Gå til innhold


Bilde
* * * * * 18 Stemmer

Yamaha Aerox Turbo


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
760 innlegg i dette emnet

#41 JoarPwn

JoarPwn

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 355 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Sør-Trøndelag, Midtre Gauldal

Skrevet 21 september 2012 - 16:28

Hadde vært sykt morro å se om noen her har klart og gjennomføre dette!;)

#42 Tveiten

Tveiten

    Politi

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 168 Innlegg:
  • Registrert: 13-juli 10
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Seljord
  • Yrke:VG2 Arbeidsmaskiner
  • Kjøretøy:Hilux 14'0 Laurel 89', Arctic Cat M8 HCR 2011
Garage Garasje

Skrevet 22 september 2012 - 23:39

artig, hvor jobber du forresten ?:) når kommer neste oppdatering ?

MT5

 


#43 Yaamaahaa

Yaamaahaa

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 154 Innlegg:
  • Registrert: 10-januar 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Aust-Agder, Evje og Hornnes
  • Kjøretøy:Yamaha DT 125 R 2003 og Lynx Rave H.O 800

Skrevet 22 september 2012 - 23:43

Følger med!! :D

#44 Zoom-R

Zoom-R

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 238 Innlegg:
  • Registrert: 13-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Østfold, Fredrikstad
  • Yrke:Spesialarbeider (IKT-Driftsoperatør)
  • Kjøretøy:Honda Zoomer/NPS-50 - Opel Vectra C

Skrevet 23 september 2012 - 06:22

Dr. Pulley HIT clutch? Dragrace type... (vetke om du har funnet en eller om de har en som passer / kan modifiseres, min er "frankensteina" med deler fra JOG...)

Følger med :D

Dette innlegget er endret av Zoom-R: 23 september 2012 - 06:22

[-_-]
Honda Zoomer / NPS-50 - Prosjekt Langflat
If you don't ride in the rain, you don't ride.


#45 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 23 september 2012 - 13:00

Jobber på ettermiddagen og på kveldene på et firma som heter Turbokarlsen AS

Så jobber med mopeden der når jeg får tid :-)

Neste oppdatering kommer nok i kveld :o

Ps. Bli med gruppen Turbokarlsen AS på facebook :D

#46 Håkon123

Håkon123

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 072 Innlegg:
  • Registrert: 22-mars 10
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Tysnes
  • Kjøretøy:Aprilia Sx 07 og Rieju Mrx 04
Garage Garasje

Skrevet 23 september 2012 - 19:20

Er ikke denne feilpostet ? Skulle vel lagt i scooter kategorien :) men over til prosjektet, så forstår jeg ikke hvorfor du gidder bruke tid på turbo, er jo ikke slik at når man monterer turbo så kan man dobble effekten... Selv på rekordforsøk av profesjonelle der de klarte 230 km/t med am6 motor måtte de ta bort turboen fordi det bremset effekten (skal se om eg finner siden) Måtte no vert mye bedre å brukt tid på porting, avstemt eksos, tenning +++ og 30 - 40 hk tror jeg du kan halvere men :P men blir jo stiligt å se om du får turboen til å fungere da :P selv om eg tviler ;)

Dette innlegget er endret av Håkon123: 23 september 2012 - 19:44

Volvo 855 2.5

 Rieju Mrx prosjekt, Aprilia Sx worklog, X Peugeot Xr6 prosjekt X Honda mt5, Sonik scooter

   

 


#47 malossi

malossi

    Gullsvein

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5 163 Innlegg:
  • Registrert: 19-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Dreng
  • Kjøretøy:Caravelle
Garage Garasje

Skrevet 23 september 2012 - 20:04

Turbo kan ikke gi mye ekstra effekt på en 2-takter. Alle som vet hvordan en 2-takter funker vet hvorfor. Vil nok tro det funker greit om man har eksosventil og direkteinnsprøytning. Eksosventil må man hvertfall ha, for svana klarer aldri å holde igjen trykket.
Grunnen til at de amerikanerne klarer det er at 2-taktere i kjøretøy er mer eller mindre forbudt i mange stater. Dermed er det kun 4-taktere de bruker der, og da sjelden med så lite slagvolum som vi.

Men for all del, virker jo som at du/dere legger litt arbeid i dette, så håper jo det blir bra. Har sett mange turboprosjekter på moped her, men siden de stort sett er startet av 15-åringer er det jo trend å ikke gjennomføre. Lykke til.

#48 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 23 september 2012 - 21:14

Her er en stopper for dere som har vrangstilte meningen om 2-takter og turbo.

Denne snøscooteren ble benket til 440HK på MC-Express :)

www.compturbo.com/projects/krb_bike

#49 NiTu

NiTu

    MP-Fritids

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 139 Innlegg:
  • Registrert: 11-juli 10
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:KTM 690 SMC R 2017

Skrevet 23 september 2012 - 21:29

Fortsatt vrangstilt i hue mitt gitt. Kan jo ikke sammenligne en areox mot det der?!

#50 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 23 september 2012 - 21:41

Er ikke denne feilpostet ? Skulle vel lagt i scooter kategorien :) men over til prosjektet, så forstår jeg ikke hvorfor du gidder bruke tid på turbo, er jo ikke slik at når man monterer turbo så kan man dobble effekten... Selv på rekordforsøk av profesjonelle der de klarte 230 km/t med am6 motor måtte de ta bort turboen fordi det bremset effekten (skal se om eg finner siden) Måtte no vert mye bedre å brukt tid på porting, avstemt eksos, tenning +++ og 30 - 40 hk tror jeg du kan halvere men :P men blir jo stiligt å se om du får turboen til å fungere da :P selv om eg tviler ;)



Ja, jeg har ikke anelse på hvor jeg skulle poste denne :P

Ja, du må være vennlig og sende link der dem tok av turboen på dette prosjektet.

Alt av porting og modifisering av blokk er gjort på denne mopeden :)



Sammenligner ikke kjøretøyene med viser at det er mye hk å hente med turbo på 2-takter..

Her er et prosjekt som er gjort på Turbokarlsen AS

Twin Turbo som ikke er benket men tippet effekt mellom 350 og 400 hk

Gammelt prosjekt som er borte :o

Vedlagte filer



#51 Stratos

Stratos

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 150 Innlegg:
  • Registrert: 24-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Sogn og Fjordane, Selje
  • Kjøretøy:Sjekk sigg :)

Skrevet 23 september 2012 - 22:11

Følger med videre!! Håper det blir 100% gjennomført :)
Yamaha TZR Rossi Edition 50 2011 | Yamaha DT 50 2004​​

X-Derbi GPR 50 2004, Yamaha TZR 2010, Rieju RR, MotorHispania Furia, Tsx x2, pocketbike


#52 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 23 september 2012 - 22:30

Her er trykkboksen stort sett ferdig. Mangler tak og nipler..

Mye arbeid og planlegging..

Vedlagte filer



#53 Turbokarlsen1

Turbokarlsen1

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 7 Innlegg:
  • Registrert: 16-desember 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Arctic Cat

Skrevet 23 september 2012 - 23:35

Litt mattematikk- 440 hk/1000ccm x 80ccm = 35,2 hk.

Den 1000ccm motoren som er i linken over er stort sett original innvendig. Msd tenning har den, men den bruker 38 mm forgassere og blyfri bensin! Så det er i høyeste grad sammenlignbart. Så 35hk er absolutt innen rekkevidde på en 80ccm totakter (racefuel- 116okt)
Det som blir spennende er å se er om delene i motoren tåler slik effekt. ( mekanisk svikt)

Turbo og totaktere er virkelig i skuddet for tiden. Alle som vet litt om snøscootere kjenner til det.
Vi har montert turbo på flere to-takts snøscootere;)

Innsprøytning er best, men det går fint å bruke forgasser :)


  • E30 og skovlund liker dette

#54 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 24 september 2012 - 21:12

Her er nye bilder av hvordan turboen blir festet!

I morgen blir det gjort ferdig den delen mellom turbo og forgasser , forhåpentligvis ......

Vedlagte filer



#55 asgeir95

asgeir95

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 807 Innlegg:
  • Registrert: 08-mai 10
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Ålesund

Skrevet 24 september 2012 - 22:35

""Med mindre du har balansert trykket over forgasseren, så må turboen monteres i mellom innsug på sylinder/blokk og forgasseren""
--- Er ikke noe problem om du kjører på med bensinpumpe og en bensintrykksregulator som styres av trykket fra turboen.
men jeg satser på kompressordelen mellom innsuget og forgasseren. problemet er som han ikke nevner er at bensinen blir oppvarmet igjennom turboen, tror ikke dette er mye mindre effektivt når det er snakk om så lite motorisering.


""Turboen må være i korrekt størrelse i forhold til resten av motoren.""
--- Turboen jeg har bestilt heter så mye som IHI RHB 31 og er perfekt for størrelsen til motoren min etter demmes grafer og skjemaer.

jeg har en Athena 70ccm sylinder med veiv som øker slaglengden slik at det blir 80 ccm..


Resten av det han skrive er vel en selvfølge i mine øyner

Han nevner ikke at du burde(MÅ) kjøre med mye bedre en den bensinen du for kjøpt på bensinstasjon
jeg blir å kjøre på med racefuel på 120 octane, da holder alt MYYYYE bedre.

Så det du sier er at jeg kan få mye mer hester av å bruke det drivstoffet du mener fremfor å kjøre på vanlig blyfri 95/98?

´01 VW Passat 3BG 1,9 TDI
´00 Suzuki GSX750F
´85 Suzuki TS250X - Pjaske sykkelen
 


#56 Turbokarlsen1

Turbokarlsen1

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 7 Innlegg:
  • Registrert: 16-desember 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Arctic Cat

Skrevet 24 september 2012 - 22:59

Så det du sier er at jeg kan få mye mer hester av å bruke det drivstoffet du mener fremfor å kjøre på vanlig blyfri 95/98?




Høyere oktan gir bedre bankefasthet. Det betyr at man kan f.eks ha mer tenning, høyere kompresjon eller høyere ladetrykk osv uten at motoren tar skade av det. Den får ikke så lett tenningsbank.
Denne bensinen inneholder bly, og det leder mere varme ut av motoren, som igjen gir bedre sikkerhet for motoren. Bruker man Høyoktan-bensin på en motor som bare trenger 95-98 oktan så vil motoren høyt sannsynlig få mindre effekt siden høyoktan  brenner saktere enn 95-98 oktan ved lav komp og tenning.
Høy oktan brukes når man presser motorer max

#57 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 25 september 2012 - 20:12

Ble gjort lite idag siden verksted ble brukt til lakkering i kveld...

#58 Mr A

Mr A

    Årets blomst <3

  • Admin
  • 4 137 Innlegg:
  • Registrert: 07-desember 07
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Yrke:Pro
  • Kjøretøy:Model 3 Performance
Garage Garasje

Skrevet 25 september 2012 - 20:18

Gidder du forklare litt nærmere hvordan du trykktetter forgasseren?
Du må jo ha overtrykk inn på alle åpninger vel, for og skape et nytt "atmosfærisk" trykk over hele forgasseren.

I'm sorry, I can't hear you over the sound of how awesome I am. 


#59 Turboax

Turboax

    Årets prosjekt & scooter 2012

  • Bruker
  • Pip
  • 499 Innlegg:
  • Registrert: 05-september 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nordland, Tjeldsund
  • Kjøretøy:Yamaha Aerox Turbo
Garage Garasje

Skrevet 25 september 2012 - 20:55

Trenger kun å kjøre trykk på luftingen til flotørhuset For å "tette" den.

Bruker bensinpumpe og regulator slik at bensintrykket alltid er noen få psi over turbotrykket.

#60 Mr A

Mr A

    Årets blomst <3

  • Admin
  • 4 137 Innlegg:
  • Registrert: 07-desember 07
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Yrke:Pro
  • Kjøretøy:Model 3 Performance
Garage Garasje

Skrevet 25 september 2012 - 23:09

Automatisk innlegg

Dette emnet har blitt flyttet fra "Kjøretøy → Moped → Prosjekter → Racing" til "Kjøretøy → Scooter → Prosjekter".

I'm sorry, I can't hear you over the sound of how awesome I am. 




Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere