Kaasa's Derbi-prosjekter
Oversikt og Planlegging
Derbi xRace - Original Edition
Dette er min første Derbi, grunnmuren til prosjekt-tråden og bygger historie på de første oppdateringene.
Planen for denne fremover er i hovedsak å fikse opp og få den på visning, for så å selge den.
Det var denne jeg var på visning med tidligere, men ikke gikk igjennom... Den har siden den gang bare stått alene i en krok og blitt plukket deler av.
Slik den står nå:
Hva som skal gjøres:
- Finne ut hvorfor den ikke starter, for så å ordne det.
- Bytte forstilling til den originale igjen.
- Bytte styre + holker
- Fikse kjedet
- Fikse kick, samt bytte av clutchdekselpakning
- Pusse ned og lakkere eksosanlegg
- Sveise hull i eksosanlegg
- Bytte lykt
- Sette på radiator
- Lufte bremser
- Lakkere kåper
- Selge
Derbi xRace - Svart/Gull Hyper Edition
Dette er Derbi nr. 2
Jeg har endelig bestemt meg, det blir svart/gull planene jeg har snakket om tidligere og det er i denne
rammen PR3-motoren skal.
Slik den står nå:
Planen tidligere var jo doble radiatorer, men tror jeg dropper det... eller hva synes dere?
Ramma er pussa ned, men ettersom den har hengt i garasjen i to måneder er det kommet noe overflaterust som må fjernes før lakkering. Som dere kan se på bildet så har jeg lagd nytt demperfeste for å gjøre den høyere.
Planer fremover:
- Lakkere ramme/svingarm i svart
- Montere i PR3-motor.
- Lakkere forstilling Gull (oppned-gaffelen som står på den originale Derbien).
- Lakkere Kåper (usikker hvordan farge og detaljer)
- Diverse detaljer i Gull
Få den så strøken som mulig uten at det går så veldig utover det økonomiske.
Ellers er denne sykkelen åpen for forslag/endringer så det er bare å kommentere hva dere synes. Husk at det er akkurat DU som gir meg motivasjonen til å drive disse prosjektene.
Motoroppsett Prorace3 70cc
Motorblokk: Derbi-Piaggio matchporta mot Prorace3
Sylinder: Metrakit Prorace 3
Veiv: Doppler Endurance
Eksos: Metrakit Prorace 3
Forgasser: Stage6 28mm R/T PWK
Reed: TopPerformance Vforce
Luftfilter: Stage6 Double Layer
Tenning/coil: Polini Race, innerrotor
Derbi Hyper DRD
Dette er DRD'n som har blitt prioritert mest den siste tiden. Drømmesykkelen min <3
For øyeblikket står det i PR3-motor, men det skal bygges MHR Team 88cc motor til DRD'n.
Slik den står nå:
Planer/Mål fremover:
- Lakkere kåper på nytt
- Få tak i kalipper forran.
- Polere ramme
- Polere svingarm
- Polere felger
- Bygge MHR Team 88cc motor (oppsett lengre nede)
- Overhale bremser
- Lage nytt elnett
- Lage nytt dashboard
- Lage egen bakskjerm/sprutskjerm under hekken
- Carbon saltrekk
- KTM crossplate
- KTM framskjerm
- Ta masse bilder/film
- Elske den
- Benke over 20.7 WHP
- Elske den enda mer.
Motoroppsett MHR Team 88cc
Motorblokk: Derbi/Piaggio matchportet mot sylinder
Sylinder: Malossi MHR Team 80
Veiv: Airsal xtreme med 45 mm slaglengde
Eksos: Voca 90 (usikkert)
Forgasser: Koso PWK 34 mm
Reedventil: En Vforce-reed
Luftfilter: UNI
Tenning: Conti CRX eller noe annet heftig
Update 1
Velger å legge ut første update på grunn av det er ser ut som det tar lengre tid til å få fiksa mopeden.
Derbien går altså ikke og det er flere ting som har dukka opp underveis som må fikses og gjøres.
Litt historie:
Mopeden verken gikk eller hadde skilt, så det som måtte gjøres var å fikse den for så og få den på visning og deretter få utdelt skilt. Men dette var ikke bare bare... det var flere ting som gjorde det vanskeligere.
Selger sto fast på at sylinderen ikke var skåret og at det var en originalsylinder, noe som var helt feil.
Den var både skåret og ikke en original(49cc)sylinder. Fant ut at det var en 70cc sylinder men ikke noe mer enn det.
Vet du hvilken sylinder det er? http://s1048.photobu...er%20-%20derbi/
Jeg fikk ikke vite at den ikke gikk i 1. gir.
Det var også en laaang historie angående vognkort, som gikk ut på at forrige-forrige-eiger av mopeden hadde gitt forrige eiger feil vognkort osv, vil ikke gå inn på dette noe mer en som så.
Mangler nok bare at jeg snakker med min lokale Vegvesen stasjon så skal det fikse seg.
Det første jeg gjorde etter jeg fant ut at sylinderen var skjært, var å kjøpe en brukt Hebo-erstatnings sylinder som jeg monterte kort tid etter.
Trengte også ny bensinkran, så kjøpte det.
Monterte senere motor og alt på mopeden:
Etter å ha prøvd å få start en god stund fant jeg ut at den lekkte i bunnpakningen og pakningen mellom reed/innsug.
Var på biltema og kjøpte pakning som jeg skjærte til selv som bunnpakning, og brukte Wurth pakningstoff på reed/innsug.
Reed/innsug ble tett, men bunnpakningen lekkte fortsatt. Dette er jeg rimelig sikker på var fordi jeg alt for lite til på toppen.
Av flere grunner skrudde jeg opp clutchblokka, dette fordi den ikke gikk i 1. gir, var noe tull med clutchen og for å sjekke olje.
Fant straks da denne...
Fant fort noen flere biter, og valgte å splitte motoren.
Etter å ha splitta motoren, satt jeg igjen med masse små biter og en knust girkasse.
Slik står motoren den dag idag.
Må få tak i ny girkasse/drev, men tror jeg har fått ordna av en fyr.
Jeg har også kjøpt masse deler som vil blir montert og brukt i senere tid.
Så det vil bli Metrakit ProRace3 oppsett
Det jeg har kjøpt/bytta til meg:
- Hebo Erstatningsylinder (Rabassa)
- Metrakit ProRace3 sylinder (Piaggio)
- Metrakit ProRace3 eksosanlegg
- Tp Coil
- Hebo luftfilter
- Polini reed (dårlige blader, noen som vet hvor jeg får nye?)
- Stage6 rpm- og tempmåler
- Malossi(?) trimclutch
- Clutchhus
- SMT kåpesett
Den nye clutchen vs den gamle.
Jeg trodde min var org, men disse er helt like.
Er begge fra Malossi eller orginale? gi svar i kommentarfeltet!
nye vs gamle
Update 2 - Girkasse trøbbel
har problemer med montering av motor og trenger hjelp av noen med litt mer erfaring!
har satt den sammen de to blokkene med girkassen, virker egentlig greit med giringen, men er ikke sikker om alle shims ligger riktig..
SE BILDER OG SI IFRA OM DERE SER NOEN FEIL/MANGLER, takk.
skal denne være her? mente hvis den ikke var der så ble det så lavt...
skal girakslingen være slik??
Update 4 - Kjøp av deler
Liten update på hva jeg har kjøpt i det siste, bilder taler for seg.
Stage6 PWK 28mm R/T forgasser
Stage6 Double-Layer powerfilter
TP Kevlar clutch
50cc stempel til hebosylinderen
Doppler endurance veiv
C4 veivlagre
Dyser
Eksosskruer
B10EVX plugg
TNT plugghette
Bensinslange
Kjøleslange
Svinghjulsnot x2
Pakningsett derbi
Sylinderhoner
Digitalt Skyvelære
Flatfil
Momentnøkkel
2mm loddetinn
Autosol
Update 5
Var i garasjen og skulle sjekke hvorvidt det ble med matchporting av rabassablokka, begynnte med at jeg ikke fikk satt sylinderen på pinboltene før jeg så dette:
FINN 1 FEIL
Har ingen anelse om hvorfor jeg helt fra starten av har trodd at denne motoren var av nyetypen (piaggio) men har vel noe med at jeg ikke har sett så mye på clutchdelen før jeg trengte den. Dette gjør meg også usikker på om derbien faktisk er en 2008 modell....
Men uansett, gikk på nettet med en gang og fikk kjøpt en ny motor, var mye styr men kom frem til slutt at jeg får den uten veiv, svinghjul og stator. Dette var da greit nok da jeg likevel skal sette i splitter ny Dopplerveiv og at han sier at det står Doppler girkasse i den.
Begynner på den nye motoren så snart jeg får den!
Har også fått fiksa Vforce reeden jeg hadde fra Furia'en om til Derbi.
måtte også fikse litt på innsuget
Update 6 - Klar for visning
Har stillt inn forgasser, satt på kåper og litt smått, så nå gjenstår det bare å få bestilt time!
heregud hvor stygg den ser ut med alt det dritte..haha
Originalt som bare det!
Bytta SM bakhjulet fra RMXen og det jeg hadde til Derbien først.
Mye fetere dekkmønster på det hjulet jeg hadde på RMXen!
Lite fett VS drit fett
Polert felg, vaska nav og eiker, Dekkrens og lakkert drev og skruer.
Klar til montering etter visning!
Update 7 - Bygging av motor +++
Gått en stund siden sist update, har vert mye styr med delesalg osv... men her er den!
Samme kveld som jeg fant ut at den blokka jeg skulle bygge trimmotor var av gamletypen og ikke nyetypen, kjøpte jeg meg en nyetypen motor. Var mye styr frem og tilbake om den var komplett eller ikke... ville jo heller bruke litt ekstra penger på noe som faktisk var i orden! når jeg fikk vita at jeg skulle få blokka uten veiv begynte jeg å tvile på hele kjøpet... jeg tenkte jo da at det helt sikkert var noe annet som manglet. Men etter han fortalte meg at det sto Doppler-girkasse i måtte jeg bare ta sjangsen.... noen dager gikk og jeg var å henta pakken på Postkontoret, så var det rett hjem, åpne pakken og splitte motoren for å sjekke girkassa ......selvfølgelig var det ingen Doppler... mangla også endel shims og senere fant jeg ut at kicken ikke var med...
menmen, sånn er det å kjøpe av folk man ikke kjenner til!
Begynte med motorvask! høytrykkspylte hele motoren samt brukte avfettingsmiddel og børste.
Har ikke så mye bilder fra før vaskingen... men den så forferdelig ut!
Før matchporting!
Begynt litt!
Nesten ferdig med ene halvdel
Lakkert der hvor tenningen skal sitte.
Før og Etter bilder:
Ufokusert bilde...
Ferdig matchporta og satt i splitter ny Doppler Endurance veiv samt nye ferske lagre, Tp Kevlar clutch og nye simmerringer i hele motoren!
Montering av sylinder!
Nye pinbolter!
Siden jeg ikke får til kicken jeg har fra Rabassamotor ble det til at jeg bare tok av alt og lot bare aklingen stå igjen.
Tror det er den "halvmåne-fjæra" som er fucked eller at det faktisk er en forskjell på kicken fra gamle- til nyetypen...
Var en liten tur på Biltema og kjøpte gummiovergang til 32mm innsuget, dremmel og lakk.
Prøvemontering:
Skal settes på SM-hjul og showa fremdemper før oppstart, alt dette før 20. september som er dagen Derbien skal på visning. (Crossfelger og orginalmotor settes på igjen noen dager før)
Demontering av forstilling!
Ut med orginal motor
Inn med ProRace !!!
Styre og multimeter som kommer til å bli montert!
Update 8 - Nærmer seg oppstart!
Slenger ut en liten update før den er helt klar til oppstart, var å henta dette fra speedoptions idag:
- 28 mm innsug
- Stempelstopper
- Bremseskiver x2
- Dyser: 75, 135, 138, 140, 142
- Not
Sverre(MrFIXIT) sa dysingen kom til å ligge på 138/140 men kjøpte 135 og 142 i tilfelle det ble litt feil.
(75 dysen er til org-motor)
Har ikke sett vitsen i å sjekke hvordan dyser som sto i 28 gassern før nå, men fant ut at den bruker jo ikke vanlige dellortodyser.......... så må kjøpe nye dyser til den... men ved oppstart så blir det enten 130 dyse eller 148 dyse som jeg har ifra før.
Sto 38 tomgangsdyse i, men ha skal 48. Denne fikk jeg av Marius (Dapp), takk til han!
Slik den står nå:
Ellers er det bare småting som gjenstår før oppstart:
- Sette på clutchwire og pinne
- Sette på innsug og forgasser
- Forgasserwire
- Tenningsystem
- Eksosanlegg
update blir etter oppstart, mulig en liten filmsnutt! STAY TUNED
Update 9 - Med liten kjørefilm!
Som det er blitt fortalt tidligere i kommentarfeltet så har det vert oppstart av ProRacemotoren! Gikk ganske fint med den dysa som sto i (130).
Men den lekte vann fra et hull under vannpumpa, så kjøpte raskt "Vannpumpe rep-kit" fra Speedoptions og fikk ordna det.
Har ikke fått ordna med luftfilter enda da det er så liten plass!
Har ikke clutch, og tung dreving men her er en liten filmsnutt!
Har jo bare prøvd den litt på 2. giret i gata, men ville prøve å dra den på 3. giret og få litt fart ...meeeen så begynte den å tulle... døde når jeg ga mer enn halv gass og bare noen meter senere så var det helt dødt. trilla den hjem tok av eksosanlegget og så inn i sylinderen, der var vann så reiner med gåen toppakning.. vet ikke hvordan det kan ha sjedd men....
Uansett så blir motor tatt ut og Derbien blir gjort orginial før visning som er nå på Torsdag!
Bilde av pluggen, litt hvit?
Har brukt litt penger i det siste og..
Speilreflekskamera (Canon EOS 1100D) så nå skal det blir fine bilder fremover!
Også har jeg kjøpt meg en xtrememotor som jeg ikke helt vet hva jeg skal med enda...
Oppsett:
- Airsal Xtreme 88cc kittet, Helt nytt, ikke starta, Suzuki_Olsen sin gamle...
- MRD clutch som også skal være ny.
- Org tenning
Også har jeg skaffa meg Conti CRX Neutrino trimtenning! denne skal på ProRace'n når den motoren skal i ramma igjen etter visning!
Update 10
enda en kjedelig update:
Var på visning med Derbien på torsdag, men gikk ikke igjennom... mangla svinghjulsdeksel og baklys samt at det er brennt hull i dråpelykta..
visninga var litt demotiverende så har ikke fått kommet med noe update før nå.
skrudde til langt på natt dagen før visning samtidig som jeg var syk.. var ikke på skolen på torsdag heller... skikkelig drit!
Bilde jeg tok mens jeg venta på personell, var jo ingen der når jeg kom haha
Hullet i lykta:
fra kvelden før:
Prorace vs org
Midt oppi denne "sorgen" lå denne pakken fra ebay på bordet når jeg kom hjem!
NOS-kit!
har ikke noen konkrete planer med dette men må vel få testa det ut på noe vis...
Update 11 - Photoshoot av ny Derbi
Var igår å kjøpte meg en ny Derbi, bruker denne til å teste Prorace- og Xtrememotoren mens jeg venter på visning og litt andre ting.
Det som ikke funker er motoren, men det er jo ikke noe å bry seg med da jeg skal sette i mine motorer.
Et stort pluss var jo at jeg fikk med Yasuni R3 underbody, dette er lite brukt og det syntes! (vaska det litt før jeg tok bildene)
Her har dere mange bilder:
Henger der og skriker etter å bli brukt!
Update 12 - Modifisering av ramme ++
Lenge siden forrige update nå, har det nokså travelt om dagene men klarer å presse inn litt tid til prosjekt innimellom.
Har gjort mye forskjellig smågreier så tar det litt nedover her.
Det som er gjort med ramme er:
- Kappa fothvilere bak.
- Kappa diverse unødvendige fester som f.eks hekkpottefester.
- Sveisa fester til radiator nr 2.
- Sveisa feste til coil og CDI
- Borra hull til bakdemper¨
- Pussa ned ramma
Kjøpte sveiseapparat (MIG) på Biltema, var utstillingsmodellen og fikk ikke med munnstykke. Det er grunn til at sveisen ikke er 100%.
Ramma er nå helt klar til lakkering, skal spraylakkeres av min onkel.
Begynt å plukke ned
Måtte slipe av bakhjulsakslingen to plasser for å få den ut...
Ferdig ribba og påbegynt kapping av fothvilere.
Pussing utendørs
Sveiseapparatet fra Biltema, kjøpte også en skikkelig skrustikke da den gamle var ødelagt...
Hvilke radiatorer skal jeg bruke?
Slik ble det med doble radiatorer!
Borra hull til bakdemperen, slik at den blir noe høyere.
Slik ramma står nå
Bytta til meg Polinitenning av Sverre (MrFIXIT)
Drev lenge å styrte på med å stille inn tenningen, fant ut at svinghjulet var helt motsatt/speilvendt enn den som skal være til Derbi. Dette førte til at jeg ikke fikk festa tennplata i noen av festene i blokka, så jeg måtte borre og file i tennplata.
Ferdig innstillt og klar til bruk!
Kjøpt Crossplater!
Tenningsmicrometer, Varmeklarlakk og dempervatt fra Speedoptions.
Pussa ned Prorace-eksos skikkelig og hatt på 2 lag med klarlakk! (Bedre bilder kommer senere)
La også et lag på R3'anlegget.
Solgt RMX'en jeg hadde stående samt kvitta meg med Furiaen!
Åsså har jeg kjøpt meg bil!
Update 13 - Kjøpt DRD
Da var DRD'n i hus!
slenger ut noen bilder fra hvordan den så ut da jeg nettopp hadde fått den hjem. Etter bildene har jeg vasket den litt og gjort litt småting.
Blir å sette i Proracen snart!
Update 14 - DRD i snøen
Har ikke gjort noe særlig men slenger ut en update likevell.
- Satt i motor og bytta framskjerm
har heller ikke kjørt noe særlig pga snø som dere ser...
GOD JUL
Update 15 - Diverse mye smågreier
Lenge siden jeg la ut en skikkelig update nå, så her er hva jeg har gjort etter jeg kjøpte DRD'n.
Modifisering av den ene KTM-plata jeg kjøpte av vikhals!
Vil ha den mest mulig lik som den nye KTM-plata, sånn som Erling hadde på sin DRD
Resultatet:
Kappa og pusset med fint papir.
Vet ikke hvor fornøyd jeg ble, får se hvordan det blir på sykkelen. Skal selvfølgelig lakkeres.
Om det er noen som har nye KTM-plata og framskjerm (til SM) er jeg interessert i å kjøpe
På tide å rydde litt?
Før:
etter:
Noen som trenger SM-hjul?
Lagde pepperkaker med dama!
"Til Derbi'n"
Julegaver til Garasjen og Derbien:
- Gjengesett
- Oppbevaringsgreie for smådeler
- Slange mellom gasser og filter
Polering av kick, bremsepedal, girpedal osv:
Før:
etter:
Glipa mellom lyddemper og svana på prorace3 underbodyanlegget jeg har snakka om, har jeg fiksa men lekker litt enda... skal kjøpe eksospasta for å få det helt tett.
Av de tre skruene som fester lyddemperen til svana var en knekt når jeg fikk anlegget. Har nå borra opp, gjenga på nytt og satt i ny skrue med locktite.
Fiksa:
elsker denne lyddemperen
Når jeg fikk DRD'n sto det på 2x furia radiatorer, gidder ikke ha på dette nå når det er så kalt i luften likevell, dem var også dårlig festa så valgte å bruke 1x Derbi radiator.
før:
etter lakkering, montering og oppstart:
Rydda litt i tenningssystemet:
CDI og alt av ledninger blir skjult bak kåper!
Bilder av motor osv:
Liten video:
http://s1048.beta.ph...7b836a.mp4.html
dårlig kvalitet, filma med iphone på snapchat...
Update 16 - Styre ++
Fra Speedoptions:
- Clutchhendel
- Eksospasta
- Motorpakninger
- Dempervatt
- Wiresmører
Styre:
- Bytta til Hebo Chrome styre
- Satt på ny clutchhendel
- Fiksa på Tomaselli'en
- Ny gasswire
- Tomaselliholke på venstre side
FØR:
ETTER:
Syntes det ble mye mer clean med styre i crome
Har også heva sykkelen litt... planen var å bruke heveklosser men det viste seg å ikke funke slik som jeg hadde tenkt.
Kjøpte heller skikkelig drill på Biltema og borra hull slik som jeg gjorde på den andre ramma.
Fra biltema:
Slik heva jeg DRD'n min:
Heveklossene jeg hadde TENKT å bruke:
legg merke til KA-TUNING
DRD demper VS original demper
Besøk av av Harris (Wonderbjarne)
Ingen tvil om at han elsker DRD'n :lol2
Og til dere som ikke har fått det med dere, så har jeg kjøpt meg MHR Team sylinder!
Update 17 - Xtrememotor goes MHRmotor?
Skrudde av sylinderen på xtrememotoren noen dager tilbake.... sylinder blir solgt til Sebastian Lund. Kommer til å sette på MHR Team'en på denne motoren!
nytt og friskt stempel, aldri starta
Stor jævel av en eksosport!
Likte ikke helt dette her..... squish var heller ikke stillt, var 1,22mm.
her er da forskjellen på portene:
Update 18 - Samling av updateringer fra de siste dagene[NB: BILDETUNG] Bilde av DRD'n med hevinga og prøvemontering av R3'et som ble solgt og henta nå ikveld: (Skrevet 17 januar 2013 - 22:05)
Photoshoot - kveld Fikk kjørt litt idag, DRD'n er vel så og si komplett nå. Clutchen funker også!
Hadde ikke bakkåper når jeg kjørte, men satt dem på under "photoshooten"
Står helt inne i garasjen for natten
Dette innlegget er endret av Kaasa: 25 april 2013 - 11:45
Xtrememotor goes MHRmotor - Update 6
Men det er en ting jeg er usikker på og jeg hadde likt å få høre deres meninger om det.
-Motoren min (xtrememotoren) er jo matchporta xtremesyll og veiv av Suzuki_Olsen. Skal også stå på splitter ny MRD-clutch. Alt funker.
-Motoren til Sebastian Lund, er det jeg som har fått oppgave i å porte plass til 45 mm veiven. Sette opp motoren med veiva hans og xtremesylinderen.
Hva med at jeg bare setter på xtremesylinderen på min motor igjen, og så bare bytter vi motorer? står jo ikke skikkelig clutch på han sin så må bli mellomlegg evt.
Har lyst å splitte motoren igjen uansett for å matchporte etter MHR team sylinder. Men så kommer det store spørsmålet, er portene på xtreme større enn på MHR? med andre ord, "blir det for stort i blokka" til en MHR Team sylinder? SE BILDER UNDER!
Setter pris på om noen har lyst å tenke/vurdere med meg!
Masse bilder:
[spoiler]
Orker ikke skrive nå, så bare hiver ut masse bilder!
Beklager at noen bilder ble uskarpe...