Først og fremst må du ha det riktige utstyret.
Børster/sandpapir:
* Smergelpapir, 250: Denne funka veldig dårlig. Riktignok fikk den av litt lakk, men i forhold til de andre redskapene tok den veldig dårlig. Samtidig ble du fort trett av å bruke den. Overlfaterusta var nærmest umulig å få bort med denne.
* Stålbørste: Den tok veldig mye bedre enn smergelpapiret, men etterlot også veldig stygge riper. Samtidig var den ikke noe god på overflaterusta, og jeg kasta den bakerst i rotekroken da en stålflis fra børsten løsnet og satte seg i kinnet mitt.
* Slipebånd på slipemaskin: Etterlot ganske stygge riper. Ikke bruk.
* Grovrenjører: Selveste juvelen! Denne tok rust og lakk som bare det, og etterlot en veldig blank og fin overflate uten riper. Anbefales: http://www.biltema.n.../Grovrengjorer/ (ikke likt feste på min, da den kunne festet til vanelig stramme-drill)
Verktøy:
* Slipemaskin: Se ovenfor
* Batteridrevet drill: Noe svak, men fungerte greit. Da man skal pusse bruker den veldig mye strøm da man må trykke den ned ganske hardt for at det skal ta noe.
* Elektrisk drill: Perfekt. Støpsel i veggen, og pussinga kunne begynne. Mer enn sterk nok, lett og enkel å bruke.
Lakk
* Power Coat C Varmebestandig: Betalte 200 kr for en 500ml boks, som holdt til all lakkeringen, og det var ennå igjen en del i boksen.
Selve lakkeringen
Hvis du har en stor og fin skrustikke å feste delene til er det det beste. Hvis ikke; et nykostet garasjegulv i sement, en stol å sitte i og et bein til å holde anlegget stille nede på bakken. Gjør pussingen og lakkeringen helst ute eller i en garasje med veldig god ventilasjon. Hvis ikke kan du inhalere/svelge partikler og bli sjuk. Dette fikk jeg merke da jeg senere på kvelden nøs og kastet opp svart. Vær også forberedt på at det vil ta mange timer å pusse ned anlegget så det blir brukbart og klart til lakkeringen.
Da det endelig var blankt og fint tok jeg kompressor-pistolen og blåste bort all lakkrester. Så pussa jeg litt mer siden det kom fram litt som ennå ikke var pussa bort. Etterpå vasket jeg det med høytrykkspyler og avfettningsmiddel, før jeg tørket det med en mikrofiberklut. Så brukte jeg litt rødsprit på en annen tørr mikrofiberklut og vasket det med det. Lot det så stå en time inne og tørke.
Lakkeringa gjorde jeg ved å feste delen i et område jeg ikke skulle lakke i ei skrustikke. Hvis du skal lakkere ALT må du nok finne en annen løsning, som f.eks binde en skrue til en hyssing, henge hyssingen i taket, stikke skruen ned i et hull og vende den så den ligger over hulet og ikke går ut.
Følg instrukser på lakkboksen din om hvilken avstand du burde ha mellom boksen og lakkeringsoverflaten.
Du burde legge på 4-5 lag på både anlegget og lyddemperen. Disse lagene legges på hverandre med noen få minutters mellomrom. Vær påpasselig at lagene er såpass tynne at de størkner fort nok, og at det ikke renner. Jeg la på 4 lag på begge delene, og la på det femte siste noen timer senere.
Delene må stå til tørk i ca 24 timer (kan variere med forskjellige lakktyper), og da i et nogenlunde varmt rom (15 celcius ++) for at det skal tørke effektivt og uten renning. Hvordan du skal få det til å henge uten at noe kommer borti lakken må du nok finne en løsning på selv.
Selv festet jeg lyddemperen i en skrustikke (lakkerte ikke bakerste delen som skal kobles til selve anlegget), og skjærte et skrått hul i et plastbord, hvor jeg kunne stikke det samme røret på selve effektanlegget. Pass på at det ikke blir utsatt for støv eller andre små objekter mens det ennå størkner.
Når du skal feste eksosen igjen burde du være svært forsiktig med å ikke slå anlegget borti noe, da lakken ennå ikke er tidsherdet og det blir dermed fort riper i lakken.
Anlegget mitt er et DT125X originalanlegg, normal størrelse og ingenting spesielt. Lyddemperen var cirka 80% dekket av overflaterust, resten var bare flekkvis lakk. Såogsi hele svanehalsen manglet lakk/hadde overflaterust. Jeg brukte mange mange timer (fem sammenhengende timer) på denne jobben, men ble storfornøyd med resultatet jeg fikk. Her er noen vakre bilder