Tenkte jeg kunne dele litt av mine erfaringer med dere førstegangskjøpere....
Spørsmålet du skal stille deg når du kjøper sykkel for førstegang: HVA skal du bruke sykkelen til?
Det finnes mye forskjellig av sykler der ute... Cruiser, offroadmotard, touring, sport etc. De varierer ikke bare i utseende/form/kjørestil, men også motor..
- Rekke 4
- Rekke 2
- V-twin
- "Skrå" twin
- Flat 2/Flat 4/Flat 6 (bokser-motor)
- Endunker
Og forskjell er det... Jeg skal ikke gå inn i detailer her, men en god huskeregel er at rekkemotor er mer turtallsvillige i forhold til twin og endunkere.. Til gjengjeld har de mindre kraft. Twin og endunkere derimot, har mer kraft. Dette betyr IKKE at de er noe sløvere av denne grunn!
Så... Foreløpig er det 2 ting å tenke på: motortype og kjørestil. Nå skal vi inn på en annen faktor som også kan spille en rolle...
Et kjent ordtak går som følger: "De som har gått ned, og de som skal gå ned" - dvs. 99% av alle motorsyklister kommer en gang til å møte herr asfalt.. Og et hyggelig møte kommer det nok mest sannsynelig ikke til å bli. Og da aldersgruppen for førstegangskjøpere avogtil er lav, så er det da vanlig at mange ikke benytter seg av det finfine full-kasko tilbudet hos forsikringsselskapet... "Ingenting kommer til å skje" tenker du sikkert.... ---> FEIL! Noe KAN og VIL en gang skje. Mange motorsykkel-ulykker skjer ikke nødvendigvis fordi fører har gjort noe feil... Men fordi ANDRE i trafikken har gjort noe feil. Her kan det da være smart å tenke på om det kan være lurt å kjøpe en 2013 modell sportssykkel med skyhøy forsikring. Det kan nemlig resultere med å bli en dyr affære...
Det er veldig vanlig for en del førstegangskjøpere å tenke at Yamaha R6/R1 er noe av det feteste og råeste du kan kjøre. Vel.... De ser bra ut. Og for all del... En R6/R1 går ikke akkurat dårlig... Men... Stopp nå litt og tenk i et lite sekund: hva skal du med en sportssykkel med 1XXhk, sportsslig kjørestilling og skyhøy forsikring på norske veier? Finner du grunner til å gå i innkjøp av en slik sykkel, for all del... Kjør på! MEN... Husk at det faktisk finnes andre motorsykler der ute som kan egne seg bedre til ditt bruk..
Liten beskrivelse av de forskjellige sykkel-gruppene:
Offroad/motard:
Et utmerket valg for de som ønsker å leke seg litt på fritiden. Veldig mange av syklene innenfor denne sjangeren er "konkurranse"-sykler - dvs. at de har relativt korte service-intervaller. Til gjengjeld får du masse morro både på og utenfor veien. Du finner også sykler med lengre service-intervaller - disse egner seg godt til både landevei- og bykjøring. Her har du en litt mer oppreist kjørestilling enn de andre motorsykkel-typene. Som regel finnes disse i rekke-2, men du finner også endunkere og V-twins. Finnes også i både 4- og 2-taktsversjoner. 2-taktsversjonen kan benyttes på vei, men ikke anbefalt dersom du kun skal kjøre på vei. Da vil en 4-takter være et bedre valg.
Sportssykler:
Her finnes det et godt utvalg av sykler. Som regel består disse syklene av rekke-4, men finnes også i V-twin og rekke-2. Slike sykler har en veldig sportslig kjørestilling, og vil være et utmerket valg for deg som kanskje ønsker å ta deg noen runder rundt rudskogen av og til. De kan benyttes i både byen og på landeveien, men vær litt forsiktig med å velge denne typen sykkel dersom du kjører mye i byen. Både den lave kjørestillingen og de fine kåpene rundt sykkelen kan for noen være et hinder i byen. Langturer på en slik type sykkel kan også tære på både nakke og rygg for noen.
Naken:
Personlig synes jeg dette er en "allrounder" klasse. De er som regel billigere å forsikre enn sportssykler, samtidig som at de kan yte meget god effekt. De finnes som regel i rekke-4, rekke-2 og V-twin. Slike typer sykler er meget lett-kjørte og egner seg meget godt til både landeveiskjøring og bykjøring. Ønsker du å bruke sykkelen på bane.. Ja... Da er det ikke verre enn at du bestiller deg et sett med clip-on fra Ebay.
Touring:
For deg som elsker å dra på langtur. I denne klassen finner du som regel store "mil-slukere", fullstappet med utstyr. Som regel har disse syklene store motorer, noe som gjør dem egnet til å trekke masse utstyr samtidig som tar en forbikjøring. Også her vil størrelsen på diverse sykler variere litt, men alle syklene er generelt av den store typen. Jeg personlig ville ikke kjøpt en slik sykkel til å kjøre med i byen.
Cruiser/custom:
Disse syklene synes jeg egner seg best når du skal bruke mye av kjøretiden på landeveien. I utgangspunktet så er det en veldig behagelig kjørestilling på slike typer sykler. Som regel består dem av V-twins, men av litt eldre modeller finnes det også rekke-4 og rekke-2. Det varier i både kjørestilling og størrelse innenfor denne sjangeren, så vær litt obs på dette. De større modellene egner seg nok litt bedre til langtur etc., og er nok kanskje litt mindre egnet til bykjøring enn det de mindre modellene er.
Veteran/chopper/cafe-racer:
For deg som elsker nostalgi.. Her finnes det et godt utvalg. Som regel billige å eie (hundrelapper i året). Bremser er som regel ikke til å skryte av og kvaliteten varierer fra produsent til produsent. Japanske sykler og BMW er som regel syklene som holder. Britiske og amerikanske sykler skal du helst holde deg unna, med mindre du er en ordentlig entusiast. Cafe-racere/bobbere/choppere er egenbygde sykler hvorav gamle veteran-sykler benyttes. I all hovedsak strippes syklene for vekt/unødvendig utstyr og blir bygd utifra slik eier vil ha det. Helt til slutt kan det nevnes at gamle sykler generelt trenger mer tilsyn/stell enn nyere sykler, og dermed er det ikke alltid gull og grønne skoger med en slik type sykkel.
Ellers er det ikke noe annet å gjøre enn å ønske deg lykke til som førstegangskjøper!