13/03-2013: Oppdaterer førsteposten slik at man får bedre oversikt... Tar bare med det viktigeste her, slik at det er overkommeligt å lese igjennom Trykk på spoilere for mer info/bilder.
Der er det mye god info under notater og lignende. Men ikke alle updates og ting som er skrevet der som er relevant lenger
Gel87's Hyper TSX, version 2
Opdateringer vil bli meldt fra ved hjelp av ny post, men vil bli lagt til i förste post
Mopeden vil bare bli banekjørt etc, på lovligt vis etc... Skal ikkje kjøre noe særligt i d hele tatt...
Introdusjon:
Velkommen til prosjektet mitt Her driver jeg med å blodtrimme 2 suzuki ts50x'er.
Jeg skal ha en tsx med modifisert oldstyle tsx motor der planen er å greie en maks fart på 145km/t. Jeg skal også bygge en tsx nr. 2 som jeg skal ha turbo og efi kit på. Den første er nesten ferdig, har vært testet med flere oppsett og den gikk 135km/t med dårlige forgasser instillinger før jeg skar veivlagrene. Den andre har jeg omtrent alle delene jeg trenger til, men har bare såvidt begynt med å porte sylinderen.
Filmer:
Film1: (24mm forgasser og T137/E206/Lavere innsugsdura enn nå, org. tenning), fjusker som faen xD Så fikk bare rett over 120km/t på speedo med disse instillingene:
Film2: 26mm forgasser, for lite luft og bensin, 146/207/182 durasjoner(T/E/I).
Mål for moped 1:
- Klare 145 km/t(har allerde klart 135km/h vertfall 4-5 ganger, med forkjellige oppsett).
- Benke HP.
Mål for moped 2:
- Få mopeden til å fungere bra i lag med EFI og Turbo.
- Få over 30hk
Charmo sylinderen er en grei sylinder å bruke, da denne har masse av potensiale, men er dårlig i stand fra fabrikk. Stempel dekker hele 3mm for skylleporter og eksos i BDC(nedre posisjon). Derfor har jeg løftet denne 3mm får å få portene til å åpne helt, dermed måtte jeg plane ned selve sylinderen 3,4mm(tok litt ekstra for å få samme høyde som stempel, lars94 planet den for meg)
Dette gjorde jeg først ved å bygge en 3mm spacer i kopper.
Men senere ble det til at jeg brukte et malossi stempel som er 1mm lavere(det vil si 1mm lavere kryssbolt plassering) og 3 bunnpakninger.
Førstegang jeg fikk 135km/t var den portet til 24mm forgasser og med "orginale" skylleportdurasjoner etter løfting som ble 137, samt litt ekstra porta eksos(206 grader). En periode ble også 152/210 brukt, nå har jeg 147-148/206-207 ca. Innsugsporten har en durasjon på nesten 182 grader.
Eksosporten har jeg porta til en mer effektiv form, samt den er 36mm brei nå. (78% av diameteren til sylinderen). Breiest oppe ved blowdown området. Gangen ut mot potta er matchporta mot Yasuni R3 flens.
Innsugsporten har jeg spisset og smalet broen på, breddet så mye som mulig men slik at stempel forsatt dekker. Den er generelt sett enorm nå Selve innsugskanalen er portet opp til 26mm forgasser(har økt arealet inn med 108%), matchet det til reeden med god flow hele veien.
Skylleportene har jeg portet opp i durasjon samt vinklet de bedre vekk fra den store eksosporten, breddet dem og porta opp til bedre flow fra blokka.
Bilder av sylinder:
Sylinderen skar seg pga. jeg skar veivlagrene når jeg kjørte med for lite bensin. Den skar seg i 120km/t ca., hadde akkurat hatt 135km/t, så når jeg slapp gassen skar den seg.
Dermed honet jeg den opp og portet bedre flow til skylleportene samtidig, bilder:
Sylinderen har jeg filt bort dårlig støypning mellom kjøleribbene ved eksosen slik at den kjøler bedre. Slik var den fra før xD
Her er bilde av sylinder med PWK innsug og Yasuni r3 flens
- Stempel - 47mm Malossi A
Spoiler
Jeg bruker malossi A stempel pga dette stempelet har kryssbolten plassert 1mm høyere en charmo sine, og dermed trenger jeg bare 3 bunnpakninger for løfting av sylinder. I tilleg så er ikke kryssbolten senterplassert, den er plassert slik at man får mere kraft da det trengs rett etter antenning av gassen,
dette gir det jeg vil kalle ekstremt mye bedre kraft på alle turtall Men det er bare når det er montert med pila mot innsug! Stempelkjørta er kuttet 5mm pga. da får jeg 182 graders total innsugsportdurasjon, samt det er lettere og går dermed lettere opp i turtall
Man ser her at stempelringene glir lett forbi midt i de smale skylleportene:
- Topp - 47mm, 0,6mm squishband, 50% forbenningskammer, planet 3,5mm for bedre komp:
Spoiler
Overtektsten sier igrunnen det meste, toppen er planet, deretter har jeg laga til forbrenningsrom og squishband med dremmel for hånd. Den var temmelig bra til charmo stempel, som er 57+3mm, imens malossi sitt er 57+2mm. (+ tallet er høyden på dome'n). Så muligens jeg lager en ny senere, da blir den dreid perfekt etter malossi 47mm stempel tenker jeg, tror også jeg tar en squish på 0,7mm. Nå varierer den fra ca. 0,5-0,7-8mm alt etter om man måler ytterst eller innerst
Bilder:
Den ser mer ujavn ut en den er her på bilde pga. blitsen lyser opp kver minste forkell i høyde
Litt mørkere bilde uten gjennskin(etter å ha blitt litt brukt)
Den gamle toppen som jeg først brukte(den som ikke er noe planet ned)
I starten brukte jeg en 24mm pwk forgasser, etter å ha økt flow inn og skylleporter etc reknet jeg meg frem til 27,10mm forgasser, så nå bruker jeg en 26mm PWK stage 6 R/T. Med 24mm forgasseren sveiv den ganske rent med 112 dyse, nå er jeg oppi 158 dyse på 26mm forgasser.
For å få forgasseren montert laga en kompis en innsugsmanifoil til meg i alu som jeg kunne sette PWK gummi innsuget på. Forgasser-innsugs-sylinder innsug er alle matchportet samt fjernet kanter fra plastinnsuget for best mulig flow. Siden det er så lite plass i tsx'en samt det er et jævla ramme rør rett bak den så er det ikke plass til filter, men det går greit så lenge jeg ikke kjører på grus etc, kjørte faktisk ca. 1 år med porta malossi sylinder fra jeg var 17 til 18 år uten luftfilter og uten problemer(kjørte omtrent kver dag).
Bildene viser oversikten, 24 og 26mm er akkurat like store utvendig:
- Filter - Ingen plass
- Potte - Modda Yasuni R3 short stock
Spoiler
Yasuni R3 funka bedre en jeg noen gang hadde trodd, den bare drar og drar, samt har faktisk litt bunndrag i tilleg. Den funker bra både på 137/206 og 146/207 durasjoner! For å få den på tsx må man bare kutte spor i festedelen som følger med potta. Dette gjøres med å fullføre fra hulla og kutte med vinkelsliper helt ut. Dette er pga. boltene på tsx sylinder sitter breiere en på sylindere som potta er bereknet for. Bak bruker man V-festet, dette fester man i fotkviler og på festene som er på potta. Hulle for fothviler må freses litt større. Da sitter potta bra, og det uten at man har gjort jallaløsninger som endrer på pottas effekt og effektkurve. Fikk oppgitt at yasuni r3 potta var avstemt til en ca. 193-194 graders eksosdurasjon, men jeg har mindre slaglengde og rådelengde og derav vil potta fungere på et høyere turtall for min motor. Har ikke berkeknet på dette enda, da jeg ikke har lest meg til hvordan man lager/måler potter enda Jeg kjøpte AM6 versionen btw... Flensen er konet der man setter den mot sylinder, så den er ikke 100% tett, men dette kan fikses med å lage seg en pakning, eventuelt slipe bort konen slik at den blir flat, eventuelt støype med metallsement, smøre flensen med vaselin eller lignende og la det størkne rundt den slik at de passer overens.
Bilder:
- Tenning - HPI digital og programmerbart stator kit(innerotor)
Spoiler
Orginaltenninga fungerte på det første oppsettet, det dro helt til 16k rpm der det totalt bare kuttet rett ut, dette var med temmelig lav kompresjon. Det jeg hadde gjort var å vri tennplata maks til høyre av det skruene tillater, for litt mere fortenning. Når jeg senere økte kompresjonen ved hjelp av nedplana topp, samt økte skylleportene og fikk mere bensin/luft inn så følte jeg ikke at den strakk til lenger, hadde problemer å starte den, dette også pga. ca. 38 størrelser for liten dyse xD
Jeg gikk derfor for HPI tenning for tsx/rmx som jeg kjøpte rett fra WWW.HPI.BE. Festebrankett, Høy effektiv magnet svinghjul(innerotor), Tennspoler, Høy effektscoil/ledning, og digital og programmerbar CDI. Denne ligger inne med 2 aktive kurver, 1 for bunndrag(starte moppa) og en for racing(toppdrag). Jeg glemte å kjøpe med interface kabel til pc, men de kurvene som ligger inne fungerer bra! Man kan lagre opp til 8 kurver, men bare 2 aktive på en gang, som kan endres via bryter.
Den var ikke 100% plugg en play, men nesten Det jeg måtte gjøre var å kone opp 2 av de hulla som allerede var der, da jeg gjorde dette knakk biltema borren ved å borre i aluminium lol. Det sjedde pga. den kanten som tenninga skal ligge i. Så jeg måtte slipe bort denne kanten rundt hullet og borre etterpå. Bilde av hvordan festeplata ble:
Deretter festet jeg CDI'en med strips til ramma, monterte coilen der den gamle stod, monterte kurvebryteren til ramma og av/på ledningene til av/på dødmannsknappen på styret. Jeg måtte bruke en plugg med minimum 5kOhm til denne tenninga, skaffa meg derfor 4 stykker BR10ES.
Svinghjulet ble stillt 0mm fra TDC og satt ca. 1 grad før skalaen på tennspolen begynner.
Man kan også velge å ha med for power yet, da sender tenninga 2 amper til rammen, som kan brukes til å styre en ventil/solonoid etc, dette kan også brukes til andre kjekke ting som solonoid for vann/methanol injection etc
Hvordan tenninga fungerer:
Den fungerer som faen, sviver klokkerent i forhold til den orginale, gir spesielt mye bedre bunndrag og funker opp til 16k rpm, har ikke fått høyere pga. forgasser instillinger samt jeg var livredd pga. 16k rpm på 6. gir rmx gir = 139km/t. For å si det enkelt, mopeden som så vidt sveiv nå med orginal tenning begynte å fungere straks jeg satte på HPI tenninga, deretter var det faktisk mulig å starte på forgasseren
Bilder:
- Reedventil - Carbon trim reed atm, bøya stopperene for 0,8cm åpning.
Spoiler
Jeg bruker en trimreedventil med karbonflaps, stopperene er bøyet for 8mm åpning. Planen er å senere gå over til boyesen duall stage reeds, samt porte større åpning i selve reedhuset Sylinder/reed er matchportet.
Bilde:
- Tennplug - BR10ES
Denne må brukes i lag med HPI tenninga(min 5kOhm) i tilleg har jeg høyt turtall, fullstøpt sylinder og høy kompresjon, derav den høye varmverdien
Jeg gadd ikke sitte å vente på at klutchen ikke skulle holde mål, så jeg anskaffet meg et klutchkit for RM80 77-79 modell som passer rett i RMX og TSX 50. De gamle lammellene var 5stk sletne lameller. Jeg satte derfor i 4 stk tykkere HELT NYE tsx lammeller og forsterket presset med RM125 forsterkede fjærer som er lengre og sterkere en RM80 fjærer, disse er jo bereknet for 7 lammeller, så de har høyt press på 5 lameller(4tsx lammeler bygger det samme som 5stk rm80 lameller):
Sjekker at den passer i rmx50 motor:
RM125 forsterkede fjærer vs. rm80 forsterkede fjører.
RM 80 Clutch-hus i ts50x motor.
Ferdig custom made rm80/rm125/tsx clutch:
- 6 trinns gir(rmx)
Spoiler
Jeg satte også inn RMX50 gir i tsx motoren. Da fikk jeg 6 gir i stedet for 5 gir. Disse gikk rett inn uten modifikasjoner.
- Utvekslinga på TS50X gir: 1=12/38, 2=17/33, 3=21/29, 4=24/26, 5=26/24.
Altså rmx og tsx har samme utvekslinga på første og sisste gir, men intervallet er kortere på RMX gira <3
Motor satt i sammen igjen med rmx gir og rm80 clutch, samt nytt deksel og noen overhalte lager og nye simmeringer etc:
- Matchportet blokk
Spoiler
Vell her er jeg ikke ferdig, fikk begynt litt uten å kløyve blokka(skulle se om det gikk på en lazy måte med å dekke til veiva, det gikk ikke, ble fullt av spon i veiva når fresen hekta seg i plastfolien og heiv spon overalt, samt at veivlagrene var skjært så jeg måtte kløyve uansett xD
De 3 bunnpakningene blir selvfølgelig også matchklippet
Bildene til nå:
Veiv:
Spoiler
Veiva skal bli charmo høykompsveiv som jeg snart har 2 stykker av(en er hjemme allerde), har til nå kjørt på orginalveiv uten problemer, men jeg skar veivlagrene da jeg kjørte ved for tynn blanding samt høy nok effekt til å dra 135km/t på serdeles korte sletter. Bilde av charmo veiv kommer nok en gang i tiden da jeg skal til å kløyve den for skifting av lager/simmeringer, matchporting samt veiv
Ikke så mye å kommentere her annet en at 95 octan er for lavt med min kompresjon, og 98 er i grenselandet på serdeles høye turtall, men syns det faktisk var bittelitt virksomhet i den octane boosteren Så etter min mening funker den til en liten grad, som er alt jeg trenger.
Setup Moped 2:
- 28mm EFI kit.
Se under turbo spoileren, slår dem sammen foreløbigt, blir sepererte senere. 28mm efi kit, tilsvarer igrunnen 26mm pga. spjeldet er ganske tykt... Innsuget blir derfor å gå gradvis ned fra 28mm til 26/27mm
- Turbo
Spoiler
Kjøpte meg turbo og efi kit satt opp til turbo, samt hjelpe systemer som vannkjøling og oljekjøler/smøre-system til turbo fra ecotrons.
Fremganger her er liten foreløbikt, men det kommer Har fått masse hjelp og info fra TurboAx her på forumet som har god peiling på området For å drifte kitet blir det brukt batteri og polini digital inner/outerotor tenning med 80W lading samt Derbi 12V regulator
Bilde:
Sånn ca. prinsipp, muligens litt utdatert, paint ftw...
Visst jeg får den til å fungere blir det muligens å prøve å lage en selvregulerende topp som regulerer squishband og kompresjon etter turbotrykket Paint ftw igjen.. Dette er bare en basic prinsipp teining, det må selvfølgelig bygges solid, men jeg tror prinsippet kan fungere Alle notene er ikke helt korrekte/oppdatert på teining heller, men har ikke orka å fikse det enda. Toppen har blitt diskutert i tråden på siden et eller annet...
Så et reelt bilde av kittet, samt oljekjøler, oljepumpe og vannpumpe
Kommer mer her senere da jeg får kommet bedre igang
- Portet BRK Stage 6 sylinder.
Spoiler
Har begynt på portinga, det blir temmelig høye durasjoner igjen, noe som kansje ikke er veldig lurt i lag med turbo, men jeg tenker som så at jo mere basic hestekrefter den har, jo mere vil X antall psi turbotrykk ganges fint inn i kreftene ;d Durasjonene blir: ca. 180 grader innsugsport(43mm høyt stempel, portet nedover til jeg når 180grader), 8mm reedåpning, ca. 206 grader eksos(17mm fra pakningsflata ned til øvre del av port), 137 grader skylleporter, 28mm ned. Har fåreløbikt bare bilder av eksosportinga, men 2 av 6 skylleporter er ferdige, 2 andre er starta på og eksosen er omtrent ferdig
- Modifisert BRK Stage 6 topp.
Spoiler
Squish etc blir sjekket, deretter blir den endret til å fungere til turbotrykket jeg får Dette kan sje ved endringer i pakninger også da... Squish blir en ca. 1-1,1mm
Bilde, toppen ligger og slenger der på bordet :
Pro Race 3 potte:
Spoiler
Synd å si det, men en flunkende ny prorace 3 potte skal sveises og kuttes i for å lage til den turboen, samt lambameter etc
Bilde:
- Motor blokk RMX50: RM80 1982 modell clutch, høy komps veiv(18k rpm). Porte blokka.
Ikke så mye bilder her enda, annet en at klutchen blir forsterket på samme måte som tsx blokka med untak av at klutchen er rm80, 80-83mod i stedet for 77-79mod.
- Muligens Boyesen reeds. batteri(for driving av EFI kit, oljepumpe)
Går for den reeden bare speedoptions får den inn igjen ;d
Oljekjøleren er den blå tingen som er på bilde under turboen sin spoiler, samt vannpumpe og oljepumpe ligger der også 2 stk radiatorer, ekspansjonstanker har jeg hjemme etc. Vannet blir paralellkoblet der den ene loopen går innom turbo før den entrer sylinder, samt den andre går direkte til sylinder for bedre kjøling Den elektriske vannpumpa blir nok kansje ikke brukt, med mindre jeg går for internt turbo vannsystem.
Verktøya jeg bruker:
Spoiler
Samt et exel program som jeg har laget som inneholder utrekninger for kubikk, kompresjon, dynamisk kompresjon, innsug/skylle/eksos-port durasjoner, kurvet bredde, utforming av topp/kompresjon/squishband, forgasserstørrelse, turtallsberekninger, turbo rekninger, løfte/spacer utrekninger, fartskalkulator, stempelakselerasjon, portåpning pr. turtall i sekunder, stempelhastighet, trykk/press på øvre og nedre rådelager iht stempelaks/hastighet/vekt på veivråde etc. Mere vil bli lagt til senere som feks eksospotte utrekninger, bremsedata med kurve ligger allerede inne fra den tid arket var et bilark jeg fikk fra en sjef offshore, det samme gjør stroking etc også. Arket er konstant under bygging
- Tenningsmircrometer
- Stempelstopper
- Handfil
- "Roterene steiner fil"
- Generelt verktøy
Fremtidige planer/prosjekter.
Er ikke så mye å skrive her annet en at jeg har planer om en ts50x blokk med 100,7cc luftavkjølt porta for mye effekt, vann/methanol-injection og muligens NOZ wet system en vakker dag Har ikke tid til å forklare alt, har også planer om en 66cc charmo med motorsag stempel ^^ Skriver mer eksakt her en dag jeg har mere tid
Spoiler
Når det kommer til 100,7cc motoren er planen å enten bruke DS80 veiva mi og flytte rådefestet 1mm ut og rebalansere(fra 42-44mm slaglengde), eller bruke tsx veiv som har samme fysisk skinke størrelse og flytte ut rådefestet fra 18,9 til 22mm og deretter rebalansere. Så blir det å bruke RM80 77-79 sylinder, som borres til et smidd rm80 type 54mm stempel, med plasser kryssbolt for mere effekt, samt gode kjølehull etc Tror også en JR/DS80 topp er mere egnet for å modifisere til sylinder
DS80 veiv(42mm slaglengde, 85mm råde, samme som rm80 77-79/rm65), rm80 77-79 sylinder og topp
Når det kommer til Motor sag stempel, så har dette med at man på en enkel måte kan bruke et 50mm motorsag husquarna stempel på en charmo 47mm som borres til stempel Hele planen her er at man borrer charmoen til 50mm. Charmo stempel er 26mm fra senter kryssbolt til stempelkant, og jeg har kuttet kjørtet slik at det er 53mm høyt. Det har også en kon som bygger 3mm. Det vil da si at dette er ferdig modifisert: Kompresjonshøyde 26+3, stempelhøyde 53. Imens motorsag stempelets compresion height er 22,5+0(åpner de 3mm på skylleportene charmostempelet mangler, samt 0,5mm ekstra, og det er flatt). Stempelhøyden er 42,5mm. Man slipper da å løfte sylinder, bruker bare litt pakningspasta som bunnpakning. Sylinderen planes ned til du har 0,1mm fra stempel til sylinderens pakningsflate. Toppakninga bygger 0,5mm. Man har da 0,6mm squish. Man rekner ut hvor mange milliliter eller cc dette tilsvarer(H = 0,6 /// D = 50). Deretter fyller man en medisinsprøyte med så mange milliliter man manger for 9:1 dynamisk kompresjon. Så planer man toppen 2,5mm den vil da være helt flatt med bare forbrenningskammer. Man filer ut forbrenningskammeret i bredden til man akkurat har plass til sprøytens innhold.
Stempel:
Gjett om jeg fant 52mm big bore stempelkit til husqvarna 372 Er allerede bestillt, jeg har charmo sylinder liggende hjemme klar, blir 80kubikk det I stedet for 66
Bilder av selve mopeden og diverse dill dall:
Generell forklaring i ord om hvordan fremgang og planer går:
Kommer!
Takk til:
ChopperMann @ MP - For generell Suzuki info/hjelp
Dragonlove @ MP - For generell Suzuki info/hjelp
BusengdalRacing @ MP - For generell Suzuki info/hjelp
TurboAx @ MP - For hjelp med oppsett med turbo/efi
Chris for lagring av moped og skrukollega
Lars for hjelo med skruing, laging av innsug, planing av sylinder, og topp, fikk meg til å kjøpe den tsxen jeg har for 1500kr
Alle som jeg har handlet med på MP og som har hjulpet meg med teknisk informasjon
www-speedoptions.no - For gode priser og stort utvalg av deler
www.mc-Deler.no - For stort utvalg av suzuki slitedeler
Dette innlegget er endret av Gel87: 24 mars 2013 - 09:36
Suzuki Hardcrom, Christian_K, lars94 og 5 andre liker dette
13/03-2013: Oppdaterer førsteposten slik at man får bedre oversikt... Tar bare med det viktigeste her, slik at det er overkommeligt å lese igjennom Trykk på spoilere for mer info/bilder.
Gel87's Hyper TSX, version 2
Opdateringer vil bli meldt fra ved hjelp av ny post, men vil bli lagt til i förste post
Mopeden vil bare bli banekjørt etc, på lovligt vis etc... Skal ikkje kjøre noe særligt i d hele tatt...
Introdusjon:
Velkommen til prosjektet mitt Her driver jeg med å blodtrimme 2 suzuki ts50x'er.
Jeg skal ha en tsx med modifisert oldstyle tsx motor der planen er å greie en maks fart på 145km/t. Jeg skal også bygge en tsx nr. 2 som jeg skal ha turbo og efi kit på. Den første er nesten ferdig, har vært testet med flere oppsett og den gikk 135km/t med dårlige forgasser instillinger før jeg skar veivlagrene. Den andre har jeg omtrent alle delene jeg trenger til, men har bare såvidt begynt med å porte sylinderen.
Filmer:
Film1: (24mm forgasser og T137/E206/Lavere innsugsdura enn nå, org. tenning), fjusker som faen xD Så fikk bare rett over 120km/t på speedo med disse instillingene:
Film2: 26mm forgasser, for lite luft og bensin, 146/207/182 durasjoner(T/E/I).
Mål for moped 1:
- Klare 145 km/t(har allerde klart 135km/h vertfall 4-5 ganger, med forkjellige oppsett).
- Benke HP.
Mål for moped 2:
- Få mopeden til å fungere bra i lag med EFI og Turbo.
- Få over 30hk
Charmo sylinderen er en grei sylinder å bruke, da denne har masse av potensiale, men er dårlig i stand fra fabrikk. Stempel dekker hele 3mm for skylleporter og eksos i BDC(nedre posisjon). Derfor har jeg løftet denne 3mm får å få portene til å åpne helt, dermed måtte jeg plane ned selve sylinderen 3,4mm(tok litt ekstra for å få samme høyde som stempel, lars94 planet den for meg)
Dette gjorde jeg først ved å bygge en 3mm spacer i kopper.
Men senere ble det til at jeg brukte et malossi stempel som er 1mm lavere(det vil si 1mm lavere kryssbolt plassering) og 3 bunnpakninger.
Førstegang jeg fikk 135km/t var den portet til 24mm forgasser og med "orginale" skylleportdurasjoner etter løfting som ble 137, samt litt ekstra porta eksos(206 grader). En periode ble også 152/210 brukt, nå har jeg 147-148/206-207 ca. Innsugsporten har en durasjon på nesten 182 grader.
Eksosporten har jeg porta til en mer effektiv form, samt den er 36mm brei nå. (78% av diameteren til sylinderen). Breiest oppe ved blowdown området. Gangen ut mot potta er matchporta mot Yasuni R3 flens.
Innsugsporten har jeg spisset og smalet broen på, breddet så mye som mulig men slik at stempel forsatt dekker. Den er generelt sett enorm nå Selve innsugskanalen er portet opp til 26mm forgasser(har økt arealet inn med 108%), matchet det til reeden med god flow hele veien.
Skylleportene har jeg portet opp i durasjon samt vinklet de bedre vekk fra den store eksosporten, breddet dem og porta opp til bedre flow fra blokka.
Bilder av sylinder:
Sylinderen skar seg pga. jeg skar veivlagrene når jeg kjørte med for lite bensin. Den skar seg i 120km/t ca., hadde akkurat hatt 135km/t, så når jeg slapp gassen skar den seg.
Dermed honet jeg den opp og portet bedre flow til skylleportene samtidig, bilder:
Sylinderen har jeg filt bort dårlig støypning mellom kjøleribbene ved eksosen slik at den kjøler bedre. Slik var den fra før xD
Her er bilde av sylinder med PWK innsug og Yasuni r3 flens
- Stempel - 47mm Malossi A
Spoiler
Jeg bruker malossi A stempel pga dette stempelet har kryssbolten plassert 1mm høyere en charmo sine, og dermed trenger jeg bare 3 bunnpakninger for løfting av sylinder. I tilleg så er ikke kryssbolten senterplassert, den er plassert slik at man får mere kraft da det trengs rett etter antenning av gassen,
dette gir det jeg vil kalle ekstremt mye bedre kraft på alle turtall Men det er bare når det er montert med pila mot innsug! Stempelkjørta er kuttet 5mm pga. da får jeg 182 graders total innsugsportdurasjon, samt det er lettere og går dermed lettere opp i turtall
- Topp - 47mm, 0,6mm squishband, 50% forbenningskammer, planet 3,5mm for bedre komp.
Takk til:
ChopperMann @ MP - For generell Suzuki info/hjelp
Dragonlove @ MP - For generell Suzuki info/hjelp
BusengdalRacing @ MP - For generell Suzuki info/hjelp
www-speedoptions.no - For gode priser og stort utvalg av deler
www.mc-Deler.no - For stort utvalg av suzuki slitedeler
Dette innlegget er endret av Gel87: 15 mars 2013 - 18:48
ja da venter jeg i spenning og hvis du vill kan du forklare det litt nærmere?
Vatn utvider seg med en rate 1:600 når det fordamper. I tilleg kjøler det frontflammen som gjør at det blir mindre varmeslitasje på stempelringer og mindre sjangs for å brenne hull i stempelet En kald forbrenning er også mer effektiv en en varm.
Skal følge med på denna her ja, kommer til å gå litt tenker jeg men en ting jeg lurer på, åssen får du heva durasjonene på innsuget når du bruker reeedventil og ikke stempelet som åpner og lukker??
Skal følge med på denna her ja, kommer til å gå litt tenker jeg men en ting jeg lurer på, åssen får du heva durasjonene på innsuget når du bruker reeedventil og ikke stempelet som åpner og lukker??
Er både innsugsport og reed på tsxer. Kanalen deler seg i 2, en til innsugsport og en til reedventil. Er derfor tsx ikkje har typiska boost porter, men 6 stykk skylleporter. Er både negative og positive ting med denne type design
Er både innsugsport og reed på tsxer. Kanalen deler seg i 2, en til innsugsport og en til reedventil. Er derfor tsx ikkje har typiska boost porter, men 6 stykk skylleporter. Er både negative og positive ting med denne type design
Har kutta til pakninga til reeden, den blocka 2mm langs hele bredden av flowen!
Prøvemonter sylinder og målt meg frem til at den skal planes 3,4mm
Gasser kommer i mårå i følge sporinga
Trenger sårt en gianelli 80cc potte
Finpussa og gnikka på portinga + polering etc
Målt toppakninga for å finne ut hvordan toppen skal modifiseres.
Tatt diverse bilder, nå bedre bilder av portinga. Skylleporter blir tatt når den er nedpana pga bedre tilgang og bedre sikt
I tilleg har lars94 her på forumet gått i gang med å lage et innsug til 24mm gasseren. Er også han som skal plane ned sylinderen og frese toppen
Dette innlegget er endret av Gel87: 11 februar 2011 - 14:27