Gå til innhold


Bilde
- - - - -

Piaggio zip oppgraderinger


  • Logg inn for å legge til innlegg
14 innlegg i dette emnet

#1 stian98

stian98

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 15-oktober 15
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Yrke:Rørlegger lærling
  • Kjøretøy:cpi sm piaggio zip 2t

Skrevet 12 februar 2017 - 03:08

heisann har en 2001 piaggio zip som jeg begynner og gå litt lei av, den går helt ok nå og er veldig fin til bakhjulskjøring men blir litt slapt no.

opsett: 

top preformance thropy black 

yasuni z 

og dellorto 21mm gasser 

så lurte på om noen hadde forslag til ett nytt opsett eller skifting av enkelt deler, vil at det skal være litt holdbart men har bil lappen så den kommer ikke til og bli kjørt hver dag. Takk for svar.



#2 stian98

stian98

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 15-oktober 15
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Yrke:Rørlegger lærling
  • Kjøretøy:cpi sm piaggio zip 2t

Skrevet 12 februar 2017 - 15:36

vurderer og bygge om til vannavkjølt, noen her som har erfaringer med det?



#3 stian98

stian98

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 15-oktober 15
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Yrke:Rørlegger lærling
  • Kjøretøy:cpi sm piaggio zip 2t

Skrevet 13 februar 2017 - 17:16

Har sett på malossi mhr replica og nytt eff anlegg men er usikker på om det vil være stor effektøkning, og vil ikke bruke mye penger vis det ikke sån passe stor forskjell på de. Noen her som har erfaringer og dele ?



#4 sluttåzip

sluttåzip

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 81 Innlegg:
  • Registrert: 16-mars 16

Skrevet 14 februar 2017 - 00:05

jeg har en mhr replica sylinder du kan få av meg til en grei pris om ønskelig. Kjørt noen få km bare, send pm om interesse.



#5 wilhelm

wilhelm

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 789 Innlegg:
  • Registrert: 29-mai 06
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:gilera runner 50 og 125. vespa T5. Beverly 350

Skrevet 14 februar 2017 - 21:29

Kjører malossi mhr replica på en lx 50 er god effekt og tåler stramwire kjøring, min er da satt opp for å kunne kjøre langt i høy hastighet.
Nå er forsatt replicaen innen for det som er sport/ daglig brukt så portene er ikke så hissige som selve mhr sylinderene er, har en mhr motor stående i hylle som jeg aldri har gjort ferdig lc, hadd hvert gøy å få den sammen.
Men hva er du ute etter då? Bakhjuls maskin . Toppfarts maskin?

#6 4life

4life

    MP-Nerd

  • Supermod
  • 20 606 Innlegg:
  • Registrert: 25-august 05
  • Kjønn:Jente
  • Kjøretøy:Avensis og Duke

Skrevet 14 februar 2017 - 21:33

Synes oppsettet du har er bra nok. Å bytte til en MHR Replica sylinder fra den du har er å kaste bort pengene. Prøv en omdreving,evt et variatorkit osv evt.


Hvilken dag er DIN Dolmio dag ?!


#7 stian98

stian98

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 15-oktober 15
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Yrke:Rørlegger lærling
  • Kjøretøy:cpi sm piaggio zip 2t

Skrevet 14 februar 2017 - 22:17

Er litt toppfart, men må være grei og kjøre på bakhjulet. Problemet er egentlig at han med t6 asso kjører fra meg, så må nesten ha noe som går bedre. Hva ville dere anbefalt ? Han har arisal t6 asso 21mm gasser og stage 6 pro replica, er såvidt han tar meg liksom. og det blir forresten ny variator uansett 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Dette innlegget er endret av stian98: 14 februar 2017 - 22:59


#8 4life

4life

    MP-Nerd

  • Supermod
  • 20 606 Innlegg:
  • Registrert: 25-august 05
  • Kjønn:Jente
  • Kjøretøy:Avensis og Duke

Skrevet 14 februar 2017 - 23:48

Bytt til samme potte,eller f.eks Yasuni R. Da drar du fra han. Er tullball å bytte sylinderen du har for å slå en Airsal T6. Igjen,du kan tukle med variator eller f.eks en omdreving for å se om det hjelper. Evt en kombi av omdreving og om du har mye penger: et overrange kit (vario reim og reimskiver) 

 

Yasuni Z er en bra potte,men Stage6 Pro Replica drar flere hk,og gir dermed større toppfart. Airsal T6 til scooter er skuffende dårlig,så den du har er neppe noe flaskehals.


Skal du trimme hardere,så må du sette deg langt mer inn i hva deler som passer sammen,forgasser innstillinger blir langt mer kritiske,du må ha mer tilgang til luft,variator innstillinger blir mer kritiske,og det faktum at scooteren din blir langt mindre holdbar,lydmessig blir den sykelig irriterende både for deg og omgivelsene. Gevinsten blir at du gjerne drar fra han med T6,og aks messig blir den nok noe kraftigere,men for de som har prøvd mer kraftig trimmede scootere,så kan de skrive under på at dette er ikke noe for alle.

 

Vet du om noen som har en,og vet hva du går til så er det noe annet. Men ikke tro at dette blir en scooter som du har den i dag,bare at den går endel raskere. Man får ikke pose og sekk på en 50 kubikker. Er det bare et mål å matche han kompisen din,så bytt til samme potte eller en tilsvarende (igjen Yasuni R f.eks) Z er en langt finere allround potte en de nevnte,men mange har problemer med å få en bra toppfart med den. Noen løser dog dette med omdreving,men dette er ikke bare PnP det heller. Da må du f.eks innstille variator på nytt.evt bytte til en mer optimal en. (dette for å ikke miste nevneverdig aks ved å ha tyngre utveksling til bakhjul)


Hvilken dag er DIN Dolmio dag ?!


#9 stian98

stian98

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 15-oktober 15
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Yrke:Rørlegger lærling
  • Kjøretøy:cpi sm piaggio zip 2t

Skrevet 15 februar 2017 - 12:29

Okei takk for gode svar, kjøper nok polini high speed variator men beholder nok oppsettet vis det ikke er så mye og hente på mhr replica en da jeg ikke vil ha hyper trim heller. Min er uansett mye bedre og kjøre på bakhjulet enn hannes.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

#10 Terje.e

Terje.e

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 351 Innlegg:
  • Registrert: 02-august 13
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 15 februar 2017 - 13:42

En variator er en bra oppgradering, vil anbefale en Turteller rpm, da kan du se hvilken rpm motoren drar best på og stille variatoren etter det. En bra reed ventil med kvalitet og innsug som passer bra ( flow mellom reed-innsug) er viktig.
Du kan porte sylinderen litt, legger med et bilde.
Skal da ikke porte noe mot bunn av sylinderen, kun opp og til sidene oppe.
Gå bare max 1 mm opp mot toppen, toppen på porten skal ikke være helt flat, skal gå litt ned på sidene som en bue.
Luftfilter er jo meget viktig, får ikke motoren luft går det ikke bra, får motoren vann/sand gjennom filteret mister du mye effekt og bare et tidsspørsmål før motoren stopper.
Må ha et bra luftfilter med luftfilter rens og luftfilter olje.
Selv om scooteren går bra kan den få for lite eller mye bensin på full gass, en luftkjølt motor vil miste mye effekt da bensinen beskytter mot varme.
Hadde en tempratur sensor som monteres på pluggen, den var ikke så bra, boret hull i kjøleribben i toppen og skrudde inn en tempsensor til vannkjølt sylinder, med vind fra vifte lå jeg på 50-70 grader.
Bygge om til lc/ vann kjøling, har ikke erfaring med zip men har kjørt mange ac/lc sylindere, en sport lc går nesten som en midrace ac. Lc har en fil lyd da vannet tar bort den skarpe metall mot metall lyden.
Når ac sylinderen blir varm mister den mye effekt, det gjør ikke lc om du ikke har for liten radiator.

Vedlagte filer

  • Vedlagt fil  image.jpg   127,46K   5 Antall nedlastinger

Dette innlegget er endret av Terje.e: 15 februar 2017 - 13:57


#11 TL Racing

TL Racing

    Årets scooter 2014

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 527 Innlegg:
  • Registrert: 04-juli 14
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 15 februar 2017 - 13:54

En variator er en bra oppgradering, vil anbefale en Turteller rpm, da kan du se hvilken rpm motoren drar best på og stille variatoren etter det. En bra reed ventil med kvalitet og innsug som passer bra ( flow mellom reed-innsug) er viktig.
Du kan porte sylinderen litt, legger med et bilde.
Skal da ikke porte noe mot bunn av sylinderen, kun opp og til sidene oppe, lage et smil.
Gå bare max 1 mm opp mot toppen, toppen på porten skal ikke være helt flat, skal gå litt ned på sidene som en bue.
Luftfilter er jo meget viktig, får ikke motoren luft går det ikke bra, får motoren vann/sand gjennom filteret mister du mye effekt og bare et tidsspørsmål før motoren stopper.
Må ha et bra luftfilter med luftfilter rens og luftfilter olje.

Porten bør være helt rett på toppen. Så den åpner/lukker helt med hele porten. Hjørnene kan avrundes så slitasjen ikke blir så stor på stempelringene. 70-talls porting å avrunde porten på toppen.

På denne er det vel eksosen som burde oppgraderes først for å få noe særlig økning i effekt.

Kommer kanskje ikke så bra fram på bildet,men legger man stemplet parallelt med porten er den helt flush i toppen.
20170118_211802_zpsjk1prttl.jpg

Dette innlegget er endret av TL Racing: 15 februar 2017 - 14:05


#12 Terje.e

Terje.e

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 351 Innlegg:
  • Registrert: 02-august 13
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 15 februar 2017 - 14:12

Porten bør være helt rett på toppen. Så den åpner/lukker helt med hele porten. Hjørnene kan avrundes så slitasjen ikke blir så stor på stempelringene. 70-talls porting å avrunde porten på toppen.
På denne er det vel eksosen som burde oppgraderes først for å få noe særlig økning i effekt.
Kommer kanskje ikke så bra fram på bildet,men legger man stemplet parallelt med porten er den helt flush i toppen.20170118_211802_zpsjk1prttl.jpg


Er ikke noe porte Expert, bare mener og høre at uten litt bue vil stempelringene treffe hele porten på en gang og levetiden vil gå ned.

#13 TL Racing

TL Racing

    Årets scooter 2014

  • Bruker
  • PipPipPip
  • 1 527 Innlegg:
  • Registrert: 04-juli 14
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 15 februar 2017 - 14:16

Er ikke noe porte Expert, bare mener og høre at uten litt bue vil stempelringene treffe hele porten på en gang og levetiden vil gå ned.


All trimming senker jo levetiden. Porten skal være rimlig bred før dette blir noe problem å snakke om. Litt avrunding i hjørnene holder.

#14 stian98

stian98

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 16 Innlegg:
  • Registrert: 15-oktober 15
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Yrke:Rørlegger lærling
  • Kjøretøy:cpi sm piaggio zip 2t

Skrevet 16 februar 2017 - 18:21

en kompis sin far beygde netopp en polini 94 big evo på en areox så tenkte og høre med han agånden porting, regner med han kan d litt



#15 Terje.e

Terje.e

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 351 Innlegg:
  • Registrert: 02-august 13
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Yamaha neos 2002
Garage Garasje

Skrevet 16 februar 2017 - 18:40

http://lambretta-ima.../porttiming.php




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere