Gå til innhold


Bilde
- - - - -

Langtur med 125 scooter!


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
4 innlegg i dette emnet

#1 Noia_Mekaniske

Noia_Mekaniske

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 13 Innlegg:
  • Registrert: 05-mai 16
  • Kjønn:Gutt
Garage Garasje

Skrevet 19 juni 2016 - 11:04

Er jeg en smule optimist? 

 

Jeg har kjøpt meg en 2010 Qingqi 125cc scooter!

Vedlagt fil  Ny scooter.jpg   152,59K   8 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  ny scooter 2.jpg   163,31K   8 Antall nedlastinger

 

Nå bor jo jeg i Indre Enfold (les:Øsfold) og scooteren står oppe i Havøysund.

Det er jo bare en liten kjøretur unna...en 2004 km lang kjøretur.

Og JA, jeg har tenkt å kjøre den hjem!

 

Så...er jeg en smule optimist, rape gal... :clap Eller en ihuga scooter entusiast???

 

Ps  jeg er åpen for en sponsor eller to... :D

Så om du har muligheten til å ordne noe...SKRIK UT!

Trenger bare noen smådeler....samt det hadde jo vært gøy med litt mere futt i 125 motoren!  :lol

 

Driver å jobber sammen med en fotograf, planen er å få til en en liten film om hele prosjektet!

 

Grunnen til at jeg gjør dette...?

Jeg har en sykdom som gjør at jeg snart ikke kan kjøre sykkel lengre, så dette blir på en måte en "siste" tur...

 

 

 



#2 Julius1999

Julius1999

    Upassende

  • Moderator
  • 1 518 Innlegg:
  • Registrert: 21-mars 14
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Farsund
  • Yrke:Profesjonell teppelufter
  • Kjøretøy:BMW E34, Honda Wallaroo, Yamaha Aerox & JogRR
Garage Garasje

Skrevet 19 juni 2016 - 11:09

Langt har den gått til nå da? Ville selv fått ordna en kjapp service før jeg evt la meg ut på denne turen da 2000km er ganske mye, bare så du er sikker på alt er tipp topp. Men dette burde la seg gjøre relativt bra:)

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
FUBAR- fucked up beyond all recognition :p

#3 4life

4life

    MP-Nerd

  • Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 21 450 Innlegg:
  • Registrert: 25-august 05
  • Kjønn:Jente
  • Kjøretøy:Leaf 2017

Skrevet 19 juni 2016 - 12:27

Vell,for en "KVALITETS" 4takt 125cc motor er 200 mil noe den kan gjøre hele dagene  - 365 dager i året på strak arm nærmest,men iom dette er ren KINA kvalitet,så stiller jeg meg jo litt mer skeptisk til at dette er noe god idè.

 

I utgangspunktet bør dette gå fint. Bare hør etter ventil kakling før du begynner,hvor god den klarer å holde seg i gang ved nebremsing (tomgang) Om den akselerer jevnt og fint uten hakking,eller "hopping" som følge av f.eks nedslitt variomatikk/reim.

 

Disse 4takterene liker heller ikke regn,så er det solide regnskurer nedover,så vær forebredt på en meget sta og sviktende scooter som nekter å i værste fall gå før den har tørket opp. Lekker den noe steder er heller ikke dette noe godt tegn.

 

Ha med ny reim,verktøy til å bytte denne,samt ekstra vekter,tennplugg og til nøds vil du og behøve ventil justeringsverktøy.Ny olje kan og være lurt,å generellt verktøy som kreves.

 

Å servicen tar du selfølgelig selv. Selv om dette er 4 takter så behøver man ikke sette himmel og jord i bevegelse for å finne et MC verksted, Bytt olje,sjekk variomatikken og dersom nødvendig - juster ventilene. Disse er de viktigste tingene.

 

For å berolige litt kan jeg jo fortelle om folk som kjører landet rundt nedi Asia på disse 125 4 takterene (scooter og MC) å det går forholdsvis fint,men om du leter litt på nettet,så kan du jo finne historier der så og si "Alt" går gale mtp ting som går  i knas å må byttes etter veien. 

 

En ting er sikkert om Kina syklene. Man vet aldri hvor lenge dette holder. Det er ren og skjær Lotto. Å i et land som Norge,der været er en kjempestor faktor,så settes disse maskinene på langt hardere tester en nedi varme tørre Asia land.


Hvilken dag er DIN Dolmio dag ?!

#4 Noia_Mekaniske

Noia_Mekaniske

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 13 Innlegg:
  • Registrert: 05-mai 16
  • Kjønn:Gutt
Garage Garasje

Skrevet 19 juni 2016 - 13:51

Vell,for en "KVALITETS" 4takt 125cc motor er 200 mil noe den kan gjøre hele dagene  - 365 dager i året på strak arm nærmest,men iom dette er ren KINA kvalitet,så stiller jeg meg jo litt mer skeptisk til at dette er noe god idè.

 

I utgangspunktet bør dette gå fint. Bare hør etter ventil kakling før du begynner,hvor god den klarer å holde seg i gang ved nebremsing (tomgang) Om den akselerer jevnt og fint uten hakking,eller "hopping" som følge av f.eks nedslitt variomatikk/reim.

 

Disse 4takterene liker heller ikke regn,så er det solide regnskurer nedover,så vær forebredt på en meget sta og sviktende scooter som nekter å i værste fall gå før den har tørket opp. Lekker den noe steder er heller ikke dette noe godt tegn.

 

Ha med ny reim,verktøy til å bytte denne,samt ekstra vekter,tennplugg og til nøds vil du og behøve ventil justeringsverktøy.Ny olje kan og være lurt,å generellt verktøy som kreves.

 

Å servicen tar du selfølgelig selv. Selv om dette er 4 takter så behøver man ikke sette himmel og jord i bevegelse for å finne et MC verksted, Bytt olje,sjekk variomatikken og dersom nødvendig - juster ventilene. Disse er de viktigste tingene.

 

For å berolige litt kan jeg jo fortelle om folk som kjører landet rundt nedi Asia på disse 125 4 takterene (scooter og MC) å det går forholdsvis fint,men om du leter litt på nettet,så kan du jo finne historier der så og si "Alt" går gale mtp ting som går  i knas å må byttes etter veien. 

 

En ting er sikkert om Kina syklene. Man vet aldri hvor lenge dette holder. Det er ren og skjær Lotto. Å i et land som Norge,der været er en kjempestor faktor,så settes disse maskinene på langt hardere tester en nedi varme tørre Asia land.

Hadde tenkt å ta med tannbørste, verktøy og ny reim!  Siden scooteren er bare kjørt litt over 300 mil (av en eier)..så regner jeg med at den skal holde hele veien..  ;-)

Men som du skriver...Kina kvalitet er jo til tider et veldig negativt ladet ord.... :D

 Litt enkel mekking som justering av ventiler, og bytting av veiv skal jeg nok klare... :rolleyes  ( Har skrudd bil og sykkel i nesten 30 år :tease )


Langt har den gått til nå da? Ville selv fått ordna en kjapp service før jeg evt la meg ut på denne turen da 2000km er ganske mye, bare så du er sikker på alt er tipp topp. Men dette burde la seg gjøre relativt bra:)

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Den er bare kjørt litt over 300 mil...av EN voksen mann. Så den er vel ikke direkte utslitt...  :)



#5 Noia_Mekaniske

Noia_Mekaniske

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 13 Innlegg:
  • Registrert: 05-mai 16
  • Kjønn:Gutt
Garage Garasje

Skrevet 17 juli 2016 - 15:03

Da var første biten av langturen unnagjort!

675 km i regn med 10ºC i lufta er....forfriskende!  :D

Klarte å kjøre litt feil...sa jeg LITT feil..?

Jeg skjønte ingenting da veien plutselig stoppet med flyplassen i Hammerfest... :unsure

Pytt pytt...det var jo bare litt over 2 timer med ekstra kjøring.  :lol

Skiftet drivreim og olje på motor og gear før jeg startet, og scooteren har fungert

uten noen problemer så langt! HU Huuuu!

Den gjør 90 på flatmark..men blir litt slapp om det er bratte bakker! Da ramler den ned til 50..60.

 

Så nå står min 125cc scooter trygt parkert hos mine foreldre i Indre Troms.

Vedlagt fil  2016-07-14 13.17.35.jpg   147,88K   3 Antall nedlastinger

 

Og jeg sitter i Indre Østfold og bestiller meg litt trimdeler og drev...slik at det skal bli

litt mere fart på neste etappe..... :lol

 

Oppdatering kommer...


Dette innlegget er endret av Noia_Mekaniske: 17 juli 2016 - 15:05




Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere