Gå til innhold


Bilde

Førerkort-endringer i 2013

Nye direktiver

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
77 innlegg i dette emnet

#61 180CCFTW

180CCFTW

    NSR Tuning

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 716 Innlegg:
  • Registrert: 28-november 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Ulstein
  • Kjøretøy:Honda NSR
Garage Garasje

Skrevet 22 november 2012 - 19:34

vil bare si litt om A2. er ikke noen grense på 600cc :)

''Ny klasse A2 erstatter nåværende mellomtunge klasse. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (største effekt økes fra 25 til 35 kW og største effekt/vekt fra 0,16 til 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" men mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn. For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve.''


http://www.vegvesen....ykkel klasse A2



Men vet du hva jeg må ha av kurs/kjøretimer for og ta mellomtung som 18åring når jeg har da kjørt A1 i 2 år?

Honda NSR Malossi 180 Keihin 36mm Jollymoto SP FP bokser # 14/36 dreving = Fort nok. PROSJEKTET <--- Trykk

 

 

SMC Mistral Athena Sport 70cc Turbokit effektanlegg BLIR MEIR


#62 Wiito

Wiito

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 132 Innlegg:
  • Registrert: 12-februar 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Stord
  • Kjøretøy:PX-R,Camino,Senda X-Race,Katana,NRG MC3, DT50R

Skrevet 26 november 2012 - 17:38

Såvidt de ikke endrer på noe så skulle kunne kjøre M147-moped ved fylte atten år, uten ekstra opplæring.

Men pr dags dato som mindreårig kan jeg ikke det, sant?

#63 Strandern

Strandern

    Kongen av Hedmark

  • Veteran
  • PipPipPipPip
  • 4 760 Innlegg:
  • Registrert: 05-november 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hedmark, Trysil
  • Kjøretøy:Toyota Hilux 2003

Skrevet 26 november 2012 - 21:48

Men pr dags dato som mindreårig kan jeg ikke det, sant?


Du kan ikke ta M147 hvis du er under 18, nei

#64 Pipenøkkelen

Pipenøkkelen

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 535 Innlegg:
  • Registrert: 30-mai 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Ålesund
  • Kjøretøy:Nissan Laurel 2.8D, MT5, Corvette 380 x3, Garelli

Skrevet 03 januar 2013 - 12:56

Jeg fyller 16 år den 25. januar, og har klyst å ta teoriprøve på dagen. Er ferdig med trafikalt grunnkurs, og obligatorisk opplæring. Har også fått godkjent søknad om førerkort.

Derfor lurer jeg på om det blir noen endringer i stoffet du får på teorien, i og med nytt navn på førerkortklassen.

Eller kan jeg bare fortsette å lese i den teoriboka jeg har, som står M146 på, og ta teorien så fort jeg fyller 16?

Takk :))

Nissan Laurel 2.8D 90-Nissan Laurel 2.8D 1987<-TRYKKBAR-Tempo Corvette 380 73 x2-Tempo Corvette 380 1993-Garelli "Ukjent" 1977- Honda MT5<- TRYKKBAR
Kjør hardt, kjør stil, kjør japse uten tvil! :)


#65 Alalfa

Alalfa

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 20 Innlegg:
  • Registrert: 08-juli 12
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 03 januar 2013 - 20:23

Skjønner ikke at man må fornye mc kortet hvert 10'ende år når det står i førerkortet at jeg har det til jeg blir 100 år [img]http://www.mopedportalen.com/forum/public/style_emoticons/default/tongue.png[/img]

Det er så vidt jeg har lest bare at man må bytte inn til nytt førerkort, ikke test eller oppkjøring, mener at det både for bil og mc , (har ikke hørt noe annet) er samme prosedyrer. Litt off topic her på forumet, men det er vistnok også sånn at en ikke trenger attest hvert år når man blir gammel... :)

Skjønner ikke at man må fornye mc kortet hvert 10'ende år når det står i førerkortet at jeg har det til jeg blir 100 år [img]http://www.mopedportalen.com/forum/public/style_emoticons/default/tongue.png[/img]

Det er så vidt jeg har lest bare at man må bytte inn til nytt førerkort, ikke test eller oppkjøring, mener at det både for bil og mc , (har ikke hørt noe annet) er samme prosedyrer. Litt off topic her på forumet, men det er vistnok også sånn at en ikke trenger attest hvert år når man blir gammel... :)

Bra post, godt jeg har klasse A [img]http://www.mopedportalen.com/forum/public/style_emoticons/default/wink.png[/img]Stemmer det at den kw/kilo grensen gjelder før sykkelen blir plombert til mellomtung?Dvs. du kan ikke registrere en S1000RR som mellomtung.Eller tar jeg feil her?


Skjønner ikke at man må fornye mc kortet hvert 10'ende år når det står i førerkortet at jeg har det til jeg blir 100 år [img]http://www.mopedportalen.com/forum/public/style_emoticons/default/tongue.png[/img]

Det er så vidt jeg har lest bare at man må bytte inn til nytt førerkort, ikke test eller oppkjøring, mener at det både for bil og mc , (har ikke hørt noe annet) er samme prosedyrer. Litt off topic her på forumet, men det er vistnok også sånn at en ikke trenger attest hvert år når man blir gammel... :)

Bra post, godt jeg har klasse A [img]http://www.mopedportalen.com/forum/public/style_emoticons/default/wink.png[/img]Stemmer det at den kw/kilo grensen gjelder før sykkelen blir plombert til mellomtung?Dvs. du kan ikke registrere en S1000RR som mellomtung.Eller tar jeg feil her?

Bra post, godt jeg har klasse A [img]http://www.mopedportalen.com/forum/public/style_emoticons/default/wink.png[/img]Stemmer det at den kw/kilo grensen gjelder før sykkelen blir plombert til mellomtung?Dvs. du kan ikke registrere en S1000RR som mellomtung.Eller tar jeg feil her?

. Kan ikke være over 600cc. ... Min yamaha har 45 hk men mellomtung skal være til 47 hk. Men altså under 600cc
There's cobwebs in the cobwebs and wheels within the wheels, you can not imagine the way how I feel

#66 180CCFTW

180CCFTW

    NSR Tuning

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 716 Innlegg:
  • Registrert: 28-november 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Ulstein
  • Kjøretøy:Honda NSR
Garage Garasje

Skrevet 05 januar 2013 - 03:12

Det er så vidt jeg har lest bare at man må bytte inn til nytt førerkort, ikke test eller oppkjøring, mener at det både for bil og mc , (har ikke hørt noe annet) er samme prosedyrer. Litt off topic her på forumet, men det er vistnok også sånn at en ikke trenger attest hvert år når man blir gammel... :)

Det er så vidt jeg har lest bare at man må bytte inn til nytt førerkort, ikke test eller oppkjøring, mener at det både for bil og mc , (har ikke hørt noe annet) er samme prosedyrer. Litt off topic her på forumet, men det er vistnok også sånn at en ikke trenger attest hvert år når man blir gammel... :)

Det er så vidt jeg har lest bare at man må bytte inn til nytt førerkort, ikke test eller oppkjøring, mener at det både for bil og mc , (har ikke hørt noe annet) er samme prosedyrer. Litt off topic her på forumet, men det er vistnok også sånn at en ikke trenger attest hvert år når man blir gammel... :) . Kan ikke være over 600cc. ... Min yamaha har 45 hk men mellomtung skal være til 47 hk. Men altså under 600cc

kan vere over 600 cc nå :) sjekk vegvesenet sine sider på den linken jeg posta litt lenger oppi her.  men den kan ikke vere på mer enn 90 hester før du plomberer ned :p


  • Alalfa liker dette

Honda NSR Malossi 180 Keihin 36mm Jollymoto SP FP bokser # 14/36 dreving = Fort nok. PROSJEKTET <--- Trykk

 

 

SMC Mistral Athena Sport 70cc Turbokit effektanlegg BLIR MEIR


#67 norco125

norco125

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 51 Innlegg:
  • Registrert: 15-oktober 12
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Cagiva Mito. Derbi GPR 125. Peugeot Zenith
Garage Garasje

Skrevet 05 januar 2013 - 03:42

Det har blitt endring på lett mc. nå kan man ha ca. 20hk. skjekk veivesenet.



#68 180CCFTW

180CCFTW

    NSR Tuning

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 716 Innlegg:
  • Registrert: 28-november 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Ulstein
  • Kjøretøy:Honda NSR
Garage Garasje

Skrevet 05 januar 2013 - 03:48

Det har blitt endring på lett mc. nå kan man ha ca. 20hk. skjekk veivesenet.

3hjulinger ja? 


Honda NSR Malossi 180 Keihin 36mm Jollymoto SP FP bokser # 14/36 dreving = Fort nok. PROSJEKTET <--- Trykk

 

 

SMC Mistral Athena Sport 70cc Turbokit effektanlegg BLIR MEIR


#69 norco125

norco125

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 51 Innlegg:
  • Registrert: 15-oktober 12
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Cagiva Mito. Derbi GPR 125. Peugeot Zenith
Garage Garasje

Skrevet 05 januar 2013 - 04:09

Nye regler fra 19. januar 2013:

Definisjonen av klasse A1 får tilføyet et nytt tredje kriterium som sier at forholdet mellom effekt og egenvekt kan være høyst 0,1 kW/kg.

Klasse A1 tatt etter ovennevnte dato gir også rett til å kjøre trehjuls motorsykkel med effekt på høyst 15 kW.

Minstealderen på 16 år for klasse A1 videreføres.

 

litt teit at det bare er 3 hjuls.



#70 asgeir95

asgeir95

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 807 Innlegg:
  • Registrert: 08-mai 10
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Ålesund

Skrevet 05 januar 2013 - 05:52

kan vere over 600 cc nå :) sjekk vegvesenet sine sider på den linken jeg posta litt lenger oppi her.  men den kan ikke vere på mer enn 90 hester før du plomberer ned :p

kommer ann på sykkelens vekt det...Si at man har en sm da...med 60 hk, og den veier 100kg.

Da blir vekt-effekt forholdet 0,6 hk per. kg.

Maksimalt vekt-effekt forhold på A2 = 0,2 kw/kg eller 0,24hk/kg


Dette innlegget er endret av asgeir95: 05 januar 2013 - 20:45

´01 VW Passat 3BG 1,9 TDI
´00 Suzuki GSX750F
´85 Suzuki TS250X - Pjaske sykkelen
 


#71 180CCFTW

180CCFTW

    NSR Tuning

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 716 Innlegg:
  • Registrert: 28-november 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Ulstein
  • Kjøretøy:Honda NSR
Garage Garasje

Skrevet 05 januar 2013 - 05:59

kommer ann på sykkelens vekt det...Si at man har en sm da...med 60 hk, og den veier 100kg.

Da blir vekt-effekt forholdet 0,6 hk per. kg.

Maksimalt vekt-effekt forhold på A1 = 0,2 kw/kg eller 0,24hk/kg

maksimalt 90 da :) om sykkelen er tung nok så er 90 det høgeste antall hk du kan ha før du plomberer ned.. sann som før kunne du jo ha suzuki gsxr 600 med 125 hk ned plombert til mellom om man ville :) men er ikke vektforhold med plombert da? altså har du den sm'en med 60hk og 100 kg så plomberer du den ned til 24hk å får den regga da? :p 


Honda NSR Malossi 180 Keihin 36mm Jollymoto SP FP bokser # 14/36 dreving = Fort nok. PROSJEKTET <--- Trykk

 

 

SMC Mistral Athena Sport 70cc Turbokit effektanlegg BLIR MEIR


#72 asgeir95

asgeir95

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 807 Innlegg:
  • Registrert: 08-mai 10
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Ålesund

Skrevet 05 januar 2013 - 20:44

maksimalt 90 da :) om sykkelen er tung nok så er 90 det høgeste antall hk du kan ha før du plomberer ned.. sann som før kunne du jo ha suzuki gsxr 600 med 125 hk ned plombert til mellom om man ville :) men er ikke vektforhold med plombert da? altså har du den sm'en med 60hk og 100 kg så plomberer du den ned til 24hk å får den regga da? :p

Vekt-effekt forholdet må være 0,2 kw/kg før den nedplomberes, da det er så mange som registrerer som mellomtung, fjerner plomberingene, for å så ha en full effekt r-sykkel som går fort, eller en full effekt sm som akser meget bra.

Vekt-effekt loven kom fordi så å si alle fjernet plombene etter de fikk sykklene sine regga som mellomtung :)


´01 VW Passat 3BG 1,9 TDI
´00 Suzuki GSX750F
´85 Suzuki TS250X - Pjaske sykkelen
 


#73 x-at5

x-at5

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 42 Innlegg:
  • Registrert: 05-mars 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nord-Trøndelag, Verdal
  • Kjøretøy:'95 Volvo 940 '11 Yamaha TZR 50

Skrevet 06 januar 2013 - 17:50

At man må ha 7 kjøretimer for å gå over fra mellomtung (A2) til skikkelig tungsykkel (A) er bare helt tragisk :angry

Ideen har jo vært at når han hadde mellomtung fikk man etter en stund (21 elns, vet ikke nøyaktig) kjøre skikkelig sykkel (A)etter han hadde hatt lappen en stund. Men nå er det slik at staten Norge har funnet ENDA en måte å tyne penger av oss i trafikken <_< :(

 

Staten tenker tydligvis at 7 timer med opplæring (Bullshit/repitisjon etter min menig) gir deg et bedre utgangspunkt til klasse A enn at man har kjørt mellomtung i minst 2 år og fått erfaring og erfart trafikken :laugh Og hvis man ikke kjører etter man har tatt mellomtung (0,0000000001% gjør d :p) så tror de at 7 timer hjelper deg til sikrere ferd i trafikken :laugh   

 

:clap Lenge leve Norge :clap



PS! Kan man fortsatt strupe ned sykler over 600cc å kjøre med mellomtung kortet?



#74 180CCFTW

180CCFTW

    NSR Tuning

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 716 Innlegg:
  • Registrert: 28-november 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Ulstein
  • Kjøretøy:Honda NSR
Garage Garasje

Skrevet 06 januar 2013 - 17:53

japp, sålenge de ikke overskrider vektforhold som var forklart litt oppi her

Honda NSR Malossi 180 Keihin 36mm Jollymoto SP FP bokser # 14/36 dreving = Fort nok. PROSJEKTET <--- Trykk

 

 

SMC Mistral Athena Sport 70cc Turbokit effektanlegg BLIR MEIR


#75 yonikkiyo

yonikkiyo

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 156 Innlegg:
  • Registrert: 12-januar 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Østfold, Fredrikstad
  • Kjøretøy:yamaha tzr

Skrevet 12 januar 2013 - 19:25

takk for info :)

#76 Pipenøkkelen

Pipenøkkelen

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 535 Innlegg:
  • Registrert: 30-mai 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Ålesund
  • Kjøretøy:Nissan Laurel 2.8D, MT5, Corvette 380 x3, Garelli

Skrevet 14 januar 2013 - 15:45

Jeg fyller 16 år den 25. januar, og har klyst å ta teoriprøve på dagen. Er ferdig med trafikalt grunnkurs, og obligatorisk opplæring. Har også fått godkjent søknad om førerkort.

Derfor lurer jeg på om det blir noen endringer i stoffet du får på teorien, i og med nytt navn på førerkortklassen.

Eller kan jeg bare fortsette å lese i den teoriboka jeg har, som står M146 på, og ta teorien så fort jeg fyller 16?

Takk :))

 

Noen?


Nissan Laurel 2.8D 90-Nissan Laurel 2.8D 1987<-TRYKKBAR-Tempo Corvette 380 73 x2-Tempo Corvette 380 1993-Garelli "Ukjent" 1977- Honda MT5<- TRYKKBAR
Kjør hardt, kjør stil, kjør japse uten tvil! :)


#77 180CCFTW

180CCFTW

    NSR Tuning

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 716 Innlegg:
  • Registrert: 28-november 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Ulstein
  • Kjøretøy:Honda NSR
Garage Garasje

Skrevet 14 januar 2013 - 16:05

 
Noen?
er nok likt:)
  • sindrefs liker dette

Honda NSR Malossi 180 Keihin 36mm Jollymoto SP FP bokser # 14/36 dreving = Fort nok. PROSJEKTET <--- Trykk

 

 

SMC Mistral Athena Sport 70cc Turbokit effektanlegg BLIR MEIR


#78 Furia André

Furia André

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 39 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Fyresdal
  • Kjøretøy:Furia max

Skrevet 19 mars 2013 - 14:34

Bra oversikt over aldersgrenser, takk :)


Don't drink and drive, Take dope and fly!

Furia Sm 06 !



Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere