Gå til innhold

Viktig informasjon til alle brukere!

• Logg inn for å legge til innlegg
5 innlegg i dette emnet

#1 K-E

K-E

Administrerende direktør

• Sysadmin
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:BMW 728iA E38

Skrevet 21 oktober 2010 - 17:29

Har en del informasjon å dele ut, så jeg hopper over innledningen og går rett på sak.

1. Rapporteringssystemet
2. "Kontakt oss" applikasjonen
3. Sletting/endring av brukerkontoer
4. Informasjon om ramme/chassinummer
5. Emnetitler
6. Bruk av "Kjøp & Salg" delen her på forumet

1. Rapporteringssystemet

Rapporteringsystemet er en funksjon for å kunne kontakte moderatorer og administratorer om et innlegg bryter retningslinjene her på forumet, eller om du vil ha et emne stengt/endret.

Bruken av denne funksjonen varierer, og det er som regel en gruppe brukere som rapporterer hele tiden. Det er positivt at noen viser initiativ, men vi ønsker heller at alle skal ta i bruk denne nyttige funksjonen.

Om du f.eks har et emne du ønskes stengt vil vi at du rapporterer førsteposten i det aktuelle emnet, istedenfor å skrive "Steng, steng, steng" i et innlegg eller i emnetittelen.

Å rapportere er ganske enkelt:
Vedlagt fil  9.png   51,42K   61 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  10.png   26,25K   63 Antall nedlastinger

Det er også en rapporteringsknapp i brukerprofilene:
Vedlagt fil  11.png   26,75K   43 Antall nedlastinger

Du finner også en rapporteringsknapp i private samtaler/meldinger (PM)

2. "Kontakt oss" applikasjonen

"Kontakt oss" applikasjonen er en ny funksjon som kom etter forumoppgraderingen for noen måneder siden. Linken finner du oppe til høyre i menylinjen.
Bruken er varierende, men det største problemet er at de fleste bruker den på feil måte.

Meningen med funksjonen er å kontakte Administratorene (ikke moderatorene) når du har problem med brukerkontoen din. F.eks innloggingsproblem, e-post validering eller andre feil som hindrer deg i å logge inn eller kontakte oss over PM. Om du vil ha brukerkontoen din endret (nytt navn eller lignende), er det best om du sender en PM til meg eller en av de andre aktive Administratorene her.

"Kontakt oss" skal ikke brukes til f.eks mopedrelaterte spørsmål. Vi har fått flere henvendelser der brukere spør om vi vet hva som feiler mopedene deres. Slike henvendelser vil ikke bli besvart.

Vi svarer på enten E-post eller PM, alt etter problemet ditt.

3. Sletting / endring av brukerkontoer.

Vi sletter ikke brukerkontoer.

Vi kan derimot endre det meste på brukerkontoen din. Innloggingsnavn (det du bruker når du logger inn), visningsnavn (Ditt navn her på forumet), E-post, passord, personlig informasjon, innstillinger, osv.

Vennligst sjekk om visningsnavnet du vil bytte til ikke er opptatt, før du kontakter en Administrator.

Om du ønsker hjelp eller vil ha noe endret på brukerkontoen sender du en PM til meg, eller en annen aktiv Administrator.

4. Informasjon om ramme/chassinummer

Vi har opplevd emner der informasjon om plassering av rammenummer/chassinummer ønskes oppgitt.
Dere må huske at ikke alle som er innom her er ærlige om hva de skal bruke informasjonen til. Brukeren kan sitte på tyvegods som han vil fjerne beviset fra.

Vi ønsker derfor at dere skal rapportere slike emner slik at vi kan stenge de.

5. Emnetitler

Gode emnetitler er, og har alltid vært, en mangelvare her. Jeg siterer derfor meg selv fra en annen topic om dette emnet:

Sitat

Oppgraderingen har dessverre gjort slik at tre-ords-sperren har forsvunnet, altså den som hindret deg i å lage emnetitler med færre enn tre ord.

Etter dette har jeg allerede sett en mengde med emnetitler som inneholder kanskje ett eller to ord, og som forteller utrolig lite om trådens innhold. Dette må vi få slutt på raskest mulig, det skal ikke være nødvendig at vi mods må poste beskjeder om at emnetittelen må endres til en bedre en. Ser at det er mange som f.eks bare skriver navnet på sykkelen som emnetittel, og forteller ingenting om problemet.

Hvorfor ønsker vi godt beskrivende emnetitler?

Det er to gode grunner til det; Du skal enkelt få oversikt over trådene i en kategori, uten å måtte lese førsteposten i alle trådene. Og fordi det skal være enkelt å søke frem trådene igjen. (Nå er her to separate søkefunksjoner på forumet, så jeg håper at dere også skal bli flinkere til å søke.)

Jeg vet at dere kan bli bedre og kan vise vei for nye medlemmer. Prøv derfor å lage gode emnetitler som forteller hva tråden handler om.

Sitat

Regler for god bruk av emnefeltene

- Emnetitlene skal gi brukerne en pekepinn på hva tråden din handler om. Om din tråd har et dårlig emnetittel, vil tråden stenges.
- Det er ikke tillatt med store bokstaver i emnefeltet for å påberope seg oppmerksomhet

Eksempel på godt emnebruk:

Sitat

Hovedemne: Skranglelyder fra girkassa - AM6 motor
Underemne: Skrangler i kassa når mopeden er kald
En fin hovedregel er å skrive en kort forklaring på hva problemet er, også navnet på sykkelen, enten i emnetittelen eller i emnebeskrivelsen om det ikke er plass i emnetittelen.

Husk å rapporter tråder med dårlig emnetittel!

6. Bruk av "Kjøp & Salg" delen her på forumet

Svindel er noe mange blir utsatt for ved kjøp over Internett, dessverre skjer det her på Mopedportalen også.

Fierfox har laget en meget god topic om dette: http://www.mopedport...-kjoep-og-salg/

Vis innleggFierfox, den 16 august 2010 - 14:46 , skrev:

Det er mange her inne som benytter seg av kjøp og salg delen. Både på deler og komplette sykkler, prosjekter og andre ting. Ta en titt på punktene jeg skriver opp her, og se om du har glemt noe, før du skriver en avtale, ta imot penger, eller henter en del.

Kjøp av brukt sykkel:
  • Her finner du Link til Prebs1 post om kjøp av brukt sykkel.

Kjøp av brukte deler:
    Før en binnende avtale:
  • Bilder i god kvalitet og beskrivelse av delen/-e
  • Rett årsmodell og opphav. Hvorfor er delen/-e demontert? (spesielt med tanke på felger, gaffler, motor, rammer, og større ting)
  • Pristilbud: Er delen/-e verd prisen selger vil ha? Hvorfor ligger prisen over/under tilsvarende deler som selges brukt?
    Avtale:
  • Muntlig, skriftlig, kjøpekontrakt, salgsmelding, økonomisk binnende, angrerett, feil vare, feil informasjon?
  • Finn ut hva som gjelder fra begge parter. Er budet ditt godt nok, eller vil delen selges om noen kommer med et høyere?
  • Hvordan skal du betale? Postoppkrav, forhåndsbetaling, kontant, depositum?
  • Om delen har feil informasjon og/eller ikke passer på din sykkel, kan du da sende den tilbake? Er skadeomfang eller slitasje mer enn det som kommer fram på bilder, kan du da returnere, eller få avslag på prisen?
    Handel:
  • Vær sikker på og ha kontaktinformasjon med den du handler fra. Både fordi du da kan ta kontakt med personen under selve handelen, og om det skulle oppstå problemer.
  • Dobbelt sjekk med selger, hva som er avtalt iforhold til betaling, frakt og når deler sendes.
  • Sporingsnummer på pakker som sendes, og evt andre avtaler bør bevares til delen er motatt og handelen er fullført.

Frakt og Sending:
Sending av sykkler:
  • De fleste transportfirmaer sender mopeder og sykkler, enten på pall eller på størrelse.
  • Ved et enkelt søk, og en mail til nærmeste transportfirma, får man lett informasjon om pris og annet man bør vite ved sending av sykkler
  • Husk å sende med alle papirer. Ta kopier av viktige papirer, i tilfelle noe skulle komme bort.
Sending av Deler: for kjøper og selger:
  • Sending av deler er det vanligste her på portalen, og mange vet ikke hvordan dette fungerer.
  • på www.posten.no finner man faktisk ALL informasjon man trenger ang pakker.
  • Pakk deler skikkelig inn, rens de for overflødig skitt og olje.
  • Bruk heller en avis formye og litt ekstra tape, enn å få ekstra kostnader på deler som griser eller blir ødelagt.
  • Sporingsnummer på pakkene får man samme dag som innleverning.
  • Alle pakker under 2 kg, kan sendes som brev, da uten sporing. Dette er billigere.
  • Avtal fraktpris med selgeren, før pakker sendes i postoppkrav.
  • Postoppkrav gir en ekstra utgift i tillegg til frakt.
  • Avtal tid for sending, og heller gi beskjed en gang formye om det blir forsinket.
  • Varer som ikke leveres til avtalt tid, bør også være noe som er nevt. Da dette kan være et kontaktbrudd, om det er skrevet en skriftlig avtale tidligere i handelen.

Salg av deler:
  • Vær nøyaktig med hva du selger. Standen på delene har mye og si.
  • Bruk bilder om du har muligheten til dette. Gode bilder selger bedre.
  • Vask delene, gir også lettere salg.
  • Vær ærlig med deg selv når du setter pris. Er delen verd det?
  • Sjekk prisen på tilsvarende deler, og vurder om din del er i bedre eller dårligere stand.
  • Vanligvis er det lagt til rom for pruting på brukte deler, men ikke legg lista for høyt om det finnes mye av de samme delene.
  • sjekk årsmodeller, opphav og evt papirer på delene. Får kjøper med dette, vil det øke verdien. (motor, motordeler, eksosanlegg etc)
  • Finn ut på forhånd hvilken metode du vil bruke med sendinger, betaling og hvilke avtaler som er gjeldene iforhold til bud. Skal du ha kjøpskontrakt og/eller angrerett?
  • Få informasjon av kjøper, om det skulle oppstå problemer senere. Hvem betaler returfrakt? Skal du ha Depositum? Er kjøper over eller under 18 år?
  • Gi beskjed i god tid, om mulig, om det skulle oppstå problemer eller skader du har oversett på delene.
  • Ha en ryddig salgspost med den generelle infoen du ønsker og gi ut ang betalinger og frakt.

Og sist men ikke minst, vær høflig. Mange her inne er unge og uerfarne innen både kjøp/salg/deler/mekking osv. Bli kjent med reglene som går inn under kjøp og salg mellom privatpersonen. Spørr heller engang for mye, enn at det blir missforståelser.

• Slitedeler bør alltid kjøpes nye pga. sikkerhet for en selv. Og det er ikke alle som vet hva som er brukbart-slitt-for slitt- ubrukelig på mange av slitedelene.
  • Rammer og motorer har id-nummer. (på rammer ved styrekronefestet, på motor finnes dette på motorblokken)
  • Gjør deg kjent med hvilke deler du kan bytte ut selv, og hva som trenger godkjenning, i tilfelle kontroll.
  • kjøp og salg av stjelte deler eller sykkler er ulovlig.

Jeg har nok glemt noen punkter, men det skal være endel her som er greit og skumme igjennom som kjøper eller selger. Har du noen andre spørsmål om kjøp/salg mellom private ta en titt på: http://www.forbrukerradet.no/

Trenger du råd,tips eller har ideer om hva som bør stå her? så ta gjerne kontakt med meg på Pm, så skal jeg svare så langt jeg kan =).

God handel/Lykke til med salget!
PS! Hverken MopedPortalen eller MC-Deler AS er ansvarlig for noe når det gjelder kjøp og salg mellom privatpersoner!

Ha en fortsatt fin kveld!
Mvh.
Karl-Erik Sæbønes
- Administrerende direktør

(OO (|||)(|||) OO)
If it ain't broken, don't fix it!

#2 Strandern

Strandern

Kongen av Hedmark

• Moderator
  • Kjøretøy:Hamsterhjul

Skrevet 21 oktober 2010 - 17:40

Har du mye fritid eller? :lol2:
Neida, veldig bra skrevet, god informasjon som ALLE burde lese og lære
Break the unbreakable, touch the untouchable

#3 K-E

K-E

Administrerende direktør

• Sysadmin

Skrevet 21 oktober 2010 - 17:56

Mye av innholdet her blir jeg spurt om hver dag, derfor brukte jeg litt ekstra tid nå, slik at jeg slipper å si det samme om og om igjen senere :)
Mvh.
Karl-Erik Sæbønes

(OO (|||)(|||) OO)

#4 Gamlingen

Gamlingen

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • Kjønn:Hemmelig
  • Kjøretøy:Suzuki FZ 83 + div eldre Suzuki

Skrevet 26 oktober 2010 - 00:14

Vis innleggK-E, den 21 oktober 2010 - 17:56 , skrev:

Mye av innholdet her blir jeg spurt om hver dag, derfor brukte jeg litt ekstra tid nå, slik at jeg slipper å si det samme om og om igjen senere :)
Gjetter du må skrive det om og om igjen inntil den dagen førstesida på MP kun består av et søkefelt  :lol2:

#5 AndersPus

AndersPus

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • Kjønn:Jente
  • Kjøretøy:Yamaha BWS '95 & Derbi DRD Pro '10

Skrevet 26 oktober 2010 - 07:53

God oversikt å greit slik at til og med jeg forstår det, så da bør alle gjøre det. :D
Hvil i fred, Øystein Bronebakk!

#6 K-E

K-E

Administrerende direktør

• Sysadmin

Skrevet 06 januar 2011 - 11:27

Spørsmålene fortsetter, så jeg bumper denne igjen, slik at flere ser, og forhåpentligvis leser den :excl:
Mvh.
Karl-Erik Sæbønes

(OO (|||)(|||) OO)

1 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 1 gjester, 0 anonyme brukere