Da starter jeg nok et prosjekt, til tross for at folk klager på at det ikke skjer noe i prosjektene mine.. men det er no egentlig ikke mitt problem.
Jeg legger ut dette prosjektet mest av den grunn at folk kan få se hvordan jeg gjør det når jeg lakker ting, og kanskje ta med seg noen tips på veien. dette skal og bli mer seriøst en de andre med tanke på oppdateringer, ikke bare ligge de hulter til bulter rundt om i tråden.
Dette er første gang jeg lakker med sprøyte, og det er en del ting som er annerledes i forhold til å lakke med boks, så har derfor måtte prøve og feile litt, kommer til å skrive alt som skjer, og legge ut så mangen bilder som mulig.
Denne sykkelen må vekk, så har ikke planer om å ha noe evighets prosjekt her.
Det begynte med at jeg kjøpte en blå aprilia rs, som skulle være mer eller mindre kjørbar.. men den var jo langt fra kjørbar, begge dekkene måtte byttes, var ikke motoren som hørte til sykkelen så jeg hadde ikke sjangs til å montere turteller og det var kick på den. ellers så manglet den radiator og festene til radiatoren var knekt, foringer til speedometeret manglet, speedometer vaier manglet.. ledningsnettet var tuklet med og han som gjorde det hadde ikke peiling på hva han holdt på med, da han hadde klippet ledningene til baklyset, men ikke blinklysene. manglet også sal + lås.
Men kåpene var no i grei nok stand, selv om jeg var noe missfornøyd med kjøpet, da det viste seg å være så mangen mangler.
Jeg kjøpte egentlig sykkelen for å kjøre den selv, men så kom de nye reglene for trim, så jeg velger og selge den og heller ta tung lappen.
Første jeg la merke til var at den var veldig dårlig lakkert, og hadde noen stygge "dekaler" på sidekåpene, som viser seg å være lakk, ikke klistremerker begynte å polere den, og fikk lakken blank, til tross for at den hadde reagert og begynt å boble flere steder, spesielt på tanken.
Planene for sykkelen er:
Nye dekk (har michelin pilot sport liggende)
Lakke kåper + felger
få motoren til å gå
bytte hjul lager
Ny bremseskive forran
Ny bakbremse (rop ut om noen har)
Nytt Speedometer (koso rx1n)
Fikse det elektriske
Få på en radiator (si ifra om noen har rs radiator liggende)
tror jeg skal montere blinklys igjen, så trenger et par nye da.
skal se mest mulig orginal ut
enten ha orginal motor, eller prorace.
Bilder + tekst
Spoiler
Desverre tok jeg lite bilder av sykkele før jeg begynte på den, men her er no et par stykker.
Som dere ser er dekkene helt slitt, og lakken dårlig.
tok da og fikse litt på det som kunne fikses, med litt våtsliping og rubbing/polering/voksing.
Dette ble jo betydlig bedre en den matte lakken som var, men siden jeg hadde tenkt å begynne å lakke med sprøyte, så fant jeg ut at jeg kunne ta å øve meg på denne først.
Gikk til innkjøp av diverse ting jeg trengte:
Diverse greier som klarlakk og vasketynner + noen beger og blande i.
Lakk til kåpene
Lakk til felgene
Tynner til lakken
Filler
Plast grunning til deler som ikke var lakkert fra før.
Litt sparkel
Silikon fjerner til å fjerne fett osv med.
Sprøyte hadde jeg fra før, biltema sin, funker helt fint til mitt bruk ihvertfall.
Trykkregulator med vannutskiller, kjøpte først 1 fra biltema, den funket ikke, byttet den og den funket heller ikke.. fikk da låne en "proff" utskiller.
Spoiler
Når alt utstyret var i boks kunne jeg begynne å pusse ned, dette var ingen smal sak siden kåpene var full i riper osv. med boks lakk ville de fleste ripene bare forsvinne, men det gjorde de ikke med denne lakken.. måtte derfor pusse ned igjen dekslene, og legge filler på, pusse og legge mer filler der det var nødvendig. Oppdaget og at lakk på klarlakk ikke funker, det begynner å koke med en gang.. fikk derfor enda mer pusse jobb etter en tabbe der.
Fronten pusset jeg ned, lakket, ble ikke fornøyd da lakken reagerte med lakken under et par steder, pusset ned igjen, la på filler, sparklet og lakket igjen.. nok en gang ble jeg misfornøyd da sparkelet ikke var pusset ned skikkelig over alt, la da filler igjen.
Et bilde etter 2 laget med lakk, der jeg ikke var fornøyd.
Pusset ned igjen og det be slikt, tatt alt av små uevnheter, fordypninger osv, meget strøkent resultat, men enda ikke lakkert.
Her er et bilde av typiske ujevnheter jeg pusset vekk.
Fant jo etter vært ut at jeg måtte legge grunning/filler på hele dekselet så jeg ikke fikk noen reaksjoner eller lignende.
Vindskjermen her pusset jeg og ned og lakkerte, før jeg hadde fått trykkregulator som funket, så lakken ble elendeig, pusset ned, la filler, pusset ned, la på mer filler, for å så pusse ned igjen og få et helt strøkent resultat, var da helt slett og hadde tilnermet ingen ujevnheter igjen, brukte 800sandpapir til finnishen.
Fant også ut at filleren reagerte med noe også.. er noe rart med det dekselet der, siden det reagerer med alt jeg legger på det.
Her er en kåpe jeg prøve lakkerte på.. fant i ettertid ut at jeg heller ville bruke disse kåpene siden de er i bedre stand, og mindre jobb på.
la på litt klarlakk, skulle jeg aldri ha gjort, fikk mye unødvendig arbeid av den grunn, siden lakken jeg la oppå igjen etter å ha pusset ned reagerte som bare det.
Får ikke så bra inntrykk av resultatet.. men men.
Hvis det er noe en lurer på så er det bare å spørre.
Dette innlegget er endret av Bbrann: 24 juni 2011 - 13:29
bakfelgen er i grei stand, trenger bare en vask og en liten omgang med sandpapir, så tror jeg må stå over =/
er også rimelig blakk
Sliter med å få av bremseskien på felgen forran.. den er sikkert aldri blitt byttet.. ser ikke sånn ut ihvertfall.
Og 2 av tingene jeg lakket i går ble bra, en ble drit dårlig pga det begynte å renne osv (min egen feil, da jeg sprøytet med aalt for kort mellomrom), og vindskjermen ble dårlig igjen, aner ikke hvorfor-.-
Dette innlegget er endret av Bbrann: 24 juni 2011 - 19:49