Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Bygge mopedbil, bruke chassis fra gammel mopedbil, mulig?

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!

• Logg inn for å legge til innlegg
2 innlegg i dette emnet

#1 Lamborghinikart

Lamborghinikart

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 6 Innlegg:

Skrevet 30 april 2017 - 22:02

Hei, lurte på om det var mulig å bruke chassiet til en mopedbil til å bygge en ny en. Tenkte å lage et litt finere og lettere karosseri og sette dette på i stedet (gjerne inspirert av lamborghin, ferrari etc). Har fått med meg at 16 åringer kan kjøre mopedbil dersom den veier under 150 kg, tenker derfor at dette ville være en løsning på problemet. Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal få skilter på dette, det er det jeg lurer på her! Har funnet ut at man kan endre en del på biler osv hvis man får den kontrollert av vegvesenet etterpå, lurer på om dete blir for mye å endre på til å gå denne veien. Må jeg eventuelt registrere den som amatørbygg?

Lurer altså kortfattet på om det er mulig å bygge en ny mopedbil utifra en gammel en og hvordan jeg skal få skilter på dette?

Takk på forhånd! :)

#2 henhy

henhy

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 238 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Plastmekaniker
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja zx6r 2006, Hyper Derbi 2004,

Skrevet 30 april 2017 - 22:47

Du kan bruke en ramme fra en annen, men du har ikke lov til å gjøre endringer på ramma. Dvs hvis du skal gjøre strukturelle endringer må det gjøres av et godkjent verksted for deretter å godkjennes av vegvesenet. Diverse endringer må nok uansett bli skrevet inn i et vognkort, feks fargeendring. Ellers vil endringer på rammeverk, styring, bremser osv egentlig ikke være lov uten godkjent ombygging.
Eventuelt må du nok lage eget og få det godkjent enkeltvis som et amatørbygg.
Når det gjelder karosseriarbeid som du snakker om (Lamborghini osv) hvis ikke du får tak i et nogenlunde passende KIT fra nettet eller lignende kan du nok bare glemme det, platearbeid på den måten er det nok bare noen få i verden som mestrer for hånd, mens glassfiberkarosseri blir støpt i former som du bare kan drømme om som privatperson.

Hvis jeg skulle gått for noe lignende ville jeg nok brukt den gateregistrerte gocartmopeden som utgangspunkt.

Prosjekt: http://www.mopedport...ys-hyper-derbi/ Braaaaaaap!

Eieren av Hyper Xtreme 90cc derbi, "Katie" KTM 690 SM, og en bruksbil ford focus.

#3 ghaven

ghaven

MP-Elitebruker

• Bruker
  • PipPipPip
  • 1 843 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:maskinverksted sms 41687063

Skrevet 03 juni 2017 - 11:53

Koster 5000 bare for søknaden om amatør bygg og er ikke sikkert at det blir godkjenning heller pluss en ganske omfattende dokumentasjon under bygging. I prinsippet er det gjort om på regler nylig så det skal være mulig, men nesten ingen gjør det fordi det er så krevende. Og 150 kg er veldig lite når en begynner å hive på deler og glassfiber

Dette innlegget er endret av ghaven: 03 juni 2017 - 11:54

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere