Prosjekt #1 - Motor: 4W Moto 200ccm 4 takt (4 gir fram, 1 bakover) - Ramme: Rieju SMX -02 - Idé: Ble lei av scooteren, hadde to mopeder til overs uten skilt, og en atv motor uten atv ramme
[x] - Demontering av sykkelen [x] - Kapping og sliping av ramme/motorfeste [x] - Skaffe clutch/gass vaier/hendel [x] - Få tak i alt eg trenger for at den i teorien skal starte [x] - Fikse nytt feste for svingarmen [x] - Få nytt bakhjulslager på SM felgen [x] - Montere en jallaløsning med tenningen [x] - Montere nytt innsug [x] - Fikse lengden på innsuget [x] - Pusse ned og lakkere rammen [x] - Sveise til et eksosanlegg som går helt bak og passer fint langs rammen
Planer for sykkelen:
- Sikre at eg kommer meg tidsnok til skolen når eg forsover meg og ser at skolen begynner om 5 min.
- Skaffe meg noen flekker på rullebladet.
- Lære meg en ting og to ved å jobbe med prosjektet og tenke utenfor boksen for å løse ting.
- Få den råeste "mopeden" i gaten.
- Selge den når eg finner på at eg vil bygge noe annet, rått leketøy
Det er bare til å komme med innspill og ideer til denne galskapen
For eksempel farge på sykkelen, hva eg kan montere og kanskje noen kan komme med en god idé til hvordan eg skal huske at det nederste giret ikke er første gir som det er på mopeder, men altså revers.. Det kan bli lite gøy dersom eg kommer til et kryss og skal gire ned som f*** for å gi på, og så ende opp med å rygge rett i fronten på en bil...
Update 1 - planlegging
Spoiler
Update 18.01.2012:
Etter å ha sett litt på størrelsen på innsuget/forgasser, ser eg meg nødt til å fjerne fjøringen mellom svingarmen og motor og erstatte den med en atv fjøring på hver side av svingarmen. På den måten får eg bedre plass til å plassere motoren og eg kan dermed ha mer helling på motoren forover. I morgen kommer de etterlengtede bildene av mopeden slik den er nå og kanskje en liten tegning på hvordan eg har tenkt å lage rammen/motorfestene. Stay tuned!
Update 2 - kapping/demontering
Spoiler
Update 24.01.2012:
Nå har eg åpnet eksosen og fjernet alle hindringer, så nå er det fri eksos! Må nok kjøpe noen rør og mekke sammen en egen potte, for sånn det er nå, så havner potten rett ved siden av setet. Eg har også fått fraktet motoren opp til verkstedet, og på fredag får eg endelig målt opp rammen og forhåpentligvis sveist det sammen.
Slenger med et bilde av hvor eg kappet rammen, og som dere ser bak støtdemperen, så er fremdeles luftfilterboksen der, og den skal erstattes med en batteriholder. Det er uvisst om eg blir nødt til å flytte på bremsepedalen, støtdemperens feste og fothvilerne.
Update 27.01.2012
En hel dag med sveising, sliping og skruing har fått meg ganske godt på vei til å bli ferdig.
Eksosen er sveist sammen og kommer til å lage noe sinnsykt mye lyd, men eg må få tak i flere eksosrør for å få det til å passe. IMG_20120127_131113.jpg98,72K18 Antall nedlastinger
Rammen trenger "litt" pussing og sliping, så før eg monterer ting sammen så skal eg få slipt ned hele rammen/sandblåst den og få på et lag med lakk. IMG_20120127_131148.jpg121,87K14 Antall nedlastinger
Bare for å vise litt hvordan det ser ut med motoren på "rett" sted
Update 4 - side mission
Spoiler
Update 28.01.2012:
Nå har eg fått et lite ekstra oppdrag av DementedX her på portalen, skal forlenge en Rieju MRX svingarm til han, så på tirsdag blir det nok fokusert mest på den for å få den ferdig fort Men det skal ikke ta så lang tid, så er eg snart tilbake på rett spor med prosjektet
Update 5 - sandblåsing
Spoiler
Update 03.02.2012:
Det har ikke vært mye tid til å skru på sykkelen denne uken, med bare en dags verksted. Men eg fikk sandblåst rammen, fått på et 18" crossdekk og en bremsecaliper bak. Bakhjulslager til SM dekket er bestilt, så det skal bli klargjort til veiene blir tørre og temperaturen stiger IMG_20120202_112533.jpg144,92K10 Antall nedlastinger
Her er prosjektet sammen med delesykkelen som skal bli totalt demontert, bare gi en lyd dersom du trenger deler, for eg har altfor mange deler liggende ^^ IMG_20120202_084351.jpg161,75K25 Antall nedlastinger
Update 6 - sveising og boring
Spoiler
Update 10.02.2012:
Første plan på agendaen i dag var å få sveist på noen stag som skal være grunnlaget for det bakerste motorfestet. Motoren kan ikke ha så stor vinkel framover på grunn av girpedalen og måten eg skal feste motoren i fronten. Eg blir nødt til å sette heveklosser på bensintanken for å få en en åpning mellom toppen på motoren og bunnen på bensintanken. IMG_20120210_091430.jpg91,58K26 Antall nedlastinger
Det viste seg å være vanskelig å få ut bolten i svingarmen, siden eg skal fjerne motorfestet og ikke trenger bolten så skal eg og min gode venn, mr. skjærebrenner, være så snill å løsne motorfestet fort
Her er begynnelsen på rammen som skal gå rundt motoren IMG_20120209_104415.jpg81,84K23 Antall nedlastinger
Nå har eg fikset nytt feste til svingarmen, byttet verksted så denne uken satser eg på at det skal bli meeeget bra framgang på prosjektet! Har hatt litt problem med å laste opp bilder, men i morgen skal det bli en update! Det er best eg får fortgang på sykkelen og får den vekk herfra fort, for den lokale onkel politi har fått med seg at prosjektet er på øyen.. en god grunn til å bli engasjert og jobbe som f***!
Update 7 - måling og sveising
Spoiler
Update 14.03.12:
Jeg har jobbet litt med prosjektet, men har ikke tatt meg god tid til å oppdatere her inne. Svingarmen har blitt flyttet vel 6-7 cm ned, demperen har blitt byttet ut med en atv demper og motorfestene har blitt sveist på bak. I dag måtte eg også fikse scooteren som endte opp med å ta fyr, så det ble ikke gjort så veldig mye. Men på fredag har eg hele dagen på meg til å få sveist resten av motorfestene og begynne med å modifisere eksosen på den. Legger ved et bilde av svingarmen slik den var for et par dager siden. På fredag skal eg prøve å få lastet opp bilder av sykkelen slik den ser ut nå, og forhåpentligvis med motoren festet!
http://
Update 8 - sveising
Spoiler
Update 22.03.2012:
Som dere ser på bildet, så har eg fått på svingarmen, støtdemperen og hjulet. Motorfestet er sveist på nede, og i morgen blir nok resten av festene sveist på og motoren havner på plass. Etter at alt er gjort ferdig så skal eg lakkere hele rammen, men eg trenger litt tips til hvilken farge eg skal ha på den, og hvilken farge eg skal ha på kåpene. Dersom eg skal ha en svart sykkel, så vet eg ikke om det hadde vært finest med matt svart eller blank svart. Noen innspill?
På bildet ser dere hvor eg hadde svingarmen før, og nå har eg flyttet den ned.
Update 9
Spoiler
Update 23.03.2012:
Nå er motorfestene klare til å sveises på, men må ha god tid for å få det nøyaktig på plass så det skjer nok ikke før på tirsdag. Men etter det blir det bare småplukk igjen, som å pusse, lakke, fikse innsug og kjede.
Scooteren tok kveld igjen, helt uten grunn.. Så nå er eg veldig opptatt av å få "mopeden" ferdig for å kunne kjøre fort nå når det blir vår i luften
Her er mopeden med motoren festet på 1 av 5 fester. Det er lett å se at mopeden er ekstremt høy, og den må nok senkes på en eller annen måte.
Update 10
Spoiler
Update 13.04.12:
Fikk montert motoren i igjen, fikset til noen motorfester, som ikke er med på bildet, for de satt eg på etterpå. Byttet dessuten demperen tilbake til den originale for å få den lavere. Er på tide å få den på veien nå
Update 11
Spoiler
23.04.2012
Motorfestene er klare bak, nå gjelder det bare å fokusere på rammen som skal gå rundt motoren som skal holde det fremste motorfestet på plass. Uten å si noe sikkert, så kan det hende at den er klar til å kjøres til fredag, dersom eg får tilsendt de siste delene. Blir lett opptatt med andre ting nå for tiden, siden vi får nytt utstyr på skolen, da blir ting lett omorganisert. Men ha tålmodighet, det er ikke lenge til nå! Skal få låne meg et GoPro HD kamera på jomfruturen.
Update 11 - Sveising av siste motorfester og montering
Spoiler
24.04.2012
Motoren er montert og henger på egne fester! På torsdag blir resten ferdigmontert og den blir garantert testet Nytt innsug er skaffet og skal monteres, Mikuni gasseren skal på, og eksosen må eg improvisere litt på.
Selger også vekk mange deler fra mopedene nå, så ta kontakt om det er noe du trenger! Har solgt motorene, men har en splitter ny uåpnet sylinder liggende, med stempel ^^
Hadde et lite uhell når eg holdt på å jobbe med vinkelsliperen i dag. Det viste seg at de arbeidsklærne vi får utdelt, ikke er brannhemmende ^^ Heldigvis oppdaget en kompis ved siden av meg at det brant godt oppover dressen, og da fikk eg slukket det i tide. Var snakk om ganske intense flammer. Men ingenting skal få hindre prosjektet fra å komme til live!
Ble fornøyd med festene! De holder motoren godt på plass. Torsdag kommer som sagt det fremste motorfestet på plass.
Dette innlegget er endret av FrankKleppe: 24 april 2012 - 21:20
The best engine in the world is the vagina. It can be started with one finger, it is self-lubricating, it takes any size piston, and it changes its own oil every four weeks. It's only a pity that the management system is so temperamental.
Takker for at dere følger med! Trenger litt inspirasjon når det er snakk om så mye som må gjøres før den er 100 % klar og road "legal"
The best engine in the world is the vagina. It can be started with one finger, it is self-lubricating, it takes any size piston, and it changes its own oil every four weeks. It's only a pity that the management system is so temperamental.
Derfor eg mente "legal". Eg setter nok på et skilt og håper på det beste. For akkurat nå bruker eg over 3 timer å kjøre hjemmefra til hybelen, med bil bruker eg 1 time, så eg vil ha noe med mer futt i
Andreas.mulle, den 18 januar 2012 - 18:42 , skrev:
følger med her! hadde bare vært enda råere med en skikkelig 2-takter!
Det hadde absolutt ikke vært feil nei! Men eg får se hva det blir til over tid. Finner eg en billig 2-takts motor så kan det lett hende at eg bytter om en eller annen gang. For man kan aldri få nok fart!
fått i gang prosjekt her og ja;) blir bra det skraut nett over svingarmen du skal mekke til meg i tråden min;)
glenn her btw so du kanskje tippa;)
Jess, tenkte eg sku legga da ut, så blir kanskje nåken interesserte når eg skal selga an
Blir bra den svingarmen