Synes det er på tide at noen tar seg av dette, så jeg skal her forsøke å ta for meg hvor skadelig ulike kjemikalier kan være hvis en ikke passer seg.
Jeg synes gang på gang at jeg kommer over folk som ikke bryr seg det plukk om hvordan de forholder seg til petroleumsbaserte kjemikalier og andre skadelige stoffer.
Er en viss fare for at jeg fremstår som en bekymra bestefar nå, men:
Tips #1: Ta visse forhåndsregler!
Dette kan være noe så simpelt som at du tar på deg vaskehansker (i noen tilfeller holder det med engangshansker) når du jobber med skadelige væsker og kjemikalier.
Eksempler kan være: bensin, ulike lakkfjernere, lynol osv.

Dette bildet er tatt fra en vanlig lakkboks kjøpt på Torshov.
- Det er helseskadelig
- Det kan være skadelig for miljøet
- Det er brennbart
Jeg vil si at første bud innen lakkering er å beskytte seg selv. De enkleste metodene er å stå i et rom med en form for ventilasjon og å bruke maske.

Denne kosta meg 221,- på en lokal lakk-forhandler. Dette viser bare hvor lett og billig det er å beskytte seg selv.
Den funker ved at du puster gjennom de hvite putene som har aktive kullfiltre i seg (dette filtrerer ut de aller minste partiklene, de som virkelig er skadelig for deg). Så puster du igjennom den lille ventilen med klaffer som bare slipper luft ut og ikke inn. Da skal alt du puster inn være filtrert og fint, og du får ikke i deg de skadelige partiklene ved lakking, støv, avgasser osv.
En ting en og burde huske på er at når man pusser ned felger og andre deler i aluminium, bør en og bruke maske. Dette fordi aluminiumsstøv er svært skadelig ved innånding.
Her bør også sandblåsing nevnes. Når du først skal sandblåse, burde du beskytte deg selv på best mulig måte. Dette gjør du vet å tett igjen alle åpninger i klærne (stappe buksa i sokkene, skjorta i boksa osv.). Videre burde du ha på deg maske og vernebriller. Jeg vil si hørselvern er alternativt, men er ikke så dumt med tanke på hvor mye støy det er.
I anledning lakk vil jeg og legge ved en betegnelse som kalles: PPM/m^3 (parts per million / per kubikkmeter).
Dette er et tall som angir hvor stor andel av lufta som består av et eller annet angitt stoff.
Hvis jeg eksempelvis bruker konsenstrasjonen av bly i lakkbokser og maling (i dag er det betraktelig mindre konsentrasjon enn før) så vil lakk eller maling kun godkjennes dersom det har en mindre konsentrasjon enn 600 ppm/m^3 bly. Så snart en går høyere enn 5000 ppm/m^3 vil lakken/malingen regnes som potensielt helsefarlig.
- Her har jeg brukt konsentrasjonen av bly som eksempel. Selv om det er betraktelig mindre bly i dag enn før, er det likevel mange andre stoffer som er skadelige.
Når det kommer til å oppbevare tomme lakkbokser eller filler gjennomvåte i f.eks: lynol, så har du her et par brukbare tips:

Filler kan f.eks: legges i en TETT plastpose. Du bør helst dobbeltsjekke at den er fullstendig lufttett da de fleste brukte poser har rifter.
Dette skal helst ikke brukes som en permanent-løsning, men kan fint brukes som midlertidig holdeplass før den evt. skal i spesial-søppel.
Når det kommer til tomme lakkbokser o.l. bruker vi vanligvis:

Hvis du ikke har denne for hånden kan du levere inn boksene på stasjoner som tar imot slikt.
Konsekvensene ved å ikke ta forhåndsregler som dette kan være: framprovosert lungekreft, hudkreft osv.
En annen viktig grunn til å ta alle forhåndsregler er at en annen vanlig skade er IMPOTENS! Det vil altså ikke bli like lett å få den opp...
Tenk over det neste gang du ikke GIDDER å ta på deg hansker eller maske
Håper alle har lært litt og er mer oppmerksomme.
Ivergutten.
Dette innlegget er endret av Ivergutten: 10 februar 2012 - 20:51