Gå til innhold


Bilde

Skru- og verkstedtips


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
8 innlegg i dette emnet

#1 Ådne95

Ådne95

    Årets lett-mc 2012

  • Veteran
  • PipPipPipPip
  • 6 284 Innlegg:
  • Registrert: 19-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Aust-Agder, Grimstad
  • Yrke:Ungkar og spellemann
  • Kjøretøy:'98 NSR, GSX1100EF, '81 GSX1100E, '08 BMW e92 320d
Garage Garasje

Skrevet 19 april 2016 - 20:41

Tenkte vi kunne lage en ordentlig tråd for alt som har med generelle skru- og verkstedsrelaterte tips å gjøre!
Her kommer alt fra spesialverktøy til praktiske oppbevaringsbokser og tips til å holde det ryddig i verkstedet ;)
Fyr på med ting og tang, så legger jeg alt i førstepost, forhåpentligvis blir det nok til lage en liten "lærebok" med tips og triks til hobbymekanikeren  :D 

Vi har jo allerede en lignende tråd, men valgte å starte en ny, da den var gammel og ikke altfor suksessfull. Dessuten tenkte jeg det var lettere å ha en i crewet til å ha litt ansvar for å holde en oversikt her ;)  legger inn det mest nyttige fra gamle tråden  :) 

Oljer og kjemikalier 

Spoiler


Verktøy
Spoiler

 
Skruing
Spoiler

 

Metallarbeid (gjenging, boring, dreiing, sveising, osv osv)

Spoiler

1998 Honda NSR 125 - Prosjekt      |      '85 GSX1100EF  &  '81 GSX1100ET (framtidige prosjekter)      |      2008 BMW 320d Coupé 


#2 Zeveren

Zeveren

    Årets moped 2016/ årets prosjekt 2016

  • Moderator
  • 3 730 Innlegg:
  • Registrert: 14-desember 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Lindesnes
  • Yrke:Platearbeider/båtbygger
  • Kjøretøy:DT250X, BMW E34 528 91'
Garage Garasje

Skrevet 19 april 2016 - 21:08

Genialt! Har ikke så meget å komme med, annet enn at å løsne gamle rustede skruer, for å unngå å knekke kan man skru utover til det blir ganske mye motstand, for så å skru inn igjen. Da redder man lettere gjengene, og større sjangs for å ikke runde. 

 

Grisepikk har vel fleste hørt om også (bore hull i rundet skrue, skru inn grisepikk i hull, grabber tak og skrur ut skruen), prøvde et sett fra Biltema men negativt overrasket.. Funket ikke så veldig bra for meg, så jeg holder meg til å bore/lure bolten ut på alle mulige metoder for så å sveise igjen og gjenge igjen/gjenge opp et hakk/sveise på mutter.

 

Lille jeg har å by på ihvertfall :) 


  • Ådne95 liker dette

Yamaha DT 50/125 93' prosjekt - Custom ramme!

 

 


#3 cossen

cossen

    Årets bruker 2016

  • Moderator
  • 3 071 Innlegg:
  • Registrert: 12-juli 14
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Lindesnes
  • Yrke:Industrirørlegger GE healthcare
  • Kjøretøy:Yamaha DT 50 - Yamaha DT 70
Garage Garasje

Skrevet 19 april 2016 - 21:09

Veldig bra påfunn! En veldig fin tråd for alle, erfarne som nybyggere :-)

-Ved gjenging/reparasjon av gjenger
Bor med gjegnebor til den gjengetappen du skal gjenge opp med
Mm utvendig på tapp minus gjengestigning :-)
Og da anbefaler jeg over alt på jord å bruke gjengepasta, gjengen blir MYE finere, bedre og toppen går lettere inn.
Kan eventuelt bruke noe annen olje i helt nødstilfelle.

Anbefaler å kjøpe gjengetapper formet som "spiral" og ikke med rette innhakk, sponet knekker letter i de, samt det hoper seg ikke opp
Gå en halv omdreining tilbake ved jevne mellomrom, for å være sikker på at sponet knekker.
Anbefaler å kjøpe gjengelære hvis man kjøper gjengesett, ikke veldig greit å bruke gjengesnitt til 1 mm stigning hvis det er 1.5 stigning på bolten :-)
Dette prøvde jeg en gang, av ren nysgjerrighet om hvordan det ble, aldri sett en så dårlig bolt :-P

Har du en bolt/ mutter osv osv gjengene er litt ødelagte, eller kanskje de er bare er fulle av drit?
IKKE bruk gjengesett, bruk heller gjengereperasjons verkøy :-)

Bruk av grispikk på små bolter vil bare lage saken enda med komplisert..
Den vil utvide bolten så den sitter enda mer fast...
Lureste er å bruke screw extractor
Man borer med medfølgende bor, slår inn en slags pinne, setter en "mutter" på toppen og skru forsiktig ut :-)

Ett lite bidrag :-)
  • Ådne95 liker dette
Raggan mästa gå

#4 - HSR -

- HSR -

    Årets Bruker 2010, Årets Frekkeste 2011/2012

  • Supermod
  • 11 039 Innlegg:
  • Registrert: 16-september 08
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Yrke:Boredekksarbeider
  • Kjøretøy:R1100GS, 2 x Virago 750 caferacers, Daelim S2 125

Skrevet 19 april 2016 - 22:01

Du får tak i den omega jamaican oil på bilextra. Koster drøyt 1000kr literen 😂

Det twist settet har de på biltema, det funker bra

Jengefil er nok et av de beste verktøyene du har i en garasje. Fikser enkelt opp de fleste gjenger uten å måtte rissikere å gjenge feil etc.


Om du har knekt en bolt eller lignende som nevnt over, så kan du bore et hull og slå inn en passende torqs å skru ut. Veldig enkelt og man trenger ikke noe spesialverktøy. Fungerer veldig ofte.

Genialt! Har ikke så meget å komme med, annet enn at å løsne gamle rustede skruer, for å unngå å knekke kan man skru utover til det blir ganske mye motstand, for så å skru inn igjen. Da redder man lettere gjengene, og større sjangs for å ikke runde. 
 
Grisepikk har vel fleste hørt om også (bore hull i rundet skrue, skru inn grisepikk i hull, grabber tak og skrur ut skruen), prøvde et sett fra Biltema men negativt overrasket.. Funket ikke så veldig bra for meg, så jeg holder meg til å bore/lure bolten ut på alle mulige metoder for så å sveise igjen og gjenge igjen/gjenge opp et hakk/sveise på mutter.
 
Lille jeg har å by på ihvertfall :) 


Biltema sine grisepikker er dårlig. Ikke bruk de, de knekker bare.
Når du skal løsne noe som sitter godt fast bør du bruke et T verktøy om mulig. Sjangsen for å redde bolten er mye større når du legger på et balansert press, og sjangsen for å vri av pipen etc. Er mye mindre.
  • Ådne95 liker dette
Everyone is entitled to their own opinion. It's just that yours is stupid
 

#5 henhy

henhy

    MP-Fritids

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 238 Innlegg:
  • Registrert: 12-november 14
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Plastmekaniker
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja zx6r 2006, Hyper Derbi 2004,

Skrevet 19 april 2016 - 22:27

Ved løsning av fastrusta drittbolter (feks bremser/caliper på bil) er varme og noen velretta slag for så å fort prøve å skru ut bolten.
Slag kan skape mikrosprekker i rusten, men fungerer bra i hurtig suksesjon med utskruing (ikke bruke for lang tid mellom slag og skru).

Dette innlegget er endret av henhy: 19 april 2016 - 22:28

  • Ådne95 liker dette

Prosjekt: http://www.mopedport...ys-hyper-derbi/ Braaaaaaap!

Eieren av Hyper Xtreme 90cc derbi, "Katie" KTM 690 SM, og en bruksbil ford focus.


#6 Ådne95

Ådne95

    Årets lett-mc 2012

  • Veteran
  • PipPipPipPip
  • 6 284 Innlegg:
  • Registrert: 19-juli 11
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Aust-Agder, Grimstad
  • Yrke:Ungkar og spellemann
  • Kjøretøy:'98 NSR, GSX1100EF, '81 GSX1100E, '08 BMW e92 320d
Garage Garasje

Skrevet 22 april 2016 - 14:20

Veldig bra påfunn! En veldig fin tråd for alle, erfarne som nybyggere :-)

-Ved gjenging/reparasjon av gjenger
Bor med gjegnebor til den gjengetappen du skal gjenge opp med
Mm utvendig på tapp minus gjengestigning :-)
Og da anbefaler jeg over alt på jord å bruke gjengepasta, gjengen blir MYE finere, bedre og toppen går lettere inn.
Kan eventuelt bruke noe annen olje i helt nødstilfelle.

Anbefaler å kjøpe gjengetapper formet som "spiral" og ikke med rette innhakk, sponet knekker letter i de, samt det hoper seg ikke opp
Gå en halv omdreining tilbake ved jevne mellomrom, for å være sikker på at sponet knekker.
Anbefaler å kjøpe gjengelære hvis man kjøper gjengesett, ikke veldig greit å bruke gjengesnitt til 1 mm stigning hvis det er 1.5 stigning på bolten :-)
Dette prøvde jeg en gang, av ren nysgjerrighet om hvordan det ble, aldri sett en så dårlig bolt :-P

Har du en bolt/ mutter osv osv gjengene er litt ødelagte, eller kanskje de er bare er fulle av drit?
IKKE bruk gjengesett, bruk heller gjengereperasjons verkøy :-)

Bruk av grispikk på små bolter vil bare lage saken enda med komplisert..
Den vil utvide bolten så den sitter enda mer fast...
Lureste er å bruke screw extractor
Man borer med medfølgende bor, slår inn en slags pinne, setter en "mutter" på toppen og skru forsiktig ut :-)

Ett lite bidrag :-)

Bra info! :) 
Har du link til ett sånt "screw extractor" sett som du snakker om?  når jeg googler det, får jeg bare opp grisepikker og sånne: double-edged-screw-extractors-size-1-7.j

som forsåvidt er kjekke de og, på litt større dimensjoner, hvis du kommer ordentlig til og får slått de inn og brukt makt  :)


  • cossen liker dette

1998 Honda NSR 125 - Prosjekt      |      '85 GSX1100EF  &  '81 GSX1100ET (framtidige prosjekter)      |      2008 BMW 320d Coupé 


#7 cossen

cossen

    Årets bruker 2016

  • Moderator
  • 3 071 Innlegg:
  • Registrert: 12-juli 14
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Lindesnes
  • Yrke:Industrirørlegger GE healthcare
  • Kjøretøy:Yamaha DT 50 - Yamaha DT 70
Garage Garasje

Skrevet 22 april 2016 - 17:14

Bra info! :) 
Har du link til ett sånt "screw extractor" sett som du snakker om?  når jeg googler det, får jeg bare opp grisepikker og sånne: double-edged-screw-extractors-size-1-7.j
som forsåvidt er kjekke de og, på litt større dimensjoner, hvis du kommer ordentlig til og får slått de inn og brukt makt  :)

Bruker det dem har på skolen :-)
Skal se om jeg finner noe :-)
http://www.rodin.no/...-7-5mm-bor.html
Her har du en ihvertfall :-)
8d7e1398f53bf2e8dbbf6b80415a2028.jpg

http://www.rodin.no/...ngeverktoy.html
Bla litt ned så ser du endel :-)

"mutteren" man setter på :-)
5cb131cc041b3d8b90cdfc2b79eef50c.jpg
  • Ådne95 liker dette
Raggan mästa gå

#8 ghaven

ghaven

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Registrert: 26-mars 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 20 mai 2016 - 03:54

Noen blanda tips.Absolutt beste til å gjenge er maskintapper. Og til å fjerne faste eller brukket skrue er de kone reversgjengede tappene absolutt ikke brukbare. For å løsne rusta muttere er induksjonsvarmer best, eller mutterkløyver. Husk alltid å smøre rustfrie skruer eller muttere. Om en bolt er brukket så noe stikker ut er den lett å få ut om en mutter sveises på. Hvis en bolt må borres ut, er et best om en kan bruke pinnefres Den går rett ned uten å skjeine ut til siden. Hvis en skal sette gjenger rett er det bra å bruke benke borrmaskin til å entre med. Svinghjuls avtrekkere lages lett med tre eller firkanta plate. tre eller fire hull borres så de passer med vifteskruene. Kraftig mutter sveises over senter hull. En fingjenget spiss bolt settes i senter og draes til puss et slag med hammer på senterbolt og svinghjul er av. Husk alltid argon gass til alu og rustfri sveising. Altid teflon liner i trådmater slange. Altid ac strøm til alu sveising. Og veldig viktig ved alusveis er sliping eller børsting  med rustfri børste rett før sveising. Sliping og pussing av alu går som en lek ved bruk av spesial fett på skiver. De fleste skjermer og plast deler til moped kan sveises med stor loddebolt eller spesial varmluft pistol. Harde eller herda ting som ikke kan borres med vanlige borr, kan borres med betong borr som slipes som vanlige borr, men farta må være rundt 1500, og går som i smør. Går rett gjennom ei fil eller et kulelager. Pinne bolter settes inn eller taes ut ved å bruke to muttere som skrues hardt mot hverandre, er den brukket finnes det selvlåsende piper som kan ta løs disse. Hilsen en med stor furtebu


  • cossen liker dette

#9 Micmar

Micmar

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 124 Innlegg:
  • Registrert: 01-november 10
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Telemark, Porsgrunn
  • Yrke:Industrirørlegger
  • Kjøretøy:Suzuki DR650 og E46 318CI
Garage Garasje

Skrevet 23 mai 2016 - 16:13

Jeg synes vertfall det er kjekt å smøre ALLE bolter og skruer før jeg skrur de inn igjen, samma om det er syrefast eller svart. slepper å tenke på at det ruster fast og at de skjærer seg. Evt bruke loctite der det er nødvendig. 

 

da er det også et must å rengjøre gjenger med stålbørste først.

 

Men det er bare meg da.





Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere