Du har nå kommet til crosscart-prosjektet til André(Lillert) og Martin

Vi er to glade gutter som nyter livet i verkstedet :g Vi kommer begge to fra Skien, og har de siste årene begynt å være litt mer i låveverkstedet til Onkel, som er faren til Martin



Litt om oss
Vi heter da Martin og André

Det er for det meste Martin som har lært André det han kan på verkstedet, men noe har han klart å finne ut av selv også.
Vi kommer ofte med forskjellige idéer, men pleier som regel å komme til enighet.
Vi har også en felles venn, nemlig Steffen her på forumet. Han er naboen til Martin, og kommer innom en gang iblant for å se hva vi driver med.
Historien bak prosjektet
Vi begynte å bli litt lei atven, og tenkte at vi kanskje skulle bygge noe som begge to kunne kjøre samtidig

Vi trengte en motor så vi så litt rundt på nettet, og i Norge var prisene høye


Så vi spurte litt rundt, fikk god hjelp av dere her på forumet, og fant til slutt en på Ebay som lå i England 8) Sendte en mail til BikeBarn, som var selgeren, og fortalte at vi trengte en komplett motor til et crosscart prosjekt


Planer
Det er planlagt at vi skal ha uavhengig demping bak, med BMW akslinger og hjuloppheng. Vi har valgt å bruke en løsning med stive aksler, altså UTEN diff

blir noe veldig likt det her:

Dette blir festa på crosscarten slik, med doble A-armer, både foran og bak.

Her er et bilde av motoren vi skal bruke som er en 2006 Kawasaki ZX6R, med 130hk.

Her kommer alle updates, Nyeste på bunnen

08.01.2012 - BMW deler demontert
Da har vi kutta og herja den gamle BMW'en :g har stått her en stund, og endelig fikk vi bruk for den


Har ikke så mye bilder av selve demonteringen, men tok noen bilder av delene når de var helt ferdige da

Skal pusses og lakkes alt sammen \


Hjulnavene, akslinger og kalippere


Kan jo legge med siden: http://www.westgarag.../sprockets.html
Måtte kutte av baknavene da, fordi de satt sveisa i bærearmene




Motoren blir neste! :g
Update 15.02.2012 - Motoren er ankommet, MASSE bilder + bilder av delene
Da har motoren ENDELIG kommet. Greinrøra og ECU'en kommer ikke før litt senere da de ble sendt med en annen forsendelse

Har tatt MASSE bilder, og filma litt av både motoren og ATV'en :g
Har ikke egentlig så veldig mye å si om motoren, annet en at den så veldig bra ut - ingen store skader, og den var i den standen Bike Barn beskrev, som var omtrent strøken


Martin pakker opp motoren






Her er motoren pakka opp og satt inn i låven





Det er 2 spjeld på vært innsprøytningdhus






Er forkammer med dyser i filterboksen


Martin med dagens fangst :g

Tok av svinghjulsdekselet






Tok noen bilder av drev, eksosutgang og litt annet forskjellig






Her er innsprøytningshusa





Tok noen bilder til av motoren, bare uten blits





Tok av innsprøytningsrekka også for å komme litt bedre til når den skal vaskes



Her er det et bilde av coilene


Tok noen bilder av delene også nå som jeg hadde litt bedre kamera

Her er noen bilder av diffen

Kalipper og hjulnav




Ble litt forskjell på akslene etter jeg pussa de


Styresnekka




Slenger med noen bilder av rørbøyeren også



Da er det ikke så veldig mye mer, men har en film jeg skal få lastet opp også! :g Husk å sjekk updaten på ATV'en også!

04.03.2012 - Dreibenk, demping og styring
Har fått dreibenken til å gå, så slenger ut noen bilder

Det er en gammel dreibenk fra midten av 60-tallet tror vi :rull:
For noen år tilbake så skulle de ha ny på Kroftholmen en plass, så siden de skulle hive den gamle så henta heller vi den

Det vi gjorde var å sjekke og bytte sikringer og å skru av ledninger og brytere å pusse de rene for korrosjon. Vi satt også på en ny stikkontakt til den

Den ville ikke starte da vi satt på stikkontakten, så det var da vi begynte å skru fra hverandre og pusse med dremelen

Vi har også bytta olje på den, og rense oljefilteret

Det vi skal bruke dreibenken til når det gjelder crosscarten er å dreie bøssinger og fester til leddlagerene som holder A-armene





Hjulnavet bak som skal dreies


Første gang vi brukte den, så som en prøve så dreia vi endene på en stang så de passa nedi holderen til tørkepapiret


Dempere
Så var det demperene. Vi har ikke bestemt oss for hva vi skal ha enda, om det blir lange dempere, korte, eller om det blir en såkalt "pushrod" demping.
Det er i hovedsak bak det er snakk om her, foran skal vi bare ha enkle dempere av det litt kortere slaget

"Pushrod" er når det er en stang der demperen egentlig skal være, som går til et ledd, som skyver en demper ned.
Fordelen med dette er at da kan vi ha kortere harde dempere, men fortsatt ha myk demping med lang vandring.
Bakdelen er at det krever nok litt utregninger som vi ikke er i stand til å klare...
Et eksempel kan dere se her:http://www.c42.mride.se/pushrod.html


Når det gjelder lange dempere så er såklart utseende et +, og at vi får myk og god demping med gode offroad egenskaper. Bakdelene er at de blir fort slitt pga. lang slaglengde OG de er dyre :rull:

Korte dempere er siste alternativ. Det blir en løsning der demperene sitter inne i A-armene. Da blir den litt stivere i dempinga, og får kanskje ikke så bra offradegenskaper som med pushrod, eller lange dempere.
Fordelen med korte er at den blir mer stabil, og vil ta svingene bedre, og vil ikke krenge så mye.

Legger med en liten tenging av sånn vi kan forestille oss det, har ikke tegna lange dempere, men det kan dere jo se på eksempelbildet.

Styring
Vi har slått fra oss styresnekkene. Det blir bare tett å ha styresnekker på en crosscart :rull:
en annen årsak til at vi slo det fra oss er at vi får en tannstang av Kristian - broren til Martin. Tannstanga er fra en BMW og vi skal korte den ned en god del så den passer bedre :g
Slik ser tannstanga ut. Dette er ikke tannstanga vår, men en lignende


Dette er samme tannstang, bare forkorta



12.03.2012 - Dreia hjulnav og kjøpt plugger
Har fått gjort littegrann idag

Dreia ned hjulnava så det bare er lagerfester igjen omtrent, så de passer i de nava vi skal lage

Kjøpte nye plugger til motoren også, og litt oppbevaringsbokser og en verktøytavle på Biltema for å få det litt ryddig før vi begynner på ramma :g




Er sånn her navet er tenkt at skal bli


27.03.2012 - Stålet er ankommet, radiator
Har brukt en god del tid på å rydde sikkelig i verkstedet, men har klart å skvist inn en liten update


Vi har fått tak i en radiator og bensinpumpe, og fått dreia det siste hjulnavet. Stålet kom også idag, så da er jo det i hus! :g firkantrøra til grunnramma mangler da :rull:
Gidder ikke skrive så mye, bildene sier jo sitt







Delene vi har samla til nå, er ikke så veldig mye igjen, bare å bestille de siste fra nettet


Her er lista over alt stålet vi bestilte, var ikke så altfor dyrt faktisk! Kommer på rundt 6000




12.04.2012 - Nuts'n'Bolts!
Igår så fikk vi alt av bolter og muttere vi trenger, utenom de som er fingjengede

Satt hele kvelden og sorterte


Syrefast av høy kvalitet!
Veldig dårlig bilde av lista, men skal få lagt ut en print screen




15.04.2012 - Drev/akselfeste
Da har vi bestemt oss for å droppe diffen :rull: Satser på at det blir bra, men blir det ikke det så lager vi til noe diff greier

Vi har begynt å lage drev og akselfester nå, å det er ikke lett :rull: Vi må tenkte på at det skal lager på, og da blir det litt vanskelig, fordi det må gå ann å ta den fra hverandre for å kunne tre på lagerene

Vi bruker stål fra stempelet på en hydraulikksylinder som dreiemne.
Her er Martin igang med å måle på emne



Blir sånn med noen presstilpassa hylser over akslingene der som lagrene skal sitte på


The making of mellomstykke

Ferdig dreia mellomstykke

Edit:
Det vi har gjort er å bore hull på 12mm igjennom begge akselfestene, og et 10,5mm hull igjennom mellomstykke. Så gjenget vi opp hullet i mellomstykke til M12. Etter vi hadde gjort det, så dreia vi en kant rundt mellomstykket sånn at sveisen holder bedre. Deretter satt vi den sammen igjen, og sveisa planethjula (tannhjula fra diffen) fast til mellomstykke


Vi holder også på å lage noen hylser som skal sitte rundt bakdelene av akselfestene, og som skal fungere som lageroverflate. Det blir vanskelig fordi vi skal ha en lett presstilpasning, og det vil si at hylsene på presses på akslefestene



Bildene sier vel litt de også

12mm hull igjennom akselfestene, og M12 gjengede hull igjennom mellomstykket





Satt sammen før sveising, legg merke til at det er dreia en kant i endene av mellomstykket!



Hylsene som skal presstilpasses






Her er den ferdigsveiset! Du kan jo våge å klage på de gøttesveisene der, Kristian



Verkstedlivet ass

Edit:
Lageroverflate
Da har vi brukt helga på å dreie hylser som skal være lageroverflata på drev/akselfeste



Kommer til å ligge under Drev/akselfeste på forsiden








Update 16.04.2012 - Skive og lager
Da var skiva festa på aksel/drevfeste var MYE jobb, men vi fikk det til Det som er greia er at vi måtte dreie det innerste hullet større, men hvor skulle vi feste den på dreibenken da? Så det vi måtte gjøre da var å først bore alle 6 hulla, og så skru den fast i akseltappen, og SÅ kan vi feste den i dreibenken Men vi fikk det til
Vi har også kjøpt lager. På Tools kosta rullelager 2700,- for stk. så det synes vi var LITT i overkant dyrt... Så vi gikk for kulelager, som kosta 1000,- for stk. Størrelsen på lagra er 70x100x25, så er store lager





Original tråd:
http://www.apriliafo...=249236#p249236
Dette innlegget er endret av lillert: 16 april 2012 - 23:39