Gå til innhold


Bilde

Hvilke sykler kan registreres som mellomtung?


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
25 innlegg i dette emnet

#1 Danijoh95

Danijoh95

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:
  • Registrert: 28-mars 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Østfold, Fredrikstad
  • Kjøretøy:Aprilia Rs50 2003

Skrevet 12 juni 2014 - 00:17

Sikkert mange tråder, men føler det er mye diskusjoner og frem og tilbake, så føler meg usikker på hva som er hva.

Ifølge de nye reglene kan man ha opp til 48hk? (ca?)

Men for å registrere en fulleffekt som mellomtung, hvor mange hk kan den maks ha da??

er det sånn at om den er 1.gangs reg.(fulleffekt) FØR de nye reglene, så kan det være maks 70hk? (dobbelt av 35hk, som var maks på mellomtung før nye regler?)

og om den er 1.gangs reg. ETTER nye regler så kan det være maks 96hk (dobbelt av 48hk, som er maks på mellomtung etter nye regler)?

Eller misforstår jeg helt? :p

Kan jeg da f.eks. IKKE kjøpe meg en fulleffekt sykkel med 96hk registrert i 2003 for å plombere/sperre til 48hk?


Takk for svar! :)

#2 incoming

incoming

    Addict

  • Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 10 856 Innlegg:
  • Registrert: 20-mars 07
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:�stfold, Tr�gstad
  • Yrke:Sveiser/platearbeider
  • Kjøretøy:'10 Golf 2.0TDI 4M - '95 ZZR600 - '77 Audi 80
Garage Garasje

Skrevet 12 juni 2014 - 00:26

Mellomtung skal ikke ha mer enn 36hk. 


'10 VW Golf 2.0TDI 4Motion - '95 Kawasaki ZZR600 - '77 Audi 82LS

X: '93 Toyota 4Runner 3.0TD '93 Subaru Legacy - '92 Subaru Legacy - '98 Volvo V70 - '00 Audi A3 1.8TQ - '91 Audi 80 1.8 - '76 Volvo 240 DL1.9 - '86 Yamaha XT350 - '07 Derbi DRD Devil 50R - '05 Derbi DRD Limited Edition #497

"What is your major malfunction, numbnuts? Didn't Mommy and Daddy show you enough attention when you were a child?"


#3 Danijoh95

Danijoh95

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:
  • Registrert: 28-mars 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Østfold, Fredrikstad
  • Kjøretøy:Aprilia Rs50 2003

Skrevet 12 juni 2014 - 00:35

35 Kw = 46.91 hk

heller ikke nedtrimmet til mer enn halvparten av opprinnelig effekt, altså maks 70 Kw

Vedlagte filer

  • Vedlagt fil  image.jpg   97,16K   9 Antall nedlastinger

Dette innlegget er endret av Danijoh95: 12 juni 2014 - 00:38


#4 Dagfinnz

Dagfinnz

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 103 Innlegg:
  • Registrert: 11-oktober 12
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Ålesund
  • Kjøretøy:Rieju RR/SMX 2003 mod og Rieju Rs2 2004
Garage Garasje

Skrevet 12 juni 2014 - 01:43

35 Kw = 46.91 hk
heller ikke nedtrimmet til mer enn halvparten av opprinnelig effekt, altså maks 70 Kw


Hva faen!? Er jo jævlig lite vits å ta den, da! En stakkars 2takt crossykkel på 125cc kan jo gå bedre da!

#5 eXploraL

eXploraL

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 179 Innlegg:
  • Registrert: 30-september 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hedmark, Løten
  • Kjøretøy:Audi A4, 1,9TDI 180 HK quattro, 03'

Skrevet 12 juni 2014 - 01:57

Hva faen!? Er jo jævlig lite vits å ta den, da! En stakkars 2takt crossykkel på 125cc kan jo gå bedre da!

Skal jeg ha mellomtung blir det en R6 eller zx6r. De må jo ha 34 hk, men røsker jo ut plombene, hvordan i helvete skal de merke det? Ikke vits å kjøre med plomber

Saab 9-5 2,3t '01 - 185 hk, soon to be more  :rolleyes - http://www.mopedport...s-saab-9-5-23t/

 


#6 Online-MC

Online-MC

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 279 Innlegg:
  • Registrert: 13-februar 14
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Sogn og Fjordane, Førde
  • Kjøretøy:Kawasaki ZX-6R

Skrevet 12 juni 2014 - 09:50

Skal jeg ha mellomtung blir det en R6 eller zx6r. De må jo ha 34 hk, men røsker jo ut plombene, hvordan i helvete skal de merke det? Ikke vits å kjøre med plomber

 

Dei legger merke til det når du kommer hylende på 16,000rpm :clap

ZX-6R selges ikke lenger som mellomtung på grunn av desse reglene. Det er mulig nye kunne blitt regget på gamle 25kw typegodkjenningen, men det er ikke blitt søkt.

 

On-topic: hovedregelen vi bruker er (som danijoh95 nevnte over); maks 70kw som full-effekt for å få regget som a2 :)


Med vennlig hilsen

 

Kristoffer Ullaland

Online-Mc


#7 NiTu

NiTu

    MP-Fritids

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 139 Innlegg:
  • Registrert: 11-juli 10
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:KTM 690 SMC R 2017

Skrevet 12 juni 2014 - 10:06

Verdt og nevne KW / vekt forholdet, spørs jo hva slags sykkel du skal ha. men lette sykler som f.eks de fleste sm/enduro må du helt nedi noe og 20 KW. Skal maks være 0.2 KW / kg

Her er ihvertfall noen av de du kan regge som A2:
http://www.alphatech...kw_motorrad.pdf

 



#8 eXploraL

eXploraL

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 179 Innlegg:
  • Registrert: 30-september 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hedmark, Løten
  • Kjøretøy:Audi A4, 1,9TDI 180 HK quattro, 03'

Skrevet 12 juni 2014 - 10:41

 
Dei legger merke til det når du kommer hylende på 16,000rpm :clap
ZX-6R selges ikke lenger som mellomtung på grunn av desse reglene. Det er mulig nye kunne blitt regget på gamle 25kw typegodkjenningen, men det er ikke blitt søkt.
 
On-topic: hovedregelen vi bruker er (som danijoh95 nevnte over); maks 70kw som full-effekt for å få regget som a2 :)

Hvis jeg kommer hylende på 16k rpm så tror jeg ikke at jeg stopper ;) Med 130 hk tror jeg ikke de har sjans til å følge etter heller :)
Hvis jeg skal ha en av de syklene må jeg kjøpe en sykkel som er plombert ned og registrert før de nye reglene kom. Så kan kjørr zx6r som er plombert ned før de drittreglene :)

Saab 9-5 2,3t '01 - 185 hk, soon to be more  :rolleyes - http://www.mopedport...s-saab-9-5-23t/

 


#9 Danijoh95

Danijoh95

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:
  • Registrert: 28-mars 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Østfold, Fredrikstad
  • Kjøretøy:Aprilia Rs50 2003

Skrevet 12 juni 2014 - 10:52

Nå er jo spørsmålet hvilke sykler jeg kan kjøpe, som er regga som tung, for så å regge de som mellomtung.

Har ikke sagt jeg skal kjøre rundt med 34hk

må jo bare ha 34 hk på papiret :p
Derfor lurer jeg på hvilke sykler som
kan regges som hva :)

forøvrig helst en R-sykkel, men også streetfighter og enkelte cross er av interesse :)

#10 Online-MC

Online-MC

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 279 Innlegg:
  • Registrert: 13-februar 14
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Sogn og Fjordane, Førde
  • Kjøretøy:Kawasaki ZX-6R

Skrevet 12 juni 2014 - 10:59

Hvis jeg kommer hylende på 16k rpm så tror jeg ikke at jeg stopper ;) Med 130 hk tror jeg ikke de har sjans til å følge etter heller :)
Hvis jeg skal ha en av de syklene må jeg kjøpe en sykkel som er plombert ned og registrert før de nye reglene kom. Så kan kjørr zx6r som er plombert ned før de drittreglene :)

 

Ingen kommentar på 1-linje :rolleyes  :p

men det er kan si; ZX-6R som 34hk e ikkje akkurat spreke greiene ;)

 

 

 

Nå er jo spørsmålet hvilke sykler jeg kan kjøpe, som er regga som tung, for så å regge de som mellomtung.

Har ikke sagt jeg skal kjøre rundt med 34hk

må jo bare ha 34 hk på papiret :p
Derfor lurer jeg på hvilke sykler som
kan regges som hva :)

forøvrig helst en R-sykkel, men også streetfighter og enkelte cross er av interesse :)

 

De fleste syklene under 1000cc før 19.01.2013 kan skaffes som mellom-tung :)


Med vennlig hilsen

 

Kristoffer Ullaland

Online-Mc


#11 Danijoh95

Danijoh95

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:
  • Registrert: 28-mars 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Østfold, Fredrikstad
  • Kjøretøy:Aprilia Rs50 2003

Skrevet 12 juni 2014 - 11:12

Ingen kommentar på 1-linje :rolleyes  :p
men det er kan si; ZX-6R som 34hk e ikkje akkurat spreke greiene ;)
 
 
 

 
De fleste syklene under 1000cc før 19.01.2013 kan skaffes som mellom-tung :)



Så en Cbr600 med 115Hk fra f.eks 2005 kan jeg regge som mellomtung?

#12 eXploraL

eXploraL

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 179 Innlegg:
  • Registrert: 30-september 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hedmark, Løten
  • Kjøretøy:Audi A4, 1,9TDI 180 HK quattro, 03'

Skrevet 12 juni 2014 - 11:16

Så en Cbr600 med 115Hk fra f.eks 2005 kan jeg regge som mellomtung?

Nei


Saab 9-5 2,3t '01 - 185 hk, soon to be more  :rolleyes - http://www.mopedport...s-saab-9-5-23t/

 


#13 Danijoh95

Danijoh95

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:
  • Registrert: 28-mars 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Østfold, Fredrikstad
  • Kjøretøy:Aprilia Rs50 2003

Skrevet 12 juni 2014 - 11:19

Nei



så hvordan skal jeg vite hvilke jeg kan registrere da?
Hvem årsmodeller kan ha maks 96 hk(og sperre ned)
og hvilke kan ha 70hk ? :p

#14 eXploraL

eXploraL

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 179 Innlegg:
  • Registrert: 30-september 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hedmark, Løten
  • Kjøretøy:Audi A4, 1,9TDI 180 HK quattro, 03'

Skrevet 12 juni 2014 - 11:26

Skjønner ikke helt hva du mener. Men du kan bare plombere ned sykler som MAX yter 70 kW. Dette kan være mange forskjellige sykler i mange forskjellige årsmodeller :)

 

Eller så kan du kjøpe en r-sykkel f eks som er plombert ned til 34 hk FØR de nye reglene kom :) 



Har ikke noe på årsmodell og si, du kan ikke plombere ned en sykkel over 70 kW nå uansett.


Saab 9-5 2,3t '01 - 185 hk, soon to be more  :rolleyes - http://www.mopedport...s-saab-9-5-23t/

 


#15 Online-MC

Online-MC

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 279 Innlegg:
  • Registrert: 13-februar 14
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Sogn og Fjordane, Førde
  • Kjøretøy:Kawasaki ZX-6R

Skrevet 12 juni 2014 - 11:58

Skjønner ikke helt hva du mener. Men du kan bare plombere ned sykler som MAX yter 70 kW. Dette kan være mange forskjellige sykler i mange forskjellige årsmodeller :)

 

Eller så kan du kjøpe en r-sykkel f eks som er plombert ned til 34 hk FØR de nye reglene kom :)



Har ikke noe på årsmodell og si, du kan ikke plombere ned en sykkel over 70 kW nå uansett.

 

Mal fra vegvesenet:

 

Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel som har en effekt på høyst 35 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3, og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.

 

Definisjonen av mellomtung motorsykkel i nr. 2 bokstav e) trer i kraft 19.04.2013. For motorsykler registrert før denne dato gjelder definisjonene slik disse lød før endringen av 19.04.2013.»

 

De motorsykler som i perioden fra 19. januar til 19. april 2013 har blitt klassifisert og registrert som MT etter gamle regler (25 Kw ++), beholder sin godkjenning. Motorsykler som fremstilles fra nå av vil bli klassifisert og registrert som MT etter nye regler (35 KW ++). Motorsykler registrert som tung motorsykkel i nevnte periode, og som oppfyller vilkårene for MT etter nye regler, kan fremstilles til ny godkjenning.

 

Det minnes om at det er førerretten som styrer hvilken motorsykkel som til enhver tid kan føres. Dette er førers ansvar å påse. Den endring som nå er gjort vil redusere antall tilfeller der det er avvik mellom førerrett og teknisk klassifisering av motorsykkelen.

 

 

Danijoh95 spør etter hvilken sykkel han kan kjøpe som mellom-tung.

Om du fikk Cbr600 med 115Hk fra f.eks 2005 som mellomtung kan den kjøpes på finn som mellomtung.

ellers er det enkeltgodkjenning som gjelder og da er det statens vegvesen som bestemmer hvordan de skal tolke reglene rundt dette. (IKKJE Å ANBEFALE!)


  • Danijoh95 liker dette

Med vennlig hilsen

 

Kristoffer Ullaland

Online-Mc


#16 eXploraL

eXploraL

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 2 179 Innlegg:
  • Registrert: 30-september 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hedmark, Løten
  • Kjøretøy:Audi A4, 1,9TDI 180 HK quattro, 03'

Skrevet 12 juni 2014 - 12:09

Du kan bare ha en cbr med "115" hk hvis den er registrert med 34 hk før 19. Januar. 


  • Ådne95 liker dette

Saab 9-5 2,3t '01 - 185 hk, soon to be more  :rolleyes - http://www.mopedport...s-saab-9-5-23t/

 


#17 Ådne95

Ådne95

    Årets lett-mc 2012

  • Veteran
  • PipPipPipPip
  • 6 284 Innlegg:
  • Registrert: 19-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Aust-Agder, Grimstad
  • Yrke:Ungkar og spellemann
  • Kjøretøy:'98 NSR, GSX1100EF, '81 GSX1100E, '08 BMW e92 320d
Garage Garasje

Skrevet 12 juni 2014 - 13:36

dere gjør ting vanskelig.. 

sykler som allerede er regga som mellomtung, er regga som mellomtung, ferdig snakka. det vil si at de syklene på opp til 600cc registrert før 19. april 2013 med en effekt på opp til 25kW, forblir lovlige å kjøre som mellomtung, uavhengig av opprinnelig effekt. 

 

skal du ta en sykkel som er regga som tung i dag og regge den ned til mellomtung i dag, så kan den ikke ha mer enn 70kW i utgangspunktet, og du kan ikke ende opp med mer enn 0.2kW/kg :p


  • eXploraL, Danijoh95 og Online-MC liker dette

1998 Honda NSR 125 - Prosjekt      |      '85 GSX1100EF  &  '81 GSX1100ET (framtidige prosjekter)      |      2008 BMW 320d Coupé 


#18 Danijoh95

Danijoh95

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 19 Innlegg:
  • Registrert: 28-mars 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Østfold, Fredrikstad
  • Kjøretøy:Aprilia Rs50 2003

Skrevet 12 juni 2014 - 19:23

 

Mal fra vegvesenet:

 

Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel som har en effekt på høyst 35 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3, og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.

 

Definisjonen av mellomtung motorsykkel i nr. 2 bokstav e) trer i kraft 19.04.2013. For motorsykler registrert før denne dato gjelder definisjonene slik disse lød før endringen av 19.04.2013.»

 

De motorsykler som i perioden fra 19. januar til 19. april 2013 har blitt klassifisert og registrert som MT etter gamle regler (25 Kw ++), beholder sin godkjenning. Motorsykler som fremstilles fra nå av vil bli klassifisert og registrert som MT etter nye regler (35 KW ++). Motorsykler registrert som tung motorsykkel i nevnte periode, og som oppfyller vilkårene for MT etter nye regler, kan fremstilles til ny godkjenning.

 

Det minnes om at det er førerretten som styrer hvilken motorsykkel som til enhver tid kan føres. Dette er førers ansvar å påse. Den endring som nå er gjort vil redusere antall tilfeller der det er avvik mellom førerrett og teknisk klassifisering av motorsykkelen.

 

 

Danijoh95 spør etter hvilken sykkel han kan kjøpe som mellom-tung.

Om du fikk Cbr600 med 115Hk fra f.eks 2005 som mellomtung kan den kjøpes på finn som mellomtung.

ellers er det enkeltgodkjenning som gjelder og da er det statens vegvesen som bestemmer hvordan de skal tolke reglene rundt dette. (IKKJE Å ANBEFALE!)

 

 

dere gjør ting vanskelig.. 

sykler som allerede er regga som mellomtung, er regga som mellomtung, ferdig snakka. det vil si at de syklene på opp til 600cc registrert før 19. april 2013 med en effekt på opp til 25kW, forblir lovlige å kjøre som mellomtung, uavhengig av opprinnelig effekt. 

 

skal du ta en sykkel som er regga som tung i dag og regge den ned til mellomtung i dag, så kan den ikke ha mer enn 70kW i utgangspunktet, og du kan ikke ende opp med mer enn 0.2kW/kg :p

 

 

Takk! :p 
Der ble det oppklart ^^ 

Sikkert bare jeg som tolker det rart ellerno, men nå fikk jeg iallefall oppklart det! :D 

Takk for hjelpen! :) 



#19 incoming

incoming

    Addict

  • Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 10 856 Innlegg:
  • Registrert: 20-mars 07
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:�stfold, Tr�gstad
  • Yrke:Sveiser/platearbeider
  • Kjøretøy:'10 Golf 2.0TDI 4M - '95 ZZR600 - '77 Audi 80
Garage Garasje

Skrevet 15 juni 2014 - 15:22

Fra en sak til en annen, kjører du mellomtung, uten plomber, er du mildt sagt fucked hvis den minste ting skjer. Kjør to år med en lovlig en, og kjøp tung seinere. Jeg har hatt MC lappen i 5-6 år nå, og kjører fortsatt mellomtung enduro. Den går ikke all verden, men det er fortsatt artig å kjøre.. Eneste grunnen til at jeg vurderer tung sykkel til neste år, er for å kunne kjøre litt lengre turer, med fruen bakpå...


'10 VW Golf 2.0TDI 4Motion - '95 Kawasaki ZZR600 - '77 Audi 82LS

X: '93 Toyota 4Runner 3.0TD '93 Subaru Legacy - '92 Subaru Legacy - '98 Volvo V70 - '00 Audi A3 1.8TQ - '91 Audi 80 1.8 - '76 Volvo 240 DL1.9 - '86 Yamaha XT350 - '07 Derbi DRD Devil 50R - '05 Derbi DRD Limited Edition #497

"What is your major malfunction, numbnuts? Didn't Mommy and Daddy show you enough attention when you were a child?"


#20 MhMh

MhMh

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 50 Innlegg:
  • Registrert: 15-juli 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Sør-Trøndelag, Trondheim
  • Kjøretøy:Honda CBR 125 Repsol 05

Skrevet 01 juli 2014 - 17:23

Fra en sak til en annen, kjører du mellomtung, uten plomber, er du mildt sagt fucked hvis den minste ting skjer. Kjør to år med en lovlig en, og kjøp tung seinere. Jeg har hatt MC lappen i 5-6 år nå, og kjører fortsatt mellomtung enduro. Den går ikke all verden, men det er fortsatt artig å kjøre.. Eneste grunnen til at jeg vurderer tung sykkel til neste år, er for å kunne kjøre litt lengre turer, med fruen bakpå...

Går også ann å bare ta ut plombene å regge den opp til tung når du har kjørt 2 år med den som A2 :D





Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere