Gå til innhold


Bilde
* * * * * 18 Stemmer

Yamaha Aerox Turbo


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
760 innlegg i dette emnet

#1 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 05 september 2012 - 19:30

YAMAHA AEROX TURBO ECOTRONS EFI 74

 

Vedlagt fil  20121013_200831.jpg   140,96K   165 Antall nedlastinger

 

Athena 70 ccm Kit
Athena long stroke crank

Noe variatortrim fra speedoption

IHI RHB 31 Turbo (12 psi Wastegate)

 

Ecotrons 2-stroke EFI (stand alone)

 

 

Hjemmelaget trykkboks, 2,5 ganger større en motorvolum

Hjemmelaget oljetanke ca 0,6 L

Oljepumpe som leverer 4 bar
Batteri til EFI
modifisert trimpipe fra speedoption tilpasset Turbo


MODIFISERING:

SQUISH fra 0,8mm til 1,4mm

KOMP fra 180 psi til 120 psi (topp i dreiebenk)

KOMPFORHOLD fra 16,5:1 til 10,5:1

 

 

 

 

 

 

Første bildene av den første turboen

Spoiler

 
Oljepumpa
Spoiler

 
Første innsuget med forsgasser
 
Spoiler

 
 
Trykkboks og forgasser
 

Spoiler


Eksos og turboplassering

Spoiler

 
Første testing
Spoiler

 
Bensinpumpe og regulator


Spoiler

 
 Ferdig trykkboks og forgasser med powerjet



 
Oljetanke
Spoiler

 

Dreiing av ny bensinnippel 

Spoiler

 

Plassering av diverse utstyr under setet

Spoiler

 

 

Ny powerjet til forgasseren

Spoiler

 

Ordentlig montering av termotech!

Spoiler

 

 

Andre testing  6 psi

Spoiler

 

Første film av burning  6 psi med sprengt bakdekk

Spoiler

 

 

Ny eksos inn på turbo, henter fra mitt på pipa

Spoiler

 

 

Burningbilde og bilder av turbotrykksmåler

Spoiler

 

 

 

Montering av forgasser på sugesiden av turbo. 12 psi

Spoiler

 

Andre film med kjøring med 12 psi, TENNINGSBANK

Spoiler

 

 

Ferdig turbokit til Yamaha Aerox

Spoiler

 

 

 

Senke komp med avdreiing av topp  25 psi

Spoiler

 

 

 

Ødelagt turbo pga oljetanke knakk

Spoiler

 

 

 

Ny Turbo og EFI kit  5500 Kr

Spoiler

 

 

 

Ny trykkboks  2,5 ganger større en motorstørrelse (74ccm3)

Spoiler

 

 

 

Ny oljetanke, deler hentet av en trykkboks av en gammel twinturboscooter!

Spoiler

 

 

 

 

Første oppkobling av EFI til data

Spoiler

 

 

 

Ordnet ny pickup til EFI. klarte ikke å bruke den ordginale pickupen pga feile signaler.

Spoiler

 

 

 

Nytt batteri med ny plassering.

Spoiler

 

 

 

Et map til progammet.

Spoiler

 

Montering av KICKASS filter (ikke ferdiglakket)

Spoiler

 

 

 

 

 

 

 

 

Første oppstart med EFI

Spoiler

 


 


Dette innlegget er endret av Turboax: 22 mars 2013 - 13:50


#2 Tijs

Tijs

    Årets Crewmedlem 2013

  • Veteran
  • PipPipPipPip
  • 3 770 Innlegg:
  • Registrert: 29-juni 10
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Derbi DRD Racing, VW Passat

Skrevet 05 september 2012 - 19:34

Forklar meg nøye korleis du vil få 30-40 hk utav ein scooter motor.

Da skal du søren meg ha det værste av det værste når det gjelder trim!
  • 4life, v1ruZ og Derbistordal liker dette
Den Flygende Hollenderen.
 
Å kjøre Hyundai er det samme som å pula ein kompis i ræva. Det er sikkert godt, men man gjer da bare ikkje!
 

#3 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 05 september 2012 - 19:37

30-40 er antall hk jeg/vi tipper på med montering av turbo.. er ikke sikkert det er gjennomførbart, men ser dem får det til i USA.

Blir bruk av det beste av det beste når det kommer til bensin :)

#4 Miks-stuntrider

Miks-stuntrider

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 002 Innlegg:
  • Registrert: 25-juni 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Hjartdal
  • Kjøretøy:Motorhispania RX Suzuki TSX
Garage Garasje

Skrevet 05 september 2012 - 19:50

Hvis dem får til Turbo på en am6 motor så får du det a te på en scooter åå :P

Følg prosjektet mitt ;)

http://www.mopedport...-3#entry3786758

 

^ Ny og klikkbar ^

 


#5 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 05 september 2012 - 19:52

Ser ikke noe problem med det som har med motoren å gjøre, kjøre på med racefuel og lav komp.

Problemet er clutchingen.

#6 Marinius

Marinius

    MP-Fritids

  • Veteran
  • PipPipPipPip
  • 7 371 Innlegg:
  • Registrert: 08-august 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Rogaland, Haugesund
Garage Garasje

Skrevet 05 september 2012 - 19:56

Hmm! Dette kan jo bli gøy :P

Retired


#7 oletulling

oletulling

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 058 Innlegg:
  • Registrert: 06-mars 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Sør-Trøndelag, Trondheim
  • Yrke:byggmester Bob!
  • Kjøretøy:suzuki TS50X. nissan almera 1.4 - krasja edition.

Skrevet 05 september 2012 - 20:01

lag prosjekt, hadde vært kult! :D snakk med gel87 og flyfaen, de ser ut til å ha en hel DEL med kunskaper!

og ikke minst. LYKKE TIL! :P

Choose a job you love, And you will never have to work a day in your life.


#8 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 05 september 2012 - 20:05

Er ny på dette forumet, hvor kan jeg starte et slikt prosjekt?

#9 Magnus mt5

Magnus mt5

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 489 Innlegg:
  • Registrert: 20-februar 10
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Kvinnherad
  • Kjøretøy:164

Skrevet 05 september 2012 - 20:21

For det første. 30-40hk er ganske utenkelig at du får til. fro det andre er det mykje arbeid med turbo på moped. her er ein sitat frå *Gel 87* om nettopp turbo på moped: Det som må gjøres:
- Med mindre du har balansert trykket over forgasseren, så må turboen monteres i mellom innsug på sylinder/blokk og forgasseren. Slik at det blir Sylinder/veivhus --> Turbo --> Forgasser.
- Du bør ikke ha så alt for høy kompresjon.
- Stort veivhus(mye fyllmasse er også en fordel)
- Gode pakninger som tåler masse trykk er et MUST.
- Reedventil er ikke et problem, den vil fungere som normalt, men vil bli mere slitasje på karbonfiber-bladene pga høyere strømning gjennom.
- Du vil faktisk bare få mindre blowback tilbake til forgasser.
- Potta bør isoleres slik som på bildet tidligere i topicen pga varm eksos har mere masse en kald eksos og dermed får du bedre trykk på eksosen til å drive turboen.
- Visst potta vibrerer hjelper det også pga bedre resonans i lydbølgene(holder bedre bensinen inni sylinder før detonering)
- Turboen må være i korrekt størrelse i forhold til resten av motoren. Turboen på siden det er linket til er det(passelig diameter på både eksos og innsugsdelen på den også Postet bilde )
- Når man kjører drivstoffet igjennom turboen blir det bedre forstøvet, og dette gir en renere forbrenning og effekt i seg selv.
- Mopeden vil bli merkelig å kjøre, men effekten blir høy med velykket montering etc.
- EFI kit er en fordel, da den kan programeres til å mate korrekt i henhold til turbo.
- Eksosventil er ikke nødvendig.
- Turboen vil trenge mye kjøling for minst mulig slitasje + kaldt drivstoff går bedre en varmt drivstoff. Det vil si at du trenger: Oljepumpe + oljekjøler + oljeslanger i sirkualsjon inn på lagrene. Du BØR også ha: Vannpumpe + radiator/liten vannkjøler + slanger. På en vannavkjølt moped kan du bruke samme system, men på feks tsx må man montere dette bare for turboen. Turboen vil nå bli kjølt fra 3 medier: Olje, Drivstoff med oljeblanding, vatn.
- Visst man bruker innsprøytningsystem kan man montere turboen på innsuget til dette.
- En 2-takter produserer mye mer eksos pga den slipper ut eksos dobbelt så ofte som en 4-takter, dette er en fordel faktisk med turbo Postet bilde
Ivergutten
Skrevet I dag, 09:35
Ikke mer enn effektanlegg og CDI. Kanskje verdens største drev atpåtil. Likevel går den som et helv***

#10 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 05 september 2012 - 20:38

""Med mindre du har balansert trykket over forgasseren, så må turboen monteres i mellom innsug på sylinder/blokk og forgasseren""
--- Er ikke noe problem om du kjører på med bensinpumpe og en bensintrykksregulator som styres av trykket fra turboen.
men jeg satser på kompressordelen mellom innsuget og forgasseren. problemet er som han ikke nevner er at bensinen blir oppvarmet igjennom turboen, tror ikke dette er mye mindre effektivt når det er snakk om så lite motorisering.


""Turboen må være i korrekt størrelse i forhold til resten av motoren.""
--- Turboen jeg har bestilt heter så mye som IHI RHB 31 og er perfekt for størrelsen til motoren min etter demmes grafer og skjemaer.

jeg har en Athena 70ccm sylinder med veiv som øker slaglengden slik at det blir 80 ccm..


Resten av det han skrive er vel en selvfølge i mine øyner

Han nevner ikke at du burde(MÅ) kjøre med mye bedre en den bensinen du for kjøpt på bensinstasjon
jeg blir å kjøre på med racefuel på 120 octane, da holder alt MYYYYE bedre.

Dette innlegget er endret av Turboax: 05 september 2012 - 20:46


#11 4life

4life

    MP-Nerd

  • Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 21 445 Innlegg:
  • Registrert: 25-august 05
  • Kjønn:Jente
  • Kjøretøy:Leaf 2017

Skrevet 05 september 2012 - 21:13

Athena 80 er et usedvanlig dårlig utgangspunkt for et slikt prosjekt :P Du må ha noe vesentlig hvassere en det. BigBore 86,Big EVO osv er et langt bedre utgangspunkt,men noe 30-40 hk er bare tull og vas. Jeg vet om en på et annet forum som har montert Turbo på sin Aprilia SR50R,og den pumpet ut hele 14,6hk med Malossi Sport 70cc sylinder. Dette er riktignok 3-4hk mer en det i utgangspunktet man kan få ut av et slikt kit,men fyren der er en som har 20 års utdannelse og sån.

Det med clutchen,så vet jeg ikke helt hva du mener med dette. De beste clutchene til Minarelli/Piaggio går for og være først og fremst Dr.Pulley da den griper helt sinsykt hardt. Problemet med denne er at den ikke er designet for høye turtall og mange hk,så selve klossene som griper løsner fra clutchen :P Men den er kjent for og gripe hardest. Av de andre har både Malossi,Polini og Stage6 gode clutcher som mer en nok klarer og holde til ditt prosjekt - For noe 30-40 hk vil du aldri få.
  • Dapp liker dette
Hvilken dag er DIN Dolmio dag ?!

#12 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 05 september 2012 - 21:30

Vi får se på antall hk etter mopeden er satt i dynoen :)

La oss sette det litt på spissen det med antall hk..

det er kanskje 13-14 hk nå i mopeden etter vår porting i sylinder og blokk. sykkelen går fra 0 til 100 på usedvanlig kort tid da det ikke er mere gir igjen på mopeden. mopeden begynner og steile når du ligger rundt 20-30-40 km't å bare drar på... osv osv osv

Når jeg senker kompresjonen i motoren er det kanskje bare 10 hk (gjetting) hvis du da tar å ladder på med 1 bar med trykk så fordobler du antall hk rundt regnet, det vil si ca 20 hk
2 bar trykk = ca 40hk

Og jeg tror denne motoren uansett hvor dårlig den sylinderen er holde på et trykk mellom 1 og 2 bar med bruk av racefuel 120 octane.

er det noen her inne på forumet som har prøvd å tynt en moped med racefuel?

Men dette er jo mye synsing på hva som vil holde, for alt jeg vet vil veiva eksplodere..


Clutchinga blir et prosjekt i seg selv, blir vanskelig å få det til å "gire" med bruk av turbo.

#13 Sqtr

Sqtr

    MP-Senior

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5 499 Innlegg:
  • Registrert: 06-juni 07
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 05 september 2012 - 21:36

Vi får se på antall hk etter mopeden er satt i dynoen :)

La oss sette det litt på spissen det med antall hk..

det er kanskje 13-14 hk nå i mopeden etter vår porting i sylinder og blokk. sykkelen går fra 0 til 100 på usedvanlig kort tid da det ikke er mere gir igjen på mopeden. mopeden begynner og steile når du ligger rundt 20-30-40 km't å bare drar på... osv osv osv

Når jeg senker kompresjonen i motoren er det kanskje bare 10 hk (gjetting) hvis du da tar å ladder på med 1 bar med trykk så fordobler du antall hk rundt regnet, det vil si ca 20 hk
2 bar trykk = ca 40hk

Og jeg tror denne motoren uansett hvor dårlig den sylinderen er holde på et trykk mellom 1 og 2 bar med bruk av racefuel 120 octane.

er det noen her inne på forumet som har prøvd å tynt en moped med racefuel?

Men dette er jo mye synsing på hva som vil holde, for alt jeg vet vil veiva eksplodere..


Clutchinga blir et prosjekt i seg selv, blir vanskelig å få det til å "gire" med bruk av turbo.


Kan du utdype hva du mener med det siste avsnittet der ? Clutch og variator fungerer vel som det skal selv om du monterer turbo.

#14 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 05 september 2012 - 21:40

For at man skal få maksimalt effektivitet av turboen kjører man tunge vekter i variatoren. du skjønner vel hvordan det fungerer?

og når du har skikkelige tunge vekter kan motoren blir for svak hvis ikke turbotrykket kommer etter mye turtall og denne prosessen vil ta lenger tid en ønsket.

når du ikke har turbotrykk blir jo motoren bare feks 10 hk, hvis jeg da har vekter til 40 hk med ladetrykk( satt på spissen igjen) vil dette bli et problem. derfor lurer jeg på om noen har løst dette problemet allerede :)

Dette innlegget er endret av Turboax: 05 september 2012 - 21:41


#15 Sqtr

Sqtr

    MP-Senior

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5 499 Innlegg:
  • Registrert: 06-juni 07
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 05 september 2012 - 22:25

For at man skal få maksimalt effektivitet av turboen kjører man tunge vekter i variatoren. du skjønner vel hvordan det fungerer?

og når du har skikkelige tunge vekter kan motoren blir for svak hvis ikke turbotrykket kommer etter mye turtall og denne prosessen vil ta lenger tid en ønsket.

når du ikke har turbotrykk blir jo motoren bare feks 10 hk, hvis jeg da har vekter til 40 hk med ladetrykk( satt på spissen igjen) vil dette bli et problem. derfor lurer jeg på om noen har løst dette problemet allerede :)


Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du vil ha skikkelig tunge vekter. Du velger vekter etter hvilket turtall du vil motoren skal jobbe på, ikke etter hvor mange hk den har.

Turbo forsinkelse vil du få uansett. Litt av poenget må vel være å få turtallet på motoren opp hurtigst mulig, for å få turboen i gang, noe du ihvertfall ikke oppnår med skikkelig tunge vekter.
  • 4life liker dette

#16 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 05 september 2012 - 22:49

Du skjønner at med for lette vekter vil motoren gå med et for høyt turtall.

Jeg driver vanligvis med snøscooter og der kan vi variere hvor tung vektene skal være på begynnelsen og på slutten. dette er det jeg ser som utfordringa med dette prosjektet.

klare man å ha tyngst mulig vekter er det best. så lenge vi holder oss på det turtallet motoren får mest hk. det er jo nesten umulig på disse variatorene å få lettere vekter på begynnelsen i forhold til slutten..

#17 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 06 september 2012 - 21:46

Selvfølgelig er det treghet fra USA, turboen kommer ikke før om en uke...
olje rørene og nipler kom idag, men dem var bestilt fra Taiwan! hehe

#18 240T

240T

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 270 Innlegg:
  • Registrert: 13-oktober 10
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Finnmark, Sør-Varanger

Skrevet 07 september 2012 - 13:06

her SKAL jeg følge med !! :) får håpe du får det til og fungere :) Lykke til :D

Lynx GLS 3500 1992

1992 Mazda 626 2,0L


#19 Holtsdalen

Holtsdalen

    Årets moped 2013/Årets prosjekt 2013

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 9 195 Innlegg:
  • Registrert: 10-april 11
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 07 september 2012 - 13:35

x2

#20 4life

4life

    MP-Nerd

  • Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 21 445 Innlegg:
  • Registrert: 25-august 05
  • Kjønn:Jente
  • Kjøretøy:Leaf 2017

Skrevet 07 september 2012 - 15:04

Lykke til ja :P U will need it.
Hvilken dag er DIN Dolmio dag ?!



Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere