Gå til innhold


Bilde

Tempo Corvette 380 x 2

renovering overhaling trim comet nye nts-sylinderen bing ombygging custom

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
7 innlegg i dette emnet

#1 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 07 desember 2015 - 12:21

Lager en tråd her inne om mine 2 Tempo Corvette 380. Den ene er en 84-modell, den andre 87. 

Begge er komplett. For tiden står 84-modellen med 87-modellens motor, da jeg overhalte den ifjor vinter. 84`ns motor ligger i molekyler. Denne har fått veiva overhalt hos MC-deler, samt borra en original sylinder til 38.5mm. Denne er også matchporta mot blokk, polert exhaust samt fått seg en opprydding i kanalene, hvilket trengtes! De var snevre og fylle med skjegg og kanter. Motoren skal ila. vinteren settes sammen og testes, for å se hvordan den går med denne modifikasjonen av sylinderen. 

 

Motoren som står i 84-ramma pr. idag kommer fra 87-modellen, og er helt original. Den ble overhalt av meg ifjor vinter, med stort sett originale deler fra Kjell Berg. Det er dyrt det! Alle lager er byttet ut. Bøssingene er de originale, urørt. Veiva skulle vært tatt, men jeg sjangsa på den som sto i, da det ikke var slakke i den. Dog var det rust og drit i veivhuset flør overhaling. Denne motoren skal ut når den andre er klar. Da har jeg forhåpentligvis mottatt en pakke fra Sverige som inneholder bla. en ny NTS-sylinder (NTS = Norscand Technology Sweeden, disse har hatt dårlig rykte i mange år, men nå har de støpt en ny type som ble bremset til 4.3hp på bakhjulet i Sverige, på en Crescent, rett utav eska) 17mm Bing forgasser, 32mm exhaustanlegg og div. annet. Da blir motoren en "comet". Comet hadde også 4.3hk, så dette blir interessant, å endelig få prøve. 

 

Videre planer blir da å kjøpe en ny NTS-sylinder med 41mm borring, porte, tilpasse annen forgasser, exhaust. topplokk og tenning, men det blir senere. 


Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#2 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 21 desember 2015 - 23:37

Det går forrover! Såkalt "Cometsett" mottatt og inspisert! Ser bra ut!

 

IMG_1544_zpsmx18pcmj.jpg
IMG_1545_zpsx7d6oakh.jpg
IMG_1548_zpswlglbqjj.jpg
IMG_1547_zpskwaxshrt.jpg
IMG_1546_zpsu9j42wpd.jpg

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#3 cossen

cossen

    Årets bruker 2016

  • Moderator
  • 3 070 Innlegg:
  • Registrert: 12-juli 14
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Lindesnes
  • Yrke:Industrirørlegger GE healthcare
  • Kjøretøy:Yamaha DT 50 - Yamaha DT 70
Garage Garasje

Skrevet 22 desember 2015 - 10:21

Dette ser absolutt bra ut! Følger med videre :-D
Raggan mästa gå

#4 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 02 januar 2016 - 01:42

Har montert sylinder, forgasser og potte. Gikk over sylinderen med dremel før montering, tok grader og skjegg i porter og kanaler. Ikke justert durasjoner eller noe slik. Justerte 3mm fortenning. Monterte delene, starta opp, kjørte inn i 40-50 minutter før det ble testing. 

 

"Comet-motoren" imponerer meg! jeg forventet oppriktig ikke så mye pulver av dette sånn helt uten videre. 47cc. sylinder med 2 skylleporter. 164graders exhaustdurasjon, 112 graders spyledurasjon og ca. 25grader blowdown.Portene blir perfekt avdekket. Exhausten kan med fordel files bortimot 1 mm ned for å få smooth overgang.  Standard 70mm exhaustpotte, så å si uten effekt, men den gir et jevnt og langt register. 

 

Jeg målte toppfarta til 80km/t beint. Den trekker greit og jevnt. Går like godt i en moderat motbakke som originalmotoren gjorde på flatmark. Kan varmt anbefale NTS-sylinderen. 

IMG_1548_zpsluaysri4.jpg
IMG_1552_zpsra1ezv5w.jpg
IMG_1553_zpspbvl8pgf.jpg
IMG_1554_zpso0e3zc7a.jpg
IMG_1555_zpspqenscph.jpg
IMG_1556_zpslfp9tkue.jpg
IMG_1557_zpsiyvgeraz.png

 

Her er det litt bilder ifra tidligere, overhaling av motor, porting av originalsylinder med mer.

 

IMG_1202_zpsim9nlwdi.jpg
IMG_0316_zpspw826xu1.jpg
IMG_0317_zpskiwmu1wo.jpg
IMG_0318_zpsewnlitsa.jpg
IMG_0319_zpskmg6aaoy.jpg
IMG_0320_zps3kvjfnnz.jpg
IMG_0321_zpsvznn9ejn.jpg
IMG_0322_zpspvvxqk8g.jpg
IMG_0323_zpsnqgftnva.jpg
IMG_0325_zpsjvey0jyy.jpg
IMG_0326_zpsj0n7odxf.jpg
IMG_0331_zpsvwnuwc5f.jpg
IMG_0332_zpsannyoqed.jpg
IMG_0333_zps03f2lkea.jpg
IMG_0334_zpstzr0oipb.jpg
IMG_0336_zpseqwnzpfl.jpg
IMG_0337_zpsgqfekc7w.jpg
IMG_0338_zps30zhjesl.jpg
IMG_0339_zpsalqkakyr.jpg
IMG_0340_zpssy7lhk2w.jpg
IMG_0341_zpsmvwoqnyb.jpg
IMG_0342_zpsiwepg7xi.jpg
IMG_0359_zpsfdms8auj.jpg
IMG_0360_zpssdababpx.jpg
IMG_0361_zpsngogftom.jpg
IMG_0895_zpsghgcwe09.jpg
IMG_0896_zpsah3firnr.jpg
IMG_0897_zps3eevwaw3.jpg
IMG_0898_zpsrvsd2xcu.jpg
IMG_0899_zpsmq1flfop.jpg
IMG_1134_zpstuh8y7sr.jpg
IMG_1151_zpsbhfklvaa.jpg
IMG_1152_zpstyptu97i.jpg
IMG_1165_zpshborcuvn.jpg
IMG_1166_zpsraw3osyy.jpg
IMG_1167_zpsforrikav.jpg
IMG_1168_zpseaxiyyq9.jpg
IMG_1169_zpskv48xx8q.jpg
IMG_1170_zps8cnaezgb.jpg
IMG_1171_zpsflpkcodg.jpg
IMG_1174_zpsdqbbsozl.jpg
IMG_1175_zpszatlxpsl.jpg
IMG_1177_zpsaqulntfb.jpg
IMG_1188_zpsrixgoikc.jpg
IMG_1189_zpsi8mdlypr.jpg
IMG_1190_zps3oxpj7f2.jpg
IMG_1191_zpsqxqull9o.jpg
IMG_1192_zpszxr1yjkn.jpg
IMG_1199_zpsnu0sm17b.jpg
IMG_1200_zps8xqz7q2a.jpg
IMG_1201_zpspeoynyf5.jpg
IMG_1201_zps05apmtmf.jpg

Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!


#5 cossen

cossen

    Årets bruker 2016

  • Moderator
  • 3 070 Innlegg:
  • Registrert: 12-juli 14
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Lindesnes
  • Yrke:Industrirørlegger GE healthcare
  • Kjøretøy:Yamaha DT 50 - Yamaha DT 70
Garage Garasje

Skrevet 02 januar 2016 - 01:51

Ser absolutt bra ut! :-) dette blir Bra! :-D
Raggan mästa gå

#6 Zeveren

Zeveren

    Årets moped 2016/ årets prosjekt 2016

  • Moderator
  • 3 730 Innlegg:
  • Registrert: 14-desember 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Lindesnes
  • Yrke:Platearbeider/båtbygger
  • Kjøretøy:DT250X, BMW E34 528 91'
Garage Garasje

Skrevet 02 januar 2016 - 02:40

tøft prosjekt, følger :)

Yamaha DT 50/125 93' prosjekt - Custom ramme!

 

 


#7 melakar

melakar

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 105 Innlegg:
  • Registrert: 03-august 14
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Kjøretøy:Rieju MRX Pro

Skrevet 12 januar 2016 - 16:11

Følge ;)
2007 Husqvarna SM125S - CR125 Sylinder og FMF Fatty m/FMF Shorty Demper

#8 Shons

Shons

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 711 Innlegg:
  • Registrert: 09-juni 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Møre og Romsdal, Aure
  • Yrke:Maskinist
  • Kjøretøy:Suzuki TSX, ZR, Tempo Corvette, Tempo Panter
Garage Garasje

Skrevet 25 oktober 2016 - 22:48

Hei! Ikke mye har sjedd mtp. dette. Det er et potent oppsett som ble montert, går og går! Og går godt, mtp. det generelle. Siste var at kjedet gikk av, deretter ble den stående. Skal nå montere den originale motoren, med original (porta) sylinder, og ha den som bruksmoped, da jeg kjører mye moped istedet for bil.

 

Motoren med "Comet-sett" skal bygges kraftig om. Stikkord er: Yamaha sylinder (DT) Zundapp topplokk, Mikuni forgasser, ZR potte og elektronisk tenning. 

 

Fortsettelse og beskrivelse følger! :)


Tempo: Corvette 300 1963, Panter 360 1972, Panter 370 1977

Suzuki:Ts50x 1986

2-Takt er kultur!




Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!





Andre emner som også har følgende stikkord: renovering, overhaling, trim, comet, nye nts-sylinderen, bing, ombygging, custom

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere