Gå til innhold


Bilde
- - - - -

Minor Trim: Suzuki VL Intruder


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
21 innlegg i dette emnet

#1 Danol123

Danol123

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 43 Innlegg:
  • Registrert: 23-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:Kawasaki EN500 C (VN Vulkan 500) 1998

Skrevet 26 april 2017 - 03:22

Noen som vet hvordan jeg kan trimme Suzuki Classic VL Intruder LC 125 Y?? Vil trimme med rundt 2hk ekstra for å få den til å holde den høyere farten i litt brattere oppoverbakker. Sånn som jeg har forstått det kan de bli trimmet med 2.5% av original effekt. Og evt. om noen vet noen bra mods til potten for grommere lyd, og/eller øke effekten litt???a7fff7397a16479eec860427e792f1bd.png


Sent from my iPhone using Tapatalk

#2 Vegard1905

Vegard1905

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 680 Innlegg:
  • Registrert: 17-april 16
  • Kjønn:Hemmelig
  • Bosted:Rogaland, Eigersund
  • Kjøretøy:2013 Caddy

Skrevet 26 april 2017 - 06:18

Sliter med å trimme en 4takt.   Motorbytte vil gi effekt og sylinder bytte vil gi et par hk ekstra.



#3 Danol123

Danol123

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 43 Innlegg:
  • Registrert: 23-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:Kawasaki EN500 C (VN Vulkan 500) 1998

Skrevet 27 april 2017 - 22:28

Sliter med å trimme en 4takt.   Motorbytte vil gi effekt og sylinder bytte vil gi et par hk ekstra.

Er ikke det litt dyrt å skifte motor da??? Altså det er jo mulig å trimme 4takt. Jeg bare lurer på hvordan jeg kan gjøre det uten å måtte gå ut med så mye penger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

#4 Vegard1905

Vegard1905

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 680 Innlegg:
  • Registrert: 17-april 16
  • Kjønn:Hemmelig
  • Bosted:Rogaland, Eigersund
  • Kjøretøy:2013 Caddy

Skrevet 28 april 2017 - 03:20

Er ikke det litt dyrt å skifte motor da??? Altså det er jo mulig å trimme 4takt. Jeg bare lurer på hvordan jeg kan gjøre det uten å måtte gå ut med så mye penger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du finner sikkert noen big bore kits som vil gi et par hk mer men det merker du ikke.          og er som regel å kaste penger i dass på disse big bore kits på ebay isteden kjøp større motor.



#5 Danol123

Danol123

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 43 Innlegg:
  • Registrert: 23-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:Kawasaki EN500 C (VN Vulkan 500) 1998

Skrevet 28 april 2017 - 03:37

Du finner sikkert noen big bore kits som vil gi et par hk mer men det merker du ikke.          og er som regel å kaste penger i dass på disse big bore kits på ebay isteden kjøp større motor.

trenger bare littegrann er ikke snakk om særlig mye. Så litt er nok. Men hva er big bore? Har ikke hørt om det før. Hvordan fungerer det?? Har du en link eller noe som kan forklare litt???


Sent from my iPhone using Tapatalk

#6 Vegard1905

Vegard1905

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 680 Innlegg:
  • Registrert: 17-april 16
  • Kjønn:Hemmelig
  • Bosted:Rogaland, Eigersund
  • Kjøretøy:2013 Caddy

Skrevet 28 april 2017 - 04:52

trenger bare littegrann er ikke snakk om særlig mye. Så litt er nok. Men hva er big bore? Har ikke hørt om det før. Hvordan fungerer det?? Har du en link eller noe som kan forklare litt???


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bruk ebay. Større sylinder men tviler du får noe i det hele.



#7 Zeveren

Zeveren

    Årets moped 2016/ årets prosjekt 2016

  • Moderator
  • 3 730 Innlegg:
  • Registrert: 14-desember 13
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Vest-Agder, Lindesnes
  • Yrke:Platearbeider/båtbygger
  • Kjøretøy:DT250X, BMW E34 528 91'
Garage Garasje

Skrevet 28 april 2017 - 10:36

Får betraktelig bedre drag i motoren med bigbore, som f.eks på Wr125, putter du på 180 kit går de betraktelig bedre :) er bare større boring, samme porter osv

Yamaha DT 50/125 93' prosjekt - Custom ramme!

 

 


#8 Vegard1905

Vegard1905

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 680 Innlegg:
  • Registrert: 17-april 16
  • Kjønn:Hemmelig
  • Bosted:Rogaland, Eigersund
  • Kjøretøy:2013 Caddy

Skrevet 28 april 2017 - 10:51

Får betraktelig bedre drag i motoren med bigbore, som f.eks på Wr125, putter du på 180 kit går de betraktelig bedre :) er bare større boring, samme porter osv

Kan ikke sammenligne de 2. og på wr/wrx må du også bytte injection å betale 5-8k er forjævlig mye for  effekten



#9 Danol123

Danol123

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 43 Innlegg:
  • Registrert: 23-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:Kawasaki EN500 C (VN Vulkan 500) 1998

Skrevet 29 april 2017 - 20:37

Kan ikke sammenligne de 2. og på wr/wrx må du også bytte injection å betale 5-8k er forjævlig mye for  effekten

fant ut av det. Hjalp med en litt større åpning i luftfilteret.


Sent from my iPhone using Tapatalk

#10 Vegard1905

Vegard1905

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 680 Innlegg:
  • Registrert: 17-april 16
  • Kjønn:Hemmelig
  • Bosted:Rogaland, Eigersund
  • Kjøretøy:2013 Caddy

Skrevet 30 april 2017 - 06:00

fant ut av det. Hjalp med en litt større åpning i luftfilteret.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvordan vil det hjelpe vis du gir den mer luft ?



#11 Danol123

Danol123

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 43 Innlegg:
  • Registrert: 23-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:Kawasaki EN500 C (VN Vulkan 500) 1998

Skrevet 30 april 2017 - 06:05

Hvordan vil det hjelpe vis du gir den mer luft ?

skjønner det ikke helt selv, men jeg googlet det og prøvde det og det virket. Det har hvist litt med at når den får mer luft og så spruter den litt mer bensin og for å holde ett ok blandingsforhold med ett eller annet og så øker den motoreffekten. Og siden min på en eller annen måte allerede går nesten 400km på en tank (10l. Så er jeg ikke særlig bekymret om den distansen blir redusert med 20km. Til og med 70 hadde ikke gjort meg så mye. Over det da hadde nok jeg revurdert litt. Men det funket og det er godt nok for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

#12 Vegard1905

Vegard1905

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 680 Innlegg:
  • Registrert: 17-april 16
  • Kjønn:Hemmelig
  • Bosted:Rogaland, Eigersund
  • Kjøretøy:2013 Caddy

Skrevet 30 april 2017 - 06:31

skjønner det ikke helt selv, men jeg googlet det og prøvde det og det virket. Det har hvist litt med at når den får mer luft og så spruter den litt mer bensin og for å holde ett ok blandingsforhold med ett eller annet og så øker den motoreffekten. Og siden min på en eller annen måte allerede går nesten 400km på en tank (10l. Så er jeg ikke særlig bekymret om den distansen blir redusert med 20km. Til og med 70 hadde ikke gjort meg så mye. Over det da hadde nok jeg revurdert litt. Men det funket og det er godt nok for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

For å få mer bensin må du dyse opp. Motoreffekten øker ikke.     


Når du gir den mer luft i forhold til bensin så får den ujevn blanding noe som ikke er bra.  


Dette innlegget er endret av Vegard1905: 30 april 2017 - 06:32


#13 Danol123

Danol123

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 43 Innlegg:
  • Registrert: 23-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:Kawasaki EN500 C (VN Vulkan 500) 1998

Skrevet 30 april 2017 - 06:39

Tydeligvis ikke. Det funket jo. Når det funker så blir all annen teori om det feil. Enklere er det ikke. Og når jeg kom til å tenke på det, så var det jo det jeg gjorde med mopeden og. Mopeden gikk bare i 30km/h i utgangspunktet. I det vi kappet av hele enden på luftinntaket så inntaket ble mye større så gikk den plutselig i 90. Sleit med 4 giret og alt. Denne hadde bare 4 gir i ett annet system der giret gikk kun nedover i stedet for 1 ned og 4 opp. Uansett den sleit med 4 giret da den ikke hadde nok motoreffekt. Luftfilteret økte effekten fra 2.7hk til omtrent litt over 3.5hk. Da gikk den så det suste. Tok til og med trimmede scootere med den. Så luftinntaket har nok litt å si. Prøv å google det. Det funker i praksis. Funket for meg i allefall.


Sent from my iPhone using Tapatalk

#14 Vegard1905

Vegard1905

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 680 Innlegg:
  • Registrert: 17-april 16
  • Kjønn:Hemmelig
  • Bosted:Rogaland, Eigersund
  • Kjøretøy:2013 Caddy

Skrevet 30 april 2017 - 06:51

Har masse erfaring fra 50år gamle mopeder/mc til helt nye modeller.        

Kan også si at det med mopeden din er så bullshit så det kommer.

alt dette er 2 takt.

 

Men mener prinsippe er det samme.

Å du får ikje mer bensin vis du øker luftintaket uansett.


Dette innlegget er endret av Vegard1905: 30 april 2017 - 06:55


#15 Danol123

Danol123

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 43 Innlegg:
  • Registrert: 23-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:Kawasaki EN500 C (VN Vulkan 500) 1998

Skrevet 30 april 2017 - 18:55

Har masse erfaring fra 50år gamle mopeder/mc til helt nye modeller.        

Kan også si at det med mopeden din er så bullshit så det kommer.
alt dette er 2 takt.
 
Men mener prinsippe er det samme.

Å du får ikje mer bensin vis du øker luftintaket uansett.

på hvilken måte er det bullshit når det faen meg har skjedd i virkeligheten?? Hvis du har så mye erfaring som du påstår at du har så burde jo du vite det. Og dette er 4takt ikke 2takt. Følger du ikke helt med eller. Omtrent alle motorsykler er 4takt nå til dags. Er sånne racing sykler og sportsykler som har flest 2taktere rundt seg. Og det funket for mopeden min. Stefaren min som også har holdt på med dette i sikkert mange flere år enn deg har bedre peiling på dette. Så hvis du ikke har noe godt å si, så kan du holde det for deg selv. Og luftinntaket kan gjøre en god del på alle mc-er. Det burde du nå i allefall vite hvis du absolutt har så mye erfaring. Og siden du sier du har så mye peiling på 50 år gamle mopeder, ja da skal jeg informere deg om at mye er forandra på de 50 årene. For 50 år siden var jo motoren så utsatt at luftinntaket ikke kunne gjøre særlig mye fordi den er helt åpen. Nå til dags er alt litt mer lukket og luftinntaket må selvfølgelig justeres. Selvfølgelig er det annet hvis en mc er kun vannavkjølt, men det vil fortsatt være ett eget luftinntak. Luftinntak er det på alle mc-er og mopeder. Justere på det luftinntaket og ikke luftavkjølingsinntaket. Det er faktisk 2 forskjellig ting med en ganske lik funksjon. Begge gir luft til motoren bare at de går til forskjellige steder. Noen har kanskje også ikke luftkjølingsinntak fordi mc-en eller mopeden har en veldig åpen veg til motoren, mens noen har lufkjølingsinntak på siden for å samle mer luft til å kjøle motoren. Til og med en idiot hadde visst dette. Poenget er uansett at det virker uansett hva du tror eller mener. Jeg stoler mer på den virkelige verden enn deg akkurat nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

#16 Vegard1905

Vegard1905

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 680 Innlegg:
  • Registrert: 17-april 16
  • Kjønn:Hemmelig
  • Bosted:Rogaland, Eigersund
  • Kjøretøy:2013 Caddy

Skrevet 30 april 2017 - 19:06

på hvilken måte er det bullshit når det faen meg har skjedd i virkeligheten?? Hvis du har så mye erfaring som du påstår at du har så burde jo du vite det. Og dette er 4takt ikke 2takt. Følger du ikke helt med eller. Omtrent alle motorsykler er 4takt nå til dags. Er sånne racing sykler og sportsykler som har flest 2taktere rundt seg. Og det funket for mopeden min. Stefaren min som også har holdt på med dette i sikkert mange flere år enn deg har bedre peiling på dette. Så hvis du ikke har noe godt å si, så kan du holde det for deg selv. Og luftinntaket kan gjøre en god del på alle mc-er. Det burde du nå i allefall vite hvis du absolutt har så mye erfaring. Og siden du sier du har så mye peiling på 50 år gamle mopeder, ja da skal jeg informere deg om at mye er forandra på de 50 årene. For 50 år siden var jo motoren så utsatt at luftinntaket ikke kunne gjøre særlig mye fordi den er helt åpen. Nå til dags er alt litt mer lukket og luftinntaket må selvfølgelig justeres. Selvfølgelig er det annet hvis en mc er kun vannavkjølt, men det vil fortsatt være ett eget luftinntak. Luftinntak er det på alle mc-er og mopeder. Justere på det luftinntaket og ikke luftavkjølingsinntaket. Det er faktisk 2 forskjellig ting med en ganske lik funksjon. Begge gir luft til motoren bare at de går til forskjellige steder. Noen har kanskje også ikke luftkjølingsinntak fordi mc-en eller mopeden har en veldig åpen veg til motoren, mens noen har lufkjølingsinntak på siden for å samle mer luft til å kjøle motoren. Til og med en idiot hadde visst dette. Poenget er uansett at det virker uansett hva du tror eller mener. Jeg stoler mer på den virkelige verden enn deg akkurat nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

fra 30-90 med å gi den mer luft er bullshit man.

Luftintaket? Du snakker om skruen på forgasseren right?   Hva er mer lukket? Du har  et luftfilter som er koblet til forgasseren.

Å du får ikke mer effekt av å gi den mer luft.   Sylinderen trenger ikke mer luft eller bensin vis den er orginal man.

Luftkjølingsinntaket? har aldri hørt det før men intruderen din kjøles ned når du kjører så kjøleribbene får kald luft på seg.



#17 Danol123

Danol123

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 43 Innlegg:
  • Registrert: 23-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:Kawasaki EN500 C (VN Vulkan 500) 1998

Skrevet 30 april 2017 - 19:52

fra 30-90 med å gi den mer luft er bullshit man.

Luftintaket? Du snakker om skruen på forgasseren right?   Hva er mer lukket? Du har  et luftfilter som er koblet til forgasseren.

Å du får ikke mer effekt av å gi den mer luft.   Sylinderen trenger ikke mer luft eller bensin vis den er orginal man.

Luftkjølingsinntaket? har aldri hørt det før men intruderen din kjøles ned når du kjører så kjøleribbene får kald luft på seg.

på mopeden var luftinntaket under setet. Gikk i 30. 35 på flaten toppen. Vi prøvde å finne ut om noe var galt. Vi kuttet av hele enden av luftinntaket sånn omtrent 5cm av inntaket som var ganske stor egentlig, og etter vi kappet den av så har jeg målt den til en toppfart på 90. Vi fant det ut når vi utkoblet hele luftfilteret og den akselererte lett og fort opp i 70. Gikk enda raskere bare du holdt den litt i noen små ekstra sekunder. Ta en tur på Bertel O. Steen Bergen og spør stefaren min om hva jeg gjorde med mopeden. Men vent det gidder du ikke. Fordi du er redd for at du har feil. Og ikke er sikker på hva du selv snakker om. Så det er mulig uansett hva du tror. Prøv selv hvis du ikke tror meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

#18 Vegard1905

Vegard1905

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 680 Innlegg:
  • Registrert: 17-april 16
  • Kjønn:Hemmelig
  • Bosted:Rogaland, Eigersund
  • Kjøretøy:2013 Caddy

Skrevet 01 mai 2017 - 05:03

Jeg er jævlig sikker på at en moped går ikke fra 30 til 90 vis du fjerner luftinntaket?   er veldig vanskelig å skjønne hva du mener.  Hadde du ikke kjørt med et luftfilter på den hadde den fått alt for mye luft i forhold til bensin å sikkert ikke startet når den er orginal.

 

Når du sier luftinntaket hva er det? Luftilteret eller innsuget.

 

Vis mopeden din gikk 30-30 så var det noe annet som var galt.



#19 Bromm

Bromm

    MP-Småproff

  • Bruker
  • PipPip
  • 1 161 Innlegg:
  • Registrert: 18-desember 16
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 01 mai 2017 - 11:14

@Danol123

En stempelmotor er i prisippet en pumpe, den suger inn et volum på den ene siden og slipper ut et volum på den andre siden. Slik fungerer alle pumper. Om man sammenligner med en gammeldags sykkelpumpe og trekker i håndtaket så suger pumpen inn luft og når man skyver håndtaket tilbake så blåser man den samme luftmengden ut igjen. Men om man holder en finger lett over ventilåpningen og trekker i håndtaket så merker man at det må mer kraft til for å trekke i håndtaket, det samme om man skyver ut håndtaket, men det er fortsatt det samme volumet inn og ut av pumpen. Slik er det med en sugemotor også, den trekker ikke inn mer luft enn den er designet for, det er umulig uten overlading, men den får redusert effekt om ikke luftveiene er i henhold til pumpekapasiteten. Så langt er alt enkelt men så er det flere variabler som spiller inn på effektiviteten på motoren. Det er da det begynner det å bli mer komplisert. Det er faktisk sånn at ved manipulasjon så lar det seg gjøre å trekke inn mer luft enn sylindervolumet skal tilsi ved hjelp av venturigeometri, endret kanaldiameter etc for å øke gasshastigheten og dermed luft (gass)-mengden. For å "trimme" en 4T-motor så må komprisjonsforholdet tilpasses ventilgeometrien, gasshastigheten må økes og således gassmengden (luft/bensin) må økes. En 2-takt har de samme betingelsene men arbeider med kun 2 takter og normalt ikke ventiler.

Din Suzuki kjenner jeg ikke til så vet ikke om man får en annen kam med endrede durasjoner, tynnere toppakninger etc men det finnes noen standard saker som kan gjøres uten de helt store inngrepene. Du skriver at du har åpnet luftveiene på den, bra, men da har du også påbegynnt en manipulasjon på det opprinnelige designet og gassblandingen din er neppe riktig. Ser du har en bekjent som jobber som mekaniker. Spør om du kan ta en kontroll av avgassen hos han så ser du raskt om du har for mager blanding. I så fall må du dyse opp gasseren for å unngå minsket effekt, i værstefall motorskader ved del/høy-belastning. Du kan også gjøre det uten å måle AFR (forholdet luft/bensin, lamda 1 = 14,7:1), da må du sette inn dyse® som er noen nr større enn den du har i gasseren nå for så å prøvekjøre til du finner den dysene(e) som motoren går best på. Dette krever litt erfaring så anbefaler å måle AFR ved dysebytte. Forgasserstørrelsen vet jeg ikke noe men det skal større inngrep til før det vanligvis er nødvendig å bytte til større gasser.

Videre så kan du forske på tenningen og tenningskurven din. Mer forttenning gir et sterke bunndrag, retadert tenning gir en mer turtallvennig motor. Mer kompresjon gir mer effekt men det krever mer arbeid og kompresjonen må tilpasses ventilgeometrien (kamtidene, gass inn/gass ut) så det er neppe aktuellt slik jeg forstår ut fra det du beskriver. Videre så kan du forske litt på eksospotten. Det kan være at den gir for mye motstand slik at eksospulsene saboterer eksostakten. Du må nesten prøve deg frem med en eller flere andre lyddempere/potter.

Så for å svare på spørsmålet ditt: det er ikke mye du kan gjøre med en slik standard motor uten å modifisere motoren maskinellt men du kan frigjøre luftveiene og dyse om gasseren (husk å måle lamdaverdien/AFR), stille tenningen litt og gi eksosen litt mindre motstand. Dette vil nok gi deg noe mer effekt for en rimelig penge men noen "whow-effekt" blir det neppe.



#20 Danol123

Danol123

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 43 Innlegg:
  • Registrert: 23-mai 16
  • Kjønn:Gutt
  • Bosted:Hordaland, Bergen
  • Kjøretøy:Kawasaki EN500 C (VN Vulkan 500) 1998

Skrevet 01 mai 2017 - 11:18

@Danol123
En stempelmotor er i prisippet en pumpe, den suger inn et volum på den ene siden og slipper ut et volum på den andre siden. Slik fungerer alle pumper. Om man sammenligner med en gammeldags sykkelpumpe og trekker i håndtaket så suger pumpen inn luft og når man skyver håndtaket tilbake så blåser man den samme luftmengden ut igjen. Men om man holder en finger lett over ventilåpningen og trekker i håndtaket så merker man at det må mer kraft til for å trekke i håndtaket, det samme om man skyver ut håndtaket, men det er fortsatt det samme volumet inn og ut av pumpen. Slik er det med en sugemotor også, den trekker ikke inn mer luft enn den er designet for, det er umulig uten overlading, men den får redusert effekt om ikke luftveiene er i henhold til pumpekapasiteten. Så langt er alt enkelt men så er det flere variabler som spiller inn på effektiviteten på motoren. Det er da det begynner det å bli mer komplisert. Det er faktisk sånn at ved manipulasjon så lar det seg gjøre å trekke inn mer luft enn sylindervolumet skal tilsi ved hjelp av venturigeometri, endret kanaldiameter etc for å øke gasshastigheten og dermed luft (gass)-mengden. For å "trimme" en 4T-motor så må komprisjonsforholdet tilpasses ventilgeometrien, gasshastigheten må økes og således gassmengden (luft/bensin) må økes. En 2-takt har de samme betingelsene men arbeider med kun 2 takter og normalt ikke ventiler.
Din Suzuki kjenner jeg ikke til så vet ikke om man får en annen kam med endrede durasjoner, tynnere toppakninger etc men det finnes noen standard saker som kan gjøres uten de helt store inngrepene. Du skriver at du har åpnet luftveiene på den, bra, men da har du også påbegynnt en manipulasjon på det opprinnelige designet og gassblandingen din er neppe riktig. Ser du har en bekjent som jobber som mekaniker. Spør om du kan ta en kontroll av avgassen hos han så ser du raskt om du har for mager blanding. I så fall må du dyse opp gasseren for å unngå minsket effekt, i værstefall motorskader ved del/høy-belastning. Du kan også gjøre det uten å måle AFR (forholdet luft/bensin, lamda 1 = 14,7:1), da må du sette inn dyse® som er noen nr større enn den du har i gasseren nå for så å prøvekjøre til du finner den dysene(e) som motoren går best på. Dette krever litt erfaring så anbefaler å måle AFR ved dysebytte. Forgasserstørrelsen vet jeg ikke noe men det skal større inngrep til før det vanligvis er nødvendig å bytte til større gasser.
Videre så kan du forske på tenningen og tenningskurven din. Mer forttenning gir et sterke bunndrag, retadert tenning gir en mer turtallvennig motor. Mer kompresjon gir mer effekt men det krever mer arbeid og kompresjonen må tilpasses ventilgeometrien (kamtidene, gass inn/gass ut) så det er neppe aktuellt slik jeg forstår ut fra det du beskriver. Videre så kan du forske litt på eksospotten. Det kan være at den gir for mye motstand slik at eksospulsene saboterer eksostakten. Du må nesten prøve deg frem med en eller flere andre lyddempere/potter.
Så for å svare på spørsmålet ditt: det er ikke mye du kan gjøre med en slik standard motor uten å modifisere motoren maskinellt men du kan frigjøre luftveiene og dyse om gasseren (husk å måle lamdaverdien/AFR), stille tenningen litt og gi eksosen litt mindre motstand. Dette vil nok gi deg noe mer effekt for en rimelig penge men noen "whow-effekt" blir det neppe.

det funker nå i alle fall uten problemer. Det er godt nok for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk



Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere