Jeg vurderer å kjøpe en 2012 Piaggio Zip som har gått ca. 6000 km. Det eneste er at oljepumpa ikke er til å stole på, og de har bare blandet direkte på bensintanken. Er det en standardfeil på de greiene, eller hva? Og i så fall, er det fare for at noen annet ryker hvis den ikke blir overhalt, for eksempel at selve pumpen kan skade resten av motoren hvis den er i stykker?
Piaggio Zip - dårlig oljepumpe
#1 •
Skrevet 27 august 2016 - 16:38
#2 •
Skrevet 27 august 2016 - 19:36
Oljepumpa skal ikke ryke etter 600 mil. Det er ikke vanlig nei... men hvis den har vært lagret ute så kan det hende at sila i oljetanken er tett pga kondens og bruk av mineralsk 2t olje da denne "skiller seg" ved store temperatur svigninger lett å sjekke dette da den sitter i 1 skrue/slangeklemme. ellers er det en smal sak å bytte pumpa. koster ikke stort heller, oljepumpe reima i samme slengen koster en 50 lapp.Nei du vil ikke ødelegge motoren din ved å kjøre uten pumpa men er kjekt at den virker kompisen min sin zip har 14K km på telleren med samme olje pumpe...
05 NRG ac.. 07 Fly R.i.P etter jeg mista den i asfalten i 70 km/t
#3 •
Skrevet 29 august 2016 - 13:06
Takk for tipsene! Jeg får ta en titt på det hvis jeg kjøper den. Så jeg trenger ikke dele hele motoren for å komme til oljepumpa? Jeg har inntrykk av at en del skutere er totalt håpløse sånn sett... Alt er lagt på utseende, ikke på at de skal være mulige å skru på uten å bruke halve dagen! Det er snakk om en pris på rundt 6 høvdinger, høres det greit ut for en 2012 med 7000 km bak seg?
Dette innlegget er endret av Mastiff: 29 august 2016 - 13:06
#4 •
Skrevet 29 august 2016 - 13:14
6000 er noe under halve prisen for en sprell ny. I utgangspunktet er det en grei pris.
Trenger ikke dele for å komme til oljepumpen nei.
#5 •
Skrevet 29 august 2016 - 13:15
Høres bra ut, takk! Jeg kjenner de som har hatt den, og den er ikke herpekjørt (den går ikke i Alta... ), så da tror jeg at jeg slår til!
#6 •
Skrevet 29 august 2016 - 16:59
Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
05 NRG ac.. 07 Fly R.i.P etter jeg mista den i asfalten i 70 km/t
#7 •
Skrevet 29 august 2016 - 17:03
Takk! Vario høres litt nifst ut, men jeg satser på at det går. Hvis jeg klarer å dele og montere toppene med innmat på en V6, bør jeg vel klare en skutervario...
#8 •
Skrevet 29 august 2016 - 20:50
Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
Dette innlegget er endret av Sotengel: 29 august 2016 - 20:56
05 NRG ac.. 07 Fly R.i.P etter jeg mista den i asfalten i 70 km/t
#9 •
Skrevet 01 september 2016 - 11:48
Det hørtes straks litt mer tidkrevende ut... Men jeg vil iallfall la jenta kjøre den en stund først, for å se om det er noe for henne. Så fikser jeg det etter hvert. Takk!
#10 •
Skrevet 01 september 2016 - 12:59
Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
05 NRG ac.. 07 Fly R.i.P etter jeg mista den i asfalten i 70 km/t
#11 •
Skrevet 01 september 2016 - 13:01
Fint, takk!
#12 •
Skrevet 09 september 2016 - 21:10
Har du testet den?
Hvilke olje blir brukt
Er den riktig justert?
Olje pumpene som står i piaggio motorene er gode og holdbare, men det finnes jo altid noen som ikke virker som den skal, sånn som alt annet
#13 •
Skrevet 12 september 2016 - 11:37
Det var brukt syntetisk olje. Det kan godt være justering, det var bare den forrige eieren som merket at den brukte for lite ojle og derfor begynte å blande olje i bensinen. Etter hvert sluttet den å bruke olje nesten helt. Men datteren min hadde ingen problemer med å blande olje, hun kjører bare til bensinvarsellyset lyset fast når mopeden står stille, og så heller hun en desiliter olje på og fyller deretter tanken. Det funker helt greit.
#14 •
Skrevet 12 september 2016 - 11:51
Det var brukt syntetisk olje. Det kan godt være justering, det var bare den forrige eieren som merket at den brukte for lite ojle og derfor begynte å blande olje i bensinen. Etter hvert sluttet den å bruke olje nesten helt. Men datteren min hadde ingen problemer med å blande olje, hun kjører bare til bensinvarsellyset lyset fast når mopeden står stille, og så heller hun en desiliter olje på og fyller deretter tanken. Det funker helt greit.
Ut av nysgjerrighet. Hvordan merker man at scooteren bruker for lite olje? Er det alt for rent rundt sylinder og eksosanlegg,evt eksosen er ikke sur nok? Virker for meg utrolig rart,å aner muligens et hint av nevrose? Er det slik at man har fiklet med wiren til pumpen,å av den grunn ikke føler seg trygg på at pumpa leverer nok lenger,så ikke skyld på delene iaf. Dersom ikke tidligere eier har hatt problemer med f.eks varme eller skjæringer av mer eller mindre grad så stiller jeg spørsmål med hele påstanden.
Man kunne jo bare innrømmet sin egen udugelighet i dette tilfelle,å innrømme at "wire er bare montert på" e.l å ikke skylde på dårlig pumpe eller andre årsaker. Er jo som noen over har sagt: Det er ikke akkurat sykt med kjente problemer med disse,å det kan man forsåvidt forstå ved å se på mekanismen osv og. Det er liksom ikke mange avanserte komponenter som drifter en slik pumpe.Ofte tenker folk dette er vanskelig å stille inn,men det er allså ikke det. Likevell velger folk bort pumpen etter de f.eks har hatt av wire e.l pga man ikke lenger stoler på den. Hadde oljepumpen vært så forferdelig skjør,så hadde den ikke vært montert i utgangspunktet.
#15 •
Skrevet 12 september 2016 - 11:57
Vel, man merker det hovedsakelig på at nivået ikke synker på oljetanken, det er gjerne det klareste tegnet... Den var ikke rørt av selgeren (en nær slektning, så jeg vet at han snakker sant), og den hadde vært på service året før og ble ikke kjørt så veldig langt etter det. Så la han merke til at oljenivået ikke endret seg noen særlig på et pa tanker, så han helte på olje på tanken for sikkerhets skyld. Og et par tanker etter det sluttet oljenivået å gå ned i det hele tatt. Tror ikke akkurat det er noen nervroser ved å se på streker på oljetanken!
#16 •
Skrevet 12 september 2016 - 12:18
Vel, man merker det hovedsakelig på at nivået ikke synker på oljetanken, det er gjerne det klareste tegnet... Den var ikke rørt av selgeren (en nær slektning, så jeg vet at han snakker sant), og den hadde vært på service året før og ble ikke kjørt så veldig langt etter det. Så la han merke til at oljenivået ikke endret seg noen særlig på et pa tanker, så han helte på olje på tanken for sikkerhets skyld. Og et par tanker etter det sluttet oljenivået å gå ned i det hele tatt. Tror ikke akkurat det er noen nervroser ved å se på streker på oljetanken!
Man skal kjøre temmelig lenge for å merke dette. Så helt latterlig er fortsatt ikke tanken. Et par tanker behøver ikke endre mye på oljenivået,men om man slavisk har følgt med så skal jeg gi meg jeg. Sier bare det er uvanlig.
#17 •
Skrevet 12 september 2016 - 12:24
Ja, det er uvanlig. Men det er en meget motorkyndig person det er snakk om (riktignok da stort sett bil- og traktormotorer), så det stemmer nok det han sier. Og uansett, som sagt, så er det ikke noe problem så lenge datteren min blander olje på tanken.
#18 •
Skrevet 13 september 2016 - 19:18
Men så lenge man kan leve med å blande ut selv er jo det ingen skade for det.
#19 •
Skrevet 13 september 2016 - 19:28
Kan jo lufte pumpa da hvis man gidder å ta seg bryet med det.. Jeg synns det er lettvindt med ei fungerende oljepumpe slippe å "søle" med den olja vær gang man skal fylle bensin. har ikke fyllt olje siden juni selv..så det bruker ikke allverden med olje dette nei.
Dette innlegget er endret av Sotengel: 13 september 2016 - 19:29
- anitor liker dette
05 NRG ac.. 07 Fly R.i.P etter jeg mista den i asfalten i 70 km/t
#20 •
Skrevet 14 september 2016 - 07:30
For min del er det egentlig helt greit, jenta har bare godt av å lære litt om olje og motorer!
- Aeroxmann liker dette
0 bruker(e) leser dette emnet
0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere