Gå til innhold


Bilde

Vurderer mellomtung


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
10 innlegg i dette emnet

#1 Smenny

Smenny

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 185 Innlegg:
  • Registrert: 02-juni 09
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vestfold, Sandefjord

Skrevet 10 januar 2013 - 21:33

Hei! 

 

Så jeg tenkte å oppgradere fra A1 til mellomtung (Heter vel A2 nå?) til våren. Sånn at jeg får tung lappen om to år når jeg er ferdig i militæret.

Jeg har nå en KTM 125 EXC, som selvfølgelig ikke er plombert. Og har derfor ca like mye hester som en mellomtung sykkel har lov til å ha (er ikke noe alternativ å trimme mellomtung), er det derfor noe vits i å kjøpe ny sykkel når jeg oppgraderer? 

 

Vet de nye reglene gjør det lov med sykkel opp til 45 hk, men det er vel bare nye sykler som kommer med 45hk? Eller er det så enkelt som å dra til forhandler å få dem til å endre sperra om den er elektronisk? Blir uansett ikke så stor forskjell fra KTMen, siden den er lettere enn de fleste sykler, men hadde kanskje vært kjekt med noe som faktisk er lovlig og behagelig å kjøre lengre turer med. Hvilke alternativer har jeg med tanke på sykkel? Vil ikke over 60-70 000.



#2 SvennWhat

SvennWhat

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 970 Innlegg:
  • Registrert: 14-mars 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:Yamaha Tzr

Skrevet 10 januar 2013 - 21:51

Du har da f.eks Ktm Duke 300. Har vel 40-43 hk org. Har ikke peil på om det er noen plomber på den.


Et annet alternativ kan jo være den nye oppgraderingen til 250 ninjaen -    Nemlig Kawaski Ninja 300. :)



#3 mr-pv

mr-pv

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 398 Innlegg:
  • Registrert: 12-desember 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Bamble
  • Kjøretøy:suzuki pv

Skrevet 11 januar 2013 - 01:42

suzuki rg 250 / rgv 250 de går ihvertfall rimelig bra og ligger sykt godt på veien :)



250cc er d vel ikke noen begrensing på hester heller? er d ikke bare hvis man skal kjøre opp til 600cc at de må være strupa til 40-45hester eller hva d er ? :)


suzuki pv mange over men ingen under ! minst mulig sykkel ,minst mulig motor, og mest mulig hester O_O


#4 Smenny

Smenny

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 185 Innlegg:
  • Registrert: 02-juni 09
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vestfold, Sandefjord

Skrevet 12 januar 2013 - 11:19

Takk for tips, hadde faktisk ikke tenkt på noen av de syklene bortsett fra Ninja. 300 duke kunne vært morsomt! :) suzuki rg kunne egentlig vært en veldig fin mellom sykkel det også. Men jeg er litt redd for at det ikke kommer til å bli så morsomt å gå over til en 250/300 firetakt når jeg har blitt vandt med EXCen. 

 

Er begrenset til 45 hk uansett kubikk (34 hk med de gamle reglene), kan heller ikke overskride en viss grense for kraft/vekt fordeling



#5 mr-pv

mr-pv

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 398 Innlegg:
  • Registrert: 12-desember 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Bamble
  • Kjøretøy:suzuki pv

Skrevet 12 januar 2013 - 17:12

Takk for tips, hadde faktisk ikke tenkt på noen av de syklene bortsett fra Ninja. 300 duke kunne vært morsomt! :) suzuki rg kunne egentlig vært en veldig fin mellom sykkel det også. Men jeg er litt redd for at det ikke kommer til å bli så morsomt å gå over til en 250/300 firetakt når jeg har blitt vandt med EXCen. 

 

Er begrenset til 45 hk uansett kubikk (34 hk med de gamle reglene), kan heller ikke overskride en viss grense for kraft/vekt fordeling

så d vil si at man ikke kan kjøre lovlig med feks en suzuki rg fra si 85 som er regga da med orginalt ca 50 hester på mellomtung da :p så man må vente til den går over til tung da med å kjøre fulleffekt 250-er :p så tett vettu :)  nei du kan ikke gå over til 250-300 4 takt vettu hehe, d vil kjennes rimelig tamt ut vil jeg tru, da måtte du heller gått for en cbr 400 v tech ell noe i den duren de er heftige men de har vel mer en 45 hester de og regner jeg med ;)



hadde vært litt rart da om man ikke fikk registrert en rg 250 fra 80 tallet som orginalt er regga som mellomtung med 50 hester da,,de kan jo ikke endre på de mellomsyklene som kom orginalt med mere en 45 hester føre de reglene kom,,


suzuki pv mange over men ingen under ! minst mulig sykkel ,minst mulig motor, og mest mulig hester O_O


#6 superboy

superboy

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 189 Innlegg:
  • Registrert: 04-januar 04
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Oslo, Nordre Aker
  • Kjøretøy:Vespa

Skrevet 13 januar 2013 - 20:30

Letteste er å kjøpe tung-sykkel som er nedplombert til mellom-tung! Let litt på Finn så finner du sikkert et eller annet du har lyst på... Ække verre!

 

mr-pv: Driver du med cafe-racere/classic-racing?? tender på bildet ditt i avataren.. I såfall har jeg en GSX 750 og CB 350 hvor begge er ombygd til cafe! ;)



#7 Smenny

Smenny

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 185 Innlegg:
  • Registrert: 02-juni 09
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vestfold, Sandefjord

Skrevet 13 januar 2013 - 23:26

så d vil si at man ikke kan kjøre lovlig med feks en suzuki rg fra si 85 som er regga da med orginalt ca 50 hester på mellomtung da :p så man må vente til den går over til tung da med å kjøre fulleffekt 250-er :p så tett vettu :)  nei du kan ikke gå over til 250-300 4 takt vettu hehe, d vil kjennes rimelig tamt ut vil jeg tru, da måtte du heller gått for en cbr 400 v tech ell noe i den duren de er heftige men de har vel mer en 45 hester de og regner jeg med ;)

hadde vært litt rart da om man ikke fikk registrert en rg 250 fra 80 tallet som orginalt er regga som mellomtung med 50 hester da,,de kan jo ikke endre på de mellomsyklene som kom orginalt med mere en 45 hester føre de reglene kom,,

 

Det er nok ikke lovlig da :p Men er vel mulig HK grensa var høyere før, isåfall er det vel mulig at eldre sykler fortsatt har lov til å ha såpass med hester. Synes de kunne økt grensa til 60hk. Da hadde man kunnet lære litt om fart også når man har mellomtung :p 

Ah, så det blir litt tullete å bytte ut KTMen? :p Har ikke lyst til å bytte ut med noe som går dårligere :p

Letteste er å kjøpe tung-sykkel som er nedplombert til mellom-tung! Let litt på Finn så finner du sikkert et eller annet du har lyst på... Ække verre!

 

mr-pv: Driver du med cafe-racere/classic-racing?? tender på bildet ditt i avataren.. I såfall har jeg en GSX 750 og CB 350 hvor begge er ombygd til cafe! ;)

 

Joda, men jeg har fått inntrykk av at det er litt mer problematisk å bli kvitt en tung sykkel som er ned plombert :p Med mindre avgifter for tung er betalt og man bare trenger å fjerne sperra for å omregistrere den til tung. Forsikring vil jeg tro blir en del dyrere i tillegg. Ikke at KTMen er billig å forsikre den heller :p



#8 SvennWhat

SvennWhat

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 970 Innlegg:
  • Registrert: 14-mars 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:Yamaha Tzr

Skrevet 14 januar 2013 - 00:10

Har forresten et spørsmål til dere:


Stemmer det an man ikke har lov til å nedplombere en sykkel under halvparten av effekten? 

La oss si en Yamaha R6  - 120 hk   Halvparten av 120 hk = 60 hk    (max hk for mellomtung = 48 hk)   

Er det lov å nedplombere denne til 48 hk?


 


Dette innlegget er endret av SvennWhat: 15 januar 2013 - 15:38


#9 Ådne95

Ådne95

    Årets lett-mc 2012

  • Veteran
  • PipPipPipPip
  • 6 284 Innlegg:
  • Registrert: 19-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Aust-Agder, Grimstad
  • Yrke:Ungkar og spellemann
  • Kjøretøy:'98 NSR, GSX1100EF, '81 GSX1100E, '08 BMW e92 320d
Garage Garasje

Skrevet 15 januar 2013 - 08:48

du får regga rvg 250 som mellomtung, en kamerat som har gjort det :) sjukt digge sykler, men hans er fulleffekt + trim da :p  holdt godt følge med en cbr 600  :D

 

 

Har forresten et spørsmål til dere:


Stemmer det an man ikke har lov til å nedplombere en sykkel under halvparten av effekten? 

La oss si en Yamaha R1  - 120 hk   Halvparten av 120 hk = 60 hk    (max hk for mellomtung = 48 hk)   

Er det lov å nedplombere denne til 48 hk?

stemmer det, dessverre :no

så får ikke r1 på mellomtung, grunnet effekten.. men kan se ut som de har fjerna kubikk-begrensninga, står hvertfall ikkeno om det på vegvesenet. :)


Dette innlegget er endret av Ådne95: 15 januar 2013 - 08:49

1998 Honda NSR 125 - Prosjekt      |      '85 GSX1100EF  &  '81 GSX1100ET (framtidige prosjekter)      |      2008 BMW 320d Coupé 


#10 SvennWhat

SvennWhat

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 970 Innlegg:
  • Registrert: 14-mars 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:Yamaha Tzr

Skrevet 15 januar 2013 - 15:38

triste saker! :(



#11 Veseth`n

Veseth`n

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 178 Innlegg:
  • Registrert: 26-april 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Osterøy

Skrevet 16 januar 2013 - 18:28

KTM 450 exc eller 525/530 exc kan du og sjå på :)


"Only one thing sweeter than the sound of a two stroke, and that's the sound of a two stroke passing a four stroke."

 

Kjøretøy: - KTM exc 125 09

             - John Deere 1130 78 modell




Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere