Kjøretøy:Yamaha DT50x 09, Yamaha DT50r 07, KTM Bora 50
Skrevet 09 februar 2011 - 17:00
Et par ønsker på at jeg lager en sylinderliste, så jeg får vel gjøre det. listen er vel til nytte for de som ikke er så kjent med sylinderne eller vet hvor de kan skaffe seg. Men her er en oversikt Ok, vil bare si at jeg har ikke så mye erfaring med de, bare noen få, så jeg ramser bare opp hva den tekniske dataen er på de forskjellige. Ingen egne meninger. Har prøvd å finne de fleste fra forskjellige typer mopeder, men de fleste linkene blir til AM6 motoren.
(alle er fra SpeedOptions) Håper den ikke er for dårlig Nyt NB! Husk å si ifra hvis noe står i gal rekkefølge eller noe er glemt, så skal jeg bytte umiddelbart! Men plis ikke klag. brukte ca 2 timer på denne
La meg også nevne at de fleste sylinderne du finner her, finnes til de fleste mopeder/motorer
Da begynner jeg med størst og går nedover (trykk på bildet for å forstørre) (trykk på link/overskrift til sylinder for å lese mere)
Og ikke glem å skriv egne erfaringer om sylindere! så slenger jeg dem inn i lista
Parmakit Racer Carrera 110cc kit Teknisk:
Klassifisering: Racing
Materiale: Aluminium med Nicasil belegning (Hardcrom)
Boring: 55mm
Maks effekt: 27-30 hk
Anbefalt effektanlegg: Barikit BRK R45
Anbefalt forgasser: Dellorto VHSB 34mm link til sylinder (les mer)
Drar VELDIG jevnt, drar helt fra bunn. Har ingen kick, mer et stort jevnt kick. Den trekker helt fra bunn, og helt opp til topp. Du kjenner den drar såpass jevnt og er såpass sterk, jeg syntes 15/48 dreving var en smule tungt for tp86 men med parmakit tømmer man girene veldig kjapt. Hadde hjulløft i 3 gir, og kan bare gasse på opp bakkene. Med god respons.
Er det beste hverdagsoppsettet, kan bare ligge å loke på lavt turtall og så gi på. Jeg dro den skikkelig ut her om dagen men sletta var ikke så lang, så måtte slakke av men da rista det såpass og kjente jeg hadde såpass med turtall at jeg måtte nesten slakke av uansett.
Vet ikke hva mer jeg skal skrive men det er en syk sylinder når du først har fått den på veien (som krever sitt).
Den bør selvfølgelig kombineres med en STOR forgasser (28-34mm, utifra dine ønsker, forsterka girkasse, god reed som tåler kompen, god clutch ++). Et parmakit oppsett krever kunnskap til å settes sammen og det krever mye mer penger enn selve kitet (6k)
Kvalitet: 2 Effekt: 6 Kjørbarhet: 5
Konklusjon: 4 Begrunnelse: Bra effekt, sykt digg oppsett å kjøre med men helt ræva kvalitet. Du får ikke kjørt den 100meter før alt vannet spruter ut, før du har fiksa toppen. Vet også om flere som har fått sylinder med avflassa nickasil belegg. Vil anbefale folk å holde unna frem til det er kommet en løsning fra parmakit.
Airsal Xtreme 88cc Kit Teknisk:
Boring: 50mm
Maks effekt: 23-26 hk
Anbefalt effektanlegg: Yasuni R3, Barikit BRK, Metrakit Pro race
Anbefalt forgasser: Dellorto/koso 32mm link til sylinder (les mer)
TopPerformance - TP86 Teknisk:
Maks effekt: 23-25 hk
Anbefalt effektanlegg: Yasuni r2, Yasuni r3, Metrakit pro race, Metrakit competition thrower
Anbefalt forgasser: Dellorto 28mm link til sylinder (les mer)
Simonini Evo Corse Teknisk:
Maks effekt: 20-22 hk
Anbefalt effektanlegg: Yasuni R3/R2, Metrakit Pro Race, MK competition thrower,
Anbefalt forgasser: Dellorto/PWK 28mm link til sylinder (les mer)
Egen erfaring av sylinderen (Rs-boy)
Spoiler
Simonini Evo Corse (også kjent som simonini 90) er mye omtalt her på MP. Jeg velger derfor og skrive litt om dette trimsettet til Am6 motoren da jeg har en del erfaringer med akkurat dette som man kan lese lenger ned.
Begynner med litt fakta om Simonini Evo Corse:
Maks effekt: 20-22 hk Klasse: Racing Materiale: Aluminium med Nicasil belegning (Hardcrom) Boring: 50mm Veivlengde: 46mm Ccm: 90.275 Pris: 3990,- (SO) for hele kittet inklusive veiv Tennplugg: B10EVX eller B10ES Kvalitet av erfaring: Høy! tåler mye juling. Effekt av erfaring: Høy! denne lever virkelig opp til sitt kallenavn " verstingsett" i hvert fall med tanke på at dette er i Racing klassen og ikke i hyper.
Litt om hvordan Simonini oppfører seg:
Speedoptions/Rotary sin mening:
>Heisann, >Med r2 og 24mm var det iallefall ca sånn: > >0-5 mye bunndrag i forhold til hva man forventer liksom >Jobber bra, er jo pågrunn av at det er mye cc på gang da > >6-12 kick så det holder > >120-14000 et sted her kom det er sluttkick som må ha vart 2000 rpm eller noe. Sabla digg > >Tror turtelleren var litt hissig fordi på en annen simo med toppdragsanlegg dro den fra 6 ca. men sluttkick syntes å komme rundt 11 og helt ut til enden. R2en føltes det vel sprekest med imo. r3 har jeg ikke fått prøvd på samme måte som r3en med det. > >Følte du det stemte med hvordan den reiv på din?
---- er vansklig og forklare registeret på Simonini fordi det er så bredt og vilt, kan ikke måles! MÅ PRØVES!
Sinnsykt kjøreglede!
Diverse oppsett til Simonini evo corse:
- Speedoptions anbefaler: - 28mm d-slide - Mk pro race cluch - Mk pro race coil/tennings system - Hebo maxi filter - Hebo insugskit
Ukjent anbefaler:
- Keihin PWK28 forgasser - K&N, Green, Malossi, Hebo eller Twin Air luftfilter - Barikit innsug + Hebo reeds - MRD Carbon clutch - MRD Digital tenning (har lys) - Metrakit Pro Race effektanlegg evnt. Yasuni R3 eller Yasuni Cross Super Competition
Mitt gamle oppsett oppsett:
- Tp lameller med MHR fjører - 28mm delorto/28mm Keihin - 28mm innsug - Hebo powerfilterhebo-reed's - Vakumbokser - Tp coil - Freset opp alt som er muligt i blokka -Når det kommer til eksos så prøvde jeg det meste så vansklig og si hvem som var best. Kommer litt ann på ossen man vil kjøre, men om det er mest effekt man er ute etter anbefaler jeg Mk Pro Race eller samme som ludde har altså Yasuni r3.
Kjør gjerne et oppsett med trimtenning også. gjør ikke noe for og si det mildt da får du enda mer ut av toppdraget og et bedre totalregister Jeg har prøvd mange forskjellige oppsett, har du spørsmål angående dette så kan du sende meg en PM. Det blir litt mye å skrive om jeg skal nevne alle oppsett, men jeg kan komme med et par.
Det er en del negative omtaler til dette kittet da man må frese opp veivhuset for og få montert veiven. Selv skjønner jeg ikke helt hva problemet er når man må regne med og ofre litt for mye krefter , men etter det jeg har forstått er det at man er redd man ikke får motoren original igjen. Mitt tips til dette er og enten kjøpe seg 2 brukte blokker som er og få fra ca 300-400 kr så er jo det problemet løst. ELLER om man er så heldig og finner en motor som kanskje veiva og sylinderen har røket på, og kan bygge på denne.
Mine erfaringer med Simonini Evo Corse: - Jeg har selv hatt simonini. - Vært med og bygd opp flere. - Prøvd mange forskjellige. - Utforsket mange forskjellige oppsett.
Simonini Evo corse selger på følgenes steder i Norge:
Send meg en pm om det er noe du vil føye til Også koselig med tilbake meldinger og spørsmål!
mvh
Rs-boy VF 10 - Tuning
Hebo Manston PataNegra Teknisk:
Klassifisering: Hyper-Racing
Boring: 47,6mm
Maks effekt: 24-28 hk
Anbefalt effektanlegg: Yasuni r3, metrakit pro race
Hebo Manston Revolution Teknisk:
Klassifisering: Hyper-Racing
Maks effekt: 23-26 hk
Anbefalt effektanlegg: Yasuni R2, MK pro race
Anbefalt forgasser: Dellorto 24/26mm link til sylinder (les mer)
Metrakit Pro Race Teknisk:
Klassifisering: Hyper Racing
Maks effekt: 21-25 hk link til sylinder (les mer) (Utgått på SO, sjekk Twostroke hvor de kanskje har den inne der)
TopPerformance - TPR - 50mm Teknisk:
Maks effekt: 20-22 hk
Anbefalt effektanlegg: Metrakit SP, Yasuni R2/R3
Egen erfaring av sylinderen (mOOngO)
Spoiler
Egen omtale:
Kan først si at dette er en veldig hissig "80cc" sylinder, som er langt råere enn f.eks airsal maxima, polini corsa osv.. Sylinderen er faktisk en toppdragssylinder av hissig kaliber. og har drag mellom 6-13500++. Så ikke noe man ligger å cruiser for mye med på lavt turtall rundt 3-5k. da er den ikke mye villig. Kommer an på oppsett,men med det oppsettet den fortjener,så er den mest villig og fungerer best mellom 6-13500++ rpm.(Da toppdragsanlegg ala r3/pro race, barikit brk, voca racing osv.. og burde helst ha gasser mellom 26-28. alt annet enn 24 moto forgasser fungerer greit,for den suder maks på denne sylinderen. kutter turtall og tuller som faen! Men det er noe den gjør veldig ofte! STYR UNNA!!) Mellomdraget fra 5,5-7-8,avhengig av anlegg og oppsett rundt er ganske godt. toppdraget derfa og ut er sabla digg! For å sammenligne den mot noe,så virker den hakket kvassere enn Polini EVO, som egentlig skal være en mild hyper/rå racing sylinder. Så her får du mye for pengene,og den er klassifisert som racing sylinder, og er ganske langt opp i racingsegmentet.
Sylinderen har to-delt topp, og veldig hissig portmap,som er utrolig likt tp86 sitt, og er turtallsvillig til tusen. Eksosdurasjonen ligger på 195,så her er det toppdrag som gjelder.
Det den burde kombineres med:
Sylinderen burde kombineres med de rette delene,slik at den arbeider med de rette delene! For å yte sitt fullstendige potensial.
Eksos: Som sagt tidligere,et toppdragsanlegg. helst bedre enn r2! r3 kontra r2 var myyyyye forskjell! r3 passer bedre mtp. eksosdurasjonen som sylinderen har. Gikk noe helt forbrilsk med pro race eksos også! Pro race eksosen er den eksosen som passer best med tanke på eksosdurasjonen som sylinderen har, pr er avstemt til 196, og tpr har 195. Så bare 1 unna. (Til tp 86 etc..,så er mhr supermoto/hyper racing/team-eksosen den aller beste til denne sylinderen,da den er avstemt til eksosdurasjon på 190. som er aller nermest av disse anleggene. Dessuten er stinger/header på anlegget avstemt mot samme antall cc.-> noe som pr eksosen er til tpr..)
Gasser: Her funker alt fra 24-28mm egentlig.. men ble en helt annen sykkel rett og slett fra 24 til 28mm. Men 24mm går fint,bare man styrer unna dellorto 24mm phbl moto gassern. en god mikuni 24 tm hadde gjort jobben greit! eller en pwk 24mm. men med 28 får du det ekstra draget på topp,som så absolutt burde oppleves! dessuten så sperrer den ikke noe på turtallet akkurat,leverer så det holder!
Veiv: En grei trimveiv er så absolutt et must med denne sylinderen! Den drar mye turtall,og har ganske så mye moment! angående lagre, så gjør faktisk både c3/c4 jobben like godt! Men bytt lagre og simmeringer når du bytter veiv!
Ellers: BURDE!! selvfølgelig kombineres med en god reed, trimcoil/innerrotor ( ) og en fin dreving,som er sånn passe tung,til tung! og ikke minst en GOD CLUTCH!! skikkelig trimclutch er et must!
Den burde helst kjøres på en NGK 10er plugg. Gjerne EVX !
Sylinderen trengs ikke å justeres squish på,selv om du henter mer på det. Men følger ikke med pakninger til det. Med matchporting av blokka opp til skyllekanalene, så er det en del å hente,i og med at kanalene ikke matcher helt med hverandre. Så gjør du en matchporting,så er det en del å hente er. Men går utrolig godt ut av eska!
Så over til litt erfaringer rundt oppsett o.l. :
har prøvd denne sylinderen sammen med mye rart, og aller best går den som sagt med r3(toppdragseksos), 28mm pwk(28mm etc..) osv..
Var rett og slett sykt overgang fra r2 til r3! spant ut på tørr asfalt i 1. og 2. ved clutch og gasspådrag Den går som sagt merkbart bedre med r3 og 28mm, kontra 24 og r2 f.eks. Det sier jeg både av erfaring, og med Speedoptions i bakryggen. Men den ble myyye kvassere med r3en og 28mm!!
Så skal du ha denne sylinderen,burde du ha noe som matcher.. Bevares,går jo godt med r2 og 24mm også,men tro meg!! du blir ikke skuffa når du prøver med noe råere..
Mellomlett dreving på denne får du hjulløft og spinn! uansett om du har r2 eller r3. Men med r3en,så settes det mer spiss på toppdraget og det registeret som ligger i denne sylinderen,og det blir karamba når den får turtall! Med tung dreving får du det samme,bare i mindre skala.. men denne har potensial til å dra ut ganske så tung dreving. Har selv sett at med kvasseste oppsett på denne,så har man 130++ km/t på en racingsykkel. målt med gps til over 130 km/t når en kompis hadde dette oppsettet. enda hadde han ikke så tung dreving som han kunne ha greid å kjørt ut!
Andre erfaringer:
Hvis jeg skal sammenligne den med dens storebror tp8cc maxikit, så går tp86 noe bedre over hele registeret. tp86 har også høyere eksosdurasjon. peak power skal vist ligge høyere i tpr,kontra tp86,men av egne erfaringer så er tp86 enda mer turtallsvillig, og drar enda lengre på turtall..13500 +!! ikke med tyning,men der stopper den å dra jevnt, og du kan gjerne dra den over 14k..
Men uansett,så er de ganske så like i oppførsel,eneste er at tp86 har MERKBART bedre bunndrag(drag under 6000 rpm) og draget fra 6000 og opp er noe kraftigere, og du merker at det er et hakk råere! men er ikke store forskjellen. Men det merkes! litt godt også ( har prøvd med litt forskjellige oppsett på tp86 også, og har bred erfaring med denne også.)
men sånn totalt sett,så er tpr 80cc en toppdragsylinder, som går veldig godt til racingsylinder å være! ikke mange 80cc sylindre som drar denne rett ut av eska og uten modifikasjoner! Kontra den gode gamle tp75,så kan det med en gang sies at denne er en del råere! Punktum. Mye råere portmap, alu sylinder kontra støpejern, som gir bedre varmeutvikling osv.. totalt sett en mye mer moderne og gjennomført sylinder.
Svakheter: eneste er at jeg har sett at enkelte har slitt med at nicasilbelleget har løsnet i disse og tp86 sylindrene..men det skjer ytterst skjeldent. så her er det enten veldig feile justeringer, eller reklamasjon bak. men sånn totalt,så er kvaliteten veldig,veldig god på disse sylindrene!
Oppsumering/ konklusjon:
Tpr 80cc er en veldig toppdragsvillig sylinder,som drar som bare juling fra mellomdraget og opp til rundt 13500 rpm ++ (kommer an på oppsettet!) Den har god kvalitet, ikke så veldig stiv pris på kun 2395,-. Du får en god del for pengene! Er du den som egentlig vil ha hyperoppsett,men som ikke er så hypp på alt vedlikeholdet, så får du her den perfekte sylinder! den har toppdrag som ikke er så mye dårligere enn selve pro race, tp 86 osv.. og du slipper vedlikehold,annet enn stempelbytte fra tid til annen. er ikke så hyppig på denne. Men som sagt,jo oftere,jo bedre uansett
Sylinderen er mye råere enn maxima,asso og alle jallasylinderene, og har du noen du vil dra fra,som tror de drar fletta fra alt og alle med sine jallatrimmede mopper,så kjøp denne(får mye for pengene) og kombiner den med rett utstyr. så tar du alt uten om de som har helvært oppsett!
hadde jeg fått valgt selv igjen,hadde jeg kun kjøpt tpr 80cc og fult oppsett,istede for tp86. for den er lettere å hånteres med, kan kjøres på vanlig slaglengde osv.. for går slettes ikke værst! er litt forskjell fra tp86 til tpr, for de som ikke vet hva de skal velge. Men som sagt,skal du ha noe som virkelig tar alt,så går du heller for 86en. Men tpren er ikke mye dårligere! Du får så det holder!
Forklaring av turtallsregister: 0-4000 rpm - litt drag er det jo selvfølgelig her. Du kan ligge på lave turall og fortsatt akselerere. Men den vil helst over 4000 rpm. Iallefall med toppdragsoppsett.. 4-6000 rpm - Her merker man at den vokner opp, og er kalr til å gy skyv. Her kjenner man at det er en del krefter under tanken,som ligger på lur. Men fortsatt vet man ikke helt,før selveste det som kommer etterpå. 6-8000/9000 rpm - Her kicker den ganske greit, og du kjenner at her begynner noe stort! sånn virkelig! 8000/9000-13500++ - Her kommer rett og slett et helt SINNSYKT KICK ! Drar fletta av alt og alle ! forutenom de som har råere oppsett da! Husk at dette er en racingsylinder! ikke hyper. men den går som et helt barskt helvette Det er ikke mange 70-80cc sylindre som tar denne på hovedkicket. (kommer an på oppsett,sykkel,dreving og forhold som sjofør og veiforhold osv..) men det drar som bare juling! Du skal ha gromt oppsett for å ta denne!
Kombinert med yasuni r3/ mk pro race, 28mm mrd pwk etc..(noe rundt 140 dyse), god reed, trimcoil,clutch osv, så har du motor som tar veldig mye!
Du vil ikke angre!
Dette er en god allrounder,som nesten kan hamske opp med mhr team..
Metrakit SP Teknisk:
Maks effekt: 17-19 hk link til sylinder (les mer)
Airsal T6 Máxima Teknisk:
Maks effekt: 16-18 hk link til sylinder (les mer) Egen erfaring av sylinderen (FoxyProxy)
Spoiler
Prøvd denna sylen på en DT med mk2 og 16mm forgasser! så har jo ikke fått maks ut av den Men syns bunndraget i denne sylinderen er utrolig bra. På derbi var det elendig med han hadde yasuni cross og 21mm gasser så toppdraget var utrolig bra! drar nok over 10k rpm. Noen sier det er en slapp sylinder, og til grad kan den være det, men det har mye med oppsett å gjøre spør dere meg. Knall sylinder med bra drag
Polini Corsa Teknisk:
Materiale: Støpejern
Maks effekt: 16-18 hk link til sylinder (les mer) Egen erfaring av sylinderen (Kjetil221)
Spoiler
Skrevet 10 januar 2012 - 10:04 Kan godt skrive en liten anmeldelse om Polin Corsa sylinderen for Am6.
Dette er da en støpejernssylinder på 80cc, som jeg aldri har hatt noe problemer med. Har kjørt nå 2500 km med den, og den føles nesten like turtallsvillig som den alltid har vært, og har heller ikke skiftet noe stempel eller pakninger siden jeg monterte den. Begynte å bruke den med original eksos, og den fungerte utrolig bra som et hverdagsoppsett, though eksosen reduserte effekten ganske mye. Den dro da godt fra rundt 6500 rpm til 9000 rpm, men over 9000-9500 stoppet effekten nesten helt. Dette var på grunn av eksosen som på en måte plomberte sylinderen. Derfor ble ikke toppfarten stort større enn 105 med 12-46 drev og original eksos. Etter en stund viste det seg at eksosanlegget ble kraftig sotet ned, på grunn av at jeg hadde allikevel gitt full gass når den stoppet på rundt 9500 rpm. Toppfarten ble på grunn av det, senket til 95 etter et halvt år. Ble etter en stund lei, så kjøpte jeg Yasuni R2. Ble sjokkforbedring, og den dro ganske bra rundt 7000 rpm og oppover til 12 000 rpm.
Jeg har da ikke prøvd noen andre trimsylindre enn polini corsa'en, men erfaringene jeg har med den er bare positive! Kan godt være at det finnes bedre alternativer, men det kan ikke jeg uttale meg noe om. Når jeg nevner for eksempel sjokkforbedring, mener jeg i forhold til originalt liksom. Detter er altså min personlige erfaring
Hebo Manston Replica Teknisk:
Klassifisering: Mid-Race
Maks effekt: 14-16 hk link til sylinder (les mer) Egen erfaring av sylinderen (Evje)
Spoiler
Halloen Slik trimmer du mopeden med hebo replica sylinderen men først litt fakta.
Sylinderen har en borring på ca 47.6mm, to-delt eksosport for at ikke stempelringene skal sette seg så lett fast, to-delt topp for bedre kjøling. Denne sylinderen trenger man ikke å stille squish på heller. Med denne sylinderen kan man fint kjøre med org veiv og clutch på derbi etter egne erfaringer. Noen bytter clutch. Du kan også bruke original bunnpakning med den. Sylinderen fåes kjøpt hos speedoptions for 1,890 kr. Sylinderen skal vistnok gi fra seg 14-16 hk. Info til derbi finner man HERog til am6 HER.
Ytelse osv: Greit bunndrag, godt toppdrag og et passe kraftig turtallskick Effektkurven avhenger av effektanlegget du bruker ved siden av. Med Leovince V6 Cross begynner det litt tidlig, mens med Pro Race Cross begynner det sent, men varer lenge. Hvordan effektkurven vil se ut avhenger selvfølgelig mye av effektanlegget. Sylinderen er grei til bakhjulskjøring og herjing i skog og mark for dem som driver med slike sporter om man bruker bunndragsanlegg og en lett dreving. Skal man bruke toppdrags-effektanlegg må man ha powerfilter(Derbi Senda). Sammenliknet med airsal går den bittegrann bedre toppfartsmessig med litt mindre bunndrag, men ca det samme.
Toppfarta avhenger litt av oppsettet osv, men her er da mine:
Dette var min toppfart: Opp/ned/sletta
Leovince V6 cross 13-52:80-85/85-90/85-90 (veldig lett dreving) 15-52 80-85/110+/95-100
Pro Race cross 14-52:80-85/110+/ca 110
Sylinderen ligger midt mellom greit og villt så den river litt i lagra, men av egne erfaringer ikke så mye. Litt må selvfølgelig påregnes når den er 20 cc større og har en gromm eksosport!
Trim-oppsett med sylinderen Greie anlegg til sylinderen for folk som har sansen for litt bunndrag og som liker å herje i skogen osv så har du mk2, mk1, yasuni, leovince og ellers mid-race anlegg. Ellers kan du bruke alle andre anlegg også men ville personlig ikke anbefalt et hyper-racing anlegg på den om du er glad i bunndrag.
Sylinderen kan kjøres med originalt luftfilter, men det må være uplombert. Du bør kunne kjøre sylinderen med original forgasser, men skal ikke garantere at det funker bra. Det vil også være mye effekt å tjene på en større forgasser. Sylinderen funker yppelig med større forgassere og 21 er helt ypperlig. Du kan også bruke en mindre /større forgasser, men bør anse en grense enten det er med pga for liten forgasser dårlig kjøling eller bensinforbruket pga for stor forgasser. Jeg vil anbefale 19-21mm forgasser. Du kan også bruke 24mm. Da vil toppdraget bli litt bedre, men vil bensinforbruket øke betraktelig.
Originalt uplombert luftfilter: Leovince V6 cross: 85 dyse, nål på nest øverste hakk, lufteskrue 2 ganger ut
Powerfilter(Hebo Flatcap) MK Pro Race Cross: 92 dyse, nål på nest øverste hakk, lufteskrue ca 2 ganger ut
Originalt uplombert luftfilter uten deksel: MK Pro Race Cross: 95 dyse+choke(100-105 dyse), nål på nest øverste hakk, lufteskrue ca 2 ganger ut
Airsal T6 Asso Teknisk:
Klassifisering: Mid-Race
Boring: 48mm
Maks effekt: 12-15 hk
Anbefalt effektanlegg: Yasuni Cross, Yasuni R1, Hebo Titan
Anbefalt forgasser: Dellorto 19mm eller Dellorto 21mm (Hvis usikker på hva du skal velge, så anbefales 21mm)
Kjøpte denne trimsylinderen sommeren 2011. Hadde prøvd den før og var ganske fornøyd med draget i den i forhold til org syl. Er en hardcrom syl selvfølgelig. Og tror nok den yter mellom 12-15 hk. For meg når jeg skulle ha trimsylinder handla alt om et bra oppsett. Så kjørte denna med yasuni cross, hebo sport flex, 21mm dellorto og 13/50 dreving. Motoren ble umiddelbart så kraftig at org.clutch ikke holdt. Da var det rett på med trimclutch
Airsal t6 serien er utrolig holdbar. Du kan så å si rævkjøre de uten at de tar noen voldsomme skader. Den drar utrolig godt til å være 70cc eller er vel 72 egentlig. passer til alle som vil ha en kraftig moped, uten å måtte bytte veiv, og mye andre deler som hyper-karene bytter selvfølgelig er den jo ikke like kraftig som de øvrige sylinderne som tp86 og de, men er en flott begynner-sylinder noen spørsmål? PM meg ^^
Egen erfaring av sylinderen (Anderslien)
Spoiler
Airsal er en veldig bra sylinder som er beregnet for hverdagsbruk. Den drar greit fra bunnen, men liker seg best på turtall over 6000RPM (hvem gjør ikke det?). Dette er en veldig billig, men samtidig bra sylinder. Utrolig holdbar og drar bra hvis du tenker på prisen.
Jeg kjøpte min første Airsal sylinder til en Aprilia RS50. Dette var sykkelen jeg først begynte å trimme ordentlig med. Jeg ble veldig overrasket hvor godt mopeden gikk etter jeg byttet til denne sylinderen og en 21mm forgasser. Men en ting jeg fant ut, var at effektanlegg har veldig mye å si! Jeg hadde et Leovince effektanlegg først (dette var det effektanlegget jeg fant ut dro best med original sylinder), men så byttet jeg til Yasuni, og det var en helt annen opplevelse! Den ble mye mer hissig og jeg kunne dra den så langt jeg turte. Men dessverre, så etter jeg hadde tatt av sylinderen og satte den på igjen (husker ikke hvorfor jeg tok den av men) og satte på det nye effektanlegget (Yasuni), så var jeg litt for rask til å kjøre. Jeg glemte nemlig kjølevæske! Det første jeg gjorde var å dra til den strekka jeg pleier for å teste toppfart (denne ligger 1,5mil unna meg) og da jeg kom meg opp i hele 120km/t (ja, med riktig dreving og racing moped, så klarer du det med Airsal sylinderen), og da låste hele bakhjulet seg. Heldigvis klarte jeg å holde meg på veien. Så den er rimelig holdbar. Den holdt jo nesten 2mil uten noe som helt kjølevæske. Jeg så at lakken hadde begynt å boble. Så den klarer litt temperaturer!
Airsal begynner å dra ordentlig bra fra omtrent 7500RPM, og du kan dra den til ca. 12.000RPM på maks (dette forutsetter at du har trimcoil, trimveiv og litt annet trimutstyr).
Airsal kan du kjøre med original veiv og original clutch. Du bør absolutt bytte til sterkere clutchfjærer, men lamellene trenger ikke å byttes. Hvis du er den typen som liker å holde deg på over 11.000RPM ofte, så bør du nok bytte veiv, men AM6 veiva er ikke så dårlig som alle skal ha det til.
Konklusjon: Airsal er en billig sylinder, men tåler en støyt og drar bra til den prisen hvis du kombinerer den med riktig trimutstyr ellers.
TopPerformance Trophy Teknisk:
Klassifisering: Sport
Materiale: Støpejern
Boring: 49mm
Maks effekt: 12-14 hk
Anbefalt effektanlegg: Metrakit Thrower (MK2), Yasuni Cross, Hebo titan
Anbefalt Forgasser: Dellorto 19mm, Dellorto 21mm (hvis du ikke vet hva å velge, så anbefales 21mm) link til sylinder (les mer)
Egen erfaring av sylinderen (Nsr'0 125)
Spoiler
Nå har jeg nettopp prøvekjørt min nye DR, og var så veldig fornøyd at jeg må skrive en liten annmeldelse av den. Som alle de andre som har annmeldt her sier, og som alle sa til meg inkl speedoptions var at syllinderen burde ha mk2,mk1, mk oval, uplombert og lignende bunndragsanlegg. Jeg bestemte meg for å prøve yasuni r1 som er et toppdragsanlegg, og folk sa at det ville gå som så. Med yasuni r1 på orginalsyllinder hadde jeg ingenting under 5000rpm, lite kick 5-7k rpm og stort kick fra 7000rpm. Syllinderen hadde et eneste stort drag fra bunn til topp..
Effektkurve Et sykt kick med en gang om du gir full gass på rundt 3000rpm, og de følgene kickene som kom på 4000, 5000 og 7000rpm var ikke helt som et kick, men du kjenner at den bare begynner å dra bedre og bedre før det jevner seg ut på ca 10000rpm... Er helt rå syllinder, annbefales på det sterkeste. Mye på topp (som de fleste trimsyllindere), men også jevla mye på bunn som ikke så mange andre kan skryte på seg... Var utrolig bra moment i den, kan fint dra fra 4000rpm uten noen problemer i 6giret... Har og lagt på 7000rpm i 6giret opp en bratt bakke uten å miste turtall... Og da med 15-52 dreving..
Oppsettet mit DR49 Yasuni r1 Dellorto 21mm Malossi reg sponge filter mk pro race coil Metrakit mrd karbon clutch med malossi fjærer 15-52 dreving.. Kan fint dra ut tyngre drevinger, men har ikke bruk for høyere toppfart.. Regner med rett over 100kmt, så vil ikke ofre god aks for et par kmt på topp..
Turtallsavhengig er et ord som bare forsvinner, det eksisterer ikke lengre..Føler ikke at man kjører moped lengre, men noe mye større. Den likte seg veldig bra mellom 4000-7000 der den bare drog ut av en annen verden og lyden var ikke sylskarp som på høyt turtall, men grom og fin akkurat slik som vi liker det.
-Alex'en
Egen erfaring om sylinder (Vebba)
Spoiler
Dr sylinderen er kjent for sitt ekstremt bra bunndrag, det er når du kjører med denne sylinderen det begynner å bli veldig behagelig å kjøre moped. Tung dreving er nesten et must med denne sylinderen, kjørte med 15-47 dreving selv og det passet utrolig bra Dette er en "snill" sylinder så lenge du er snill med den, og den kan fint kjøres på orginal veiva hvis du tar godt vare på den Sylindern bør kombineres med forsterka clutsh, for orginalen kommer til å begynne å slurre etter en beite uansett med denne sylinderen. Sylinderen er laget i støpjern, og gir ekstremt mye moro for pengene. 1590 kroner koster den på crash og er virkelig hvert en etter tanke for deg som liker å kjøre rolig og behagelig, samtidig som at du har noe som kjører fra de fleste mopeder. Kvaliteten i denne er enormt god, kjørte min 3-4 hundre mil og varm skjært flere ganger på grunn av at jeg pressa den alt for mye med to på. Men den gikk helt itl jeg tok den av og jeg fikk solgt stempelet i senere tid, sylinderen brukte jeg til et annet prosjekt.
Sylinderen er identisk tp, forskjellen er i portene og at den er borra 0,5mm mindre. Holderbarheten fra tp er like god i denne, hvis ikke bedre grunnet lavere turtall. helhetsmessig så er dette mest sannsynlig den beste midrace sylinderen du kan få tak i, synd den bare lages til am6, mye krutt for pengene er du ihvertfall garantert
Effektkurve: 0-7000 rpm: Et behagelig drag her, kan ligge på 4-5000 rpm i 70-80 km/t bare du har dreving som er høy nok. Du merker den er sterk!! 7-10000 rpm: Her er da "kicket", det går fort unna, men draget fra bånn er såpass rått at overgangen til kicket ikke er så merkbart som på andre sylindere, men det vil ikke si at det ikke går fort forde
Forgasser: Sylindern er såpass liten tross sine 49 mm i diameter. Den er ingen værsting på noen måte så de andre delene står selvfølgelig også i stil. Anbefalt forgasser på denne blir da 21-24mm Alt annet som er større enn dette vil du ikke få noe mer effekt ut av. Siden den er såpass mild så kan den kjøres på 16mm gasser som er orginalt på flere av dagens mopeder (tzr, rs2++), dette er ikke å anbefale, og den blir lett å varmskjære ved for mye motstand, men det funker hvis du absolutt vil.
Bør kombineres med: Effekt anlegg: metrakit (mk1, mk2, oval) eller leo vince er noe av det beste du kan kombinere denne med, viktigste er at det er bra drag i bunn på anlegget Clutsh: Stivere fjærer og nye lameller er å anbefale
Veiv og lignans bør byttas hvis du vil være på den sikre siden eller hvis du er litt for hard på gassen. Coil uten sperre og lignans er ikke nødvendig siden du aldri vil klare å få den opp ditt den sperrer uansett når du kjører. Hadde hmr/2 (toppdrag effekt anlegg) på denne sylinderen, og dro ikke en millimeter over 11k rpm forde
Du har lagd rekkefølgen ut fra det antall hestekrefter som SpeedOptions oppgir?
Det skiller en del fra hvor mange det egentlig er i dem, tenker nå på umodifisert trimsylinder.
Dette innlegget er endret av AndersPus: 09 februar 2011 - 17:06
Skrevet 09 februar 2011 - 17:13
AndersPus, den 09 februar 2011 - 17:05 , skrev:
Du har lagd rekkefølgen ut fra det antall hestekrefter som SpeedOptions oppgir?
Det skiller en del fra hvor mange det egentlig er i dem, tenker nå på umodifisert trimsylinder.
Du kan si både ja og nei Jeg så på boringen og hk'ene og prisen. Ei vurdring av alle de faktorene
Kommer vel snart et nytt moped kull inn på MP til våren/sommeren å jeg tror ikke dem vet så mye eller kanskje noen vet, men mange som ikke vet en dritt om nettsider man kan skaffe seg trim, deler osv osv..
Bra du har tatt deg tid til å lage denne tråden her, Men generellt så har du bare kopiert og limet inn da..
Men finner du noe sykere liksom av deler/trim deler/sylindere osv osv fra andre forhandlere så kunne du jo laget en liten uppdate på denne tråden her da
Men bra insatts hvertfall
Moped som jeg har hatt Aixam 400 Mopedbil 2000 modell, Yamaha DT50X 2009 modell, Yamaha Tzr 2005 modell, Honda MT5 1999 modell. Moped jeg hadde når jeg var mellom 13 og 15 år, Starway CL50QT 2000 modell men var førstegangs registrert i 2001. Moped jeg har nå: Smc Mistral 2009 modell
Skrevet 10 februar 2011 - 16:31
Mulle Mekk, den 10 februar 2011 - 13:01 , skrev:
Bra dette her
Kommer vel snart et nytt moped kull inn på MP til våren/sommeren å jeg tror ikke dem vet så mye eller kanskje noen vet, men mange som ikke vet en dritt om nettsider man kan skaffe seg trim, deler osv osv..
Bra du har tatt deg tid til å lage denne tråden her, Men generellt så har du bare kopiert og limet inn da..
Men finner du noe sykere liksom av deler/trim deler/sylindere osv osv fra andre forhandlere så kunne du jo laget en liten uppdate på denne tråden her da
Men bra insatts hvertfall
Takk joda, skal følge med men viktig at folk skriver til meg hvis du finner noe nytt
Simonini Evo corse er 90cc, så burde sette den mellom parmakit og airsal extreme
Går etter oppgitt hk på SO, og sylindervolum spiller også litt inn. Men støtter at simmo skal oppover på lista. burde egentlig vært etter sylindervolum.
Skrevet 11 februar 2011 - 22:20
Bbrann, den 11 februar 2011 - 21:23 , skrev:
Simonini Evo corse er 90cc, så burde sette den mellom parmakit og airsal extreme
Da har jeg plassert Simonini Evo Corse under tp86
mike93, den 11 februar 2011 - 21:32 , skrev:
Går etter oppgitt hk på SO, og sylindervolum spiller også litt inn. Men støtter at simmo skal oppover på lista. burde egentlig vært etter sylindervolum.