Tusen takk til Erling for lån av løftebukk og plass!
Ting som må gjøres:
-Montere motor,kasse og driv-verk.
-Koble opp alt av ledninger, kjølevannslanger og radiator
-få tak i pakkningsett til forgasser, bakdiff og muligens simmering til motor.
-skru av og rense forgasseren
-Bytte så og si ALLE foringer og div mansjetter
-viftereim
-batteri
-få tak i pakkning til taklyka
-montere diverse kromlister rundom
-lakke opp igjen diverse deler i motor rom
-Få ut den knekte skruen i eksosmanifoilen
-Bytte hjullager bake på venstre side
-legge opp nye ledninger til hovud lyktene
-ny olje
-nytt filter
-bremseklosser og skive framme
-pusse og tektylere div plasser under bilen
Planer senere:
elektronisk innsprøytning
Grenrør
Senkesett
sjalusi
stereo anlegg
eksos anlegg
sote ruter
19.10.10
I dag så for jeg og Erling sta for og hente motoren og en motorjekk.
Da vi skulle ha nedi motoren så la jeg merke til at det var rusk og ''ir/eiring'' nedi forgasseren, så dette må fjernes før noen eventuel motorstart.
(tekst følger etter kvart bilde)

Motoren på vei nedi etter en grand lirking og luring!


Da vi hadde fått festet og tighta motorfestene så la jeg merke til litt forskjellig som manglet!
VELDIG dårlige foringer samt oljelekasje ved fremre simmering på veiva og bak i diffen!


lekasje!

Foringene.. eller det som vartfall var igjen av de...
Noen som hvet hvor jeg får kjøpt foringer og mansjetter????!

Motor,kasse, mellomaksling montert.

Kan allerede høre gromlyden i hode


Noen som det er mye arbeid og skifte simmering der ved veivakslingen framme??? :?
Oppdateringer kommer !
TIPS ER KJEKT OG FÅ!

20.10.2010
Har gjort noen småting i dag bare...
Hentet panseret, festet girkassefeste, samt hengt opp eksosanlegget litt beddre.
Har bestilt div deler også! Komplett pakkningsett til motor, Viftereim og nye foringer i stabilisatorstagene!
Planen er nå og slepe bilen hjem til meg der jeg skal skru av toppene og HÅPE på at ventilene er fine!
skal bytte toppakning å litt forskjellig samt rense forgasseren for rusk og støv.
Om noen vet om en veileder for og ta av toppene så link meg takk!

Har aldri skrudd fra hverandre en bilmotor av denne typen så ALLE tips og veiledninger er jeg veldig takknemelig for!
''Testet'' også en spoiler jeg har liggende.. skulle bare se hvordan det kom til og bli!
Aner ikke hva merke det er...
Venter også en Hella grill med lykter i. Antar et den kommer i morgen eller i overimorgen

Noen par bilder:
Mvh Jann :smartass:




I går (18.10.10) så var Anders & Erling inne med Johannes og henta Granadaen. Den blei slept ut til han Erling sitt verksted der motor og div vil bli montert.
Tusen takk til Erling for lån av løftebukk og plass!
Ting som må gjøres:
-Montere motor,kasse og driv-verk.
-Koble opp alt av ledninger, kjølevannslanger og radiator
-få tak i pakkningsett til forgasser, bakdiff og muligens simmering til motor.
-skru av og rense forgasseren
-Bytte så og si ALLE foringer og div mansjetter
-viftereim
-batteri
-få tak i pakkning til taklyka
-montere diverse kromlister rundom
-lakke opp igjen diverse deler i motor rom
-Få ut den knekte skruen i eksosmanifoilen
-Bytte hjullager bake på venstre side
-legge opp nye ledninger til hovud lyktene
-ny olje
-nytt filter
-bremseklosser og skive framme
-pusse og tektylere div plasser under bilen
Planer senere:
elektronisk innsprøytning
Grenrør
Senkesett
sjalusi
stereo anlegg
eksos anlegg
sote ruter
25.10.10
Idag fikk jeg en telefon ifra en bekjent som ville donere bort en CD spiller.
Da jeg kom inn igjennom døra hans så fikk jeg litt mer en jeg ventet!
Lar bildene tale.
To splitter nye grøftelykter som aldri har vert brukt.

CD spilleren.

Equalizeren

27.10.10
Bestilte meg en dyr men nødvendig pakke ifra Mekonomen.

Dere aner sikkert hva planene i fremtiden blir... overhaling av toppene!
oppdateringer kommer!
04.11.10
I dag begynte jeg med demontering av motor for og finne ut årsaken til at den ikke ville gå skikkelig.
Eivind var også med og feilsøkte på vindusheisen som ikke ville fungere da bilen ble satt bort, i tilleg til at jeg fikk hjelp med litt av kvart som demontering av motor.
Begynte med og dytte bilen inn i garasjen og sette den på plass.
Jeg og Eivind løftet av panseret på bilen for og få beddre tilgang for og skru av innsuget og toppene.
Første jeg gjor var og skru løs forgasseren og ventildekselene. For og gjøre en lang historie kort så kan jeg si at det ikke var noe pent syn som møtte meg.
Innsugs-kanalene var fulle av vann. ventilhuset var fult i olje mikset med vann og noe som lignet på en for av stearin.
Da jeg og Eivind lettet av toppen så såg de 2 første sylinderene ok ut... men den tredje var ikke på langt nær så bra.
Lar bildene tale for seg.

Motoren.
En 2.8 Liters V6 12 ventilert med ca 135 hester.

Slik så forgasseren ut på undersiden da jeg demonterte den.
Tydelige spor av fukt og ''ir''

Dette lover ikke godt.
Spor av vann i oljen samt en ''stearin'' aktig guffe.


Demontering av vippearmer og støtstenger for og nå i boltene som holder toppen.

2 av 3 innsugs kanaler var fylt med guffe og vann.
Detter er skummelt tenkte jeg.

Så lettet vi av toppen.
å da dukket dette problemet fram.
En lysebrun guffe av rustvann, gammel olje, ir, og gudene vet hva annet opp i ene sylinderen.
Det lå som en tykk skorpe rundt og ser ikke lovende ut!
Det er ikke som en suppe, men emr som tørket rust og fugemasse.
Jeg vet ikke enda hvordan det ser ut på andre siden eller om det er råd og få løst dette uten og måtte hone opp igjen.
Her trenger jeg gode råd og tips!
Hvordan skal jeg få vekk dette??
har et annet alternativ og det er og bytte motor... men den har gått omlag 380.000 km noe jeg synes er litt langt!.


en grand deler...

Nå Har jeg fått mange pakker i posten...
Det er GRATIS prøve av ulike pakninger til takluken fra Autopartner 1!
Dette Norske firmaet driver med pakninger til alt fra vindu, dører, og takluker!
Annbefaler disse da de sender prøvene i posten helt gratis!
Det er bare og spørre meg om noen trenger pakninger da jeg har 6 forskjellige typer pakninger som kan testes til dørkarmer osv.
Har også fått 2 styrelager fra Rotek. Jeg må finne ut hvem av de som er den rette da det er 3 forskjellige mål.
Eksospakningene fra Mekonomen, som har vert etterlyst har endelig kommet også.
Da jeg går og venter på at jeg skal få levert delebilen med motoren jeg skal bruke, så har jeg så smått begynt og prøve meg på og sveise grenrør til bilen.
Først trodde jeg at der var 3 eksoskanaler på hver topp men det viste seg og være galt. 2 av eksoskanalene går igjennom samme hull.
Begynte med og kappe noen plater som jeg tegnet opp omrisset til flensen.
Brukte den gamle eksosmanifolden som mal.
Så merket jeg der hullene til eksosskruene skal inn og borret de opp.
Senere skal flensen kappes ut etter oppmerkingen slik det ser noge lunde ut.
En klassekamerat hjalp meg med og frese ut hullene til eksoskanalene i platen med en pinnefres.

Fant noen rør i litt større dimensjon en kanalene på eksosmanifolden, som skal brukes.
Kappet de i 95mm lengde.

Oppdateringer kommer så bare og følge med!
Dette innlegget er endret av Spokestar: 03 februar 2012 - 17:48