakningssett til motor
1 x skruesett til kåper
Her er litt bilder (beklager for dårlig kvalitet, hadde bare mobilkamera tilgjengelig)




















Siden jeg handlet over en vis sum fikk jeg også med Speedline t-skjorte




Pakken fra Scooter-shoppen.dk ankommet 21.12.09
I den var:
2 utrolig fine dekk wub.gif
Yasuni C16 wub.gif
Polini SuperSpeed 9ruller variatorsett biggrin.gif
Stage 6 doubble layer filter wub.gif
R-setup Racingtenning wub.gif
Stage6 28mm PWK forgasser wub.gif
Bilder får jeg ordnet senere smile.gif
Gler meg til å begynne å få orden på sykkelen nå wub.gif wub.gif
Noen som vet ca pris på lakking og sandblåsing av motorblokk? smile.gif
Comments? happy.gif
Update 13.12

Fikk av den mutteren på tenningen men ikke tenningen å svinghjulet. Har en slik trearmet avdrager fra biltema men ene armen ville ikke ta, så får se om jeg kjøper en 2 armet å prøver. Svinghjulsavdrageren skjønte jeg ikke meg på, ingen plass hvor den får grep?
I allefall, tilhelgen så er motoren splittet og onsdag neste uke har jeg fått avtalt sandblåsing av blokka
Men satt å tenkte i sta, hvilken av blokkene skal jeg bruke? Har jo 2 motorer. Begge med litt småskade i blokken. Den ene har knukke ene hulle til en av skruene som holde svinghjulsdekselet men tror ikke det skal hver noe problem. Den andre har knukket festet å festene rundt der hovedstøtta (som jeg ikke skal ha) skal stå på begge sider av blokka. Eller så jeg ikke noe stor forskjell på de. Begge er jo godt brukte blokker. Den som nesten er splittet er den siste.
Hvilken fortjener og bli lagt arbeid i?
Hvordan ser man om girdekselet er slitt?
Setter pris på svar/respons Her kommer da litt bilder:)
Først av delene i pakken fra EspenB:








Så bilder fra boden:
Tok bilder av skadene på begge blokkene.
Skade blokk 1 (lurer på om den er nyere årsmodell, blokken som nesten er splittet og hadde athenaen på før):




Skade blokk 2 (opprinlige motoren til scooteren, står komplett nå):

Hvilken blokk ville dere brukt?

Tok litt bilder av girdekselet på motoren (blokk1), hadde et par striper/merke i en slaks halvrunding. Ikke så lett å se på bilde.



Andre bilder:



Nye delene fått egen hylle:


Kompressoren jeg har til rådighet:


Kommentarer liker vi

Dette innlegget er endret av Nikolas: 01 mars 2010 - 02:28