Niklin's Hyper Aprilia
Historie
Etter å ha kjørt rundt på en daff baotian i hele sommer så bestemte jeg meg for å skaffe moped. Etter et par uker med leting så fant jeg en aprilia rs til 2500 kr. Den manglet begge sidekåpene og diverse andre deler. Jeg dro for å hente den et par dager senere. Den så ganske slitt ut, men når jeg prøve å starte den så startet den med en gang. Jeg prutet ned prisen til 2000 kr. Fikk med en athena sylinder. Oppsett: Top Performance 50cc Gianelli svane 21mm dellorto metrakit klutsj Planer for motor: Hebo patanegra 28mm oko Brk 45 Vforce reed Mrd klutsj Tp girtønne Pro race veov Motoforce innsug Porta innsugskanal og matchporta. Pvl innerotor Letta stempel 13-47 drev Utseende Nytt kåpesett Nye dekk ego sete koso rx1 speedo rød rimtape Polere ramme Sote vindskjerm xenon lys angel eyes Update's Nr 1 Nr 2 Nr 3 Har skjedd en god del siden sist. Jeg har holdt på flere timer hver dag med å sparkle og pusse ned kåper, så de er snart klar til å lakkeres. Satser på å sende de til lakkering etter jul. Har bestemt å montere tp86 oppsett til sommeren. Har bare splittet suzuki motorer før så det er første gang jeg splitter en am6 motor. Har tilgang til cnc maskin og fres så jeg ska få gjort alt skikkelig. Kommer flere oppdateringer iløpet av neste uke. ene sidedekslet bak sidedeksel Alle kåpene Fikk også tid til å montere 80cc sylinder på skutern til pappa Nr 4 Har lakket ramma. Var tilbud på hammerite smooth black på mekk, så jeg kjøpte en boks. Kostet bare 89 kr. Ble faktisk bedre enn jeg trodde, ramma ble kjempe blank. Lakkerte ramma rundt speedometret, forpinnene og støtta til Baotian min. Polerte felgene Nr 5 Skjærte skutern min, så har hatt lite tid til å mekke aprilia. Var på biltema på lørdag å kjøpte glassfiber, sparkel, sotespray, plastprimer og sandpapir. Har et ekstra sett med kåper bak, så tenkte å prøve å lage monosete. Sotet baklykta og vindskjermen igår. Vasket bare med rødsprit og lakket over. Ble ganske bra resultat. Ska bestille tp86 oppsett fra speedline etter jul. Får det sendt til farmor i Sverige så jeg slipper å betale toll. Svingarma og gaffelkrona ska sendes til pulverlakk iløpet av uka. Skjært baotian Update 6 Er en stund siden jeg oppdaterte prosjektet, har ihvertfall tatt å fikset et par sprekker osv i kåpene med glassfiber. Har også begynt å lage singelhekk. Er ferdig med avstøpningen av sete. Gikk tom for herdner, så jeg får ikke til å støpe resten før til helgen. . Kjøpte 6 flasker med olje (2 flasker 2 takt og 4 flasker med girolje). Betalte 50 kr flaska. Noen som har noen tips til farge på den? Har sykt lyst på rød metalic eller svart. Usikker på om jeg ska ha noen klistremerker på den. Vasket turteller, speedometer og tempraturmåler. Fikset frontkåpa, var 2 store sprekker i den. tankpad fra ebay. vaska å polerte ramma Kjøpt depostøtte Lagt glassfiber på sete Ferdig herdet Pgo rat med ødelagt motor Update 7 Har kjøpt diverse deler som jeg venter på: Orginal uplombert potte Diverse kåpedeler Blokk for å montere tp86 org sylinder Derbi kåpesett Nye felger Blir støping av hekk imorgen om jeg får tid. Har kjøpt 10m2 med glassfiber og 2 kg polyester. Skal på mekk imorgen å kjøpe meg slipemaskin til kompressoren min. Er jævlig lei av å pusse for hånd. Update 8 Er en stund siden forrige update, men har fått gjort ganske mye. Kåpene er ferdigslipet og sendt til lakk. Jeg kjøpte et par felger og litt kåper av santho96. Felgene skulle sendes til pulverlakk forrige uke, men skruene til bremseskiva var rundet, så jeg måtte bore de ut og varme opp felgen for å få de ut. Felgene, svingarma, styrekrona og litt mer smådeler blir sendt til pulverlakk på fredag. Har også kjøpt org uplombert eksos av dagfinnz. Har bestilt nytt oppsett som jeg skal hente samtidig som kåpene (sendte alt til farmor i Sverige). Har kjøpt: Tp86 30mm oko forgasser Yasuni r4 vforce polini klutsj Kjøpte alt på speedline. Slipper å betale toll siden jeg sender det til Sverige. Kjøpte meg også en ny blokk for å montere tp86. Gidder ikke ødelegge org motor siden jeg skal matchporte osv. Fikk med doppler endurance og baritkit especial veiv. Banka ut styrelager Kåpene før de ble sendt til lakkering Gianelli og org eksos oppgrader verkstedet litt http://s913.photobuc...t]=1&sort=1&o=7 Ene kåpa jeg kjøpte var så dårlig at jeg måtte støpe både nytt feste og en stor bit som hadde knekt av http://s913.photobuc...t]=1&sort=1&o=9 vaska gs550'n Svingarma og styrekrona Felgene jeg kjøpte av santho96 http://s913.photobuc...]=1&sort=1&o=22 Nesten ferdig med støping av singelhekk Kjøpte meg ny hjelm Update 9 Har kommet meg ganske langt i det siste. Har blandt annet trekt om setene og fått tilbake litt deler fra pulverlakk. Kjøpte meg en am6 motor for et par uker siden som skulle være "strøken" med doppler veiv og mrd klutsj. Den jeg fikk i posten hadde hebo veiv og metrakit sp klutsj + at blokka var ødelagt (tror dette var motoren som santho96 hadde i riejun sin). Byttet over blokka med en jeg hadde liggende og solgte den videre med et tap på 200 kr ): . Fikk litt senere tilbud fra en jeg kjenner om å kjøpe en am6 motor med dårlig stempel pga han skulle vrake motorhispanian sin. Var helt komplett. Betalte 500 kr. Når jeg fikk av sylla fikk jeg meg litt av en overaskelse. Veiva var i dritdårlig stand. Var sikkert 1mm med rådeslark opp og ned. Klaget, og fikk igjenn 200 kr. Demonterte sylinder og forgasser og solgte den videre også. Har også rukket å trekke om setene. Kjøpte meg 2x2m med kunstlær og litt stifter. Gikk lett å få av trekket, men plasten til sete var så jævli tykk at jeg måtte bruke hammer for å få stiftene helt ned. Ble faktisk ganske bra resultat. Fikk felgene, styrekrona og svingarma tilbake fra pulverlakk idag. Ble sjukt resultat. Betalte 500 kr for alt. Vurderer å sende motorblokk osv dit for glassblåsing og pulverlakk. Skal hente tp86 settet i påska siden jeg bestiller det til farmor i sverige for å unngå toll. Motoren med hebo veiv Ødelagt blokk trekt om setene Byttet over blokka Org sylinder og forgasser Delene fra pulverlakk Update 10 Har kjøpt meg nytt kåpesett, seter, elnett, trimcoil, speil og frontlykt. Kjøpte det fra "husdal" her på forumet. Bare å kjøpe fra han. Fikk alle delene dritbillig. Vasket og polerte kåpene med sonax flytende voks. Ble dritblankt. Kåpene er nesten helt strøken. Har også kjøpt meg en furia uten papirer for 100 kr som jeg tenkte å bruke for å stille inn tp86 motoren før jeg setter den i rs'en. Har funnet fram en org motor som jeg skal ha i rs'en mildertilig. Kjøpte meg carsol lakk for bremsecalipperne og ovnslakk fra europris for å lakke gianelli og org potta. Bilde av furian Lakk Voksen jeg brukte. Lett og jobbe med og gir kjempebra resultat. http://s913.photobucket.com/user/niklin97/media/aprilia%20update/IMG_1009_zps7f58a157.jpg.html?filters[user]=138043963&filters[recent]=1&sort=1&o=30 Delene jeg kjøpte Org motoren Nr 11 Har kommet litt lengre. Har skaffet meg ny motor til å bygge tp86 oppsettet på. Han som solgte den var desperat etter å få fikset skuteren sin, så jeg bytta en org sylinder og forgasser mot hele am6 motoren. Klyvde den og tok ut lagrene. Skal matchporte blokka og glassblåse den og klutsjdekslet. Har også skaffa 30mm pwk. Nr 12 Har henta nye ramma og begynt å montere. Skulle egentli bare kjøpe ramma, men jeg fikk med speedo, skiltoppheng og div andre ting. Nr 12 Begynt å sette sammen aprilian. Felgene er bare midlertidig. Venter på nye dekk til de andre felgene mine. Nr 13 MEGAUPDATE Har vært en stund siden siste oppdatering. Gjorde aprilian kjørbar til jeg skulle på mopedtur til Åre (sverigetur) 3 Juli. Ble ferdig 2 timer før vi skulle kjøre. Gikk feilfritt dit, men når jeg skulle kjøre hjem så røyk simmeringen til vannpumpa, så pappa måtte komme å hente med (10 mil 1 veg). Kjørte med athena sylinder, 21mm og gianelli eksos. Har kjørt med det samme oppsettet helt fram til nå uten noen problemer. Har starta hver dag. Solgte tp86 oppsettet etter en stund fordi jeg trengte penger. Har egentli ikke gidda noe mer trim, men så ble det litt for slapp til slutt, å en kompis kjøpte seg tp86 å jeg gidda ikke å bli ifrakjørt. Fikk pappa til å kjøpe sylinder og veiv til meg (hebo patanegra), så fikk jeg bytta til meg brk45 eksos, ny tenning og klutsj. Kjøpte vforce reed billig av en kompis, og bestilte meg oko forgasser fra tyskland. Mangler bare sylinderen, veiva og forgasseren som jeg bestilte til farmor i Sverige for å slippe å betale toll. Hun kommer med delene neste helg. Kjøpte meg strøken motor fra en kar på finn.no for 500 spenn som jeg splitta, nappa ut lagrene på og begynte å frese opp innsugskanalen. Skal levere blokka til cylmo i trondheim for glassblåsing av blokka og klutsjdekslet. Vet at hebo patanegra ikke er spesielt holdbart, men er ikke så helvetes nøye, jeg skal bare bruke den i helgene osv. Har enda en aprilia som jeg skal bruke til og fra skola. Oppsettet blir altså: Hebo patanegra 28mm oko black edition Brk 45 Mrd klutsj Tp girtønne Tp utvidet 6 gir Doppler veiv Motorforce innsug Vforce reed Conti crx tenning Porta innsugskanal og matchporta blokk. Brk eksosen når jeg fikk den: Pussa ned og lakka med varmelakk Slipa ned, bytta vatt og klarlakka lyddemperen Diverse nye deler R3 eksos Arbeid på blokka Bilder av aprilian Nr 14 Har fått gjort litt idag. Har dreid meg distansehylser til felgene jeg har liggende. Har også begynt å pusse innsugskanalen for å få bort ujevnheter. Brukte 80-120-400 papir. Ble ganske smuuth. Må fortsatt matchporte osv. godkjent? Update 15 Har porta ferdig motoren å begynt å test polere blokka litt. Ble ganske sweet. Testa å sette på patanegraen, den er så fin at jeg vil nesten bare henge den på veggen elns. Eneste jeg mangler nå er å få ut det jævla nålelagret som er i venstre blokkhalvdel, så kan jeg sette sammen hele greia. Var på clas ohlson idag å kjøpte skruer til blokka. Update 16 Da er motoren satt sammen. Fikk tatt ut det siste lagret idag. La lagrene å veiva i fryseren igårkveld, så alt glei lett på plass. Testa også med loctite pakningsilikon isteden for biltema sin som jeg har brukt tidligere. Foretrekker biltema sin, ettersom loctiten ikke var like lett å smøre utover. Skal montere svinghjul, kløtsj osv imorgen. Får jeg tid slenger jeg på patanegraen å justerer squish. Update 17 Da har jeg vært i sverige. Henta forgasser, tomgangsdyser, hoveddyser, gjennomsiktig kjøleslange, temp sensor, olje, autosol, kondensfjerner, bilshampo, voks, bensintank, oktanebooster osv. Kjøpte med 5 liter e85 om jeg eventuelt tenker å prøve det. Satte i 48 tomgangsdyse, klipset på midten, lufteskruen 2 runder utover og 142 dyse. Takk til Mrfixt for dysetips. Klutsjen ligger i oljebad. Setter sammen alt imorgen untatt klutsjdekslet som skal lakkes å få ny vannpumpe. Bytta alle skruene i motoren til rustfrie. Ser litt bedre ut. Blir oppstart med en gang jeg får flensen. [url=http://s913.photobucket.com/user/niklin97/media/IMG_2639_zps65b98dd3.jpg.html] Takk til: Speedline: for billige deler Mc deler: for bra pris og rask<
Dette innlegget er endret av niklin: 08 desember 2014 - 19:02
Tp8632mm koso forgasserYasuni r4 Vforce reedpolini klutsj med malossi fjørerMalossi eprom (tp coil mildertilig)keramiske veivlagertop performances ergal girtønne[/URL