Den MÅ kjøres med 45mm veiv. Rødmalt. Racing Xtreme.
Produsenten Airsal har slått til!
Du har kanskje sett den rødmalte sylinderen før? Nå kommer den snart til Derbi, Am6 og Derbi lc!!
Med Racing Xtreme serien trekker Airsal filosofien med max effekt for den som har både stram wire og stramt budsjett enda et skritt lenger. Denne sylinderen har blitt utviklet som en fullblods racing sylinder. Airsal har denne gangen utviklet en sylinder for 45mm langslagsveiv, de har også utviklet en egen 45mm veiv som altså inngår i settet. Dog kan dette sylindersettet kjøres sammen med andre langslagsveier på 45mm også. Selve sylinderkitet leveres også løst, så man kan altså selv velge om både veiv og sylinder skal være fra Airsal. Det er sympatisk at de har valgt å åpne for denne muligheten ved ikke å gjøre spesielle tilpasninger/endringer som stiller særskilt krav til veiva utover slaglengden. Dog er Airsal sin nyutviklede 45mm veiv et flott stykke ingeniørkunst. Veiva har selvfølgelig geometrisk fullsirkel design (som øker primærkompresjonen), den er fremstilt i høykvalitets 18NiCrMo5 stål og den har blitt utstyrt med solide sølvplaterte lagre i både topp og bunn. Selve råden er et lite kunststykke i seg selv, den har fått en flott overflate polering. Derfor fremstår den nesten like glatt som et knivblad, en flott blank overflate. Det bidrar til å minske friksjon, men det er også veldig kult rent visuelt. Veiva er balansert for å tåle turtall over 16 000 rpm, så her er det bare å smi gjennom svingene det remmer og tøy kan holde.


Når man konfronteres med portene i sylinderen er det fryktinngytende og enhver konkurrent burde tenke seg om to ganger før man begir seg ut i en dogfight med dette trimsettet på plass. På tross av at sylinderen er særdeles prisgunstig har man utviklet et portmap som hører hjemme på langt mer kostbare sylinderkit. En massiv to-delt eksosport, i velkjent butterfly design har blitt flankert av ikke mindre enn 7 skyllekanaler. Derfor går sylinderen også under navnet T7 Racing Xtreme. Den massive eksosporten vitner om at dette er en heftig toppdragssylinder. Den formelig elsker turtall og det på tross av den massivt økte slaglengden på 45mm. Airsal har lyktes i å gjøre sylinderen fleksibel i så måte. Den føles ikke "tung" i responsen i noe del av turtallsregisteret. Husk at du selvfølgelig trenger en stor forgasser og et godt effektanlegg for å matche ytelsene fra sylinderen. Med anlegg som Yasuni R3 o.l. trives den godt. Det bør kjøres med racing/hyper-racing anlegg for virkelig å vise hva det er godt for. Det er teknisk mulig å kjøre forgassere ned til 21mm størrelse, men i praksis bør man ha 24mm som et minimum.


Stempelet er nok en gang edel italiensk vare, levert av Vertex. Dette har fått en spesiell varmebehandling på stempelkronen. Det gjør det ekstra motstandsdyktig mot den høye varmen som utvikles ved skikkelig turtallsjag over lengre tid, og det gjør at man har kunnet øke kompresjonen ytterligere. Toppstykket har som vanlig en innsenkning, dvs at det går et stykke ned i sylinderen. Dette er vanlig på høy-effektsylinderkit. Blant annet anvender både Metrakit SP og Airsals eget Maxima sylinderkit denne konstruksjonsteknikken på topplokket. Det gir en god forsegling og gjør det mulig å kjøre høye kompresjonsverdier selv med enkelt topplokk. At et enkelt topplokk er valgt gjør bl.a. at sylinderen kan være dessto mer konkurransedyktig prismessig. På tross av at man har hatt fokus på å utvikle en sylinder som gir mye for pengene har man påkostet den et solid lag rød varmelakk. Det gjør det lettere å holde sylinderen ren, men utover det har den ingen praktisk betydning. Som en visuell oppgradering er den dog selvfølgelig kul. Det gjør seg riktig godt på sykkelen. Man kjenner pulsen slå litt fortere hver gang man ser på sylinderen før oppstart.


Selve sylinderen vil koste deg intet mindre enn 2300 kroner. Så kommer jo en langslagsveiv i tillegg såklart, men her får du uten tvil høy effekt for pengene!
Endelig "release" på kitet er ventet i starten av Juni. Kitet er ventet til ca. 10 Juni.