Gå til innhold

* * * * * 10 Stemmer

Vinter klargjøring

• Logg inn for å legge til innlegg
25 innlegg i dette emnet

#1 Salient Racing

Salient Racing

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Yamaha Salient

Skrevet 21 oktober 2010 - 15:04

Tenkte å skrive en kort tekst om vinterklargjøring av mopeder, så du får en problemfri start på sesongen neste vår. dette er hovedsakelig ment som klargjøring tips til mopeder som står ubrukt om vinteren, men dere som kjører kan også se noen små tips her :)

1. Kondens på tanken: Som de fleste vet så oppstår det lett kondens på tanken etter en vinter med varierende temperatur, dette er et problem du enkelt løser ved å fylle tanken helt full opp til randen, 0 luft på tanken betyr 0 kondens ;) Har du nesten tom tank vil sjangsen for kondens være stor! Metall tanker er ekstra utsatt for kondens, men dette gjelder også plast tanker, så fyll opp tanken før du setter bort mopeden før vinteren, ha med deg en kanne så du får den helt full når du parkerer. 0 luft i tanken er trikset, så fyll til det nesten renner over og skru igjen, det samme gjelder for olje tanken selvfølgelig.

2. Forhindring av rust: VD-40 kan på den varmeste anbefales, du kan spraye det på alle utsatte deler, over hele motoren og på alle stål og alu deler. Spesielt på effektanlegg som ofte ruster veldig fort hjelper det. Det driver ut fukt og gir en beskyttende tynn hinne av klebende olje som beskytter mot rust angrep og korrosjon på mopeden din. Spray også VD-40 på virene som ikke er beskyttet. VD-40 er billig, så det er ingen grunn til å spare på bruken av det, det sparer deg for problemer i lengden.

3. Bremsesystemet: Har du virer, så skal du løsne disse så mye som mulig, det er ikke bra at de står under spenn igjennom hele vinteren. Bremseskivene kan også få en dusj med VD-40, men da må du sette på en lapp som gjør at du husker å fjerne oljen før bruk når våren kommer. Til å fjerne oljen på våren bruker du helst aceton, Men vanlig Salo er også effektivt :)

4. Utendørslagring: Utendørslagring er aldri noe problem igjennom en vinter på en godt opp-smurt moped, men du må selvfølgelig bruke en presenning over mopeden, de får du kjøpt fra 25,- kroner å oppover, pakk den godt inn, det lønner seg. men det skal ikke være tett, litt trekk er bare bra.

5. Innendørslagring: Et godt alternativ om du har mulighet, er å ha mopeden lagret innendørs, men pungt 1, 2, 3, 6, og 7 er like viktig her også.

6. Batteriet: Batteriet bør du oppbevare innendørs om vinteren, så dette skrur du av, det er også fint om du vedlikeholds lader det en gang i måneden for best mulig bevaring.

7. kjølesystemet: Har du vannkjøling, så skal du tappe av alt vannet og bruke frostveske, dette skal vanligvis blandes 50/50 med vann og tåler da vanligvis ned mot 36 minus grader. Dette er veldig viktig, setter du den bort med bare vann i kjøle systemet, så kan sylinderen sprekke, det samme kan skje med radiatoren og andre saker i kjøle systemet ditt. Det kan fort bli dyrt for deg. (50/50 er vanlig blanding, men les på flasken!)

Det var det viktigste, Selvfølgelig kan man gjøre annet småplukk, men følger man rådene her, så unngår man mange av problemene som vanligvis oppstår når våren kommer. Når våren kommer så anbefales det å ta en liten sjekk på mopeden så den er i teknisk og forsvarlig stand før man begynner å kjøre, olje og pluggskift osv hører til når våren kommer.

Dette innlegget er endret av Salient Racing: 21 oktober 2010 - 17:01

1984 Yamaha Salient. Malossi 47mm sylinder, Dellorto 19mm forgasser, Proma custom eksos!, kundo veiv, malossi carbon reed, malossi 16-40 omdreving, malossi variator, malossi torque driver, malossi reim, malossi clutch, custom CDI med sport mapping, exenon hovedlys, LED park, blink og bremse/baklys. Toppfart 107 på GPS.

#2 Deffypro

Deffypro

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Derbi

Skrevet 21 oktober 2010 - 15:26

Tusen takk :) :rolleyes:

#3 Derbi Lover

Derbi Lover

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Derbi GPR 2010, Mitsubishi Lancer

Skrevet 21 oktober 2010 - 16:06

Takker :)
Dette skulle ha vært prioritert ;)

#4 Salient Racing

Salient Racing

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 21 oktober 2010 - 16:08

Vis innleggDerbi Lover, den 21 oktober 2010 - 16:06 , skrev:

Takker :)
Dette skulle ha vært prioritert ;)
Hyggelig å høre :) Bruk rapporterings knappen på det øverste innlegget, så blir det forhåpentligvis prioritert :)
1984 Yamaha Salient. Malossi 47mm sylinder, Dellorto 19mm forgasser, Proma custom eksos!, kundo veiv, malossi carbon reed, malossi 16-40 omdreving, malossi variator, malossi torque driver, malossi reim, malossi clutch, custom CDI med sport mapping, exenon hovedlys, LED park, blink og bremse/baklys. Toppfart 107 på GPS.

#5 v1ruZ

v1ruZ

MP-Småproff

• Bruker
  • PipPip
  • Kjøretøy:Derbi Senda Xtreme SM - Aprilia RS 50 2001

Skrevet 21 oktober 2010 - 16:09

Takk :P
Hjalp meg veldig  ^_^
Derbi Senda X-treme SM
Airsal T6 Asso, Yasuni Cross,17,5mm forgasser, 14-53 drev, C4 veivlager, Mk MRD Carbonclutch og Doppler Endurance veiv

Dubstep liste - Spotify

If you ain't mixing gas you ain't haulin' ass!

#6 Gamlingen

Gamlingen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjønn:Hemmelig
  • Kjøretøy:Suzuki FZ 83 + div eldre Suzuki

Skrevet 22 oktober 2010 - 00:02

Om man følger desse punktene her er man langt på vei, men om man kun har følgt desse punktene slavisk har man en god garanti for og få en problemfull start på våren:

Det later til at Sailent har "glemt" et av de viktigste punktene ved vinterlagring her:

Tapp forgasseren tom for bensin, bruk tappeskruen i bunnkaret ( Evt kan du bare skru igjen kranen og la motoren gå til den stopper). Da unngår du avleiring og annet dritt og du har spart deg selv for mye trøbbel og forgasserensing.

Og når våren kommer kaster du bensinen som har stått i tanken, da bensinen er ferskvare og mister sin forbrenningsevne gradvis etter 3månders lagring, ennå raskere ved skiftende temperaturer.
Stort sett går det bra, men ofte er bensinen en medvirkende årsak til trøbbel ved vårstarten, spesiellt om du blander 2t olja i tanken.

Vil heller ikke anbefale noen og gi bremseskivene en dusj med WD-40, kun ved utendørs lagring. Og spray da ikke på, spray heller på en fille og dra denne forsiktig over.
Olje på bremseklossene er nemelig en sikker vinner til og ikke ha fungerende bremser.

#7 Salient Racing

Salient Racing

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 22 oktober 2010 - 00:15

Vis innleggGamlingen, den 22 oktober 2010 - 00:02 , skrev:

Om man følger desse punktene her er man langt på vei, men om man kun har følgt desse punktene slavisk har man en god garanti for og få en problemfull start på våren:

Det later til at Sailent har "glemt" et av de viktigste punktene ved vinterlagring her:

Tapp forgasseren tom for bensin, bruk tappeskruen i bunnkaret ( Evt kan du bare skru igjen kranen og la motoren gå til den stopper). Da unngår du avleiring og annet dritt og du har spart deg selv for mye trøbbel og forgasserensing.

Og når våren kommer kaster du bensinen som har stått i tanken, da bensinen er ferskvare og mister sin forbrenningsevne gradvis etter 3månders lagring, ennå raskere ved skiftende temperaturer.
Stort sett går det bra, men ofte er bensinen en medvirkende årsak til trøbbel ved vårstarten, spesiellt om du blander 2t olja i tanken.

Vil heller ikke anbefale noen og gi bremseskivene en dusj med WD-40, kun ved utendørs lagring. Og spray da ikke på, spray heller på en fille og dra denne forsiktig over.
Olje på bremseklossene er nemelig en sikker vinner til og ikke ha fungerende bremser.
Gode tips :) Som jeg skrev også man kan gjøre flere småsaker, men i all hovedsak så holder det med det jeg skrev i første innlegget, Selv har jeg aldri gjort noe annet enn det jeg skrev der på mine egne mopeder, og de har alltid startet på våren, det er ihvertfall min erfaring :) Og forgasseren tømmer jeg på våren ikke før vinteren, på den måten slipper jeg kondensdaneleser der og oksidering som oppstår når den står tom hele vinteren, dysene kan fort bli grønne og ikke minst tette av å stå uten bensin hele vinteren spesielt i varierende temperatur og i fuktighet, og nettopp derfor skrev jeg ikke noe om å tappe av forgasseren :) Jeg har riktignok tjent noen gode kroner på forgasser rens til folk som har tappet av forgasseren og tanken sin før vinteren kommer. Og penger er jo fint :) Tetter man tanken helt før vinteren, så mister heller ikke bensinen sin effekt (men det er ikke nødvendig), en tape bit over det lille hullet på korken fungerer, eller en skru inn i lufte slangen på korken om du er redd for det :)

Dette innlegget er endret av Salient Racing: 22 oktober 2010 - 00:18

#8 Gamlingen

Gamlingen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 22 oktober 2010 - 00:41

Vis innleggSalient Racing, den 22 oktober 2010 - 00:15 , skrev:

Gode tips :) Som jeg skrev også man kan gjøre flere småsaker, men i all hovedsak så holder det med det jeg skrev i første innlegget, Selv har jeg aldri gjort noe annet enn det jeg skrev der på mine egne mopeder, og de har alltid startet på våren, det er ihvertfall min erfaring :) Og forgasseren tømmer jeg på våren ikke før vinteren, på den måten slipper jeg kondensdaneleser der og oksidering som oppstår når den står tom hele vinteren, dysene kan fort bli grønne og ikke minst tette av å stå uten bensin hele vinteren spesielt i varierende temperatur og i fuktighet, og nettopp derfor skrev jeg ikke noe om å tappe av forgasseren :) Jeg har riktignok tjent noen gode kroner på forgasser rens til folk som har tappet av forgasseren og tanken sin før vinteren kommer. Og penger er jo fint :) Tetter man tanken helt før vinteren, så mister heller ikke bensinen sin effekt (men det er ikke nødvendig), en tape bit over det lille hullet på korken fungerer, eller en skru inn i lufte slangen på korken om du er redd for det :)

Ja, det er godt mulig at Sailent her har sin helt egen erfaring om hvordan ting fungerer.

Som dere sikkert alle vet, står ikke flottørhuset fullt med bensin helt opp, overløp og lufting finnes nemelig i toppen der, dette innbærer at der er luft, man får derfor først kondens, så oksidering og så irring og annet jævelskap.
Om man ikke tømmer flottørhuset så risikerer man at messingdeler får et hardt krystallaktig belegg. Det kan og oppstå en "gugge" i grenseskillet mellom eventuelt vann og bensin. Dette forårsaker ofte driftsforstyrrelser og startvansker om våren.
Dette er en praksis som alle seriøse MC-forhandlere og lagrings "steder" oppfordrer og holder seg til, noen annet blir totalt useriøst.

Det er bare og ta en titt rundt på nettet så ser man rask hva som er anbefalt, men det er opptil den enkelte om man vil forholde seg til sleggemek eller gjøre ting ordentlig.

For øvrig så anbefaler jeg denne vinterlagrings guiden her

Ja penger er fint, er det derfor du anbefaler og dusje bremseskivene med WD-40 også ?  :lol2:

Dette innlegget er endret av Gamlingen: 22 oktober 2010 - 01:06

#9 Salient Racing

Salient Racing

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 22 oktober 2010 - 00:52

Vis innleggGamlingen, den 22 oktober 2010 - 00:41 , skrev:

Ja penger er fint, er det derfor du anbefaler og dusje bremseskivene med WD-40 også ?  :lol2:
Mine tips er ut fra egenerfaring etter hva jeg personlig gjør selv med mine egne saker, og de starter alltid uten problemer.
Og som du ser, så skrev jeg at VD-40 på bremseskivene er en god ide for å forhindre rust, men det du kanskje ikke fikk med deg var at en lapp må settes på så man husker å vaske rent med aceton når våren kommer :) På den måten er det 100% trygt og bare positivt.

#10 Gamlingen

Gamlingen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 22 oktober 2010 - 01:13

Vis innleggSalient Racing, den 22 oktober 2010 - 00:52 , skrev:

Mine tips er ut fra egenerfaring etter hva jeg personlig gjør selv med mine egne saker, og de starter alltid uten problemer.
Og som du ser, så skrev jeg at VD-40 på bremseskivene er en god ide for å forhindre rust, men det du kanskje ikke fikk med deg var at en lapp må settes på så man husker å vaske rent med aceton når våren kommer :) På den måten er det 100% trygt og bare positivt.

Joda, fikk med meg at du nevnte og sette på lappen og at det er en god ide for og hindre rust, og det er ganske smart. Men det jeg vil frem til er om man dusjer på som du sier, er sjangsen stor for at man dusjer klossene også, og da har man fort en del ekstra arbeid.

Personlig vil jeg anbefale og blokkere hendlene, fort gjort og trykke dem inn i vanvare. (klossene blir presset mot oljet plate)

#11 Strandern

Strandern

Kongen av Hedmark

• Moderator
  • Kjøretøy:Hamsterhjul

Skrevet 24 oktober 2010 - 00:23

Kan også være lurt å slakke på wire for de som har det.
Veldig bra skrevet guide! :D
Break the unbreakable, touch the untouchable

#12 Daniellei

Daniellei

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Aprilia SX

Skrevet 24 oktober 2010 - 14:13

Flott inlegg !

#13 Vegard Larsen

Vegard Larsen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Derbi senda x-race 2010

Skrevet 28 oktober 2010 - 13:52

Vis innleggGamlingen, den 22 oktober 2010 - 00:41 , skrev:

Ja, det er godt mulig at Sailent her har sin helt egen erfaring om hvordan ting fungerer.

Som dere sikkert alle vet, står ikke flottørhuset fullt med bensin helt opp, overløp og lufting finnes nemelig i toppen der, dette innbærer at der er luft, man får derfor først kondens, så oksidering og så irring og annet jævelskap.
Om man ikke tømmer flottørhuset så risikerer man at messingdeler får et hardt krystallaktig belegg. Det kan og oppstå en "gugge" i grenseskillet mellom eventuelt vann og bensin. Dette forårsaker ofte driftsforstyrrelser og startvansker om våren.
Dette er en praksis som alle seriøse MC-forhandlere og lagrings "steder" oppfordrer og holder seg til, noen annet blir totalt useriøst.

Det er bare og ta en titt rundt på nettet så ser man rask hva som er anbefalt, men det er opptil den enkelte om man vil forholde seg til sleggemek eller gjøre ting ordentlig.

For øvrig så anbefaler jeg denne vinterlagrings guiden her

hva faen er flottørhus ??? :blink: :wacko:
Du skal være JÆVLIG god hvis du klarer å kvæle en scooter :-O

- Sykt chill å kjøre med crocks :-P

#14 Strandern

Strandern

Kongen av Hedmark

• Moderator
  • Kjøretøy:Hamsterhjul

Skrevet 28 oktober 2010 - 15:23

Vis innleggVegard Larsen, den 28 oktober 2010 - 13:52 , skrev:

Han mener sikkert bunnkaret?
Break the unbreakable, touch the untouchable

#15 Gamlingen

Gamlingen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 28 oktober 2010 - 15:32

Vis innleggVegard Larsen, den 28 oktober 2010 - 13:52 , skrev:

Flottørhus er for meg "rommet" som omgir hele flottøren, jeg brukte det ordet siden et bunnkar ikke har overløp og lufting i toppen.

#16 Vegard Larsen

Vegard Larsen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Derbi senda x-race 2010

Skrevet 29 oktober 2010 - 12:55

Vis innleggGamlingen, den 28 oktober 2010 - 15:32 , skrev:

Flottørhus er for meg "rommet" som omgir hele flottøren, jeg brukte det ordet siden et bunnkar ikke har overløp og lufting i toppen.

jeg har bunnkar.. viktig å tømme det ?
Du skal være JÆVLIG god hvis du klarer å kvæle en scooter :-O

- Sykt chill å kjøre med crocks :-P

#17 Gamlingen

Gamlingen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip

Skrevet 30 oktober 2010 - 16:25

Vis innleggVegard Larsen, den 29 oktober 2010 - 12:55 , skrev:

jeg har bunnkar.. viktig å tømme det ?
Ja, om mopeden skal stå i lengre tid (over vinteren) uten og bli brukt er dette en klar fordel, spes ved temperatursvingninger.

Om den bare skal stå et par måneder og den står innendørs i jevn temperatur er det ikke like viktig.

På de fleste forgassere finner du en messingskru nederst på bunnkaret som du må skru ut for og tømme bunnkaret / flotørhuset, 5min med jobb og nesten garantert trøbbelfri start på våren :)

Dette innlegget er endret av Gamlingen: 30 oktober 2010 - 16:26

#18 furiaduden

furiaduden

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Furia, rmx, tsx, yz

Skrevet 30 oktober 2010 - 16:34

bra tråd..   jeg gjorde selv nr. 7..   glemte å ha i kjøleveske så frøs alt vann i systemet..  heldigvis sprakk slangen og ikke sylindern..   :P
Honda Sfx sport - 70cc - resten orginalt -.-
MH Furia! - Habo Manston Revolution - yasuni R2 - dellorto 24mm - Hebo Performance veiv-SOLGT :'((
FURIA PROSJEKT!!
im shitting sparkling rainbows out of my ass its so cute

#19 AlexanderR

AlexanderR

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjøretøy:Cpi SM

Skrevet 31 oktober 2010 - 18:49

Hva er best å bruke til å smøre wirer? WD-40 eller sånn tjukk olje på pumpeflaske? :P

#20 Christian_K

Christian_K

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • Kjøretøy:Se signatur!

Skrevet 31 oktober 2010 - 18:52

antakeligvis tjukk olje. Åssen olje er det?
Mine kjøretøy: 2000 Aprilia RX50
X-kjøretøy: MH Furia Max 2007 Suzuki tsx 1988 - Suzuki tsx 1996 - Suzuki tsx 1993 - Honda NSR125 1999 - Suzuki Rmx 2004 - Suzuki Tsx

Jeg brukte mye penger på fyll, damer og raske biler. Resten bare rotet jeg bort.

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere