Gå til innhold

- - - - -

Kjøring uten termostat

• Emne lukket Emne stengt!
3 innlegg i dette emnet

#1 Dj_pettah

Dj_pettah

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Gilera DNA '05

Skrevet 09 september 2010 - 18:29

Hei alle!

Etter råd fra MP valgte jeg for noen måneder siden å ta ut termostaten i sylinderen til min gilera dna. Den har slitt med kjøling lenge (lekkasje og overoppheting), og det hjalp å ta ut termostaten. Nå tar det mye lengre tid før den når 80 grader... som er når den begynner å gå dårlig :)

Uansett, fikk høre et sted at jeg burde sette inn igjen termostaten (helst en ny) når det gikk mot kaldere tider. Hva menes med det egentlig? For meg er det uansett ikke snakk om å bruke mopeden i vinter og i minusgrader, bør jeg allikevel sette inn den nå, siden jeg tenker å bruke den noen måneder til?

Takktakk!

#2 Hovet

Hovet

MP-Fritids

• Admin
  • Kjøretøy:BMW

Skrevet 09 september 2010 - 18:32

Kjøp en tempmåler, så går det fint:)
Ca 60-70* er fin arbeidstemp.

#3 Salient Racing

Salient Racing

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Yamaha Salient

Skrevet 09 september 2010 - 18:36

Grunnnen til at du bør ha termostat om vinteren er at mopeden skal oppnå arbeidstemperatur før kjølingen kommer, siden det er mye kaldere om vinteren trenger motoren termostat for å fungere idiellt på de aller kaldeste dagene :) Men skal du ikke kjøre når det er veldig kaldt så trenger du ikke å montere termostaten igjen ;)
1984 Yamaha Salient. Malossi 47mm sylinder, Dellorto 19mm forgasser, Proma custom eksos!, kundo veiv, malossi carbon reed, malossi 16-40 omdreving, malossi variator, malossi torque driver, malossi reim, malossi clutch, custom CDI med sport mapping, exenon hovedlys, LED park, blink og bremse/baklys. Toppfart 107 på GPS.

#4 Dj_pettah

Dj_pettah

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Gilera DNA '05

Skrevet 09 september 2010 - 23:06

Takker for svar gutta! :) Lar den stå i jeg...

Vis innleggcordoprod, den 09 september 2010 - 18:32 , skrev:

Kjøp en tempmåler, så går det fint:)
Ca 60-70* er fin arbeidstemp.

Vil gjerne ha 60-70 grader, på 80 mister den ytelse (etter 7-10 minutter kjøring), men hvordan kan en tempmåler hjelpe på saken, for slik det er nå (uten termostat) er det jo åpent inn og full kjøling, allikevel blir den for varm? :(

1 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 1 gjester, 0 anonyme brukere