Gå til innhold


Bilde

Forslag til mellomtung?

mellomtung mc forslag

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
40 innlegg i dette emnet

#1 TheBook

TheBook

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 117 Innlegg:
  • Registrert: 09-november 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Akershus, Bærum
  • Kjøretøy:Yamaha DT50 RSM/X

Skrevet 08 oktober 2013 - 09:47

Hei!

 

Til våren tenker jeg at jeg tar mellomtung lappen og lurer litt på hvilke mellumtung mcer som er best å kjøre og som ikke er så veldig dyre i drift! Jeg er litt usikker på om jeg vil ha sport eller SM sykkel. Har kjørt både sport og sm og liker begge typene godt, har også sett på en Husqvarna 510SMR? hv tenker dere :)

 

 

Takker for hjelp!


Jeg er ikke dum, bare litt annerledes!  :wub


#2 Stratos

Stratos

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 150 Innlegg:
  • Registrert: 24-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Sogn og Fjordane, Selje
  • Kjøretøy:Sjekk sigg :)

Skrevet 08 oktober 2013 - 14:14

Rs 250, ktm exc 250/300 2takt <3
  • Oddyboii liker dette
Yamaha TZR Rossi Edition 50 2011 | Yamaha DT 50 2004​​

X-Derbi GPR 50 2004, Yamaha TZR 2010, Rieju RR, MotorHispania Furia, Tsx x2, pocketbike


#3 eXploraL

eXploraL

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 179 Innlegg:
  • Registrert: 30-september 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hedmark, Løten
  • Kjøretøy:Audi A4, 1,9TDI 180 HK quattro, 03'

Skrevet 08 oktober 2013 - 16:49

Rs 250, ktm exc 250/300 2takt <3

Ikke så veldig dyre å kjøre, er vel ikke akkurat det to takt er..

Saab 9-5 2,3t '01 - 185 hk, soon to be more  :rolleyes - http://www.mopedport...s-saab-9-5-23t/

 


#4 Stratos

Stratos

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 150 Innlegg:
  • Registrert: 24-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Sogn og Fjordane, Selje
  • Kjøretøy:Sjekk sigg :)

Skrevet 08 oktober 2013 - 17:46

Ikke så veldig dyre å kjøre, er vel ikke akkurat det to takt er..

Ops såg ikke de :p
Yamaha TZR Rossi Edition 50 2011 | Yamaha DT 50 2004​​

X-Derbi GPR 50 2004, Yamaha TZR 2010, Rieju RR, MotorHispania Furia, Tsx x2, pocketbike


#5 Nidingr

Nidingr

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 180 Innlegg:
  • Registrert: 24-september 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Sør-Trøndelag, Orkdal
  • Kjøretøy:Husaberg Fe450 12, Honda PXR, KTM 250 SX 91
Garage Garasje

Skrevet 04 januar 2014 - 21:48

Hei!

 

Til våren tenker jeg at jeg tar mellomtung lappen og lurer litt på hvilke mellumtung mcer som er best å kjøre og som ikke er så veldig dyre i drift! Jeg er litt usikker på om jeg vil ha sport eller SM sykkel. Har kjørt både sport og sm og liker begge typene godt, har også sett på en Husqvarna 510SMR? hv tenker dere :)

 

 

Takker for hjelp!

Har selv en Husqvarna TE510 2009 med SM kit på.
Ganske økonomisk med innsprøyting, godt drag hele veien, fin både som enduro og supermotard. Ikke de værste på krav om service og ventiljustering osv...
Eneste problemet med denne sykkelen er vibrasjoner, ganske mye vibrasjoner når sykkelen er ny, og det reduserer etter hvert som du bryter ned sykkelen.
pga vibrasjonene er det ikke uvanlig at du sliter bort isolasjonen på ledninger som ligger mot ramme/kanter som igjen skaper kortslutting. De er også ganske slemme på bruk av sikringer, feks på lys. Så bør ha med deg noen sikringer i lomma eller teipa under setet, vil ikke risikere å miste lysa sent på høsten.
Husqvarna'n kan trenge litt tilvenning med tanke på vibrasjoner, kan bli litt plagsomt på langturer. (Jeg prøver å unngå å kjøre lange distanser uten foring i kjørebuksa) 8-9 mil går fint uten å måtte stoppe for en pause, men må sansynligvis fylle bensin etter den distansen også.

KTM 500-serien feks vil være snillere på det med vibrasjoner men de har også sine ulemper.

 

Men uansett hvilken supermotard du velger så vil den bruke masse drivstoff om du skal ha de litt morsomt.

 

Den mest økonomiske supermotarden jeg kan komme på er DRZ400, greie MC'er som går EVIG. Service intervalen fult overkommelig (nesten aldri), fint forbruk på bensin, og du sparer masse masse penger i innkjøp. Du kan få en bra brukt sykkel pluss masse styling og trim deler til prisen av en tilsvarende KTM/Husqvarna osv. Grei førstegangs sykkel.

 

Håper du velger en sykkel du selv er fornøyd med, er god å kjøre og synest er tøff. Det er spesielt viktig på en førstegangssykkel. Er ikke sykkelen god å kjøre så blir den ikke brukt.



#6 Gorne1611

Gorne1611

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 295 Innlegg:
  • Registrert: 18-november 12
  • Kjønn:Gutt
Garage Garasje

Skrevet 05 januar 2014 - 01:00

Bensinforbruk på supermotard er jo ikke mye :p Yamaha wr426n jeg hadde brukte godt jævlig lite, kansje 0,3 på mila :p Husaberg 650n jeg har som man skulle tro den var jævlig tørst men den bruker også ca halvliter på mila. har testkjørt litt og kjørt den hart, og fant ut at den ligger på ca 0,6 da. Den har jo så mye kraft, og så høyt drevet at selv om jeg kjører " hart" så er det fortsatt lavt turtall og derfor lavt forbruk. 

Den tørsterste supermotarden tror jeg må være aprilia sxv 450 og 550, 2 syllindet. Høyt turtall og 2 syllindrer, en kompiss har en 450, og den bruker ca 0,8 :p

Vedlikehold må man bare regne med når man kjører motard, Oljeskift og oljefilter er hyppige på alle, Men det man kan se etter er om det er shims eller skruejustering på ventilene :p, Om det er shims så må det justeres veldig mye sjeldnere enn om det er skruejustering, På 650n min f.eks er det skruejustering. Det er anbefalt og sjekke og justere dem hver 30 time, har kansje kjørt 40 timer siden jeg justerte de sist nå, og nå merker jeg at den er mer tungstartet, og en gang slo den tilbake når jeg skulle starte den :p

en sykkel med shims justering istedet står anbefalt at man skal sjekke og om nødvendig justere hver 100 time, og det er ikke sikkert det må noe justering til på 100 timer heller. men når det først må justeres er det en del mer arbeid enn på sykkler med skruejustering. 

Men om man da har en sykkel, så må man bytte olje hver 10-20 time, noe som ikke er mye stress det tar deg 20 minutter og alt etter hvor mye du kjører så blir det oljebytte 1 gang i uka eller en gang i måneden eller en gang annenhver måned :p Det tåler man, Så om man har shims justering som er vanlig på mange, så må man sjekke ventiler hver 100 time, Det blir 1 gang hver sesong ? Det er egentlig alt som er av service som man må gjøre.

stempelbytte og alt annet er jo egentlig valgfritt, for det tåler mye mer enn hva som står i manualen. noen bytter alt jævlig ofte, og noen bytter ikke før man hører ulyder :p



#7 Nidingr

Nidingr

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 180 Innlegg:
  • Registrert: 24-september 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Sør-Trøndelag, Orkdal
  • Kjøretøy:Husaberg Fe450 12, Honda PXR, KTM 250 SX 91
Garage Garasje

Skrevet 05 januar 2014 - 13:48

Husqvarna'n min har shims men anbefalt ventilsjekk på den er hver 32t. men når det er sagt så vil man merke om ventilklaringen er feil.
For trange vil gjøre den tungstarta, for løse vil skape en form for klikkelyd.

Bruker å følge serviceintervalen til fabrikanten, mye pga sykkelen var ny når jeg fikk den. Men den er kræsja nå da... (blir fiksa opp)

Kan foreslå en Husqvarna 610/630
Det er fin serviceinterval på den, bruker ikke mye på mila pga godt drag hele veien. Tror de kom med insprøyting i 2007? men ble vel tatt ut av produksjon i 2010.

#8 SirSemtex

SirSemtex

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 564 Innlegg:
  • Registrert: 24-august 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:Sprengingsbas/Anleggsmaskinfører
  • Kjøretøy:Audi A4 Allroad Quattro
Garage Garasje

Skrevet 05 januar 2014 - 19:02

Har du pengene å bruk ville jeg gått for KTM EXE, Husaberg eller Yamaha.


Keep Dixielanalive, in your heart and and in your mind!

 

I didn't get all this experience from reading books!

 


#9 Gorne1611

Gorne1611

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 295 Innlegg:
  • Registrert: 18-november 12
  • Kjønn:Gutt
Garage Garasje

Skrevet 06 januar 2014 - 23:16

Jeg vil anbefale 450 jeg :p eller ktm 500 seriene, De er mye mer lekne og morsommere enn f.eks Husqvarna 610 og husaberg 650 :p

men de motardene med større motorer er jo selfølgelig bedre til lengre kjøring, men de småe 450ene osv er mye mer lekne og mer "ekte" motard mener nå jeg.



#10 niklin

niklin

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 851 Innlegg:
  • Registrert: 11-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nord-Trøndelag, Levanger
  • Kjøretøy:aprilia rs 50
Garage Garasje

Skrevet 08 januar 2014 - 14:45

aprilia rs 250 eller honda cbr 250rr


Aprilia rs 50: Hebo patanegra, brk45, 28mm osv...

.http://www.mopedport...yper-patanegra/

 

 

 


#11 Stratos

Stratos

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 150 Innlegg:
  • Registrert: 24-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Sogn og Fjordane, Selje
  • Kjøretøy:Sjekk sigg :)

Skrevet 08 januar 2014 - 15:28

aprilia rs 250 eller honda cbr 250rr

Rs 250 :wub
Yamaha TZR Rossi Edition 50 2011 | Yamaha DT 50 2004​​

X-Derbi GPR 50 2004, Yamaha TZR 2010, Rieju RR, MotorHispania Furia, Tsx x2, pocketbike


#12 Ådne95

Ådne95

    Årets lett-mc 2012

  • Veteran
  • PipPipPipPip
  • 6 284 Innlegg:
  • Registrert: 19-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Aust-Agder, Grimstad
  • Yrke:Ungkar og spellemann
  • Kjøretøy:'98 NSR, GSX1100EF, '81 GSX1100E, '08 BMW e92 320d
Garage Garasje

Skrevet 08 januar 2014 - 22:02

rgv250 ffs! kompis sin gamle :D   dårlig kvalitet :/ snapchat-zoom er ikke den beste :p

Snapchat-3311_zpszolwmuy9.jpg


Dette innlegget er endret av Ådne95: 08 januar 2014 - 22:27

  • Spudlebob liker dette

1998 Honda NSR 125 - Prosjekt      |      '85 GSX1100EF  &  '81 GSX1100ET (framtidige prosjekter)      |      2008 BMW 320d Coupé 


#13 BuskerudMafiaen

BuskerudMafiaen

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 51 Innlegg:
  • Registrert: 10-oktober 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Buskerud, Ål
  • Kjøretøy:Malaguti XSM 50, Fantic 125, Husqvarna SMR510 '07

Skrevet 11 januar 2014 - 17:44

Jeg kjører Husqvarna SMR510, gå for den. Den er helt værst. Letter på hjulet i 100 og bunndraget er beast! Enorm kompresjon og når du står under taket på statoil å gir en rask rev skvetter de fleste :) Også er den såklart en drøm på bakhjulet om du ønsker å kjøre på hjulet!



#14 Olden

Olden

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 170 Innlegg:
  • Registrert: 04-desember 06
  • Kjønn:Jente
  • Bosted:Rogaland, Haugesund

Skrevet 12 januar 2014 - 23:35

Støtter forslaget over! :)
Jeg hadde en 08 510SMR for noen år siden og det var ikke annet enn moro!

Man blir litt vond i kroppen hvis du vil kjøre langt (15-20 mil++) men ellers rundt i distriktet er den helt rå!

Bakhjulskjøring er en lek, respons og moment er også rått.

 

Grei serviceintervall og lett å skru på selv.

 

Ventiljustering/måling er heller ikke noe big deal.

Jeg gjorde det første gangen med gips på den ene armen pga. brukket håndledd med ett tidsforbruk på ca 30 min.


  • eXploraL liker dette

FiveInline


#15 Fubb

Fubb

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 967 Innlegg:
  • Registrert: 06-februar 04
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Austevoll
  • Yrke:Panda
Garage Garasje

Skrevet 31 januar 2014 - 09:43

RS250! 

 

Den er faktisk billigere å kjøre enn RSV'en min ;)

 

Og vil IKKE anbefale SXV bare så det er nevnt...


Dette innlegget er endret av Fubb: 31 januar 2014 - 09:44

  • eXploraL liker dette

Aprilia RS250 - Kawasaki ZX-10R

Proud member of Austevolls Mafian

 

 

"Kjøringa er bare unødvendige opphold i vedlikeholdet"

 


#16 NiTu

NiTu

    MP-Fritids

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 139 Innlegg:
  • Registrert: 11-juli 10
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:KTM 690 SMC R 2017

Skrevet 31 januar 2014 - 19:48

 

Og vil IKKE anbefale SXV bare så det er nevnt...

pga så som så kvalitet? selv på de nyeste modellene?



#17 Fubb

Fubb

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 967 Innlegg:
  • Registrert: 06-februar 04
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Austevoll
  • Yrke:Panda
Garage Garasje

Skrevet 31 januar 2014 - 22:46

De har fikset mange syndrom fra de første modellene, men mye som fremdeles ikke er fikset.
Tungvint å måtte ta ut motoren hver gang for vetiljustering og :/

Aprilia RS250 - Kawasaki ZX-10R

Proud member of Austevolls Mafian

 

 

"Kjøringa er bare unødvendige opphold i vedlikeholdet"

 


#18 Daniel_Ø

Daniel_Ø

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 100 Innlegg:
  • Registrert: 18-mars 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Nord-Trøndelag, Verdal
  • Kjøretøy:-Honda NSR -Aprilia SXV
Garage Garasje

Skrevet 01 februar 2014 - 16:36

SXV er rå kjøremaskin og holdbar om man får vekk barnesykdommene på de første modellene. Dårlige pakninger (oransje) og noen får statorhavari pga. skruer som ikke sitter godt nok. Ellers er det litt mere tungvint vedlikehold pga. V2 motoren og man må ut med motoren for å til en del, men når man først er ute med den, er det ganske gjennomtenkt. Men SINNSYKT sprek er den, men ikke for alle. Det jeg savner mest på SXVn er det overdrevne bunndraget man får fra en ensylindring, lettere vekt, enklere vedlikehold og bedre deletilgang fra uoriginale merker, f.eks. UFO/Polisport/Acerbis plast :p Men porno sykkel er det!  :wub

 

Vil anbefale en japansk supermoard, eller en alminnelig en :p Prøvekjørte en CRF450, den var utrolig lettkjørt og sprek nok. Regner med at WR450, 510SMR, 525/530SMR, CRM450HM, FS570 er samme kaliber og samme vedlikehold :)


Dette innlegget er endret av Daniel_Ø: 01 februar 2014 - 16:43

'99 Honda NSR125 CR-edition under "bygging" :)


#19 SirSemtex

SirSemtex

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 564 Innlegg:
  • Registrert: 24-august 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:Sprengingsbas/Anleggsmaskinfører
  • Kjøretøy:Audi A4 Allroad Quattro
Garage Garasje

Skrevet 08 februar 2014 - 00:24

Kommer vel litt an på hvor mye du skal bruke? Er du åpen for alle forslag osv? :) Supermotoard/racingsykkel?


Keep Dixielanalive, in your heart and and in your mind!

 

I didn't get all this experience from reading books!

 


#20 TheBook

TheBook

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 117 Innlegg:
  • Registrert: 09-november 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Akershus, Bærum
  • Kjøretøy:Yamaha DT50 RSM/X

Skrevet 13 mars 2014 - 11:00

Kommer vel litt an på hvor mye du skal bruke? Er du åpen for alle forslag osv? :) Supermotoard/racingsykkel?

 

Tenker å ikke bruke mer en 50k! Er åpen for alle forslag, og tenker å få importert sykkel fra utlandet, da jeg har en kompis som regelmessig reiser til utlandet! Har nå sett på Ninja 250/300 og 510 SM! :)


Jeg er ikke dum, bare litt annerledes!  :wub




Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!





Andre emner som også har følgende stikkord: mellomtung, mc, forslag

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere