Hentet tre (?) "nye" mopeder i helga. Lettere sagt 2 stk. MB50 og en stk MT50. I første omgang skal jeg få den mest komplette sykkelen til å gå ordentlig, få orden på alt elektrisk osv. Videre utover blir det nok et MT5 prosjekt, hvor det blir full oppbygning med nyoverhalt motor, ny lakkering, mange nye deler osv. Ga ikke mere enn latterlige 1500 for alt sammen, og da fikk jeg med alt for mange deler
MB'en i seg selv er ikke så stygg, med noen få unntak: -Rustent kjede (har nytt) -Bulker i tanken -Rusthull i tanken (tettet og "fikset" med kjemisk metall").
Men den funksjonable delen er kanskje ikke heelt på plass. Noen ulyder i fra motor, speedometer og turteller virker ikke, mangler frontkåpe, frontlykt, og sikkert litt annet småtteri. Dette prosjektet blir vel for det meste et lite koseprosjekt og det tar vel ikke så alt for lang tid å få dette i gang iom. at den er ganske så komplett.
Planer: -Få i gang alt elektrisk -Få gått over motor for ulyder -Bytte stempelringer + alle pakninger. -Bytte div. wirer -Sandblåse eksospotte, og motordeksel og lakkere opp på nytt. -Trekke om salen -Fjerne rusten på innsiden av tanken -Hvis det trengs; overhale motoren med nye simmeringer og lager. -Hvis jeg får tid; pusse ned tanken (spes. kjemiske metallet), og få profflakert den på nytt.
Rimelig kjedelige planer ja - men har noen ville planer for den andre MB'n! Kan vel allerede si så mye at det blir et realt dragsterprosjekt med (forhåpentligvis) blandt annet egensveiset lettmetall ramme. Blir det no skikk på dragsterprosjektet stiller vi også på Stram-Wire!
Men nok om det, her er noen bilder!
START;
Spoiler
Venter på pakke fra MCD med blandt annet nye wirer, stempelringer, haynesbok, nye lyspærer, pakninger ++
Nytt kjede skal på
Pussing av krom kommer!
Rustent kjede, men har nytt
Nytt saltrekk vil bli kjøpt inn.
Orginale klistremerker
Dashboard
Masse deler
Hva syntes dere om planene? Noe mere dere syntes burde gjøres?
Oppdatering 16. desember
Spoiler
Hejsann! Fikk gjort litt smått i dag .. ikke like mye som vi hadde tenkt menmen! Vi fikk den iallefall til å gå noenlunde reint! Men er fortsatt en liten ulyd fra motoren, så må nesten få sett på dette! Kjedet holder litt til, så bytter ikke helt enda. Men har en god del å bestille fra 50cc.nl. Bestiller ca. for 2k, bla: nytt saltrekk, nye klistremerker, nytt rpm-drev, svinghjulsdeksel i alu, plastdeksel som sitter foran motoren ++. Uansett, her er et par bilder til!
Tanklokk med lås
Og dette er vel noe av det dårligste jeg noen gang har gjort, helt jævli. Sandblåste og lakka, men alt sprakk opp. Så får prøve å sandblåse det på nytt!
Har smått fått pussa litt krom da!
Og dette er det som etterhvert skal bli mt5-prosjekt!
Videre planer er å få sandblåst: eksospotte, svinghjulsdeksel, mt5-tanken, rense forgasseren, koble opp elektrisk.
Update 20. Desember
Spoiler
Har fått gjort MYE nå, blandt annet sandblåst: eksospotte, mt5 bensintank, og svinghjulsdekselet. Både eksospotta og svinghjulsdekselet er lakkert, og bensintanken er pusset, sparklet og grunnet. Nå gjenstår bare fargen! Utenom dette så har jeg bestemt meg for å splitte motoren pga. ulyder. Da blir både veivlager og simmeringer byttet + nytt stempel og ringer. Da burde den gå som den skal!
Sammen med HåpløsRacing bestilte jeg en haaug av deler fra 50cc.nl. her er bestillingslisten:
Subtotaal/Subtotal Euro : 469.67 Verzekering/Insurance Euro: 9.39 Verz.kosten/Shippingcost Euro: 43.14 Totaal/Grand total Euro : 522.20
Snakk om lang bestillingsliste! Glad det snart er jul og at det forhåpentligvis ruller inn både penger og verkstedutstyr! Satser på at delene kommer fort! Bli kjempestas å få de hjem!
Kommer flere bilder enten i dag, eller i morgen - men her er et bilde av ferdig grunnet tank!
COMMENTS?
STOR bildeupdate! 23. desember
Spoiler
Demontert en del, og fått ut motoren!
Ser stempelet OK ut?
Og hva med sylinderveggene?
Og der var veiva!
Etter mye sliping av tersen jeg hadde liggendes, fikk jeg tilpassa den til å passe svinghjulet på mb5'en, men mye spon blei det!
Og her kom tenninga frem, hva syntes dere?
Og simmeringen på tenningssiden!
Lurer forresten på hva dette rommet er til? Går utifra at det er her man skal ha vognkort ol. men hva gjør ledningene opp dit?
Og luftfilterboks da
COMMENTS?
PAKKE FRA 50CC.NL Wiajho! Pakka fra 50cc.nl kom i dag! Dritrask levering! Ble sendt fra sverige 27. Desember, og kunne hente den ut i dag! (29. desember), og da har den vært innom tollstasjonen i tillegg. Men guess what - null moms eller noe! My life is complete Så bare pluss-pluss til mannen bak 50cc.nl, kan anbefales på det sterkeste! Gir både gode råd, billige deler, og ringer (gjerne tidlig på morgningen mens jeg har fri ) og sier i fra hvis det er noe som ikke er som det skal. Den største nyheten må vel være den gigantiske syllen til Simen (HåpløsRacing) på 57mm Her snakker vi kubikk ja Så var det alle delene som var til meg da! Jaja, slenger ut bilder!
Spoiler
Masse deler
Nye SKF-Lagre!
Nå blir kenneth fornøyd!
Ikke noe billigkopi her nei! Ble levert med gul parklyspære og blank hovedlyspære
Nye plastdeksler til mt5 og mb5
Måtte åpne og ta en liten sniktitt, måtte jo se at alt stod til bra der o.O (Denne + et lager er da til HåpløsRacing!) Snakker vi størrelse?
Og noen bilder fra da jeg hentet pakka!
GOD JUL!
Pent pakket inn a gitt!
heh.. gave ...
Og derfor IKKE tollpliktig
Og en liten sniktitt!
Splitting på G! Da har jeg begynt splittinga, men er redd veiva har tatt kvelden! Legger ut litt bilder her jeg - så får dere se:
Spoiler
Ren og pen motor!
Burde denne byttes?
Da var den delt!
Skapemerker:
Et til av motoren
35 kr. pr. boks så da måtte jeg kjøpe
Og et av fz'n da
Og her står MB5'en.
Hva syntes dere?
Fått meg låveplass! 27. Januar
Spoiler
Delemopeden
Inngangspartiet til låven
Videre inn i låven
Rommet jeg skrur i
Parafinvarmer
Hjulbytte på G!
Bytta samtidig til ny wire. Litt småfiks på den felgen så er den STRØKEN!
Ferdig sparkla tank
Diverse låvebilder. som forøvrig har stått tomt så lenge jeg kan huske, så utstyret inni her er rimelig gammelt:
I morgen skal jeg få kjøpt meg pussepapir og pusse ned tanken, polere speedometerhuset, og sjekke om jeg får trekt om salen! Blir stas å få kasta ut alt rælet i låven og få bygd meg ordentlig mekkeplass!
Og til slutt en liten oppstartsvideo!
Comments?
Overhaling og rustbehandling av tanken! BILDETUNG UPDATE!
Spoiler
Bildene er i kronologisk rekkefølge, og sluttresultatet naturligvis på siste bilde. Sparklet samtidig et par bulker, og sandblåste tanken på skolen. Ble kjempefornøyd med rustbehandlingen selv, så nå gjenstår det bare lakkering og nye klistremerker!
Comments?
Nye veivlagere og simmeringer, og snart nyomtrekt sal! [27. februar]
Spoiler
Vinterferie = dvalemodus, men har likevel fått gjort noe! Tok med motoren til trysil og fikk byttet simmeringer og lagre der oppe. Har smått begynt å feilsøke elektrisk, uten å bli klokere. Ser ut som den gule ledningen jorder på en eller annen måte, uten at jeg skjønner hvorfor. Satt multimeteret på sånn "piping" som piper ved kontakt, satt den ene i den gule kontakta på bryterpanelet/motor og satt den andre i ramma og det peip.. Skjønner IKKE hvordan den kan jorde men.. Tenker samtidig å bestille frontkåpe, alle nye klistremerker, alt elektrisk nytt osv. fra nederland! Her er iallefall noen bilder, ikke store oppdateringa men.
Tok på fett klokka to på natta, i mørket så blei litt mye - burde man ta av eller er det greit at det er så mye som det er?
Hva slags type lim burde jeg bruke for å lime selve setet til plastplata under?
Update 7. Mars - Begynt lakkering av tanken!
Spoiler
Legger ved en bildeserie av lakkeringa jeg begynte på. Ble veldig fornøyd selv med resultatet, men må matte ned litt pga. det rant på siste strøket med klarlakk. Utenom det syntes jeg resultatet ble 110% strøkent. Presto grunning, Dupli-color lakk, og presto klarlakk Dupli-color lakken var utrolig bra! Hadde ikke lett for å renne i det hele tatt, og fargen var utrolig fin
Sparkling av bulker - sandblåst tank
Første strøk med grunning, rant litt så måtte pusse ned og ta et par strøk til.
Siste strøket med grunning
Første strøk med lakk
Andre strøk
Fjerde strøk
Femte strøk
Første strøk med klarlakk
Andre strøk med klarlakk.
Er ikke ferdig med å lakkere enda, da jeg må pusse ned og ta 3-4 strøk til med klarlakk. Så blir det nok gooood!
Utenom dette så har jeg begynt med salen. Har limt fast salplata til skomgummien, og er straks klar for å bli trekt om!
Comments?
Ferdig montert og lakkert tank! Påbegynt lakkering av smådeler! 30. Mars
Spoiler
Etter maaange timer med pussing, sparkling og klargjøring er tanken endelig ferdig! Resultatet ble mildt sagt strøøkent, og jeg er strålendes fornøyd selv! Lar bildene ta av seg pratinga jeg..
Grunning av de andre kåpedelene:
Maskering av dekaler:
Ferdig grunna:
Syntes den begynner og ta form nå! Kun et par små-kosmetiske ting igjen, som å gjemme ledninger, lakkere kjedebeskytter, og finjustere motor!
Påbegynt lakkering av deksler 25. April
Spoiler
Grunning av delene:
Ferdig lakkert, før klarlakk:
Ferdig lakkert, og et par strøk med klarlakk. Pusset det senere ned igjen, og fjernet klistremerkene+maskeringa.
Alle delene som blir lakkert:
Begynte demontering for å lakkere svarte deler på nytt:
Etter en laaang pause på dette prosjektet her blir det nå tatt opp igjen! Motoren er ferdig overhalt og satt sammen, med nye veivlagre, simmeringer, pakninger, nytt stempel, nylakkerte deler osv. Dette blir en liten update, men kommer forhåpentligvis en ny en i morgen! I kveld fikk jeg bare montert sammen clutchssiden på motoren, og satt den i ramma! Veit det ser litt jalla ut med flytende pakning men skal prøve å få skjært av det som ligger over når det har tørket ordentlig, evt. bestille nytt pakningskit og få gjort det ordentlig!
Spoiler
Update 15. Februar
Spoiler
Var optimist og kobla til avsuget
Fikk stilt litt tenning, kobla opp alt elektrisk (mangler bare å skjule ledninger), og fått feilsøkt litt. Reeden MÅ byttes ialelfall.
Får håpe den snart går!
Sitter å sikler litt på trimsett nå faktisk, og vil ha noe jeg slipper å være redd for å bli tatt for (noe som ser org ut). Og tenker da; Athena sylinder, 70cc topp, 18mm Keihin gasser, trimpotta fra mc-deler, og en fin dreving. Hva tenker dere? Hvilken sylinder ville dere valgt?
Mye har skjedd!
Spoiler
Mye har skjedd siden sist med denne stakkaren! Kan blant annet nevne:
-Har fått fyra den, og stilt den inn riktig
-Har demontert alt av svarte deler og sandblåst
-Har nå lakkert alle deler og sitter og venter på at det skal tørke.
-Så nå mangler jeg kun å trekke om salen, koble det siste elektriske og bytte et par pærer så skal den være i god form! Og Lakke svinghjulsdeksel+matte ned tanken og hive på et nytt strøk med klarlakk.
Beklager dårlige mobilbilder, kommer bedre når alt er montert
Dette innlegget er endret av Joystick: 09 april 2013 - 22:23
Ser at du har athena sylinder Du burde senke den skikkelig bak, og ordne et stilig skiltoppheng Da blir den tøff
Kjøp proma potte som du får kjøpt på crash.no, skikkelig turtallspotte
''Endel folk frågar om jag er ute efter sex. men faan jag er vel ute hur lenge jag vil'' # Yamaha DT50MX2 Brukssykkel // Honda MT5 // Yamaha DT50 Sprinter // KTM 125 MX #
Har to potter liggendes her, en Luhao eller noe i den duren iallefall.
En athena-syllinder sier du? På MB'n eller liggendes løst?
Fikk du forresten sjekket opp luftfilteret?
Har to kutta fjører liggendes som jeg tenkte å prøve-montere, men syntes allerede den er rimelig lav å kjøre på , men ordentlig senk og et cupini-styre hadde nok vært rått ja Har og to cupini-styrer som burde prøvemonteres, hadde sikkert vært tøft
Dette innlegget er endret av Joystick: 13 desember 2011 - 20:01
Har hatt oppe syllinder, stempel osv nå. Blir bytting av alle pakninger osv. i helga.
Nålelageret var mos, så bestiller nytt.
Bestiller mest sansynelig en del snacks fra 50cc.nl også, så får vi se hva det blir til slutt!
Kommer også en stor update i morgen!
Følger med her! Men når du skrev at du skulle prøvemontere Cuppini styret, mente vel ikke på MB5'en da vel? MT5 med Cuppini er jo så og si en selvfølge, men MB5 med Cuppini, blir litt kræsj synes jeg
Ellers likte jeg planene, spesielt det med at du har kokt i hop noen planer om å ta deg turen til Stram Vaier
Følger med her! Men når du skrev at du skulle prøvemontere Cuppini styret, mente vel ikke på MB5'en da vel? MT5 med Cuppini er jo så og si en selvfølge, men MB5 med Cuppini, blir litt kræsj synes jeg
Ellers likte jeg planene, spesielt det med at du har kokt i hop noen planer om å ta deg turen til Stram Vaier
Hehe, cupini blir selvfølgelig på MT ja! Fikk en liten pakke i dag også! Nye pakninger, wirer, haynesbok, stempelringer, julegave fra mcd og bensin og oljetanklokk m. lås + litt diverse småting. Blir å får hona den athena-syllinderen som står på nå, få på nytt stempel, og nytt rådelager. Blir gjort en del ting i morgen med både mt og mb5, så da blir det stor update!
Forresten jonas, sender deg en pm. ang planing/fresing av topp
Hejsann! Fikk gjort litt smått i dag .. ikke like mye som vi hadde tenkt menmen! Vi fikk den iallefall til å gå noenlunde reint! Men er fortsatt en liten ulyd fra motoren, så må nesten få sett på dette! Kjedet holder litt til, så bytter ikke helt enda. Men har en god del å bestille fra 50cc.nl. Bestiller ca. for 2k, bla: nytt saltrekk, nye klistremerker, nytt rpm-drev, svinghjulsdeksel i alu, plastdeksel som sitter foran motoren ++. Uansett, her er et par bilder til!
Tanklokk med lås
Og dette er vel noe av det dårligste jeg noen gang har gjort, helt jævli. Sandblåste og lakka, men alt sprakk opp. Så får prøve å sandblåse det på nytt!
Har smått fått pussa litt krom da!
Og dette er det som etterhvert skal bli mt5-prosjekt!
Videre planer er å få sandblåst: eksospotte, svinghjulsdeksel, mt5-tanken, rense forgasseren, koble opp elektrisk.
Da var tanken sandblåst og grunnet! Beklager dårlig bilde, men hadde ikke annet enn mobil i garasjen. Kommer bedre bilde i morgen etter litt mere pussing
Har fått gjort MYE nå, blandt annet sandblåst: eksospotte, mt5 bensintank, og svinghjulsdekselet. Både eksospotta og svinghjulsdekselet er lakkert, og bensintanken er pusset, sparklet og grunnet. Nå gjenstår bare fargen! Utenom dette så har jeg bestemt meg for å splitte motoren pga. ulyder. Da blir både veivlager og simmeringer byttet + nytt stempel og ringer. Da burde den gå som den skal!
Sammen med HåpløsRacing bestilte jeg en haaug av deler fra 50cc.nl. her er bestillingslisten:
Subtotaal/Subtotal Euro : 469.67 Verzekering/Insurance Euro: 9.39 Verz.kosten/Shippingcost Euro: 43.14 Totaal/Grand total Euro : 522.20
Snakk om lang bestillingsliste! Glad det snart er jul og at det forhåpentligvis ruller inn både penger og verkstedutstyr! Satser på at delene kommer fort! Bli kjempestas å få de hjem!
Kommer flere bilder enten i dag, eller i morgen - men her er et bilde av ferdig grunnet tank!