Gå til innhold


Bilde
* * * * * 2 Stemmer

Piaggio zip going strong! (ulv i fåreklær)

malossi edition

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
66 innlegg i dette emnet

#21 sluttåzip

sluttåzip

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 93 Innlegg:
  • Registrert: 16-mars 16

Skrevet 30 desember 2016 - 14:03

Hentet ut litt deler i dag, nå er det bare å få demontert scooteren og satt sammen motoren, så jeg kan sette den inn i zip-rammen.

 

Dopplerveiva virker som en solid gjennomført stykke veiv, med Polini veivlagre, vil nok denne motoren svive rundt som glatt silke.

Vedlagte filer


Dette innlegget er endret av sluttåzip: 30 desember 2016 - 14:12

  • Zeveren liker dette

#22 Terje.e

Terje.e

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 830 Innlegg:
  • Registrert: 02-august 13
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 30 desember 2016 - 15:28

det blir en fin scooter -:)
Har ikke kjørt zip så er ikke sikker på om det er mye jobb og få plass til en radiator, en lc sylinder vil gi fin lyd og mere effekt.

#23 sluttåzip

sluttåzip

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 93 Innlegg:
  • Registrert: 16-mars 16

Skrevet 30 desember 2016 - 23:54

det blir en fin scooter - :)
Har ikke kjørt zip så er ikke sikker på om det er mye jobb og få plass til en radiator, en lc sylinder vil gi fin lyd og mere effekt.

Det blir nok noe utennom det vanlige denne scooteren :laugh Zip er en superlett scooter, kort motor og veldig villig på bakhjulet, noe jeg er litt for glad i. Men det blir neste prosjekt, jeg skal nok etterhvert ha en LC motor i den, men jeg må bli ferdig på skolen først, trenger litt høyere lønn. Så blir det noe hyper-motor i scooteren i fremtiden.


  • Terje.e liker dette

#24 sluttåzip

sluttåzip

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 93 Innlegg:
  • Registrert: 16-mars 16

Skrevet 03 januar 2017 - 17:05

Fikk demontert Fronten fra NRG´n i dag, som dere ser så må bremseskiven pusses, fant også ut at det var noen "sveiseperler" på gaffelbeinet, så må pusse vekk disse, slik at simringer ikke ryker. Ellers ser det veldig bra ut. Blir å vaske vekk alt møkk, bestille nye styrelagre, siden jeg først er i gang, så kan jeg unne scooteren noen nye styrelagre.

 

Det er så lenge siden jeg har skrudd, og husker ikke om det stemmer eller ikke, men ser jeg har turteller på instrumentet, så jeg tenkte at jeg flytter over hele instrumentet og hele ledningsnettet fra NRG´n over til zip´n. Må nok litt modding til, men da har jeg noe å drive med videre og frem til våren.

 

 

Vedlagte filer



#25 Zeveren

Zeveren

    Årets moped 2016/ årets prosjekt 2016

  • Moderator
  • 3 730 Innlegg:
  • Registrert: 14-desember 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Lindesnes
  • Yrke:Platearbeider/båtbygger
  • Kjøretøy:DT250X, BMW E34 528 91'
Garage Garasje

Skrevet 03 januar 2017 - 17:19

Uff, de styrelagerne så ikke mye gode ut! Rust alt som ligger imellom kulene eller?


Yamaha DT 50/125 93' prosjekt - Custom ramme!

 

 


#26 sluttåzip

sluttåzip

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 93 Innlegg:
  • Registrert: 16-mars 16

Skrevet 03 januar 2017 - 17:26

Uff, de styrelagerne så ikke mye gode ut! Rust alt som ligger imellom kulene eller?

De er fine de, men det du ser er fett fra fabrikken. Lager banen i toppen, den er ikke helt god. Der var det mye hakk og bør skiftes ut, så det blir komplett styrelagersett som skal monteres på, nå som jeg har det først oppe.


  • smaaeid liker dette

#27 Zeveren

Zeveren

    Årets moped 2016/ årets prosjekt 2016

  • Moderator
  • 3 730 Innlegg:
  • Registrert: 14-desember 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Lindesnes
  • Yrke:Platearbeider/båtbygger
  • Kjøretøy:DT250X, BMW E34 528 91'
Garage Garasje

Skrevet 03 januar 2017 - 17:38

Aah, så ut som alt var kjørt fast for min del, hehe. Min feil! :) 


Yamaha DT 50/125 93' prosjekt - Custom ramme!

 

 


#28 sluttåzip

sluttåzip

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 93 Innlegg:
  • Registrert: 16-mars 16

Skrevet 03 januar 2017 - 17:50

Aah, så ut som alt var kjørt fast for min del, hehe. Min feil! :)

lagrene i bunn er helt fine, skal sies at kameraet mitt ikke har den beste oppløsningen, så kan se ut som litt av hvert på bildene :p Orker ikke å ta bilde av selve banen til øvre styrelager, der var den hakkete rundt hele banen, så øvre styrelager må byttes ut. Nå sjekket jeg pris på styrelager og det var i overkant av 300kr inkl frakt fra SO. Så blir det til at jeg bestiller der i fra nå.

 

Planen i morgen er å ta ut motoren fra NRG´n, samt plukke av resten som skal og kan brukes, resten kaster jeg. Så om noen trenger en ramme med papirer på, så skrik ut asap!



#29 sluttåzip

sluttåzip

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 93 Innlegg:
  • Registrert: 16-mars 16

Skrevet 04 januar 2017 - 20:06

Fått demontert fra hverandre hele NRG´n. Nå har jeg kastet alt av kåpedeler og rammen, så nå har jeg kun det som skal brukes til zipen igjen av NRG´n. Har sakte men sikkert begynt å demontere motoren, den ser og er i en mye bedre stand en motoren som sitter i zipen nå.

 

Nå gjenstår det kun å vaske motoren, så begynner jeg sakte men sikkert å demontere, og sette sammen motoren igjen.

Vedlagte filer


Dette innlegget er endret av sluttåzip: 04 januar 2017 - 20:07


#30 Terje.e

Terje.e

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 830 Innlegg:
  • Registrert: 02-august 13
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 05 januar 2017 - 00:04

Hvordan vasker du motoren/deler ? Selv har jeg brukt bremse rens og salo.

#31 sluttåzip

sluttåzip

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 93 Innlegg:
  • Registrert: 16-mars 16

Skrevet 05 januar 2017 - 00:10

Hvordan vasker du motoren/deler ? Selv har jeg brukt bremse rens og salo.

Jeg tenkte å stikke innom gamlejobben å høre om jeg kunne lånt "delevaskeren" deres, nå husker jeg ikke helt hva den inneholder, men fy fader og den gjør jobben sin. Gamle kjeder osv ser helt nye ut etter man har vasket dem i maskinen. Ellers kjøper jeg løsningsmiddel fra biltema og kjøper en skrubb og vasker den for hånd, tar noe tid, men blir bra! Deretter kan man gå over med... Ja, nå står det helt stille hva det heter, men vet at billakkere bruker det til å pusse med, det funker veldig bra. Skal se om jeg klarer å finne bilde av det jeg mener :lol

 

Vask motoren, så kan du bruke dette, for å få den "blank" igjen. http://www.biltema.n...stk-2000034929/

BTW! jeg har ikke vasket motoren, den var så ren og pen når jeg kjøpte scooteren :p


Dette innlegget er endret av sluttåzip: 05 januar 2017 - 00:27


#32 sluttåzip

sluttåzip

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 93 Innlegg:
  • Registrert: 16-mars 16

Skrevet 05 januar 2017 - 22:18

For å vaske motoren, brukte jeg når motoren er tørr slipenylonark, dette for å pusse vekk smuss og drit. Deretter kjørte jeg bort med motoren for å vaske den, kjøpte motorvask fra biltema, lot den stå på noen minutter, deretter vasket jeg motoren med selvvasken. Som dere ser, så vil jeg si meg svært fornøyd.

 

I morgen splitter jeg motoren, setter inn ny veiv og lagre, så begynner det sakte men sikkert å bli en scooter igjen.

 

 

Vedlagte filer


Dette innlegget er endret av sluttåzip: 05 januar 2017 - 22:19

  • TL Racing liker dette

#33 4life

4life

    MP-Nerd

  • Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 21 450 Innlegg:
  • Registrert: 25-august 05
  • Kjønn:Jente
  • Kjøretøy:Leaf 2017

Skrevet 05 januar 2017 - 22:28

Strøkent 


Hvilken dag er DIN Dolmio dag ?!

#34 Zeveren

Zeveren

    Årets moped 2016/ årets prosjekt 2016

  • Moderator
  • 3 730 Innlegg:
  • Registrert: 14-desember 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Lindesnes
  • Yrke:Platearbeider/båtbygger
  • Kjøretøy:DT250X, BMW E34 528 91'
Garage Garasje

Skrevet 06 januar 2017 - 00:37

Meget vakkert! Er personlig imponert over den motorvasken, funker for meg! 


Yamaha DT 50/125 93' prosjekt - Custom ramme!

 

 


#35 sluttåzip

sluttåzip

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 93 Innlegg:
  • Registrert: 16-mars 16

Skrevet 07 januar 2017 - 23:36

Fått satt sammen motoren i dag, med mye småfiks, men endelig satt sammen og i tipptopp-stand. Var noen utfordringer, Fikk låne veivverktøy av Terje.E her på forumet, men fant ut at diameteren på verktøyet blir litt feil på piaggio motoren, jeg dro inn lageret skjeivt. Så jeg endte med å varme opp blokka på variatorsiden, og brukte verktøyet på andre siden. Så ble det bra. Som dere ser på bildet, så kan man se hakk fra verktøyet.

 

Jeg har satt sammen hele motoren, eneste er at sylinderen og variatoren sitter på den andre motoren som jeg ikke har tilgjengelig, så må vente til jeg får plukket opp den, slik at jeg kan sette dette på motoren som skal brukes. 

 

Jeg har hatt veldig trøbbel med stage6 gear dekslet, den passer verken på min zip motor og heller ikke på NRG motoren. Jeg har prøvd alt og målt, trodde først det var omdrevningskitet, at drevene "låste seg fast i hverandre". Men det viste seg at det var dekslet i seg selv som var problemet. Så ble til at jeg kjører med orginal dekslet fremover.

Vedlagte filer


Dette innlegget er endret av sluttåzip: 07 januar 2017 - 23:38


#36 TL Racing

TL Racing

    Årets scooter 2014

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 694 Innlegg:
  • Registrert: 04-juli 14
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 08 januar 2017 - 15:55

Les det her, fort gjort å gjøre seg. Det ene drevet på zip(10") er ikke likt som på resten av Piaggio.

http://www.pedparts....io-calculations

Dette innlegget er endret av TL Racing: 08 januar 2017 - 15:56


#37 Terje.e

Terje.e

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 830 Innlegg:
  • Registrert: 02-august 13
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 08 januar 2017 - 16:13

Ser bra ut :-) håper veiva snurrer fint da ?
Var ikke klar over at den ikke passer, de som selger sier den passer til 2502 scootere.
Er det et hakk i girdekselet ?
http://www.scooter-a...kies200-39.html

Dette innlegget er endret av Terje.e: 08 januar 2017 - 16:15


#38 sluttåzip

sluttåzip

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 93 Innlegg:
  • Registrert: 16-mars 16

Skrevet 08 januar 2017 - 23:21

Les det her, fort gjort å gjøre seg. Det ene drevet på zip(10") er ikke likt som på resten av Piaggio.

http://www.pedparts....io-calculations

Hmm.. Jeg kjøpte drevene brukt av 4life, husker ikke om de hadde sittet på en vespa lx eller om de hadde sittet på en zip. Men den motoren jeg skal bruke nå er jo en piaggio NRG motor, så mener det da burde passet. omdrevningskitet fungerer helt perfekt, problemet var stage6 girdekslet, det som ikke vill fungere skikkelig, så jeg måtte bruke orginal girdeksel. Da funket alt perfekt.

 

 

Ser bra ut :-) håper veiva snurrer fint da ?
Var ikke klar over at den ikke passer, de som selger sier den passer til 2502 scootere.
Er det et hakk i girdekselet ?
http://www.scooter-a...kies200-39.html

Veiva er sentrert og snurrer som en drøm :) Syns det er litt rart, for når jeg lånte verktøyet av deg sist gang, til orginalmotoren til zipen, så var det ikke noe problem i det hele tatt, men denne gangen ville det bare ikke gå rett inn, dro seg alltid skjeivt, så var redd for å ødelegge veivlageret. Så endte med å varme blokka, så falt veiva og lageret rett inn. Så brukte jeg verktøyet på svinghjulsiden, og det ble kjempebra! Jeg kan levere tilbake verktøyet nå til uken om ønskelig :)



#39 ghaven

ghaven

    MP-Elitebruker

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Registrert: 26-mars 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Mandal
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 08 januar 2017 - 23:51

Her kreves nok litt MALING, ja du leste rett. Om det bare tar så vidt bort i noe kan en pensle med merke farge i deksel, sette på uten å låse motor helt, vri litt, ta av, og se hvor det tar imot noe. Kan være så lite som en støpe feil, eller noe som er for lite eller for stort. Anyway merkefarge er tingen så du kan se hvor noe er feil eller eventuellt kan maskineres så du kan bruke deksel



#40 sluttåzip

sluttåzip

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 93 Innlegg:
  • Registrert: 16-mars 16

Skrevet 09 januar 2017 - 00:25

Her kreves nok litt MALING, ja du leste rett. Om det bare tar så vidt bort i noe kan en pensle med merke farge i deksel, sette på uten å låse motor helt, vri litt, ta av, og se hvor det tar imot noe. Kan være så lite som en støpe feil, eller noe som er for lite eller for stort. Anyway merkefarge er tingen så du kan se hvor noe er feil eller eventuellt kan maskineres så du kan bruke deksel

ja, kunne gjort det, men skal ærlig innrømme at jeg ikke orker å bruke tid på å finne ut ditt og datt. Det komiske med dette her er at jeg har fagbrev som motorsykkelmekaniker (fikk i 2010), men sluttet i yrket i 2012, sitter på mye kunnskap, men jeg er lat av meg og orker ikke å bruke tid på det så veldig mye. Med tanke på at jeg er en gammal kar som kun skal bruke scooteren frem og tilbake til skole/jobb. Så jeg valgte å bruke org dekslet, for å slippe å knote med det. prosjektet her er bare for å fordrive tiden litt, samt at jeg vil "prøve" å holde skruingen litt i vedlike :p

 

Jeg leste over en gang og la ut en kommentar, men når jeg leste en gang til, så jeg at jeg hadde svart på noe heeeeelt annet :p


Dette innlegget er endret av sluttåzip: 09 januar 2017 - 00:36




Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere