Hei!
Har en aerox som jeg skal kjøpe litt deler til, og har ikke så mye penger for øyeblikket.
Og det jeg lurer på er, skal jeg investere i nytt variatorkit eller en ny clutch?
Takk på forhånd!
Skrevet 19 mai 2017 - 00:00
Hei!
Har en aerox som jeg skal kjøpe litt deler til, og har ikke så mye penger for øyeblikket.
Og det jeg lurer på er, skal jeg investere i nytt variatorkit eller en ny clutch?
Takk på forhånd!
Skrevet 19 mai 2017 - 05:46
Nytt variatorkit gir noe effekt. En ny clutch vil kun være til hjelp dersom den orginale er utslitt,eller du har trimmet såpass mye at den orginale ikke klarer å følge med.
Skrevet 19 mai 2017 - 10:50
Nytt variatorkit gir noe effekt. En ny clutch vil kun være til hjelp dersom den orginale er utslitt,eller du har trimmet såpass mye at den orginale ikke klarer å følge med.
Skrevet 20 mai 2017 - 01:15
Skrevet 20 mai 2017 - 09:37
Angående variatorkit har jeg noen issues.
Byttet vario til malossi multivar og reim.
Først prøvde jeg 7g vekter (7,5 org.) Disse var for lette prøvde så 8g ble litt bedre, så 8.5 og tilslutt 9g. Men ble dårligere effekt enn originalt tilslutt. Så ga opp igrunn.
Noen som har noen tips til hva problemet kan være? Hender det at ny variator ikke passer til visse oppsett? Eller handler det om å finne eksakt riktige vekter ned til 0.1g nøyaktig?
Mange spm her gitt
Takker for svar
Skrevet 20 mai 2017 - 10:57
Skrevet 20 mai 2017 - 11:53
En kevlar reim er sjelden fordelaktig for et Sport oppsett. Reima er alt for stiv. Org reima eller f.eks en Malossi Special (Forsterket uten kevlar) er langt bedre etter min mening. Kevlar er laget for ekstreme maskiner som f.eks MHR (Team) etc,og krever en sterk kontrafjør og et ellers sterkt oppsett for å være en fordel.
En scooter vil alltid gå best med svakest mulig kontra fjør som mulig,og dermed gjør det bruken av en kevlar reim noe vanskelig. Merk: Svakest mulig kontrafjør betyr ikke nødvendigvis at org alltid er best,eller en svak 3parts.
Det er jo også slik (Spesiellt i Norge) at man forventer at et variatorkit skal gi en markant forskjell i topphastighet. Dette er ofte missvisende da et variatorkit i samme størrelse som standard sjelden vil gi bedre fart,men snarere en mer jevn og rask aks. Er trimvariatoren større,så skal det både teoretisk og praktisk kunne gi bedre topphastighet pga lenger vandring. På Aerox o.l med minarelli motor er derfor ofte Overrange eller andre oversize variatorkit å foretrekke pga sin langt større størrelse. På Piaggio maskiner etc så er overrange først og fremst fordelaktig pga kurven på variatorflaten.
Jeg har selv trimmet Aerox med Malossi multivar variokit med de tilhørende vekter og kontrafjør,sammen med et Yasuni R effektanlegg med stort hell (Topphastigheten blir mellom 80 og 90 på flaten,med relativt grei aks) Jo mindre bra effektanlegg du har,jo lenger vil jeg tro du kommer fra disse tallene,som er relativt vanlige på dette oppsettet. Dermed kan man vell og si at variatorkitet man har kjøpt er en dårligere invistering. Det skal sies at Yasuni R er et av de absolutt beste effektanleggene i Sport klassen..
Skrevet 20 mai 2017 - 12:49
En kevlar reim er sjelden fordelaktig for et Sport oppsett. Reima er alt for stiv. Org reima eller f.eks en Malossi Special (Forsterket uten kevlar) er langt bedre etter min mening. Kevlar er laget for ekstreme maskiner som f.eks MHR (Team) etc,og krever en sterk kontrafjør og et ellers sterkt oppsett for å være en fordel.
En scooter vil alltid gå best med svakest mulig kontra fjør som mulig,og dermed gjør det bruken av en kevlar reim noe vanskelig. Merk: Svakest mulig kontrafjør betyr ikke nødvendigvis at org alltid er best,eller en svak 3parts.
Det er jo også slik (Spesiellt i Norge) at man forventer at et variatorkit skal gi en markant forskjell i topphastighet. Dette er ofte missvisende da et variatorkit i samme størrelse som standard sjelden vil gi bedre fart,men snarere en mer jevn og rask aks. Er trimvariatoren større,så skal det både teoretisk og praktisk kunne gi bedre topphastighet pga lenger vandring. På Aerox o.l med minarelli motor er derfor ofte Overrange eller andre oversize variatorkit å foretrekke pga sin langt større størrelse. På Piaggio maskiner etc så er overrange først og fremst fordelaktig pga kurven på variatorflaten.
Jeg har selv trimmet Aerox med Malossi multivar variokit med de tilhørende vekter og kontrafjør,sammen med et Yasuni R effektanlegg med stort hell (Topphastigheten blir mellom 80 og 90 på flaten,med relativt grei aks) Jo mindre bra effektanlegg du har,jo lenger vil jeg tro du kommer fra disse tallene,som er relativt vanlige på dette oppsettet. Dermed kan man vell og si at variatorkitet man har kjøpt er en dårligere invistering. Det skal sies at Yasuni R er et av de absolutt beste effektanleggene i Sport klassen..
Ok, da føler jeg meg noe smartere. Ja nå har jeg silent pro fra Tecnigas. Vurderte Yasuni R, men blir for dyrt.
Sett på Tecnigas TREK som er billigere, eller vet du om noen andre som er billige og bra?
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bare bytte sylinder. Men nå baller det på seg, hehe.
Skal bytte forgasser også, er det da nødvendig og bytte innsug manifold?
Igjen takkær for god hjelp!
Skrevet 20 mai 2017 - 13:22
Et som sjelden skuffer ekffektmessig (Og vinner faktisk de fleste tester) er Stage6 Pro Replica. Dersom du ikke trenger fancy carbon trekk på demperen,eller pen chrome finnish på selve potta,så får du dette anlegget svært billig i forhold til effekten:
https://speedoptions...-sort-minarelli
Merk dette yter best på både hk og dreiemoment,og betegnes som et "toppdrags anlegg" i Sport klassen.
For et mer temmet anlegg,med en betydelig mindre output effekt,men med et mer "temmet" turtallsregister som er strukket over et større arbeidsområde (til forveksling der Stage6 anlegget har et kortere arbeidsområde lenger opp på turtallskurven,dermed mer eksplosivt og høyere)
https://speedoptions...elli-horisontal
Personlig kan jeg sette pris på begge pottene som er nevnt,med det mer tamme,sikre og litt mer nøytrale metrakit anlegget som gjerne ikke gir den høyeste toppfarten,men som yter langt bedre en potta du har. På den andre siden er Stage6 potta rå på toppdraget,som kan gi enhver et smil,gir høyest på hk og vil klart gi høyest toppfart,men igjen - Det har et smalere arbeidsområde,som igjen gjerne ikke passer alle.Det kommer i Chrome versjon for de som er villige til å betale et par hundre mer,og chrome er langt mer rustbeskyttende en det tynne klarlakk laget som er på den billigste modellen.
- Begge er Sport potter i hver sin kant av skalaen,der begge selvsagt overgår potta du allerede har i effekt.
Kan og anbefale dette anlegget her:
https://speedoptions...elli-horisontal
Der har du chromen,og et ellers pent ytre. En slangs kombi av nevnte anlegg,og absolutt ikke dårligst i klassen,spesiellt mtp pris.
Det er mange gode potter der ute til scooter,man bygger seg etterhvert opp en prefferanse (for de som vil prøve litt forskjellig) Så en potte kan være bra for deg,en annen kan være super til mitt bruk. Til prisen er Tecnigas potta gjerne det beste valget,iom den faller mellom 2 mer ekstremer,der MK potta er mer temmet og Stage6 potta noe mer Racing preget (som ikke er en dårlig ting) TREK potta er nok gjerne og en god kandidat. Tecnigas lager ofte billige potter med god effekt. De kan gjerne ikke skilte med Yasuni kvalitet,men man kan helt sikkert holde en slik potte god over lang tid ved litt vedlikehold (Bytte demperull når den en er utslitt,å gjerne smære eller lakke selve potta en gang eller 2) Chrome potter holder som nevnt lenger.
Skrevet 20 mai 2017 - 21:35
Et som sjelden skuffer ekffektmessig (Og vinner faktisk de fleste tester) er Stage6 Pro Replica. Dersom du ikke trenger fancy carbon trekk på demperen,eller pen chrome finnish på selve potta,så får du dette anlegget svært billig i forhold til effekten:
https://speedoptions...-sort-minarelli
Merk dette yter best på både hk og dreiemoment,og betegnes som et "toppdrags anlegg" i Sport klassen.
For et mer temmet anlegg,med en betydelig mindre output effekt,men med et mer "temmet" turtallsregister som er strukket over et større arbeidsområde (til forveksling der Stage6 anlegget har et kortere arbeidsområde lenger opp på turtallskurven,dermed mer eksplosivt og høyere)
https://speedoptions...elli-horisontal
Personlig kan jeg sette pris på begge pottene som er nevnt,med det mer tamme,sikre og litt mer nøytrale metrakit anlegget som gjerne ikke gir den høyeste toppfarten,men som yter langt bedre en potta du har. På den andre siden er Stage6 potta rå på toppdraget,som kan gi enhver et smil,gir høyest på hk og vil klart gi høyest toppfart,men igjen - Det har et smalere arbeidsområde,som igjen gjerne ikke passer alle.Det kommer i Chrome versjon for de som er villige til å betale et par hundre mer,og chrome er langt mer rustbeskyttende en det tynne klarlakk laget som er på den billigste modellen.
- Begge er Sport potter i hver sin kant av skalaen,der begge selvsagt overgår potta du allerede har i effekt.
Kan og anbefale dette anlegget her:
https://speedoptions...elli-horisontal
Der har du chromen,og et ellers pent ytre. En slangs kombi av nevnte anlegg,og absolutt ikke dårligst i klassen,spesiellt mtp pris.
Det er mange gode potter der ute til scooter,man bygger seg etterhvert opp en prefferanse (for de som vil prøve litt forskjellig) Så en potte kan være bra for deg,en annen kan være super til mitt bruk. Til prisen er Tecnigas potta gjerne det beste valget,iom den faller mellom 2 mer ekstremer,der MK potta er mer temmet og Stage6 potta noe mer Racing preget (som ikke er en dårlig ting) TREK potta er nok gjerne og en god kandidat. Tecnigas lager ofte billige potter med god effekt. De kan gjerne ikke skilte med Yasuni kvalitet,men man kan helt sikkert holde en slik potte god over lang tid ved litt vedlikehold (Bytte demperull når den en er utslitt,å gjerne smære eller lakke selve potta en gang eller 2) Chrome potter holder som nevnt lenger.
Flotters, mucho gracias!
0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere