Jeg tenkte jeg skulle lage en liten artikkel om hva de forskjellige produsentene har å komme med av nyheter for neste sesong.
2012 modellene har allrede begynt å rulle ut til sluttbrukerne og litt info - på norsk - om hva som er nytt er vel på sin plass.
får ikke smelt alt i en artikkel så regner med jeg går dypt inn på ett emne av gangen, og når jeg igjen får tid, lager nye artikler
KTM
KTM har i år endret hele lineupen sin både motormessig, byggmessig og ikke minst har de fornyet utseendet.
Jeg tenkte jeg først og fremt skulle se på SX men selvfølgelig også EXC/XC-W. jeg legger lite vekt på de minste da de litt større er mer interessant for de fleste !
Felles over hele fjøla for KTM i år er ny ramme, nytt link-system, innsprøytning for firetakts og selvfølgelig et nytt utseende! de har laget en helt ny serie mindre, mer kompakte motorer som passer inn i den nye rammen.
innsprøytning er forøvrig på vei også til totakt
den nye motoren:

KTM EXC som vi kjenner endurovarianten som her til lands har en bror i USA som heter XC-W. både XC-W og EXC kommer i mange varianter:
150 totakt
200 totakt
250 totakt
300 totakt
250 firetakt
350 firetakt
450 firetakt
500 firetakt

KTM XC-W 500
Grunnforskjellen på disse to er at XC er tenkt som et enduro - konkurransekjøretøy og EXC er street-legal.
derfor kommer EXC med godkjente lys, dekk, annen eksos og lavere utslipp fra motor. men ramme og utseendemessig er disse to like bortsett fra at det på XC-W er valgt blanke alufelger mens EXC kommer med sorte. til begge disse kommer det "endurotank" som rommer nesten 4 ekstra liter for de virkelig lange løpene. selvfølgelig kommer også SMR-kit som gjør de ålreite for vei

KTM SMR

KTM SX 250
KTM SX kommer i følgende utgaver
- SX50 - Ensylindret vannkjølt totaktsmotor på 49.0cc. liten sykkel for familiens minste medlem - ingen clutch eller gir!
- SX65 - Ensylindret vannkjølt totaktsmotor på 65.85cc. Litt mer trøkk en overnevnte - denne kommer med 6 gir.
- SX85 - Ensylindret vannkjølt totaktsmotor på 84.9 cc. "Fullsize", altså høy modell.
SX 125:

Dette er KTMs såkalte moro-sykkel. sykkelen er veldig lett og med en leken 125cc totaktsmotor er dette en svært lettkjørt og håndterlig sykkel.
Sykkelen har 6 gir, 38mm Keihin PWK forgasser, veier 93,2kg og kjører standard 19- og 21 tomms hjul og kommer med 7.5 liters bensintank.
orginal dreving på denne er 13:50 - tilsier at det er lagt vekt på godt bunndrag.
I en test blir denne beskrevet som et leketøy du kan gi bånn pinne på hele tiden!
veiledende salgspris er 6299 dollar.
SX 150:

Et noe spesielt prosjekt fra KTM som viste seg på bli en suksess. sykkelen er dønn lik 125-utgaven men har litt annen motor-setup.
samme PWK forgasser på 38mm, samme 6-trinns girkasse, samme vekt men med litt mer trøkk. orginal dreving for denne er 14:50 - altså litt mer toppfarttenkt enn 125. den blir beskrevet som en sykkel som gir alt du savner på en 125.
du trenger ikke ha fult gap for å få den til å høre etter, og den samtidig ikke like tung å jobbe med som foreksempel 250. veiledende salgspris er 6399 dollar, kun 100 mer enn 125.
SX 250

KTMs beist. Denne har mye krefter, nesten unødvendig å si. denne er benket til 50 gamp på bakhjulet, og i tillegg hele 9 kg lettere enn sin klassebror - 450F.
den veier 97kg - faktisk litt mer enn 2011 modellen, matet med en 36mm PWK forgasser og har ellers samme setup som sine mindre familiemedlemmer med tanke på bremser, dempere og ramme.
orginal dreving på denne er 13:48 - noe som sier oss høy akselerasjon og samtidig toppfart nok til å holde det gående altfor fort utover sletta. de har likevel gjort det slik at du ikke skal få et like plutselig kick som på tidligere modeller. tanken er å unngå at du lander på ryggen om dette inntreffer på hoppkanten !
SX250-F

SX250F er den minste av KTMs firetaktere og kan egentlig kraftmessig sammenliknes med SX150.
men et jevnere drag og mindre "kickete" motor gjør den svært lettkjørt, men naturlig nok litt tyngere enn 2-takterne. 103 kilo veier den.
Det som er utrolig herlig med hele 4-taktserien er elektrisk start og DFI (Direct Fuel Injection) - innsprøytning. dette gir en vanvittig respons og betydelig mindre vedlikehold som du ellers ville hatt med forgassermotorer.
Ramme og bensintank er likt som på de overnevnte 2takterne. det samme gjelder forøvrig dempere og bremser.
SX350-F

250F er for død og 450F er for kraftig? godt det finnes mellomting. i firetaktsklassen inntar denne samme posisjon som 150 i totaktsklassen.
en halvkilo tyngere enn 250F men ellers samme oppsett utgjør igjen forskjellen mellom bånn pinne og litt mer avslappet kjøring.
KTM selv skriver "The performance of a 450 and the handling of a 250!", det sier seg jo da egentlig selv. elstart, men med 5 gir - ett mindre enn lillebror 250F.
SX450F

Mannesykkelen. En enorm mengde kraft gjør at den ikke stopper - what.so.ever.
Holder trenden med samme ramme, bensintank, dempere og bremser. 1 kg tyngere enn 350F men det skal veldig godt gjøres å merke.
naturligvis litt tyngere å kjøre så dette er ikke en begynnersykkel.
håper dette var litt nyttig
Neste del skal omhandle Yamahas nye crossbeist
Kilder:
- Dirt Bike - Septemberutgaven
- KTM.COM
- KAWASAKI.COM
- YAMAHA.COM