Gå til innhold


Bilde
- - - - -

Justering av forgasser


Gammelt emne!
Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!


  • Logg inn for å legge til innlegg
8 innlegg i dette emnet

#1 Ådne95

Ådne95

    Årets lett-mc 2012

  • Moderator
  • 5 724 Innlegg:
  • Registrert: 19-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Sauherad
  • Yrke:Ungkar og spellemann
  • Kjøretøy:'03 CR250R, '98 NSR & '01 BMW 530d
Garage Garasje

Skrevet 20 oktober 2011 - 20:36

Fikk ett tips til justering av gassern på NSR'n min av en på jobben forrige uke, men er ikke 100% sikker.. kan jo ikke spørre "veit du hva du driver med?" :P Han som tipsa har hatt flere sykler og ungane hans har nsr nå, men det er jo ikke dermed sagt at han har peiling..

Tipset gjelder alle totaktere med forgasser uten elektronisk turtalls-sperre, og bare for nsr hvis du har tatt plomba i cdi'n eller har fulleffekt:
- kjør motorn varm (såklart..)
- full gass i fri, mens du vrir på lufteskruen, og når motorn sperrer av seg sjøl, er blandinga riktig (riktig å sperre på ca. 1k over der rødlinja begynner, eller noe rundt 11k på nsr)

Forklaring: alle totaktere som ikke har elektronisk sperre, får jo bare høyere og høyere turtall til den ikke får tilstrekkelig luft i forhold til bensin.
Justerer du for å få tynn blanding (mye luft), vil motorn gå bra, og du kan dra sykkeln på et jævli turtall. Resultatet av dette er som regel skjærings etter kort tid :P
En totakter med forgasser, uten elektronisk sperring, skal jo bli sperret av blandinga, men er det riktig å stille inn på denne måten??
Takknemlig for svar! :D

Dette innlegget er endret av Ådne95: 20 oktober 2011 - 20:37

1998 Honda NSR 125 - Prosjekt      |      2001 BMW 530d


#2 Erlend10

Erlend10

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 236 Innlegg:
  • Registrert: 13-august 10
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Stavanger
  • Kjøretøy:Yamaha DT125X

Skrevet 26 oktober 2011 - 13:59

Fikk ett tips til justering av gassern på NSR'n min av en på jobben forrige uke, men er ikke 100% sikker.. kan jo ikke spørre "veit du hva du driver med?" :P Han som tipsa har hatt flere sykler og ungane hans har nsr nå, men det er jo ikke dermed sagt at han har peiling..

Tipset gjelder alle totaktere med forgasser uten elektronisk turtalls-sperre, og bare for nsr hvis du har tatt plomba i cdi'n eller har fulleffekt:
- kjør motorn varm (såklart..)
- full gass i fri, mens du vrir på lufteskruen, og når motorn sperrer av seg sjøl, er blandinga riktig (riktig å sperre på ca. 1k over der rødlinja begynner, eller noe rundt 11k på nsr)

Forklaring: alle totaktere som ikke har elektronisk sperre, får jo bare høyere og høyere turtall til den ikke får tilstrekkelig luft i forhold til bensin.
Justerer du for å få tynn blanding (mye luft), vil motorn gå bra, og du kan dra sykkeln på et jævli turtall. Resultatet av dette er som regel skjærings etter kort tid :P
En totakter med forgasser, uten elektronisk sperring, skal jo bli sperret av blandinga, men er det riktig å stille inn på denne måten??
Takknemlig for svar! :D

å la motoren svive på 11k omdreininger er jo ikkje noe smart! :angry:

#3 Yamha_dtmx

Yamha_dtmx

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 235 Innlegg:
  • Registrert: 05-mars 09
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Buskerud, Øvre Eiker
  • Kjøretøy:Yamaha DT med MTX motor :)

Skrevet 26 oktober 2011 - 14:34

å la motoren svive på 11k omdreininger er jo ikkje noe smart! :angry:


Tror du må ha missforstått. Du lar sykkelen gå på tomgang så gir du bånngass helt til den sperrer av seg selv da er den riktig innstilt. du gjør bare sånn helt til den gjør det :) Det er akkurat som å dra ut et gir så den tåler det.

Dette innlegget er endret av Yamha_dtmx: 26 oktober 2011 - 14:35


#4 Erlend10

Erlend10

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 236 Innlegg:
  • Registrert: 13-august 10
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Stavanger
  • Kjøretøy:Yamaha DT125X

Skrevet 26 oktober 2011 - 19:05

Tror du må ha missforstått. Du lar sykkelen gå på tomgang så gir du bånngass helt til den sperrer av seg selv da er den riktig innstilt. du gjør bare sånn helt til den gjør det :) Det er akkurat som å dra ut et gir så den tåler det.

er ikke det samme som du drar ut et gir! motoren må dra på noe. hvorfor ikke bare stille forgasser litt og litt om gangen og se hvordan den går i steden for å bare gi gass når den står i fri ? :huh:

#5 Ådne95

Ådne95

    Årets lett-mc 2012

  • Moderator
  • 5 724 Innlegg:
  • Registrert: 19-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Sauherad
  • Yrke:Ungkar og spellemann
  • Kjøretøy:'03 CR250R, '98 NSR & '01 BMW 530d
Garage Garasje

Skrevet 26 oktober 2011 - 20:11

er ikke det samme som du drar ut et gir! motoren må dra på noe. hvorfor ikke bare stille forgasser litt og litt om gangen og se hvordan den går i steden for å bare gi gass når den står i fri ? :huh:

stemmer forsåvidt det ;) jeg synes også dette virka litt "voldsomt" for motor'n, men den burde jo tåle det.. er jo bare noe du gjør en eller to ganger :)

1998 Honda NSR 125 - Prosjekt      |      2001 BMW 530d


#6 Italjohn

Italjohn

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 541 Innlegg:
  • Registrert: 07-august 09
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Molde
  • Kjøretøy:Gilera Runner 172
Garage Garasje

Skrevet 30 oktober 2011 - 19:24

Hvordan er dette mulig da lufteskruen KUN viker i første 1/8 av gassen.
Jeg vil si at karen IKKE har peiling.

Jeg tror denne "justeringen" kan fungere når en skal finne riktig hoveddyse.
Ved for stor hoveddyse, vil motor "sperre" eller drukne i bensin.

Dette innlegget er endret av Italjohn: 30 oktober 2011 - 19:26


#7 Ådne95

Ådne95

    Årets lett-mc 2012

  • Moderator
  • 5 724 Innlegg:
  • Registrert: 19-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Sauherad
  • Yrke:Ungkar og spellemann
  • Kjøretøy:'03 CR250R, '98 NSR & '01 BMW 530d
Garage Garasje

Skrevet 30 oktober 2011 - 23:03

Hvordan er dette mulig da lufteskruen KUN viker i første 1/8 av gassen.
Jeg vil si at karen IKKE har peiling.

Jeg tror denne "justeringen" kan fungere når en skal finne riktig hoveddyse.
Ved for stor hoveddyse, vil motor "sperre" eller drukne i bensin.

Veit at lufteskruen har mest å si på tomgang og lite gass, ja.. men har den virkelig ingenting å si på full åpning? :)

1998 Honda NSR 125 - Prosjekt      |      2001 BMW 530d


#8 Italjohn

Italjohn

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 541 Innlegg:
  • Registrert: 07-august 09
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Molde
  • Kjøretøy:Gilera Runner 172
Garage Garasje

Skrevet 01 november 2011 - 22:30

Jeg vil anbefale alle å studere denne manualen.

http://www.ducatimec...llorto_3_4.html

Her er download versonen.

http://www.filestube...87f03ea/go.html

Dette innlegget er endret av Italjohn: 01 november 2011 - 22:36

  • Ådne95 liker dette

#9 Ådne95

Ådne95

    Årets lett-mc 2012

  • Moderator
  • 5 724 Innlegg:
  • Registrert: 19-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Sauherad
  • Yrke:Ungkar og spellemann
  • Kjøretøy:'03 CR250R, '98 NSR & '01 BMW 530d
Garage Garasje

Skrevet 06 mars 2012 - 13:38

Jeg vil anbefale alle å studere denne manualen.

http://www.ducatimec...llorto_3_4.html

Her er download versonen.

http://www.filestube...87f03ea/go.html

oi, fikk ikke med meg at det hadde skjedd noe i denne tråden :blink: nå har det jo gått nesten ett halvt år, men tusen takk for svar :D

1998 Honda NSR 125 - Prosjekt      |      2001 BMW 530d




Gammelt emne!
Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere